Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Elise Bjørnebekk-Waagen, Lise Christoffersen, Arild Grande og Rigmor Aasrud,
fra Høyre, Margret Hagerup, Heidi Nordby Lunde og Kristian Tonning
Riise, fra Fremskrittspartiet, Helge André Njåstad og lederen Erlend
Wiborg, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Sosialistisk
Venstreparti, Solfrid Lerbrekk, fra Venstre, Terje Breivik, og fra
Kristelig Folkeparti, Geir Sigbjørn Toskedal, viser til at regjeringen
har satt ned et ekspertutvalg for å granske saken knyttet til feilaktig
praktisering av adgangen til å motta sykepenger, arbeidsavklaringspenger
og pleiepenger ved opphold i et annet EØS-land. Utvalget skal gjennomgå
saker knyttet til regelverket som gjennomfører trygdeforordningen,
og som er håndtert av Arbeids- og velferdsetaten, Trygderetten,
og i noen tilfeller, så langt det ikke utfordrer deres uavhengighet, av
påtalemyndigheten og domstolene. Formålet med utvalget er å få gjennomført
en grundig og fullstendig gjennomgang av saken, med sikte på å avdekke
hvordan dette har kunnet skje og pågå over så lang tid. Departementets
lovforslag skal gi utvalget nødvendig tilgang til informasjon for
å kunne utføre sine oppgaver på en best mulig måte. Lovforslaget
inneholder regler om informasjonstilgang, taushetsplikt og rettsgrunnlag
for behandling av personopplysninger for utvalget, og forbud mot bruk
av opplysninger utvalget mottar som bevis i senere rettssaker. Det
foreslås ikke at det skal gjelde noen opplysningsplikt overfor utvalget.
Komiteen viser til at det går
frem av proposisjonen at departementet ved utforming av lovforslaget
har sett hen til hvordan lignende spørsmål har blitt ivaretatt og
regulert ved nedsettelse av andre sammenlignbare utvalg og i andre
lovbestemmelser, samtidig som departementet har tilpasset lovutkastet
til utvalgets arbeid og mandat.
Komiteen viser videre til følgende
utdrag fra utvalgets mandat:
«Utvalget skal foreta
de undersøkelser og innhente de opplysninger som er nødvendige for
å belyse sakskomplekset. I denne forbindelse kan det også være nødvendig
for utvalget å innhente dokumenter som inneholder opplysninger om
personlige forhold. Regjeringen vil om kort tid fremme et lovforslag
for å gi tilstrekkelig tilgang til taushetsbelagte opplysninger
til utvalget og utvalgets sekretariat. I forbindelse med lovforslaget
vil det bli foretatt en nærmere avgrensning av hvilke saker utvalget
skal kunne vurdere, hvilke taushetsbelagte opplysninger som skal
kunne innhentes fra hvilke tjenester/ etater, og hvordan taushetsbelagt informasjon
skal behandles.»
Komiteen viser til at det etter
departementets oppfatning er behov for å lovregulere både hvilken
taushetsplikt som skal gjelde for utvalget og utvalgets adgang til
å formidle disse opplysningene. Mandatet, sammenholdt med loven,
vil danne den ytre rammen for utvalgets arbeid. Departementet foreslår
at samtlige medlemmer av utvalget og utvalgets sekretariat skal
ha tilgang til taushetsbelagte personopplysninger i direkte identifiserbar
form.
Komiteen viser til at departementets
lovforslag innebærer at offentlige myndigheter, personer som er underlagt
profesjonsbestemt taushetsplikt, og personer som har taushetsplikt
på annet grunnlag, uhindret av taushetsplikt kan gi opplysninger
til utvalget. Komiteen merker
seg at den foreslåtte bestemmelsen er utformet slik at den gir adgang
til å gi utvalget tilgang til taushetsbelagte opplysninger, men
ingen plikt til å forklare seg eller gi opplysninger til utvalget.
Komiteen merker seg videre
følgende om adgangen til å gi opplysninger til utvalget:
«I den avveiningen
som er foretatt når det gjelder en egen lovbestemmelse om fritak
fra taushetsplikt, har hensynet til samfunnsnytten av utvalgets
arbeid vært avgjørende. Departementet mener at det ikke vil være gjennomførbart
for utvalget å oppfylle mandatet uten at det gis fritak fra lovbestemte
taushetspliktsregler. Departementet har videre lagt vesentlig vekt
på at utvalget er pålagt en like streng taushetsplikt som avgiveren av
opplysningene er underlagt, og at loven ikke pålegger noen plikt
til å gi opplysninger.»
