Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fredric Holen Bjørdal, Svein Roald Hansen, Ingrid Heggø, Åsunn Lyngedal
og Rigmor Aasrud, fra Høyre, Elin Rodum Agdestein, lederen Henrik
Asheim, Mudassar Kapur, Vetle Wang Soleim og Aleksander Stokkebø,
fra Fremskrittspartiet, Sivert Bjørnstad, Bård Hoksrud og Jan Steinar
Engeli Johansen, fra Senterpartiet, Sigbjørn Gjelsvik og Trygve
Slagsvold Vedum, fra Sosialistisk Venstreparti, Kari Elisabeth Kaski,
fra Venstre, Abid Q. Raja, fra Kristelig Folkeparti, Tore Storehaug, fra
Miljøpartiet De Grønne, Kristoffer Robin Haug, og fra Rødt, Bjørnar
Moxnes, viser til at klima- og miljøminister Ola Elvestuen
har uttalt seg om representantforslaget i brev av 30. april 2019
til finanskomiteen. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til at regjeringen er i gang med å utarbeide en nasjonal strategi
for sirkulærøkonomi.
Flertallet mener det er viktig
at særavgifter innrettes på en slik måte at avgrensningen av avgiftsplikten er
klar, men også at det skal være praktisk håndterbart. Det fremstår
ikke realistisk å skulle differensiere avgifter på varer ut ifra
hvilket materielt fotavtrykk det har.
Flertallet viser til at for
en miljøavgift skal være effektiv, bør den rettes direkte mot det
problemet det er ønskelig å løse. Det meste av klær, sko, verktøy,
sports- og turutstyr og andre forbruksgoder, som er egnet for deling,
er produsert i andre land enn Norge. Flertallet mener derfor Norge
vil ha liten påvirkningskraft utover forbrukernes mulighet til å
selv velge miljøvennlig.
Flertallet viser til at regjeringen
i revidert nasjonalbudsjett for 2017 beskrev hvordan en omlegging
fra grunnavgift på engangsemballasje til differensiert materialavgift
både ville føre til administrative kostnader, og at det er tvilsomt
at det vil ha klima- eller miljøeffekter av betydning.
Flertallet mener forslaget
om hjemmel for kommunal ressursavgift på uttak av mineraler vil
innskrenke stortingets beskatningsrett, at dette vil sørge for at
ikke alle innbyggerne får nyte godt av naturressurser, og at en bruttoavgift
ikke vil ta hensyn til lønnsomhet.
Flertallet viser til at merverdiavgiften
er ment for å skaffe staten inntekter, og at det derfor ikke bør
finnes for mange unntak, og at tiltak heller bør støttes på statsbudsjettets
utgiftsside. Flertallet mener
også det er viktig at ikke merverdiavgiftssystemet blir for uoversiktlig
og byråkratisk.
Flertallet mener det er viktig
at man som forbruker enkelt skal kunne velge miljøvennlig og støtter
derfor regjeringen i arbeidet med å skulle styrke internasjonale
miljømerkeordninger.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De
Grønne og Rødt fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sette ned et utvalg som skal foreslå hvordan det
materielle forbruket kan reduseres, innenfor en fordelingsmessig
og sosial profil, hvor blant annet avgifter, opprettelse av flere
utlånsordninger for forbrukervarer som egner seg for utlån, styrking av
forbrukerkjøpsloven, og systemer for gjenbruk og resirkulering ses
i sammenheng og bidra til lavere forbruk.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet deler forslagsstillers
intensjon om et høyt ambisjonsnivå i miljøpolitikken, om å legge
til rette for en mer bærekraftig forvaltning av naturressursene
og en grønn utvikling.
Begrepet bærekraftig
utvikling, ble lansert i rapporten «Vår felles framtid fra 1987»
fra Verdenskommisjonen for miljø og utvikling som ble ledet av Gro
Harlem Brundtland. Kommisjonen hadde som oppgave å bidra til å løse
både fattigdoms- og miljøproblemer. Rapporten bidro til å endre
måten verden tenker om miljø- og utviklingsspørsmål.
Disse medlemmer viser til at
FN siden 1987 har satt bærekraft og tiltak mot klimaendringer og
fattigdom på dagsordenen og i 2015 ble FNs bærekraftmål vedtatt.
