Generelt
om avtalen
Den 16. juli 2015
undertegnet kyststatene Oslo-erklæringen om forskning og forbud
mot uregulert fiske i internasjonal del av Polhavet. Denne erklæringen
følger opp Ilulissat-erklæringen fra 2008, hvor kyststatene bekrefter
havretten som grunnlag for all aktivitet i Polhavet. Høsten 2015
ble fjernfiskeaktørene EU, Island, Japan, Kina og Sør-Korea invitert
til forhandlinger om en rettslig bindende avtale med hovedsakelig
samme innhold. De USA-ledede forhandlingene ble avsluttet i november
2017.
Avtalen gjennomfører
gjeldende havrett og skriver seg inn i eksisterende internasjonalt
rammeverk for staters rettigheter og plikter på det åpne hav utenfor
200-milssonene. Den etablerer en regional regulering i tråd med
FN-avtalen om fiske på det åpne hav av 1995. Nyvinningen er at kyststater
og fjernfiskeaktører har etablert en regulering mange år før kommersielt
fiske eventuelt blir aktuelt.
Avtalen forbyr ikke
fiske i internasjonal del av Polhavet, men partene forplikter seg
til ikke å tillate egne fiskere å fiske her før internasjonale forvaltningstiltak
er på plass. Fiske kan skje dersom en regional fiskeriforvaltningsmekanisme
som f.eks. NEAFC fatter vedtak om kvoter og andre reguleringer.
Avtalen åpner for at nye regionale fiskeriforvaltningsmekanismer
for området ved behov kan etableres i fremtiden, men midlertidig fiske
kan også åpnes etter vedtak under denne avtalen.
Så lenge kommersielt
fiske ikke er aktuelt i overskuelig fremtid, er forskningssamarbeid
avtalens viktigste bidrag. Avtalen innebærer en ambisjon om et felles forsknings-
og overvåkningsprogram for å kartlegge og vurdere mulighetene for
bærekraftig fiske i fremtiden. Dette programmet må bygge videre
på pågående samarbeid mellom signatarstatene og arbeidet i Det internasjonale
rådet for havforskning (The International Council for the Exploration
of the Sea – ICES) i København.
Avtaleperioden er
i utgangspunktet 16 år, med muligheter for forlengelse dersom ingen
parter motsetter seg dette.
Gjennomføring av
avtalen vil ikke nødvendiggjøre lov- eller forskriftsendringer.
Norge har allerede regler som forbyr norske fartøy å fiske i internasjonale
havområder som ikke er dekket av en fiskeriforvaltningsorganisasjon
som Norge er medlem av.
Inngåelse av avtalen
vil ha begrensede økonomiske og administrative konsekvenser og vil
bli gjennomført innenfor gjeldende budsjettrammer.
De enkelte artiklene
i avtalen er nærmere omtalt i pkt. 3 i proposisjonen.