1.1 Takst- og rabattsystem for prosjektet rv. 13 Ryfylkesambandet (Ryfast) i Rogaland
Samferdselsdepartementet
legger i proposisjonen frem forslag til et særskilt unntak fra ordinære
retningslinjer for fastsettelse av takster for takst- og rabattsystemet
for prosjektet rv. 13 Ryfylkesambandet (Ryfast) i Rogaland. Dette
innebærer et endret forslag til takster sammenliknet med det som
opprinnelig er lagt til grunn, jf. Prop. 109 S (2011–2012) og Innst.
363 S (2011–2012). Bakgrunnen for forslaget er et lokalt ønske om
et lavere takstnivå enn det Statens vegvesen har anbefalt ved takstfastsettelse
før oppstart av innkrevingen med utgangspunkt i Prop. 109 S (2011–2012).
I Prop. 109 S (2011–2012)
er det lagt til grunn 20 års innkreving og gjennomsnittstakster
på 210 kroner for Ryfylketunnelen og 27 kroner for Hundvågtunnelen (2020-prisnivå).
Det var da forutsatt at dagens ferjesamband skulle nedlegges. Imidlertid
legges det nå opp til fortsatt ferjedrift på ett av de to ferjesambandene,
hvilket gir økt usikkerhet om nødvendig trafikkmengde kan oppnås
med dette takstnivået.
Med bakgrunn i dette
og i tråd med rutinene for håndtering av usikkerhet i bompengeprosjekter
har Statens vegvesen i forbindelse med fastsettelse av takstene
før oppstart av innkrevingen gjennomgått økonomien i prosjektet.
Statens vegvesen anbefaler takstnivå med gjennomsnittstakster på
156 kroner for Ryfylketunnelen og 21 kroner for Hundvågtunnelen (2020-prisnivå).
Dette kan imidlertid øke innkrevingsperioden til 24 år med mindre
den faktiske trafikken blir høyere enn det de siste trafikkprognosene
indikerer.
Stavanger kommune
og Rogaland fylkeskommune ønsker enda lavere takster for Ryfylketunnelen
ved oppstart av innkrevingen. De lokalpolitiske vedtakene innebærer
en gjennomsnittstakst på 112 kroner for Ryfylketunnelen og 21 kroner
for Hundvågtunnelen (2020-prisnivå).
På bakgrunn av det
lokale ønsket om lavere takster legger Samferdselsdepartementet
til grunn vedtakene fra lokale myndigheter om takstnivå ved oppstart
av innkrevingen for rv. 13 Ryfast.
Rogaland fylkeskommune
fattet vedtak i fylkestinget 12. juni 2018 om at det skal gis konsesjon
for ett løyve for kommersiell ferjedrift på strekningen Lauvvik–Oanes,
og det ble ved årsskiftet 2018/2019 gjennomført konkurranse for
tildeling av løyvet. Kontrakt er tildelt Boreal Sjø AS, som iht.
anbudet legger opp til et døgnåpent ferjesamband. Det kommersielle
ferjetilbudet startet opp ved årsskiftet 2019/2020.