Dokument 8:167 S 2018-2019 -
Representantforslag om å sikre alternative behandlingstilbud for
transpersoner
Jeg viser til brev
19. juni 2019 fra Stortingets helse- og omsorgskomité, vedlagt forslag
fra stortingsrepresentantene Sheida Sangtarash, Freddy André Øvstegård,
Solveig Skaugvoll Foss og Solfrid Lerbrekk om å sikre alternative behandlingstilbud
for transpersoner.
Det blir fremmet
følgende forslag:
-
Stortinget ber regjeringen
sørge for at behandlingsmonopolet hos Nasjonal behandlingstjeneste
for transseksualisme på Rikshospitalet fjernes, og at hormonbehandling
og brystkirurgi (fjerning eller implantat) tilbys flere steder landet,
etter LEON-prinsippet (laveste effektive omsorgsnivå).
-
Stortinget ber regjeringen
sikre at brukerperspektivet blir involvert i utviklingen av nye
nasjonale retningslinjer for behandling av transseksualisme, og at
retningslinjene er i tråd med internasjonale retningslinjer og følger
den oppdaterte diagnosemanualen ICD-11.
-
Stortinget ber regjeringen
utrede hvordan de som ønsker kjønnsbekreftende behandling, best
kan sikres retten til ny vurdering, og hvordan ventetiden kan reduseres.
-
Stortinget ber regjeringen
utrede og komme tilbake til Stortinget med en sak om situasjonen
for personer som er blitt behandlet, er under behandling eller er
blitt avvist eller venter på behandling ved Nasjonal behandlingstjeneste
for transseksualisme, og foreslå tiltak for å gi et forbedret og
styrket tilbud.
-
Stortinget ber regjeringen
vurdere skandinavisk samarbeid for samordning av det kirurgiske
tilbudet om kirurgi på kjønnsorganer, for eksempel ved Karolinska
Universitetssjukhuset, for å sikre god nok kvalitet gjennom et stort
nok behandlingsvolum.
Regjeringen har som
mål å få raskest mulig på plass et helhetlig behandlingstilbud som
ivaretar alle behov for helsehjelp hos mennesker med kjønnsidentitetsutfordringer.
Manglene som representantene viser til er grundig belyst i ekspertgrupperapporten
"Rett til rett kjønn – helse til alle kjønn" og i høringsinnspillene
til rapportens anbefalinger. Dette la grunnlaget for oppdraget fra
departementet til Helsedirektoratet i 2017 om å lage nasjonale faglige
retningslinjer for behandling av kjønnsinkongruens. Retningslinjen
skal etter planen være ferdig i 2020. Samtidig med oppdraget til direktoratet
igangsatte Helse Sør-Øst RHF, etter anmodning fra departementet,
en prosess med å utrede en fremtidig organisering av behandlingstilbudet
i spesialisthelsetjenesten på området. Dette er et pågående arbeid
som skjer i nær dialog med de andre regionale helseforetakene og
med Helsedirektoratet i tilknytning til utviklingen av nasjonale
retningslinjer. Blant de temaer som helseregionene må avklare er
fordelingen av oppgaver og kompetanse på de ulike nivåene i spesialisthelsetjenesten,
herunder hva som fortsatt vil være høyspesialisert behandling forbeholdt
en nasjonal behandlingstjeneste.
Nasjonale behandlingstjenester
etableres med forankring i Forskrift om godkjenning av sykehus,
bruk av betegnelsen universitetssykehus og nasjonale tjenester i spesialisthelsetjenesten som
trådte i kraft 1. januar 2011. Tjenestene skal gi tilbud om utredning
og behandling til små pasientgrupper som har behov for høyspesialisert
kompetanse eller bruk av spesialisert medisinsk utstyr.
Begrunnelsen for
å etablere en nasjonal behandlingstjeneste for pasienter med diagnosen
transseksualisme (NBTS) ett sted i Norge, på Rikshospitalet, har vært
at det dreier seg om en relativt liten pasientgruppe med behov for
høyspesialisert behandling, og at det er behov for å samle og utvikle
spesialisert kompetanse. Annen behandling og oppfølging skal foregå
i de øvrige delene av helsetjenesten. Samtidig forutsettes det at
den nasjonale tjenesten har et helhetlig perspektiv som omfatter
hele pasientforløpet.
Jeg er enig med
forslagstillerne i at det er viktig å få etablert et behandlingstilbud
også andre steder enn ved NBTS, både av hensyn til pasientene og
for å sikre at ressursene ved NBTS går til de som trenger den mest
avanserte behandlingen. Arbeidet som nå pågår i Helsedirektoratet
og i regionale helseforetak, initiert av departementet, har samme
formål som det representantene foreslår: å etablere et differensiert
tjenestetilbud som dekker hele spekteret av individuelle behandlingsbehov
knyttet til kjønnsinkongruens.
