Komiteen, medlemene frå Arbeiderpartiet,
Åsmund Aukrust, Espen Barth Eide, Hege Haukeland Liadal, Runar Sjåstad
og Tove-Lise Torve, frå Høgre, Tina Bru, Liv Kari Eskeland, Stefan
Heggelund og Lene Westgaard-Halle, frå Framstegspartiet, Terje Halleland
og Gisle Meininger Saudland, frå Senterpartiet, Sandra Borch og Ole
André Myhrvold, frå Sosialistisk Venstreparti, Lars Haltbrekken,
frå Venstre, leiaren Ketil Kjenseth, frå Kristeleg Folkeparti, Tore
Storehaug, og frå Miljøpartiet Dei Grøne, Une Bastholm, syner til
representantforslaget frå Sandra Borch, Heidi Greni, Ole André Myhrvold,
Geir Pollestad og Marit Knutsdotter Strand, Dokument 8:125 S (2018–2019),
om ei meir effektiv rovdyrforvalting.
Fleirtalet i komiteen,
alle unnateke medlemene frå Senterpartiet, minner om at norsk rovdyrforvalting
bygger på den todelte målsetjinga; ansvarleg forvalting av dei store
rovdyra og samstundes ta omsyn til beitenæringane. I praksis medfører
det at vi i Noreg søkjer å forvalte rovdyrstammane på eit minimumsnivå.
Noreg har dei siste tiåra likevel opplevd ein markant auke i bestandane
av dei store rovdyra. Dette er eit resultat av ei villa politikk
frå Stortinget si side, og av forpliktingar som følgjer av Bernkonvensjonen.
Det følgjer av denne balansegangen at avvegingane av kva som er eit
økologisk forsvarleg minimumsnivå, og avgrensing av skadeomfanget
på beitedyr, er ei kontinuerleg problemstilling.
Fleirtalet syner til at rovdyrpolitikken
i Noreg baserer seg på breie forlik i Stortinget. Fleirtalet meiner dette er
hensiktsmessig, og føreset at den til ei kvar tid sitjande regjering
følger opp forlika.
Fleirtalet peikar på at fleire
av forslaga i dette representantforslaget er identiske med forslag
som er fremma av forslagsstillarane tidlegare og behandla i Stortinget.
Fleirtalet syner til statsråd
Elvestuen sitt svarbrev til Stortinget, datert 14. mai 2019 (vedlagt
innstillinga), der han rår Stortinget frå å vedta forslaga. Fleirtalet vil
særleg peike på at såkalla ståande fellingsløyve i praksis inneber
at rovdyr skal kunne verte felte til ei kvar tid om desse bevegar
seg inn i beiteprioriterte område. Fleirtalet understrekar at
rovdyrforvaltinga, som all anna naturforvalting, må vere kunnskapsbasert, og
at ein ved forvalting av truga artar i særleg grad må syte for at
det vert gjort vurderingar i kvart einskild høve, basert på den
todelte målsetjinga i norsk rovdyrpolitikk.
Fleirtalet understrekar likevel
at handsaming av skadefellingssøknader må skje svært raskt, slik
at forsvarleg uttak kan skje utan ugrunna opphald, og skade på beitedyr
i størst mogeleg grad vert unngått.
Fleirtalet merkar seg at forvaltinga
og effektiviteten har blitt betre og betre ettersom ein får fleire
erfaringar med forvalting av store rovdyr. Fleirtalet meiner det er ein
føresetnad for etterleving av rovdyrforlika at forvaltinga er operativ
og dynamisk, og er glad for at vi i Noreg har gode system for overvaking,
skadedokumentasjon og rask sakshandsaming. Fleirtalet meiner den vanskelege
balansegangen som ligg i den todelte målsetjinga, føresett kontinuerleg
merksemd på dette.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til Innst. 335 S (2015–2016), hvor
Stortinget ba regjeringen igangsette en forsøksordning for forvaltning
av kongeørn innenfor rammene av rovviltforliket. Ordningen ble begrenset
til områder på Fosen-halvøya og i Troms, hvor kongeørn stedvis er
en stor utfordring for beitedyr. En slik forsøksordning vil bidra
til verdifull kunnskap om forvaltningspraksis. Disse medlemmer viser til svarbrev
fra Klima- og miljødepartementet v/statsråden til komiteen den 14. mai 2019,
hvor det framkommer at prosjektene i Troms og Trøndelag ennå ikke
er igangsatt. Disse
medlemmer er svært forundret over at Stortingets vedtak ikke er
fulgt opp, og forventer at regjeringen følger opp vedtaket i sin
helhet og at prosjektene i Troms og Trøndelag kommer på plass så
raskt som mulig. Disse
medlemmer mener det er viktig at erfaringene fra begge forsøksprosjektene
må tas med i det videre arbeidet med forvaltning av kongeørn.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen igangsette forsøksprosjekt om forvaltning av kongeørn
i Troms og Trøndelag i løpet av 2019.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet merker seg at flertallet i komiteen synes
fornøyde med dagens rovdyrforvaltning. Disse medlemmer ser at komiteens
flertall legger den todelte målsettingen til grunn, og videre trekker
frem at forvaltning og effektivitet blir bedre og bedre, og er glad
for at vi har gode system for overvåking, skadedokumentasjon og
rask saksbehandling på dette området. Disse medlemmer mener dette,
med respekt å melde, ikke har rot i virkeligheten. Disse medlemmer viser til at
de som forsøker å drive med husdyrhold og næring innenfor de beiteprioriterte
områdene, og som forsøker å få felle rovdyr som gjør skade, trolig
ikke vil kjenne seg igjen i denne beskrivelsen som komiteens flertall
legger til grunn. Flertallet i komiteen viser til at den markante
økningen i antall rovdyr i landet er en villet politikk fra Stortinget
sin side. Disse
medlemmer noterer seg dette.
