Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill
Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Nils Aage Jegstad,
lederen Helge Orten og Elizabeth Åsjord Sire, fra Fremskrittspartiet,
Tor André Johnsen, Dagfinn Henrik Olsen og Morten Stordalen, fra
Senterpartiet, Bengt Fasteraune og Siv Mossleth, fra Sosialistisk
Venstreparti, Arne Nævra, og fra Venstre, Jon Gunnes, viser
til representantforslaget fra stortingsrepresentant Une Bastholm
om bærekraftig moderne bevegelsesfrihet gjennom redusert biltrafikk.
I representantforslaget fremsettes det forslag til vedtak i 14 punkter.
Komiteen viser til målet vedtatt
i Stortinget om at veksten i persontransporten i storbyområdene
skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange.
Komiteen vil presisere at satsingen
på kollektivtransport, sykling og gange ikke skal bety at all planlegging
av vegprosjekter i storbyområdene kan stoppes. Komiteen er opptatt av at det
overordnede vegnettet har en standard som gjør det mulig å avlaste
gater og veger i boligområder, utvikle byområdene og garantere en god
framkommelighet og kapasitet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser til
statsrådens svar av 14. mai 2019, hvor statsråden peker på at regjeringen
de siste årene har økt bidragene betydelig til de store byområdene
for å sette disse i bedre stand til å løse utfordringene i transportsektoren knyttet
til klima, miljø og dårlig fremkommelighet.
Flertallet viser til at statsråden
i sitt svar peker på at det er viktig at man legger til rette for
at det skal bli enklere å velge klima- og miljøvennlige måter å
reise på. Effektive transportløsninger skal sørge for at folk, varer
og gods kommer raskt frem.
Flertallet viser også til at
det var regjeringen Solberg i sin tid som fjernet forbud mot segway
og lignende transportmidler, som igjen gjør at vi har den store
graden av elektriske mikromobile løsninger som vi har i dag. Videre
har regjeringen Solberg hatt et forslag om å legge til rette for
at personer med førerkort klasse B også kan få førerkort klasse
A1, på høring. Å gjøre det enklere for flere å kunne kjøre lett
motorsykkel fremfor personbil vil også bidra til redusert arealbehov,
økt fleksibilitet og større fremkommelighet for flere i trafikken.
Flertallet er tilfreds med
at statsråden i sitt svar ikke ønsker å åpne for å gi kommuner hjemmel
til å forby parkering på privat grunn. Kommunene har mulighet for
å føre en streng og restriktiv politikk av hensyn til biler og parkering
allerede i dag. Et inngrep i den private eiendomsretten som representantforslaget
foreslår, er ikke en farbar vei for komiteens flertall å gå.
Flertallet ønsker at folk skal
få velge de løsningene som passer den enkelte best. Da er det vår
oppgave å legge til rette for at folk får valgfrihet til både å
kunne reise kollektivt og velge andre individuelle transportmidler.
I storbyer er det viktig at man sørger for at de kollektive løsningene
er mest mulig attraktive.
Flertallet viser også til at
andelen lav- og nullutslippsbiler har økt betydelig under regjeringen
Solberg. Avgiftslettelser for å velge klima- og miljøvennlig er
et godt virkemiddel som har vist seg å fungere meget godt, og har
ført til at vi i dag ligger i verdenstoppen av lave nybilsutslipp.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti ønsker
et transport- og kommunikasjonstilbud som gir gode ringvirkninger
for næringslivet og i hverdagslivet til folk. Disse medlemmer vil ha et godt utbygd
kollektivnett i hele landet, som gjør det enkelt og rimelig både
å reise til og fra jobb og å reise raskt og klimasmart mellom landsdeler.
Vei er ikke eneste løsningen på transportutfordringene i og rundt
storbyene. Transportveksten her må løses med kollektivtransport, sykkel
og gange. Disse
medlemmer mener god flyt i kollektivtrafikken i og rundt de
store byene er positivt også for framkommeligheten mellom landsdelene. Disse medlemmer vil
videreføre de strategisk viktige bymiljøavtalene og belønningsordningen
som stimulerer byene til å vri transporten fra privatbilisme til kollektivtrafikk,
sykling og gange.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til
at transportsektoren står for om lag en tredjedel av norske utslipp,
og at disse skal reduseres med 50 pst. innen 2030. For å lykkes
med dette må det iverksettes raske og radikale grep. En av de største
utslippskildene fra transportsektoren er godstransport og personbiltrafikk.
Disse medlemmer understreker
at for å lykkes med å nå klimamålene må bilkjøring i og rundt byene reduseres,
samtidig som det legges til rette for kollektiv, sykkel og gange. Disse medlemmer understreker
at dette ikke betyr dårligere transportløsninger for folk flest,
men snarere bedre.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener at å bygge ut flere motorveier
gir mer kø, mer utslipp og mer lokalforurensing. Å satse på kollektivtrafikk,
sykkel og gange kan gi mer bevegelsesfrihet.
