Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Trond Giske, Kari Henriksen og Tone Merete Sønsterud, fra Høyre,
lederen Kristin Ørmen Johnsen, Anne Karin Olli og Tage Pettersen,
fra Fremskrittspartiet, Himanshu Gulati og Silje Hjemdal, fra Senterpartiet,
Åslaug Sem-Jacobsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Camilla Sørensen
Eidsvold, fra Venstre, Carl-Erik Grimstad, og fra Kristelig Folkeparti, Jorunn
Gleditsch Lossius, viser til regjeringens forslag om digital
erklæring av farskap.
Komiteen viser til at det i
dag er tre måter farskap til barn kan fastsettes på. Det er automatisk
for barn født i ekteskap, eller det kan skje ved erklæring eller
ved dom. For de tilfeller der farskap fastsettes ved erklæring, gjelder
at det kan gjøres før fødselen, f.eks. ved svangerskapskontroll,
i forbindelse med fødselen eller etter fødselen. Far må møte personlig
og avgi skriftlig erklæring samt forevise legitimasjon for lege
eller jordmor i forbindelse med svangerskapskontroll eller fødsel,
eller for skattekontor, Nav-kontor, dommer eller norsk diplomatisk
eller konsulær tjenestemann hvis faren oppholder seg i utlandet. Komiteen merker
seg at dagens ordning fungerer godt.
Forslaget som fremmes
i proposisjonen, legger i hovedsak opp til en forenkling og at det
skal innebære en effektivisering for helsetjenesten, Nav og Skatteetaten.
Komiteen er enig i at det vil
være enklere for de offentlige tjenestene, samt for nybakte foreldre,
at erklæring kan gjøres digitalt. For mange har det kanskje også
virket underlig at far skal underskrive på en slik erklæring på
fødestuen.
Komiteen merker seg at det
fremgår av proposisjonen at digital identifisering av partene er
vesentlig sikrere enn underskrifter for hånd, og at endringene vil innebære
en bedring av sikkerhetsnivået. Komiteen er ikke nødvendigvis
enig i at signatur avgitt personlig, etter fremvisning av legitimasjon
til offentlig tjenesteperson, er mindre sikkert enn digital identifisering.
Begge metoder for identifisering kan ha sine svakheter, men begge
må ansees like sikre for dette formålet.
Komiteen viser til de avgrensninger
i muligheten for digital erklæring av farskap som ligger i forslaget,
slik som at barnet må være født i Norge, og at foreldrene er enige
om farskapet. Komiteen forutsetter
videre at muligheten for digital erklæring begrenses i kompliserte
tilfeller eller tilfeller der det av andre årsaker er ønskelig med
mulighet for kontroll, slik som det er redegjort for i proposisjonen.