3.1.2.1 Merknader fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser
til at regjeringen i Prop. 114 S (2018–2019) foreslår å øke bevilgningen
til politiet og PST med til sammen 318,7 mill. kroner til blant
annet innkjøp av nye politibiler, økt handlingsrom i politidistriktene
og nødvendige investeringer i PST. Flertallet mener dette er
nødvendige tiltak for å øke sikkerheten for nasjonen og gjøre politiet
i bedre stand til å etterforske, bekjempe og påtale kriminelle handlinger
over hele landet.
Flertallet viser til at hendelsen
med KNM Helge Ingstad i november 2018 har økt utgiftene i Sjøforsvaret knyttet
til sikring, heving og transport av skipet. Flertallet viser videre til
at regjeringen foreslår å øke bevilgningen til Sjøforsvaret med
652,1 mill. kroner til å dekke utgiftene til Sjøforsvaret, til å
gjenskaffe reservedeler og til å doble besetningen på KMN Maud. Flertallet er
fornøyd med at regjeringen med dette vil kompensere for deler av
det operative tapet som følge av forliset.
Flertallet er fornøyd med
at regjeringen foreslår å øke bevilgningen til planlegging av prosjektet
E18 Lysaker–Ramstadsletta med 340 mill. kroner. Flertallet viser til at dette
vil gjøre at planleggingen kan videreføres som planlagt, og understreker
viktigheten av å få gjennomført dette prosjektet.
Flertallet viser til at regjeringen
foreslår å bevilge 200 mill. kroner til nedbetaling av bompengegjeld
i de fylkeskommunale veiprosjektene fv. 544 Halsnøysambandet i Hordaland,
fv. 17 Tverlandet–Godøystraumen i Nordland og Listerpakken i Vest-Agder. Flertallet viser
til at dette legger til rette for at bompengeinnkrevingen i disse
prosjektene kan avvikles raskere enn forutsatt.
Flertallet viser til at avlingsåret
2018 var preget av en ekstraordinær varm sommer med tørke over store deler
av Sør-Norge. Dette bidro til omfattende avlingsskader i nesten
alle produksjoner. Flertallet viser
til at regjeringen foreslår å øke bevilgningen til utbetaling av
erstatninger med 525 mill. kroner til utbetaling av sakene fra 2018
som behandles i 2019, og til utbetaling for avlsskader i 2019. Flertallet mener
dette viser at klimaendringene påfører samfunnet store utgifter
og understreker behovet for tiltak for å redusere klimagassutslippene.
Flertallet viser til at regjeringen
foreslår å øke bevilgningen til investeringstilskudd for heldøgns
omsorgsplasser. Dette gir rom for utskifting av 450 plasser og netto
tilvekst av 450 plasser. Flertallet viser til at dette
gjør at tilsagnsrammen gir rom for 2 400 plasser i 2019.
Flertallet viser til at overføringen
til Klima- og energifondet foreslås økt med 50 mill. kroner. Dette
vil gi rom for å utbetale støtte til tiltak for utslippsreduksjoner
i ikke-kvotepliktig sektor. Flertallet påpeker at dette
vil kunne bidra til viktige endringer innen lav- og nullutslippsteknologi
innenfor næringstransport.
Flertallet foreslår å bevilge
3,5 mill. kroner som bidrag til å gjøre seilskipet Statsraad Lehmkuhl
klart for jordomseiling. Flertallet viser til at prosjektet
er et spleiselag mellom Bergen kommune, Hordaland fylkeskommune
og staten. Bevilgningsøkningen vil gjøre at statens bidrag i 2019
blir på til sammen 5 mill. kroner. Skipet skal brukes til forskning,
formidling, utdanning og utvikling.
Flertallet foreslår å bevilge
1,7 mill. kroner til utvikling av et Norsk digitalt fangearkiv. Flertallet viser til
at dette er et fellesprosjekt mellom Arkivet freds- og menneskerettighetssenter
i Agder og Falstadsenteret i Trøndelag. Prosjektet har et budsjett
på 4,2 mill. kroner, hvorav 1,2 mill. kroner er egenfinansiering
og 1,3 mill. kroner er støtte fra private aktører utenom det statlige bidraget.
Prosjektet skal sikre oppbygging av en kunnskapsbase og et digitalt
monument over nordmenn i fangenskap under andre verdenskrig.
Flertallet viser til partiene
sin omtale av de to barne- og ungdomssatsingene til Landssamanslutninga av
nynorskkommunar (LNK) i Innst. 14 S (2018–2019). Flertallet mener dette er
eksempel på vellykkede og viktige tiltak som leverer journalistikk
til barn og ungdom som ikke har tilgang på nynorsk ellers. Flertallet foreslår
derfor å bevilge 1,2 mill. kroner til LNK i 2019 ut over regjeringens
forslag i Prop. 114 S (2018–2019).
