2.2.5 Kontroll med ordningen
Komiteen viser til proposisjonens
pkt. 2.7 om kontroll og sanksjoner knyttet til kompensasjonsordningen. Komiteen registrerer
at det er lagt opp til både løpende kontroll med søknadene som mottas,
og etterkontroll med de som har mottatt kompensasjonen. Det er viktig
at man så langt som mulig sikrer seg mot misbruk av ordningen, samtidig
som at systemet må være såpass effektivt at raske utbetalinger sikres. Komiteen understreker
viktigheten av at kompensasjonsordningen har stor legitimitet i
befolkningen. Komiteen vil
vise til proposisjonen, hvor det understrekes at:
«Ordningen skal
komme seriøse bedrifter til gode, og det er viktig for legitimiteten
til ordningen at det etableres gode mekanismer for kontroll, og
tiltak mot misbruk og utnyttelse av ordningen. Det legges opp til
en ordning med risikobasert kontroll, både i forbindelse med tildelingen
av støtte og i form av etterkontroll.»
Komiteen viser til at kompensasjonsordningen skal
utvikles videre gjennom forskrifter med utfyllende bestemmelser
for nettopp å forhindre misbruk og utnyttelse av ordningen. Noen
av mekanismene vil være på plass allerede ved første utbetaling,
mens andre vil komme på plass ved de neste.
Komiteen mener det er viktig
å forhindre at bedrifter som driver ulovlig, skal kunne få kompensasjon. Komiteen er
tilfreds med at Skatteetaten skal stå som ansvarlig myndighet, og
at de som søker om kompensasjon, løpende kryssjekkes mot tilgjengelige
registre, samt at det omsøkte beløpet gjennomgår kontroll før utbetaling. Komiteen er
opptatt av at systemene og kontrollmekanismene innrettes slik at
opplysningene som virksomhetene oppgir, er riktige, og at uriktige opplysninger
fanges opp tidlig. Skatteetaten vil med proposisjonen få vidtfavnende
adgang til å hente inn både taushetsbelagt og ikke-taushetsbelagt
informasjon fra offentlige og private rettssubjekter i kontrollen.
Komiteen viser til at det
foreslås administrative sanksjoner, og at straffeloven skal kunne
komme til anvendelse når tilskuddsmottaker forsettlig eller grovt uaktsomt
gir tilskuddsmyndigheten uriktige eller ufullstendige opplysninger. Komiteen vil
videre vise til proposisjonen, hvor det heter at:
«Det er viktig å
skjerme ordningen mot misbruk. Ordningen skal komme det seriøse
næringslivet til gode. Risikoen for forsøk på misbruk vil være betydelig. Det
gjelder generelt at ordninger som innebærer kontantutbetalinger
er særlig utsatt for misbruk.»
Komiteen deler denne vurderingen.
Komiteen påpeker at åpenhet
og innsyn i opplysninger om økonomiske interesser fører til at kritikkverdige
forhold avsløres. Komiteen viser
blant annet til pressens avsløringer basert på aksjonærregisteret
og konkurskaranteneregisteret. Kompensasjonsordningen representerer
en ekstraordinært stor overføring fra fellesskapet til næringslivet.
Hensynet til legitimitet og til å unngå misbruk taler sterkt for
høy grad av offentlighet knyttet til utdeling fra ordningen. Komiteen viser til
følgende i proposisjonen:
«Åpenhet om støttetildelinger
under ordningen vil være viktig for ordningens legitimitet. Offentliggjøring av
hvem som har fått tilskudd og hvor mye tilskudd som blir tildelt,
vil gjøre ordningen transparent og virke preventivt. Det gjør at
ordningen får mer legitimitet og kan bidra til bedre etterlevelse
av ordningen. Departementet vil vurdere om opplysninger knyttet
til tildeling skal være offentlig i større utstrekning enn minstekravene
til offentlighet etter EØS-retten og offentlighetsloven. Dette må
vurderes opp mot den strenge taushetsplikten Skatteetaten har ellers.»