Hvilke endringer
som er aktuelle å gjennomføre ved den nåværende nasjonale behandlingstjenesten
må vurderes av Helse Sør-Øst RHF i dialog med de øvrige regionale
helseforetakene. Dette er en viktig del av den pågående prosessen
med å gå igjennom den samlede funksjonsfordelingen på området, herunder
hvilken kompetanse og tilbud som bør finnes på et regionalt og lokalt
nivå i spesialisthelsetjenesten. Helse Sør-Øst RHF opplyste før
sommeren at de er i dialog med to helseforetak om å utvikle et regionalt
utredningsteam innen kjønnsdysfori/kjønnsinkongruens, i et regionalt
samarbeid med Oslo universitetssykehus og Nasjonal behandlingstjeneste
for transseksualisme.
Helsedirektoratets
arbeid med den nasjonale faglige retningslinjen bygger bl.a. på
anbefalingene i rapporten "Rett til rett kjønn – helse til alle
kjønn" og de nye diagnosebeskrivelsene i ICD-11. Et utkast til retningslinje er
planlagt sendt ut på høring høsten 2019. Berørte bruker- og interesseorganisasjoner
har hatt representanter i referansegruppen og deltatt med innspill
til høringsutkastet. Endelig versjon av retningslinjen vil ligge
til grunn for videreutviklingen av behandlingstilbudet for denne
pasientgruppen i Norge.
Det er blitt etterlyst
mulighet for ny vurdering for pasienter som er henvist til Nasjonal
behandlingstjeneste for transseksualisme. Ifølge Helsedirektoratet
vil en ny vurdering av rett til kjønnsbekreftende behandling i Norge
vanskelig kunne etableres etter dagens modell. Andre former for
kjønnsinkongruens, som ikke krever et høyspesialisert, sentralisert
tilbud, kan i større grad gi rom for ordning med fornyet vurdering,
gitt at tilbudet etableres ved to eller flere steder. Et tilbud
om ny vurdering kan også gjøres ved tilsvarende behandlingstjenester
i utlandet, fortrinnsvis i Norden. Ved eventuell inngåelse av avtale
om fornyet vurdering av rett til kjønnsbekreftende, høyspesialisert
behandling i utlandet vil dette stille samme krav til faglig innhold som
ved en nasjonal behandlingstjeneste i Norge. En avtale må også være
i tråd med tilsvarende avtaler med utenlandsk behandlingstjeneste
for andre diagnosegrupper.
Helse Sør-Øst opplyser
at det er dialog mellom Nasjonal behandlingstjeneste for transseksualisme
og fagmiljøer i bl.a. Sverige og Belgia knyttet til behandling av pasienter,
herunder om genitalkirurgi. Det avholdes også felles møter og konferanser
med andre land på fagområdet. For noen pasienter vil deler av den
høyspesialiserte genitale kirurgien kunne foregå i utlandet. Når det
gjelder urinrørskonstruksjon og penisimplantater er dette teknikker
med betydelig risiko for komplikasjoner, og hvor det ikke foreligger
langtidsresultater.
Helse Sør-Øst bekrefter
at ventetiden ved Nasjonal behandlingstjeneste for transseksualisme
har vært og er lang. Dette skyldes i hovedsak en svært stor årlig
økning i antall henvisninger, særlig av yngre personer med tildelt
jentekjønn ved fødsel og som er i tenårene. Den nasjonale behandlingstjenesten
har kapasitetsutfordringer, og økt bemanning har ikke fullt ut klart
å kompensere for den store økningen i antall henvisninger. Gjennom
utviklingen av et differensiert hjelpetilbud, hvor det regionale
nivået får en tydelig definert rolle, vil ventetiden for utredning
og behandling ved NBTS kunne kortes ned.
Helse Sør-Øst opplyser
at NBTS fra 2019 har fått ressurser til å styrke utredningskapasiteten.
I tillegg har Helse Sør-Øst bevilget fire millioner kroner for å
styrke kompetansen og kapasiteten ved andre helseforetak i regionen,
i et samarbeid med Oslo universitetssykehus HF. Det gjennomføres
flere forskningsprosjekter ved den nasjonale behandlingstjenesten
og det er planlagt et pasientregister for å få mer kunnskap om situasjonen til
personer som er blitt utredet og behandlet.
Jeg forventer at
de regionale helseforetakene arbeider så raskt som mulig med å få
på plass et behandlingstilbud i spesialisthelsetjenesten for alle
pasienter som trenger dette, men som ikke ønsker eller trenger den høyspesialiserte
behandlingen NBTS tilbyr.