Flertallet viser til Kirkens
Bymisjon i Trondheim sitt prosjekt «søster til søster» for å bedre
situasjonen til minoritetskvinner utsatt for vold og overgrep, og flertallet foreslår
å bevilge 1,3 mill. kroner ut over regjeringens forslag til dette
prosjektet.
Flertallet viser til temaprogrammet
mellom Rusfri oppvekst, NLA og Høgskulen på Vestlandet. Flertallet foreslår
å øke bevilgningen på 2 mill. kroner til prosjektet i forhold til
regjeringens forslag i revidert budsjett.
Flertallet viser til Caritas
informasjons- og ressurssenter i Oslo og deres tiltak for å bistå
innvandrere i arbeid. Flertallet foreslår
å øke bevilgningen med 1 mill. kroner til tiltaket i forhold til
regjeringens forslag i Prop. 114 S (2018–2019).
Flertallet viser til Midt-Troms
museums prosjekt Barnas bymuseum i Lenvik. Flertallet foreslår å bevilge
2 mill. kroner til prosjektet i 2019.
Flertallet viser til Flora
kommune sitt arbeid med å restaurere Kinn kyrkje og bevilgningene
som er gitt for å støtte dette arbeidet. Flertallet foreslår å øke bevilgningen
med 1 mill. kroner til prosjektet i 2019.
Flertallet viser til P22s
arbeid med rusomsorg og rehabilitering i Oslo. Flertallet foreslår å øke
bevilgningen med 2,1 mill. kroner til tiltaket i forhold til regjeringens
forslag.
Flertallet viser til regjeringens
prosjekt for å modernisere domstolene. Moderniseringen har bestått
i å utvikle nye digitale arbeidsmetoder og digitalisere kommunikasjonen
mellom domstolene, publikum og andre aktører i straffesakskjeden.
Prosjektene Digitale domstoler, Elektronisk samhandling mellom aktørene
i straffesakskjeden (ESAS) og etablering av nye saksbehandlingssystemer
i domstolene er sentrale. Til sammen er det bevilget 275 mill. kroner
til disse prosjektene i perioden 2014–2019. Prosjektene vil føre
til en vesentlig effektivisering og forenkling av saksgangen i domstolene.
Flertallet viser til at det
i 2017 og 2018 ble bevilget henholdsvis 28 og 37 mill. kroner til
digitalisering av rettsprosessen (prosjekt Digitale domstoler).
I 2019 ble det videreført en satsing på 40 mill. kroner. Prosjektet har
i første omgang omfattet de tolv største tingrettene, lagmannsretten
og Høyesterett. Flertallet mener
det har vært lurt å gjennomføre prosjektet skrittvis fremfor fullskala
digitalisering av alle domstoler på én gang. Dette for å sikre at
systemene fungerer og ha muligheten til å justere ved behov underveis.
Nå er prosjektet kommet langt, og i 2018 ble arbeidet med å utvikle
nye digitale arbeidsformer ytterligere intensivert. Det er investert
mye i utstyr for å øke kapasiteten til å gjennomføre digitale rettsmøter. Flertallet mener
det er viktig å holde intensiteten i arbeidet med digitale domstoler oppe. Flertallet foreslår
derfor å bevilge 5 mill. kroner til digitale domstoler til fortsatt
intensivering av arbeidet. Dette vil gi mulighet til investeringer
i ti rettssaler med utstyr for digitale hovedforhandlinger fortrinnsvis
i de mellomstore og mindre tingrettene.
Flertallet viser til omtale
i Prop. 48 S (2018–2019), jf. Innst. 230 S (2018–2019). Det framgår
av omtalen under kap. 601 Utredningsvirksomhet, forskning m.m.,
post 22 Kunnskapsutvikling i IA-avtalen m.m., kan overføres, at det skal
benyttes 60 mill. kroner til bransjeprogrammer i 2019. Det fremgår
videre at nærmere innretning av bransjeprogrammene foreløpig ikke
er konkretisert, og det er dermed ikke avklart hvordan midlene bør
fordeles mellom de ulike involverte aktørene.
Flertallet viser til at bransjeprogrammene
ble behandlet i Arbeidslivs- og pensjonspolitisk råd 21. mai 2019,
og det ble besluttet hvilke bransjer det skal iverksettes bransjeprogrammer
i, jf. svar på budsjettspørsmål 1 fra Høyre til revidert nasjonalbudsjett
for 2019.
For å kunne iverksette
bransjeprogrammene slik det er enighet om i IA-avtalen, er det behov
for å flytte 53 mill. kroner til en 70-post, slik at Arbeids- og
sosialdepartementet kan stille midlene til disposisjon for programmene
gjennom tildeling av tilskudd.