Komiteens klare mening er
at opplysninger om støttetildeling skal være offentlige så langt
som mulig, med de begrensninger som personvern og taushetsplikt setter.
Ordningens omfang, midlertidigheten og det mulige behovet for justering
taler sterkt for at informasjon om søknadsbeløp og utbetaling til
hver enkelt mottaker offentliggjøres på en tilgjengelig måte så
nært tidspunktet for søknad eller innvilgelse som mulig.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De
Grønne fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at kompensasjonsordningen for bedrifter
i forbindelse med koronaviruskrisen tilfaller den seriøse delen
av arbeidslivet, blant annet gjennom krav om at bedriftene i hovedsak utfører
arbeid ved hjelp av fast ansatte, og at bedriftene ikke har endelige
vedtak eller rettskraftige dommer mot seg knyttet til for eksempel
arbeidslivskriminalitet eller sosial dumping og heller ikke for
brudd på utlendingsloven.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne viser
til at selskaper som i realiteten er basert i utlandet, vil kunne
benytte de ordningene som er foreslått av regjeringen. Blant annet
kan selskapene av ulike grunner bevisst ha lagt kostnader til rene
driftsselskaper og eierskap og eierinntekter til holdingselskaper.
Dermed vil omsetningsfallet være stort der de faste kostnadene ligger,
og ikke der inntektene ligger. Utenlandskeide foretak kan ha internprising
av faste kostnader som ikke er reelle. Disse medlemmer mener det
er åpenbart at det ikke er intensjonen bak denne redningspakken
at dette skal dekkes.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i det videre arbeidet sørge for at kontantoverføringer
til bedriftene fra den midlertidige kompensasjonsordningen for bedrifter
i forbindelse med koronaviruskrisen ikke blir ført ut av landet.»
«Stortinget
ber regjeringen i det videre arbeidet sørge for at den midlertidige
kompensasjonsordningen for bedrifter i forbindelse med koronaviruskrisen
avgrenses mot selskaper som har morselskap i lavskattland, for eksempel
som definert i EUs svarteliste og Skattedirektoratets liste over
lavskattland.»
Disse medlemmer viser
til at det er avgjørende med åpenhet rundt kompensasjonsordningen,
dette både for å styrke legitimiteten direkte gjennom at innbyggere
og presse kan få oversikt over hvordan ordningen brukes, og fordi
økt åpenhet vil gjøre det lettere å avsløre misbruk av ordningen
og bruk som ikke er i tråd med intensjonen.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at det blir gjort tilgjengelig en søkbar
offentlig oversikt som minst inneholder informasjon om hvilke foretak
som har mottatt støtte, og hvor mye hvert foretak har mottatt.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i det videre arbeidet sørge for at faste kostnader
til nærstående parter og virksomheter i samme konsern ikke dekkes
i den midlertidige kompensasjonsordningen for bedrifter i forbindelse
med koronaviruskrisen.»
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne viser til at for å skulle kunne
sikre kontroll med at støtten er brukt i tråd med intensjonen, er
det viktig med åpenhet og transparens. Dette medlem slutter seg til
regjeringens betraktninger om viktigheten av transparens knyttet
til hvilke foretak som har fått tilskudd, og hvor mye som har blitt
tildelt. Dette
medlem vil understreke viktigheten av at disse opplysningene
offentliggjøres og at også informasjon om eiere, foretaksstruktur og
skattebetaling offentliggjøres, i flere år fremover. Det er viktig
at foretakene forplikter seg til dette for å kunne motta støtte.
Dette medlem ber regjeringen
sørge for at disse opplysningene legges ut i en offentlig og søkbar
database så snart som mulig, dette for at journalister og offentligheten
skal kunne ettergå informasjon i en periode der myndighetene vil
ha svært begrenset kontrollkapasitet og behovet vil være stort.
Åpenhet og transparens vil også ha en selvdisiplinerende effekt
på foretakene.
