2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsunn Lyngedal, Cecilie Myrseth, Nils Kristen Sandtrøen og Terje
Aasland, fra Høyre, Margunn Ebbesen, Guro Angell Gimse, Kårstein
Eidem Løvaas og Tom-Christer Nilsen, fra Fremskrittspartiet, Morten
Ørsal Johansen og Bengt Rune Strifeldt, fra Senterpartiet, Geir
Adelsten Iversen og lederen Geir Pollestad, fra Sosialistisk Venstreparti,
Torgeir Knag Fylkesnes, fra Venstre, André N. Skjelstad, og fra
Kristelig Folkeparti, Steinar Reiten, viser til Meld. St.
13 (2019–2020) Noregs fiskeriavtalar for 2020 og fisket etter avtalane
i 2018 og 2019. Meldingen omtaler fiskeriavtalene Norge har inngått med
andre land for 2020, og fisket etter avtalene i 2018 og 2019. Komiteen mener
at meldingen gir en nyttig og god innføring i viktige tema i det
internasjonale fiskerisamarbeidet, som det havrettslige rammeverket, internasjonale
havmiljøprosesser, kontrollsamarbeid og kampen mot ulovlig, uregulert
og urapportert fiske og fiskerikriminalitet. I tillegg redegjøres
det i meldingen for status og vitenskapelige råd for de viktigste
bestandene vi deler med andre land.
Komiteen viser til at Norge
i 2019 oppnådde ny rekord når vi eksporterte villfanget fisk og
fiskeprodukt for 30,9 mrd. kroner. Komiteen er kjent med at vi
deler om lag 90 pst. av fiskeressursene vi høster av, med andre
land. Det er forvaltningen av disse ressursene som er tema for de
årlige fiskeriavtalene. Komiteen understreker betydningen
av at avtalene sikrer at høsting av fiskebestandene er bærekraftig.
Komiteen viser til at den
samlede fangstverdien under fiskeriavtalene Norge inngikk med andre
land i 2019 er anslått til om lag 55 mrd. kroner. Norges del utgjorde
en tredel av totalen, eller om lag 18,3 mrd. kroner. I tillegg kommer
verdiene som blir skapt av videreforedling av fangsten.
Komiteen merker seg at kommersielt
er torsken i Barentshavet den viktigste bestanden Norge har, og
den norske kvoten hadde i 2019 en verdi på om lag 8,3 mrd. kroner.
Dette er grunnen til at mer enn halvparten av de samlede verdiene
av fiskeriavtalene kommer fra avtalen med Russland.
31 pst. av verdiene
fra avtalene totalt skriver seg fra kyststatsavtalene for de tre
pelagiske bestandene. Makrellen er for tiden den viktigste bestanden
med en verdi på om lag 3,2 mrd. kroner i 2019. Avtalen med EU om forvaltningen
av fellesbestandene i Nordsjøen stod for 8 pst. av verdiene. Skagerrak-avtalen
med EU stod for nesten 2 pst. av de samlede verdiene i 2019.
Komiteen merker seg at det
i meldingen fremgår at norske fiskere generelt utnytter kvotene
godt, noe som er positivt. Tilgangen til å fiske i andre lands soner blir
utnyttet i ulik grad, bl.a. utnyttes sonetilgangen i russisk sone
lite, siden vi har god tilgang i egen sone på de fleste bestandene
vi deler med Russland.
Komiteen ser det som positivt
at Norge over tid har tatt en aktiv rolle i det internasjonale havsamarbeidet
både gjennom utvikling av internasjonalt regelverk og forvaltning
av fiskeriene og havmiljøet, og komiteen ser det som viktig
å prioritere dette arbeidet også i årene som kommer. Komiteen ser
det også som svært viktig at vi fortsetter å legge stor vekt på
arbeidet mot ulovlig, urapportert og uregulert fiske (UUU-fiske)
og fiskekriminalitet både nasjonalt og internasjonalt. Komiteen er
tilfreds med at det også i år fastslås i meldingen at Norge har
stor påvirkningskraft globalt gjennom faglige bidrag.
Komiteen er kjent med at havmiljøspørsmål
de siste årene har fått økt interesse i FNs generalforsamling, i
globale miljøkonvensjoner og i opinionen. Arbeidet som pågår i internasjonale
havmiljøprosesser, som f.eks. FNs årlige resolusjoner om havmiljø
og fiskerispørsmål, påvirker også handlingsrommet for vår egen havressursforvaltning,
og det er derfor viktig at Norge prioriterer å delta og fortsetter
å ta viktige initiativ.
Komiteen merker seg at i november
2019 leverte fiskerikontrollutvalget sin utredning NOU 2019:21 Framtidens
fiskerikontroll. Utvalget har identifisert flere utfordringer for
dagens ressurskontroll. Komiteen imøteser den videre
oppfølgingen av dette arbeidet.