Flertallet foreslår at utgifter
til bransjeprogrammene bevilges under kap. 601 Utredningsvirksomhet, forskning
m.m., post 71 (NY) Tilskudd til bransjeprogrammer under IA-avtalen
m.m., med stikkord «kan overføres». Midlene omdisponeres fra kap.
601, post 22 Kunnskapsutvikling i IA-avtalen m.m., kan overføres.
Følgende organisasjoner
tildeles tilskudd til i 2019:
-
Spekter Helse, til
etablering av bransjeprogram i sykehus
-
Kommunenes Sentralforbund,
til etablering av bransjeprogram i sykehjem og barnehager
-
Norsk Industri,
til etablering av bransjeprogram i leverandørindustrien til olje-
og gassnæringen
-
NHO Mat og drikke,
til etablering av bransjeprogram i næringsmiddelindustrien
-
Spekter, til etablering
av bransjeprogram i rutebuss og persontrafikk (transport)
-
Byggenæringens landsforening,
til bransjeprogram i bygg og anlegg
Flertallet viser
til at det, som oppfølging av Granavolden-plattformen, er etablert
en ny søkbar støtteordning for organisasjoner som arbeider med fred
og nedrustning. Flertallet ber
regjeringen videreføre øremerkingen av 2 mill. kroner innenfor rammen
av den søkbare ordningen til Norske leger mot atomvåpen (NLA) i
2019, for å sikre fortsatt økonomisk forutsigbarhet i inneværende
budsjettår. Flertallet understreker at
øremerkingen til NLA opphører fra budsjettåret 2020, og at NLA,
på lik linje med øvrige organisasjoner, kan søke støtteordningen
for midler i 2020.
Flertallet foreslår å bevilge
3 mill. kroner til «Inn på tunet», som tilbyr tilrettelagte velferdstjenester
på gårdsbruk i Norge og tilbyr plasser innenfor psykisk helse, rus
og demens. Mange har store utfordringer i dagliglivet og flertallet mener
dette tilbudet kan øke livskvaliteten til brukerne betraktelig.
Flertallet viser til at Ekstremsportveko
på Voss har bygget opp et populært arrangement med beskjeden støtte
fra det offentlige. Flertallet foreslår
å bevilge 1 mill. kroner til arrangementet som et engangstilskudd
i 2019.
Flertallet viser til partienes
omtale av rehabilitering av bygningsmassen til United World College
i Innst. 12 S (2017–2018). Flertallet foreslår å øke
bevilgningen for 2019 med 2 mill. kroner ut over regjeringens forslag,
som et engangstilskudd i 2019.
Flertallet viser til arbeidet
som pågår med å etablere Fjordane Virtuelle Campus som et næringsrettet undervisningstilbud. Flertallet mener
det er viktig å knytte sammen utdanning, forskning og bedrifter,
og gi flere mulighet til etter/videreutdanning over hele landet,
og foreslår derfor å bevilge 2 mill. kroner som et engangstilskudd
i 2019.
Flertallet viser til at Bømlo
teater har satt i gang planlegging av markering av 1 000-årsjubilieet
for Mostratinget i 2024. Flertallet ønsker å støtte
opp under det lokale initiativet for å markere en viktig begivenhet i
eldre norsk historie, og foreslår å bevilge 1 mill. kroner som et
engangstilskudd i 2019.
Flertallet viser til at det
i noe tid er blitt arbeidet lokalt med å etablere et brunbiesenter
i Lund kommune, i regi av Norsk Brunbielag. Flertallet ønsker å støtte
opp under det lokale initiativet til å ivareta biologisk mangfold
og drive kurs og opplæring, og foreslår derfor å bevilge 0,3 mill.
kroner til forprosjektering, som et engangstilskudd i 2019.
Flertallet viser til Granavolden-plattformen, hvor
det slås fast at bompengeandelen i nye prosjekter ligger fast eller
reduseres når kostnadene ved prosjektet reduseres. Eventuelle overskridelser
i veiprosjekter ut over 10 pst. er Nye Veier AS sitt ansvar. Flertallet legger
derfor til grunn at Samferdselsdepartementet legger til grunn samme
prosentvise fordeling knyttet til besparelser i veiprosjekter under
Nye Veier.
Flertallet viser til at regjeringspartiene
er opptatt av å effektivisere og avbyråkratisere offentlig forvaltning. Flertallet mener
dette også bør gjelde Stortinget. Flertallet foreslår derfor
å redusere bevilgningen til Stortingets driftsbudsjett med 2,6 mill.
kroner, sammenlignet med regjeringens forslag.