Dette medlem mener følgende
informasjon bør legges inn i denne databasen:
-
Mottatt støttebeløp
-
Alle reelle eiere
-
Multinasjonale foretak
som mottar støtte, må også offentliggjøre land-for-land-rapporter
som viser hele foretaksstrukturen deres, inkludert inntekts- og kostnadsfordelingen
i denne strukturen, inkludert datterforetak i såkalte tredjelandsjuridiksjoner.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen opprette en offentlig og søkbar database hvor informasjon
knyttet til hvilke foretak som mottar støtte gjennom kompensasjonsordningen,
hvor mye de har mottatt, og reelle eiere av foretakene inkorporeres.»
«Stortinget
ber regjeringen sikre at multinasjonale foretak som mottar støtte,
må offentliggjøre land-for-land-rapporter som viser hele foretaksstrukturen
deres, inkludert inntekts- og kostnadsfordelingen i denne strukturen,
inkludert datterforetak i såkalte tredjelandsjuridiksjoner.»
«Stortinget
ber regjeringen vurdere å benytte seg av risikobaserte stikkprøvekontroller
med bokettersyn av foretak som har mottatt høye summer i kompensasjon.»
Komiteens medlem
fra Rødt viser videre til at det er svært viktig for å redusere
misbruk og sikre legitimiteten til ordningen at det legges opp til
full åpenhet rundt hvem som har mottatt støtte, og at blir lett
å identifisere underveis hvilke beløp som har blitt utbetalt til de
enkelte virksomhetene. Dette
medlem viser til at leder for Skatteforsk Senter for skatte-
og adferdsforskning ved NMBU, professor Annette Alstadsæter, til Dagens
Næringsliv 4. april sier at det er viktig at støttesummen til hvert
enkelt selskap blir offentliggjort og legges inn i en søkbar database:
«Dette er fellesskapets
midler som blir betalt ut til selskapene, og det er da i praksis
statsstøtte. På den måten er det mulig også å hindre misbruk ved
at andre enn selskap eller personer kan rapportere inn til Skatteetaten
om dersom det ser ut som om støtten er mistenkelig høy.»
Og videre:
«Kontantutbetalinger
skaper alltid muligheter for misbruk, særlig i krisetider. Derfor
bør det rapporteres inn digitalt ikke bare hva totale kostnader
er, men også hvem kostnadene blir betalt til, med organisasjonsnummer,
slik at det er mulig med raske automatiske kryss-sjekker.»
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at det opprettes en offentlig og søkbar
database som oppdateres fortløpende med informasjon om hvilke foretak
som mottar støtte gjennom kompensasjonsordningen, og hvor mye de
har mottatt.»
Dette medlem viser
til at sanksjonene mot økonomisk kriminalitet generelt er for milde
sammenlignet med mange andre lovbrudd. Terskelen for sanksjoner
er høy, og bøter ofte av symbolsk karakter, sammenlignet med alvorlighetsgraden
i lovbruddet som er begått, og fengsel er ofte betinget. Derfor
mener dette medlem at
det trengs tydelige og offentlig kjente sanksjoner for å ha nødvendig
avskrekkende effekt, og for å unngå at bedrifter misbruker ordningene fellesskapet
nå stiller opp med.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«I lov om midlertidig
tilskuddsordning for foretak med stort omsetningsfall skal § 12
tredje ledd lyde:
Administrativ sanksjon
beregnes med 50 eller 100 prosent av tilskuddet som tilskuddsmottakeren
uberettiget har mottatt.»
Dette medlem viser
videre til behovet for ytterligere tiltak for å hindre misbruk av
kompensasjonsordningen og understreker at det er et offentlig ansvar
å kontrollere offentlig støtte. Dette medlem viser videre
til erfaringen med bruk av revisors særattestering i Skattefunnordningen
og at et slikt krav som tydelig ansvarliggjør revisor, vil være
tillitsbyggende.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen kreve særattestasjon fra revisor på at støtten bedriftene
mottar, blir brukt etter ordningens formål og slik den er beskrevet
i søknad.»