Komiteens utkast
til innstilling ble 4. juni 2019 oversendt finanskomiteen til uttalelse.
Finanskomiteen uttaler følgende i brev av 7. juni 2019:
«Det vises til oversendt
utkast til innstilling fra energi- og miljøkomiteen av 4. juni 2019
vedrørende Dok. 8:103 (2018-2019) Representantforslag fra stortingsrepresentant
Bjørnar Moxnes om en ny industriell revolusjon – rettferdig og miljøvennlig.
Finanskomiteen
har følgende merknader til innstillingen:
‘Finanskomiteens
medlemmer viser til sine respektive partiers merknader i energi-
og miljøkomiteens utkast til innstilling til Dok. 8:103 (2018-2019)
gjeldende forslagene 10 og 12 om endring av investeringsstrategien
i Statens pensjonsfond utland, og slutter seg til disse. Komiteen
viser for øvrig til sine respektive merknader i Innst. 344 (2018-2019),
jf. Meld. St. 20 (2018-2019).
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre
og Miljøpartiet De Grønne, viser til avtale mellom disse partiene
vedrørende tredje energimarkedspakke, samt til de respektive merknader
og forslag i Innst. 178 S (2017-2018) og Innst. 175 L (2017- 2018).
Komiteens medlem
fra Rødt registrerer at næringsministeren i sin kommentar til representantforslaget 8. mai
2019 unngår å nevne mange av de momentene dette medlem har inkludert
i representantforslaget. Det er vanskelig å forstå dette på annen
måte enn at regjeringen ikke er interessert i å søke å forlenge
de nasjonale produkt- og verdikjedene, ta vare på norske lønns-
og arbeidsforhold, eller å sikre at partene i arbeidslivet er inkludert.
Dette medlem er
sikker på at den nødvendige omstillingen ikke vil kunne lykkes hvis
ikke fagforeninger og arbeidsfolk er inkludert og har innflytelse
i prosessene. Vanlige arbeidsfolk sitter på erfaring og kunnskap
som er helt nødvendig for å kunne omstille industrien og økonomien
på en måte som er grønn, rettferdig og har folkelig oppslutning.
Nettopp av den grunn, vil dette medlem påpeke at Rødt i prosessen
fram mot å fremme disse forslagene har diskutert problemstillingene
og fått innspill fra næringslivet selv, fagforeninger, miljøbevegelsen
og andre organisasjoner i sivilsamfunnet. Også i etterkant har det
kommet innspill som bidrar til at dette medlem vil fremme både forslag
som skiller seg fra de opprinnelige og noen helt nye forslag.
Dette medlem registrerer
at både næringsministeren og representantene fra regjeringspartiene
i energi- og miljøkomiteen viser til etablert politikk og eksisterende
virkemidler som tilstrekkelig for å løse dagens miljø- og klimautfordringer.
Dette til tross for at dagens politikk bommer på dagens klimamål
med flere millioner tonn klimagassutslipp, og at de norske klimagassutslippene
økte i fjor.
Dette medlem viser
til at samtidig som tall for 1. kvartal 2019 viser en nedgang i
produksjonen i fastlandsindustrien, anslår SSB at oljeinvesteringene
i 2019 skal øke med over 20 prosent. Norsk økonomi og arbeidsplasser
blir igjen stadig mer avhengig av petroleumssektoren, noe som vil
resultere i store klimagassutslipp mer enn 50 år frem i tid.
Hvis vi innen 2030
skal ha bidratt til en reduksjon av globale klimagassutslipp som
gjør oss i stand til å unngå klimaendringer på mer enn 1,5 grader,
trengs det etter dette medlems mening en stor omveltning i norsk industri
og næringsliv. Uten en planmessig og rettferdig oppbygging av ny
industri vil vi stå i fare for å miste både arbeidsplasser, kompetansemiljøer
og kunnskap som fellesskapet er avhengig av. Alternativet er ikke
å fortsette som før, men å vente på en markedsstyrt krasjlanding
den dagen globale klimaavtaler og karbonavgifter virkelig får effekt.
En slik kollaps tjener verket arbeidsfolk eller miljøet på, det
så vi under oljenedturen i 2014 da aksjonærer og ledere fikk milliarder
i utbytter og bonuser, mens folk mistet jobben i tusentalls. I en
slik situasjon er det sterkt bekymringsverdig både for arbeidsfolk
og miljøet at regjeringen og regjeringspartiene er tilfredse med
tiltak som ikke bare er utilstrekkelige, men som også trekker oss
i feil retning.
Dette medlem viser
til Mariana Mazzucattos forskning som viser hvordan store teknologiske
fremskritt og privat bedriftsutvikling har vært avhengig av aktiv
statlig næringspolitikk. Teknologien bak iPhone ble stort sett utviklet
av offentlige aktører, selv om Apple satte dem sammen til et produkt.
Gjennomgående har statlige investeringer vært nødvendige for utviklingen
av mange av de viktigste selskapene i USA i dag. Privat kapital
vil stort sett gå dit avkastingen er høyest, noe som gjør at olje-
og gassindustrien er mer attraktiv enn fornybar energi og mye annen
teknologiutvikling. Staten har mulighet til å være en langsiktig
og risikovillig investor, noe som er helt nødvendig i den omstillingen
vi nå trenger. Kapitalbehovet til dette overstiger dramatisk de
500 millionene regjeringen har avsatt i Nysnø eller tilskuddene
via Enova. Mens andre land vurderer å lånefinansiere sine ulike
varianter av New Green Deal sitter Norge på verdens største kapitalfond
under demokratisk styring. Dette medlem mener at det er på tide
å se på hvordan dette fondet kan brukes til å sikre helt nødvendig
omstilling.