Flertallet foreslår en ettårig
reduksjon i tilskuddet til Norges Forskningsråd på 5 mill. kroner,
sammenlignet med regjeringens forslag. Flertallet viser videre til
at søknadsbeløpet til merverdiavgiftskompensasjon til bygging av
idrettsanlegg er redusert. Flertallet foreslår derfor
å redusere bevilgningen med 6 mill. kroner, sammenlignet med regjeringens
forslag.
Flertallet viser til at regjeringen
foreslår å øke bevilgningen til tilskudd til etablering av egen
bolig med 117,5 mill. kroner. Flertallet foreslår å redusere
økningen til 110 mill. kroner, slik at bevilgningen reduseres med
7,5 mill. kroner, sammenlignet med regjeringens forslag.
Flertallet viser til at oppdaterte
anslag for Norges andel av finansieringen av Nordisk energiforskning
er redusert. Flertallet foreslår
å redusere bevilgningen med 1 mill. kroner, sammenlignet med regjeringens
forslag.
Flertallet viser til at utgiftene
til betaling av EU-kontingenter reduseres med 5 mill. kroner. Flertallet foreslår
derfor å redusere bevilgningen med 5 mill. kroner, sammenlignet
med regjeringens forslag. Flertallet viser videre til
at utgiftene til utbetaling av EUs rammeprogram for konkurranseevne
og innovasjon (CIP) reduseres med 3 mill. kroner. Flertallet foreslår å redusere
bevilgningen med 3 mill. kroner, sammenlignet med regjeringens forslag.
Flertallet viser til at det
ligger an til betydelige kostnadsbesparelser på OPS-prosjektet på
rv. 3/rv. 25 Ommangsvollen–Grundset/Basthjørnet. Dersom kostnadsreduksjonen
blir like stor som anslått p.t., er det naturlig at en del av denne
kostnadsreduksjonen kommer bilistene til gode gjennom reduserte
bompenger. Flertallet viser
til Granavolden-plattformen og at den årlige kompensasjonsordningen
for reduserte bompenger skal dobles.
Flertallet fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen om at kostnadsreduksjonen knyttet til OPS-prosjektet
på rv. 3/rv. 25 Ommangsvollen–Grundset/Basthjørnet benyttes til
å redusere bompengene med inntil 200 mill. kroner i løpet av den
samlede finansieringsperioden for OPS-prosjektet.»
Flertallet foreslår
følgende endringer ut over regjeringens forslag:
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Kroner
|
227
|
78
|
UWC
Fjaler
|
2 000
000
|
255
|
71
|
Falstadsenteret
|
1 700
000
|
258
|
21
|
Fjordane
Virtuelle Campus
|
2 000
000
|
291
|
71
|
Søster
til søster
|
1 300
000
|
291
|
71
|
Caritas
ressurssenter, Oslo
|
1 000
000
|
315
|
79
|
Ekstremsportveko
|
1 000
000
|
325
|
79
|
Bømlofestivalen
|
1 000
000
|
326
|
73
|
Landssamanslutninga
av nynorskkommunar – Framtida Junior
|
1 200
000
|
328
|
70
|
Barnas
bymuseum, Midt-Troms
|
2 000
000
|
328
|
78
|
Statsraad
Lehmkuhl
|
3 500
000
|
410
|
1
|
Digitalisering
av domstolene
|
5 000
000
|
601
|
71
|
Flytting
av midler til utbetaling, IA-utbetaling
|
53 000
000
|
714
|
70
|
Rusfri
oppvekst, Høgskolene på Vestlandet
|
2 000
000
|
765
|
72
|
P22,
arbeid med rusomsorg og rehabilitering
|
2 100
000
|
1137
|
70
|
Inn
på tunet
|
3 000
000
|
1420
|
81
|
Brunbiesenter
på Lund
|
300
000
|
1429
|
73
|
Restaurering
av Kinn kyrkje
|
1 000
000
|
Sum
|
|
|
83 100
000
|
|
|
|
|
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Kroner
|
41
|
1
|
Stortinget
– kutt i driftsbudsjett
|
-2 600
000
|
281
|
50
|
Tilskudd
til Norges forskningsråd
|
-5 000
000
|
315
|
82
|
Mva.-kompensasjon
idrettsanlegg – reduserte søknader
|
-6 000
000
|
581
|
75
|
Tilskudd
til etablering i bolig
|
-7 500
000
|
601
|
22
|
Flytting
av midler til utbetaling, IA-avtalen
|
-53 000
000
|
601
|
70
|
Tilskudd
– lavere utgifter til EU-kontingenter
|
-5 000
000
|
1800
|
70
|
Tilskudd
til internasjonale organisasjoner mv.
|
-3 000
000
|
1830
|
70
|
Tilskudd
til Nordisk Energiforskning
|
-1 000
000
|
Sum
|
|
|
-83 100
000
|