Forslag fra Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 1
Stortinget ber regjeringen
sørge for økt kontroll med kabotasjekjøring med buss i Norge.
Forslag fra Arbeiderpartiet
og Senterpartiet:
Forslag 2
Stortinget ber regjeringen
på egnet måte legge frem en samlet sak om bærekraft i cruisenæringen.
Forslag 3
Stortinget ber regjeringen
styrke kommunenes adgang til å regulere cruiseskip og cruiseturisme.
Forslag 4
Stortinget ber regjeringen
legge frem en samlet vurdering av beredskapen knyttet til cruisetrafikk
og med særlig vekt på nordområdene.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 5
Stortinget ber regjeringen
legge fram en modell for et konsesjonssystem for cruisenæringen,
hvor et begrenset antall konsesjoner auksjoneres ut hvert år basert
på tåleevne for natur og kystsamfunn, med strenge miljøkrav og krav
til ringvirkninger for lokalt næringsliv, for eksempel gjennom bruk
av lokale guider, kjøp av lokal mat og gode forhold mht. lønns-
og arbeidsforhold i egen og i innleid virksomhet.
Forslag 6
Stortinget ber regjeringen
sørge for at alle cruiseskip med operasjon i norske fjorder, sårbare
områder i norske farvann eller norske cruisehavner opererer i tråd med
kravene for utslipp av NOX og
SOX, slik det er beskrevet
i forskrift om miljømessig sikkerhet for skip mv.
Forslag 7
Stortinget ber regjeringen
stille krav om bruk av nullutslippsteknologi for cruiseskip for
alle norske cruisedestinasjoner fra 2024.
Forslag 8
Stortinget ber regjeringen
stille krav om utslippsfri drift av cruiseskip, inkludert inn- og
utseiling til alle norske cruisedestinasjoner, så snart dette teknisk
lar seg gjennomføre.
Forslag 9
Stortinget ber regjeringen
fra 2021 prioritere anløpende cruiseskip som kan dokumentere bruk
av klima- og miljøtiltak, gjennom dokumentasjon av eksempelvis Energy
Efficiency Design Index (EEDI) og Energy Efficiency Operational
Indicator (EEOI), ved tildeling av anløpstidspunkt og kaiplass.
Forslag 10
Stortinget ber regjeringen
pålegge cruiseskip å ta i bruk landstrøm i havner der landstrøm
er tilgjengelig.
Forslag 11
Stortinget ber regjeringen
kreve nullutslippsløsninger i all cruiserelatert busstransport fra
og med 2022.
Forslag 12
Stortinget ber regjeringen
kreve nullutslippsløsninger i all transport av varer, avfallsbehandling,
vedlikehold og andre tjenester relatert til cruiseskipsanløp fra og
med 2022.
Forslag 13
Stortinget ber regjeringen
om å arbeide for at Emission Control Areas-sonen (ECA) utvides til
også å gjelde nord for 62. nordlige breddegrad.
Forslag 14
Stortinget ber regjeringen
innføre et tungoljeforbud rundt Svalbard og verdensarvfjordene,
med virkning fra 1. januar 2021 og for hele norskekysten med virkning
fra 1. januar 2025.
Forslag 15
Stortinget ber regjeringen
legge til rette for at landstrømanleggene skal ha standardiserte
grensesnitt for til- og frakopling, slik at anløpende cruiseskip
kan benytte samme type utstyr i alle norske cruisehavner.
Forslag 16
Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om å gi kommunene hjemmel til å innføre begrensninger
på maksimalt antall cruisepassasjerer per dag, samt maksimalt antall
cruiseanløp per dag.
Forslag 17
Stortinget ber regjeringen
vurdere å pålegge kommunene å vurdere om det finnes alternative
og mer egnede kaiarealer til cruisevirksomhet med utgangspunkt i
miljø, sikkerhet og passasjervolum.
Forslag 18
Stortinget ber regjeringen
sørge for at Enova i større grad prioriterer midler til maritim
næring for å stimulere til raskere utbygging av landstrøm i cruisehavner.
Forslag 19
Stortinget ber regjeringen
etablere et register over utsendte arbeidstakere i Norge.
Forslag 20
Stortinget ber regjeringen
intensivere kontrollen av påseplikten og håndheving av bestilleransvaret
for allmenngjort lønn.
Forslag 21
Stortinget ber regjeringen
definere en grense for antall dager med kabotasjekjøring for turbusser
i Norge – etter mønster fra Danmark.