Dette medlem viser
til at regjeringen i Prop. 97 L (2018–2019) Lov om Norges Bank og
pengevesenet mv. (sentralbankloven) har skrevet følgende:
«Dersom det ble
åpnet for at deler av SPU skulle investeres innenlands, ville investeringsnivået
i økonomien, alt annet likt, kunne bli for høyt.»
Dette medlem viser
til at en slik omstilling nettopp krever at alt annet ikke er likt.
For det første vil investeringene i petroleumssektoren reduseres
kraftig, parallelt med økte investeringer i fornybare næringer.
For det andre kan det være nødvendig å bruke skattepolitikken for
å flytte samfunnets ressurser fra privat forbruk til for eksempel
grønne investeringer. Skattelegging av de rike er, i motsetning
til såkalte vekstfremmende skattelettelser som bidrar til det motsatte,
et viktig tiltak for å sikre at investeringene kanaliseres dit de
trengs.
Dagens statlige
eierskap er i hovedsak passivt, og også for statlige eide bedrifter
er rene bedriftsøkonomiske hensyn den primære driveren. Det gjør
at flere av de statlige bedriftene driver en politikk som aktivt
motarbeider for eksempel klimamål. Equinors fornybarandel ligger
fortsatt under 5 prosent, noe som tydelig viser at de bedriftsøkonomiske
hensyn står i motstrid til det grønne skiftet. En aktiv statlig
næringspolitikk bør bidra til det motsatte.
Dette medlem registrerer
at flere partier tar til orde for storstilt utbygging av havvind
der formålet er eksport av kraft som skal sikre fornybar energi
i Europa. Dette medlem vil vise til at norsk elektrisitetsforsyning
i dag er på tre promille av energiforsyningen i Europa. Selv med
en dobling gjennom utbygging av ny fornybar energi vil den norske
energiproduksjonen i liten grad sikre fornybarsatsingen i disse
landene. Dette medlem mener norsk kraftproduksjon må sikre utfasing
av fossil energibruk i Norge, samt sikre at norsk kraftforedlende industri
fortsatt har ren og billig energi som et konkurransefortrinn.
Dette medlem mener
at Norge framfor å eksportere kraft som råvare heller bør eksportere
industriprodukter og teknologi som gjør andre land i stand til å
bygge ren energi der de er. Dette krever teknologiutvikling nasjonalt,
blant annet gjennom å bygge opp noen anlegg for dyp geotermisk energi
og havvind i Norge. Videre bør man heller eksportere komponenter
og teknologi slik at andre land kan bygge slike anlegg selv. Det vil
også redusere tapet av energi i overføringsleddet.
Det er ikke behov
for å bygge nye kraftkabler. Når Statnett sine to nye kabler til
Tyskland og Storbritannia er ferdig utbygd og i drift om 2-3 år,
vil Norge ha en overføringskapasitet på 78 TWh, noe som tilsvarer
mer enn halvparten av årlig kraftproduksjon som de siste årene har
ligget på omtrent 140 TWh. Dette mer enn dekker behovet for kraftutveksling
med naboland.
Dette medlem registrerer
at de øvrige partiene ikke synes å se behovet for en egen utvikling
av dyp geotermisk energi. Det er i dag mye kunnskap om og effektiv bruk
av grunn geotermisk energi til oppvarming. Dyp geotermisk energi
vil til det fulle kunne utnytte geologisk kunnskap og boreteknologi
fra petroleumsindustrien. Det er i tillegg sterke fagmiljøer på
geotermisk energi i Norge. Det vil også kunne gi fornybar energi
ved å bore brønner i områder der det allerede er infrastruktur og
bebyggelse, noe som gjør dette til utvikling av fornybar energi
som tar mer hensyn til uberørt natur enn for eksempel vindkraft.
Når det gjelder utbygging av fornybar energi, er det etter dette
medlems mening nødvendig å finne løsninger som ikke bidrar til ytterligere tap
av biologisk mangfold.
Dette medlem mener
en forutsetning for utvikling av hydrogen som drivstoff må være
at denne utvinnes fra fornybare og ikke fossile kilder. Så lenge
det ikke er velfungerende teknologi som sikrer karbonfangst og –lagring
kan vi ikke basere hydrogenutvinning på fossil gass.
Selv om norsk industri
i dag har lave utslipp knyttet til energibruk er det fortsatt store
utslipp fra prosessindustrien. Dette skyldes blant annet bruk av
fossile kilder som innsatsfaktor i disse prosessene. Derfor er det
nødvendig å arbeide for ytterligere reduksjon av utslippene i industrien,
blant annet gjennom å erstatte dette med andre innsatsfaktorer.
Smelteverket Tizir i Tyssedal utvikler i dag teknologi for å erstatte
kull med hydrogen og dermed erstatte utslippene fra produksjonen
med 90 prosent. Det er behov for en ytterligere satsing på hydrogen
i prosessindustrien.
Dette medlem har
tatt til orde for økte statlige investeringer og eierskap. Samtidig
ser dette medlem at det er grunn til å sikre et mer variert eierskap
til en del av den fremtidsrettede industrien, både gjennom regionalt
offentlig eierskap, og ulike modeller med arbeiderstyrte bedrifter.
Komiteen har for
øvrig ingen merknader.’»