Disse medlemmer noterer seg
videre at flertallet i komiteen viser til den todelte målsettingen,
men likevel synes å vekte hensynet til rovdyr tyngre enn hensynet
til beitenæringene i sine vurderinger. Disse medlemmer merker seg
særlig at forslaget om stående fellingstillatelse er et problem
fordi flertallet i komiteen mener at det i praksis betyr «at rovdyr
skal kunne verte felt til ei kvar tid om desse bevegar seg inn i
beiteprioriterte område». Disse medlemmer vil i den sammenheng
vise til rovviltforliket, hvor det framgår at det ikke skal være
rovdyr som representerer et skadepotensial i prioriterte beiteområder.
Videre viser disse medlemmer til
Mattilsynets rapport «Oppsummering av beitesesongen 2018 og utsikter
for kommende sesong», hvor det konkluderes med at det er stor risiko for
tap av beitedyr til rovdyr i en rekke fylker og kommuner for beitesesongen
2019, og at dette i all hovedsak gjelder i beiteprioriterte områder.
Disse medlemmer viser til at
dokumentet inneholder forslag som er forankret i praksis og konkrete problemstillinger
som beitenæringene opplever. Dette er konsekvenser av regjeringens
rovdyrpolitikk i praksis, og disse medlemmer vil understreke
hvor viktig det er med tiltak for å kunne ta ut rovdyr som gjør
skade, raskt og effektivt. Disse medlemmer er opptatt
av å sette i verk konkrete tiltak som kan avhjelpe den situasjonen
at dagens rovviltforvaltning beveger seg stadig lenger vekk fra
intensjonene i rovviltforliket om en todelt målsetting og uttak
av rovdyr i beiteprioriterte områder. Disse medlemmer merker seg
imidlertid at komiteens flertall ikke vil ta i de problemstillingene som
saken reiser, men skyver rovviltforliket foran seg. Disse medlemmer mener
at komiteens flertall med dette ikke går inn i sakens realiteter
eller tar inn over seg den situasjonen de som skal leve med regjeringens
rovviltforvaltning, står i. Disse medlemmer har ikke inntrykk
av at de som lever med rovdyr i de beiteprioriterte områdene og
som opplever tap av sine husdyr, opplever det komiteens flertall
legger til grunn, nemlig effektivitet og rask saksbehandling for
fellingstillatelser av rovdyr som gjør skade.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
-
Stortinget ber regjeringen
utvide uttaket av jerv i reinbeiteområdene før kalving dersom kvotene
på jerv i regionen ikke er tatt ut under den ordinære lisensjakten.
-
Stortinget ber regjeringen
etablere en stående fellingstillatelse på jerv i beiteprioriterte
områder.
-
Stortinget ber regjeringen
om å innføre stående fellingstillatelse for ulv som går inn i beiteprioriterte områder
og i områder med samisk tamreindrift.
-
Stortinget ber regjeringen
endre rovviltforskriften slik at den i situasjoner der det er dokumentert
et større skadeomfang over flere år i samme område, gir en generell
åpning i hele landet for at det tillates felling av kongeørn forut
for skade og uten at det foreligger en akutt skadesituasjon, så
fremt det foreligger fare for større skade. Slike tillatelser skal
kunne knyttes til et bestemt område og tidspunkt uten krav til identifisering
av skadegjørende individ.
-
Stortinget ber regjeringen
ta initiativ til å endre reglene for skadefelling av stort rovvilt,
slik at fellingslagene kan ta i bruk de samme metodene som brukes
av Statens naturoppsyn.
-
Stortinget ber regjeringen
legge fram forslag om en stående fellingstillatelse i beitesesongen
for rovdyr innenfor rovdyrsikre beitegjerder og på innmarksbeite.
-
Stortinget ber regjeringen
innføre en stående fellingstillatelse for gaupe i beiteprioriterte
områder.
-
Stortinget ber regjeringen
innføre en stående fellingstillatelse for skadefelling av bjørn
i beiteprioriterte områder.
-
Ved skadefelling
av bjørn og jerv skal tillatelse om å bruke tiltak som helikopter,
drone, løs, på drevet halsende hund og tilsvarende behandles uten
opphold.»