Komiteen er kjent med at Norge
skal forhandle fram en egen fiskeriavtale med Storbritannia etter
brexit. Komiteen viser
til at Storbritannia er en betydelig fiskerinasjon i Nordøst-Atlanteren,
og forutsetter at regjeringen prioriterer å forhandle fram en avtale
med Storbritannia som sikrer norske interesser på en god måte.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener det er problematisk at
bytteforholdet mellom Norge og EU medfører at Norge gir bort fiskeslag
som de mindre flåtegruppene kan fiske på, og bytter mot fiskeslag
som er utilgjengelige for disse gruppene. Det har vært et mønster
hvor man har tatt torsk fra kyst- og fjordfiskere i nord og fått
i bytte fiskeslag som bare havgående fartøy på Vestlandet kan dra
nytte av. Bytteforholdet blir med det urettferdig, hvor man tar
fra den enes lommebok og gir til den andre. Dette medlem mener at ved
bytte av fiskekvoter mellom land etter at kvotene er fastsatt, skal
det tas hensyn til at fisken man bytter til seg, i så stor grad
som mulig kan fiskes av de samme fartøygruppene som den fisken man bytter
fra seg.
Dette medlem viser til at
byttet i praksis foregår slik at Det internasjonale havforskningsrådet
først kommer med sin anbefaling om tåleevnen for de ulike fiskeslagene,
så forhandler nasjonene seg imellom om hvordan totalkvoten skal
fordeles mellom landene ut fra det rådet. Først seinere blir den
nasjonale kvoten fordelt mellom de ulike fartøygruppene. Dette medlem vil understreke
at man altså gjør avtale med EU om bytte av fisk før man fordeler
til fartøygruppene.
Dette medlem mener denne ordningen
er problematisk fordi det går på tvers av nasjonale kjøreregler for
hvordan bl.a. torsken skal fordeles, gjennom trålstigen, som i korte
trekk innebærer at rundt 30 pst. skal tas fra den havgående flåten,
og de resterende 70 pst. skal tas fra den kystgående flåten. Dette medlem mener en
ordentlig forståelse av hva trålstigen omfatter, må omfatte hele
den norske totalkvoten på torsk, og at bytteordningen slik den er
organisert, rokker ved prinsippene i norsk fiskeri. Det er problematisk
når en så stor del av torsken blir gitt til EU, og det bare er den
havgående flåten som kan benytte seg av den kvoten vi får tilbake.
Dette medlem vil samtidig
understreke at denne kritikken ikke vedgår avtaleforholdet til EU
som sådan, men måten byttet organiseres på. Dette medlem mener dette
kvotebyttet er i strid med grunnlaget for fordelingen mellom fartøygruppene.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre
og Kristelig Folkeparti, viser til at 90 pst. av bestandene
som Norge fisker på, deles med andre kyststater. Flertallet legger til grunn
at tredjelandskvoter og kvotebytte i hovedsak er basert på historiske
rettigheter og en enighet mellom kyststatene som har gitt stabilitet
i om lag 40 år. Det vises til kapittel 3 i meldingen, som beskriver
at tredjelandskvoter/bytte i hovedsak er kvoter basert på historiske
rettigheter fra tiden før opprettelsen av 200-mils økonomiske soner, og
at dette dreier seg om rettigheter i farvann som den gang var internasjonale
og utenfor noen enkeltstaters fiskerijurisdiksjon. I prosessen med
etableringen av 200-mils økonomiske soner ble det avtalt å legge
til grunn disse historiske forholdene og andelene av fisket, og
samtidig redusere tredjelandskvoter i norsk sone til et nivå der
det var balanse mellom norske historiske rettigheter i EU-farvann,
og EU-flåtens rettigheter i norske farvann.
Flertallet viser til at denne
enigheten medførte at EU-flåtens fiske i Norges økonomiske sone
ble redusert med en tredjedel, og at kyststater som hadde ensidig
fastsatte kvoter, ble utelukket. EU-kvoten avstemmes mot reelle
balanseforhold, og det vises til at om lag 7 920 tonn av torskekvoten
ble holdt tilbake i 2019. I forbindelse med EØS-avtalens inngåelse
ble disse avtalene revidert med utgangspunkt i avtalene fra 1980,
der Norge påtok seg en folkerettslig forpliktelse for de gjensidige
kvoteutvekslingene. I tillegg er det også historiske rettigheter
og bytte knyttet til Smutthavet og grønlandsk farvann, som er regulert
ved avtale med Island i 1999 og Grønland i 1992.
Flertallet peker på at tredjelandskvotene
ikke går på bekostning av kystflåten, fordi disse kvotene i hovedsak
aldri har vært med i grunnlaget for tildeling av kvoter til norske
fartøyer. Disse kvotene har historisk vært tildelt og fisket av
andre lands fartøyer, og ikke norske fartøyer. Flertallet viser til at det
derfor ikke er riktig å si at disse kvotene tas fra enkelte av de
norske fartøygruppene.
Flertallet vil understreke
at det å rokke ved disse grunnleggende, historiske rettighetene
og de inngåtte avtalene vil kunne sette i fare tilsvarende norske,
historiske rettigheter og en enighet som har eksistert i 40 år mellom
de aktuelle kyststatene. I tillegg vil det kunne true et komplisert
og følsomt avtaleverk. Det vil kunne øke sannsynligheten for at
enkeltstater fastsetter egne kvoter og kvoteandeler, uavhengig av
historisk og reell fordeling, slik man har sett enkelteksempler
på. Dette kvotebyttet er en del av grunnlaget for etableringen av 200-mils
økonomiske soner og eksisterende avtaler, som har gitt kyststatene
bedre kontroll med bestandene og gitt grunnlag for et bærekraftig
fiske.