I Prop. 56 L (2019–2020)
foreslo regjeringen midlertidig lov om forskriftshjemmel for å avhjelpe
konsekvenser av utbrudd av Covid-19 mv. (koronaloven). Innst. 204
L (2019–2020) fra den særskilte komité for å behandle spesielle
saker vedrørende korona-krisen ble avgitt 21. mars 2020, og samme
dag gjennomførte Stortinget førstegangs behandling av loven.
Loven § 2 inneholder
en forskriftshjemmel hvor Kongen i midlertidige forskrifter kan
utfylle, supplere eller fravike bestemmelser i nærmere opplistede
lover så langt dette er nødvendig for å oppfylle lovens formål.
Loven § 5 gir bestemmelser
om meddelelse til Stortinget om slike forskrifter og lyder:
Ǥ 5 Meddelelse til Stortinget
Forskrifter gitt
med hjemmel i denne lov skal etter kunngjøring umiddelbart meddeles
Stortinget skriftlig.
Dersom stortingsrepresentanter,
som til sammen representerer minst en tredjedel av Stortingets medlemmer,
ikke kan støtte en bestemt forskrift, eller deler av forskriften,
og uttrykker dette skriftlig i tråd med vedtatt arbeidsordning i
Stortinget, plikter Kongen straks å oppheve de aktuelle bestemmelsene.
Vedtaket om opphevelse av forskrift meddeles Stortinget i samsvar
med bestemmelsene i første ledd.»
For at
den kontrollmekanisme som beskrives i loven § 5 skal kunne fungere,
må det etableres prosedyrer for:
-
regjeringens oversendelse
av meddelelser til Stortinget.
-
bekjentgjøring av
slike meddelelser for stortingsrepresentantene.
-
hvordan manglende
støtte til en bestemt forskrift eller deler av forskrift fra stortingsrepresentanter som
til samme representerer minst en tredjedel av Stortingets medlemmer,
kan uttrykkes skriftlig og oversendes regjeringen.
Paragraf
5 i koronaloven viser til «vedtatt arbeidsordning i Stortinget»,
jf. Grunnloven § 66, som viser til «den der vedtatte orden». Det
kan i prinsippet vedtas særskilte bestemmelser vedrørende prosedyren
etter koronaloven § 5. Gitt den helt spesielle situasjonen foreslås
det likevel at det tas inn en egen bestemmelse om disse forholdene
i Stortingets forretningsorden, som er Stortingets ordinære arbeidsordningsreglement. Dette
sikrer at bestemmelsene vil være enkelt tilgjengelige, og gir en
tydelig forankring i Grunnloven § 66. Bestemmelsen foreslås tatt
inn som en ny siste bestemmelse § 50 a i kapittel 6 om Stortingets
arbeidsordning. Bestemmelsen kan tre i kraft straks.
Presidentskapet legger på denne
bakgrunn frem et forslag til endring av Stortingets forretningsorden
ved at det innføres en ny § 50 a om behandling av meddelelser fra
regjeringen om forskrifter som avviker fra gjeldende lovgivning.