Komiteen fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen innføre en instruks, som sikrer at utvalget får
tilgang til informasjonen som ansatte i embetsverket og underliggende
etater kan ha.»
Komiteen merker
seg at departementet foreslår at forvaltningslovens taushetspliktsbestemmelser
med noen unntak skal gjelde for utvalget. Dette innebærer at utvalget
og utvalgets sekretariat vil omfattes av forvaltningsloven § 13
som blant annet oppstiller en plikt til å hindre at andre får adgang
eller kjennskap til opplysninger om «noens personlige forhold».
Komiteen merker seg videre
følgende om at forvaltningsloven § 13 b første ledd nr. 6 ikke skal
gjelde for utvalget:
«… Etter denne bestemmelsen
er taushetsplikt etter § 13 ikke til hinder for at forvaltningsorganet
anmelder eller gir opplysninger om lovbrudd til påtalemyndigheten
eller vedkommende kontrollmyndighet, når det finnes ønskelig av
allmenne omsyn eller forfølgning av lovbruddet har naturlig sammenheng
med avgiverorganets oppgaver. Departementet viser til formålet med utvalgets
arbeid og viktigheten av at de får tilgang til nødvendige opplysninger.
Det siste alternativet ville trolig ikke være aktuelt for utvalget
i noe tilfelle.»
Komiteen viser til at lovforslaget
ifølge proposisjonen vil innebære at utvalget vil innhente personopplysninger
og ofte særlige kategorier av personopplysninger, samt i noen tilfeller
personopplysninger om straffedommer og lovovertredelser. På bakgrunn
av at verken samtykke eller anonymisering anses som tilstrekkelige grunnlag
for utvalgets innhenting av personopplysninger, merker komiteen seg
at departementet legger til grunn at en uttrykkelig lovhjemmel for
behandling av personopplysninger, herunder særlige kategorier av personopplysninger
og personopplysninger om straffedommer og lovovertredelser, er nødvendig.
Komiteen merker seg videre
at departementet foreslår at det inntas en bestemmelse om at opplysninger
utvalget har mottatt i sitt arbeid ikke kan brukes som bevis i en
eventuell senere straffesak eller sivil sak, og at dette grunngis
slik:
«Etter departementets
syn er det nødvendig for utvalgets arbeid at det sikres best mulig
tilgang til opplysninger, og at forklaringene som gis til utvalget
er mest mulig fullstendige. Uten en bestemmelse om bevisforbud antar
departementet at flere (helt eller delvis) vil kunne avstå fra å
gi opplysninger til utvalget. Departementet viser til at en tilsvarende
bestemmelse er vedtatt for Partnerdrapsutvalget, se Stortingets
vedtak til lov om informasjonstilgang m.m. for Partnerdrapsutvalget (Lovvedtak
5 (2019–2020), jf. Innst. 27 L (2019–2020) § 7, og begrunnelsen
i Prop. 131 L (2018–2019) punkt 5.8. De samme hensynene gjør seg
gjeldende her.»
Komiteen merker seg til slutt
at lovforslaget innebærer at utvalget verken kan gi påtalemyndigheten
eller kontrollmyndigheter opplysninger om lovbrudd ut fra allmenne
omsyn, eller at opplysninger som utvalget har mottatt i medhold
av § 2 kan brukes som bevis i en senere straffesak eller sivil sak,
og at departementet vurderer dette som nødvendig for at utvalget
skal kunne utføre sitt arbeid i samsvar med mandatet og formålet.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti støtter dette forslaget til
lov om informasjonstilgang for utvalget, men mener at prosessen
har fått en uryddig start. Dette medlem mener at det hadde
vært bedre om Stortinget selv hadde satt ned et utvalg for å granske
denne saken, for å bidra til økt uavhengighet og legitimitet.
Dette medlem viser til at partiene
på kort varsel ble bedt om å komme med innspill til mandatet. Dette medlem merker
seg at regjeringen valgte å ikke ta inn innspillene fra Sosialistisk
Venstreparti om å sikre nok bredde i mandatet til å se på både sakens
omfang når det gjelder hvilke ytelser og ordninger som er rammet av
feilen, men også tidsperspektivet for hvor langt tilbake feilen
går.
Dette medlem mener at utvalget
bør ha mulighet til å innhente informasjon også ut over ytelsene
sykepenger, arbeidsavklaringspenger og pleiepenger. Det er usikkerhet
knyttet til om feilen kun gjelder lovtolkningen i forbindelse med
sykepenger, pleiepenger og arbeidsavklaringspenger, eller om dette
også gjelder flere ytelser. Dette medlem mener også at
utvalget bør arbeide for å ta imot mest mulig innspill og synspunkter fra
alle involverte.