Dette medlem fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen innføre bærekraftig bevegelsesfrihet som et overordnet
prinsipp i nåværende og kommende nasjonal transportplan, for å prioritere kollektivtrafikken,
gåing, sykling og mikromobilitet framfor biltrafikken i storbyene.»
Dette medlem viser
til at det er tverrpolitisk enighet om nullvekstmålet i Nasjonal
transportplan. Derfor er det oppsiktsvekkende at regjeringen planlegger store
motorveiprosjekter inn og ut av flere av områdene hvor biltrafikken
skal reduseres. For eksempel merker dette medlem seg at det i plangrunnlaget
for Fergefri E39 står at prosjektet vil føre til økt trafikk inn
mot byene, men at dette er et problem byene må løse selv:
«I byane er nullvekst
i personbiltrafikken eit mål, og bymiljøavtalane er rammer for samarbeidet
mellom staten, fylkeskommunar og kommunar for å føre veksten i persontransporten
over på kollektivtransport, gange og sykling. Den auka trafikken
på E39 inn mot byane gjev ein målkonflikt som må løysast i byane
gjennom bymiljøavtalane.»
Dette medlem mener at regjeringens
samferdselspolitikk må henge sammen, og at alle prosjekter som bidrar
til å øke personbiltrafikken i områder hvor det er enighet om at
den ikke skal økes, må skrinlegges.
På denne bakgrunn
fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen skrinlegge kapasitetsøkende motorveiprosjekter som
bidrar til å øke personbiltransport i områder der det er mål om
nullvekst i personbiltrafikken.»
Dette medlem synes
videre at det er nødvendig å skjerpe nullvekstmålet og ikke bare
legge til grunn nullvekst i biltrafikken.
På denne bakgrunn
fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å fastsette et mål om fem pst.
årlig nedgang i biltrafikken i storbyområdene ved revisjon av bymiljøavtaler/byvekstavtaler.»
Dette medlem mener
også det er nødvendig å belønne storbykommuner som gjør tiltak for
å begrense biltrafikken, og viser til Sosialistisk Venstrepartis
alternative statsbudsjett, hvor det ble foreslått midler til dette.
På denne bakgrunn
fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å opprette en belønningsordning
for storbykommuner som reduserer biltrafikken.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å gi kommunene hjemmel til å regulere
parkering på privat grunn og innføre en belønningsordning for kommuner som
reduserer gateparkeringsplasser i byer og tettbygde områder.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til
at en viktig årsak til finansieringsproblemene i bypakkene, som
gjør at behovet for blant annet bompenger øker, er at staten ikke
bidrar med tilstrekkelige midler på store og sentrale kollektivprosjekter.
For å få fortgang i kollektivutbyggingen og bidra til god og miljøvennlig
byutvikling er det viktig å øke statens andel i store kollektivprosjekter.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å øke den statlige finansieringen
av store kollektivprosjekter i storbyområder til 70 pst.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til viktigheten av et
sømløst kollektivtransportsystem. Det finnes ikke lenger bare buss
og bane, men andre løsninger som selvkjørende minibusser, el-sparkesykler
og bysykler. Alt dette kan være positive bidrag til å lage sømløse
løsninger for å komme seg fra dør til dør uten bil. Samtidig er
det viktig at nye løsninger introduseres på en fornuftig måte, og
at det legges godt til rette for at disse løsningene kommuniserer med
hverandre.
På denne bakgrunn
fremmer dette
medlem følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i planleggingen av neste nasjonale transportplan
(NTP 2022–2033) prioritere mikromobilitet i en omlegging til en
betydelig større andel mer energieffektiv, elektrifisert, trafikksikker,
areal- og ressurseffektiv personlig transport og godstransport i
Norge.»
«Stortinget
ber regjeringen snarest fremme en helhetlig nasjonal politikk for
utleie, deling og parkering av elektriske sparkesykler på offentlig
areal, som fremmer slike delingstjenester uten at det skaper konflikter
eller utrygghet i trafikken.»
«Stortinget
ber regjeringen snarlig fremme forslag om hjemmel i vegtrafikkloven
slik at kommuner kan regulere utleie av elektriske sparkesykler
på offentlig areal. Kommunene må få hjemmel til å stille krav til
hvor elektriske sparkesykler kan parkeres/hensettes, kunne kreve
kommunal tillatelse for å bruke kommunal grunn og stille krav til
sparkesyklenes kvalitet, sikkerhet og holdbarhet.»
«Stortinget
ber regjeringen ta initiativ til, utvikle og stimulere til ordninger
med hent-meg-busser med utslippsfri transport for å møte passasjerers
reelle dør-til-dør transportbehov til rett tid, og sy sammen optimale kjøreruter
kontinuerlig.»