Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Åsunn Lyngedal, Cecilie Myrseth, Nils Kristen Sandtrøen og Terje
Aasland, fra Høyre, Margunn Ebbesen, Guro Angell Gimse, Kårstein
Eidem Løvaas og Tom-Christer Nilsen, fra Fremskrittspartiet, Morten
Ørsal Johansen og Bengt Rune Strifeldt, fra Senterpartiet, Geir
Adelsten Iversen og lederen Geir Pollestad, fra Sosialistisk Venstreparti,
Torgeir Knag Fylkesnes, fra Venstre, André N. Skjelstad, og fra
Kristelig Folkeparti, Steinar Reiten, viser til Prop. 32 L
(2019–2020), der det foreslås å innføre adgang til bareboatregistrering
for skip i Norsk internasjonalt skipsregister (NIS) og Norsk ordinært
skipsregister (NOR) og å hjemle adgang til å ilegge gebyr ved overtredelse
av fartsområdebegrensingene i medhold av NIS-loven § 4. De to endringsforslagene
er to separate forslag.
Komiteen viser til at formålet
med å tillate bareboatregistrering er å styrke norskregistrerte
fartøyers konkurranseevne i de fartsområder der stater krever en bestemt
flaggstat for å kunne føre frakt eller operere. I tillegg er formålet
å styrke de norske registrenes attraktivitet. Det forventes at de
foreslåtte endringene vil øke sannsynligheten for at norskregistrerte
skip returnerer til norsk flagg etter endt oppdrag i et fartsområde
med spesielle flaggkrav.
Komiteen viser til at formålet
med å innføre overtredelsesgebyr er å stimulere til å overholde
fartsområdebegrensningene for skip i NIS. Komiteen vil understreke at
disse fartsområdebegrensningene er satt for å skjerme norsk innenriksfart,
og at det derfor er viktig med en effektiv sanksjonering med preventiv
effekt.
Komiteen viser for øvrig til
proposisjonen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
også til at fartøy registrert i Norsk internasjonalt skipsregister
(NIS-registeret) har klare begrensninger på å operere mellom norske
havner. Fartsområdebegrensningene er gitt for at NIS-fartøy ikke
skal konkurrere med NOR-fartøy, som har norske vilkår og i all hovedsak
norsk mannskap. Disse
medlemmer understreker at fartsområdebegrensningene derfor
er gitt ut fra et formål om å sikre et fungerende norsk arbeidsmarked
i norske farvann.
Disse medlemmer understreker
at det er viktig med aktiv og utøvende kontroll med fartsområdebegrensningene
i NIS.
Disse medlemmer er kjent med
at Norsk Sjømannsforbund i april 2017 ba Sjøfartsdirektoratet om en
redegjørelse om hvordan det føres tilsyn med fartsområdebegrensninger
for både lasteskip og cruiseskip i NIS. Disse medlemmer vil understreke
at dersom det ikke føres aktiv kontroll med regelverket, eller ikke reageres
på eventuelle brudd på regelverket, undergraves tilliten til både
reglene og tilsynet selv. Dette er i så fall uakseptabelt. Disse medlemmer har
merket seg at det i departementets høringsbrev i denne aktuelle
saken ikke er gitt noen omtale av hvordan tilsynet utføres i dag.
Etter disse medlemmers oppfatning
bygger et eventuelt overtredelsesgebyr på en forutsetning om at
det føres tilsyn som avdekker eventuelle regelbrudd. Disse medlemmer etterlyser
en nærmere redegjørelse fra regjeringen om hvordan myndighetenes
kontrollregime foregår i praksis, og ser det som viktig at det sikres
aktiv kontroll som kan gi tilfredsstillende resultater.
Disse medlemmer mener målet
med å innføre overtredelsgebyr må være at rederiene bestreber seg
på å følge loven og forsikrer seg om at aktiviteten ligger trygt
innenfor regelverkets rammer. Disse medlemmer understreker
at dersom det skal ha noen hensikt å innføre overtredelsesgebyr,
må gebyret være merkbart og av en slik størrelsesorden at det forebygger
lovbrudd.