Disse målene har lagt grunnlaget for en ny forståelse for hvordan
økonomisk vekst, fordeling og miljø påvirker hverandre og må sees
i sammenheng. Det må finnes løsninger som balanserer behovet for
økonomisk vekst med belastningen på miljøet, og det må finnes mekanismer
for en bedre fordeling av ressursene og gevinstene av økonomisk
vekst.
FN-målene er verdens
felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og
stoppe klimaendringene innen 2030. Det handler med andre ord om å
ta vare på behovene til mennesker som lever i dag, uten å ødelegge
framtidige generasjoners muligheter til å dekke sine.
Disse medlemmer viser til at
det i 2016 ble lagt fram en rapport som oppsummerer hvordan de nasjonale
politiske prioriteringer og utfordringer er fulgt opp. Rapporten
viser etter disse
medlemmers mening at vi ikke på langt nær er i mål i bærekraftsmålene.
Disse medlemmer viser til Stortingets
behandling av «Avfall som ressurs, om avfallspolitikk og sirkulær
økonomi» (Meld. St. 45 (2016–2017), jf. Innst. 127 S (2017–2018)),
hvor det i innstillingen pekes på en rekke utfordringer vi står
overfor. Derfor haster det med tiltak på alle områder som vil kunne
bidra til bærekraftig forbruk og produksjon, slik forslagsstiller
også tar opp i sitt forslag.
Disse medlemmer viser til at
en sirkulærøkonomisk modell innebærer endringer langs hele verdikjeden,
fra produktdesign til produksjonsmåter, logistikk, eierskap og distribusjon.
Vi trenger dermed en helhetlig tilnærming til hele varekretsløpet
for å legge til rette for en effektiv utnyttelse av ressursene,
og hvor avfall er siste stopp. Da en sirkulær økonomiutvikling skjer primært
i næringslivet, er det viktig at myndighetene bidrar og tilrettelegger
på flere arenaer og avklarer de langsiktige utfordringene. Å etablere
lønnsomhet i industrien for varer av gjenvunne materialer er nødvendig for
at en sirkulær økonomi kan realiseres.
Disse medlemmer påpeker at
behovet for mineraler er økende i verden, fordi befolkningsvekst,
velstands- og teknologiutvikling skaper et stadig voksende mineralmarked.
Industrien er avhengig av råstoffer som er produsert på en bærekraftig
måte. Disse medlemmer påpeker
at dette er noe den norske mineralnæringen kan tilby. Som et ledende
land på miljøinnovasjon og klimatiltak bør vi også bidra til at
de mineralene som er nødvendig for å gjennomføre et klimaløft, blir
tilgjengelige og produsert på en bærekraftig måte. Disse medlemmer fremhever at
Norge har lang erfaring med naturressursforvaltning, og at vi har
et av verdens strengeste miljø- og HMS-regelverk samt høy kompetanse
i befolkningen. Det trengs ennå kartlegging av mineralressursene
i deler av landet og ikke minst på kontinentalsokkelen. Mineralnæringen
kan tilby langsiktige, lønnsomme, private industriarbeidsplasser
med solid distriktsforankring.
Disse medlemmer presiserer
at en grønn omstilling betinger at Europa sikres langsiktig og miljøvennlig
tilgang til mineralske råstoffer. Norge kan ta en viktig rolle i
denne utviklingen. Disse
medlemmer registrerer at det i praksis er vanskelig å få de
nødvendige tillatelsene, og at det tar svært lang tid fra en mulighet identifiseres
til et prosjekt realiseres. Disse medlemmer mener det er
behov for å gå gjennom myndighetsbehandlingen av gruvevirksomhet
slik at flere prosjekter kan realiseres raskere. Disse medlemmer mener det er
viktig å utvikle norsk mineralnæring på en framtidsrettet og bærekraftig
måte. For å få dette til er det viktig at offentlig saksbehandling
skjer på en måte som belyser alle forhold ved tiltakene, og som
sikrer at alle parter i saken kommer til orde. Lokale myndigheters syn
må høres, og deres synspunkt skal veie tungt. Kartlegging og utnytting
av mulige verdifulle mineraler på havbunnen er en ny næring med
store muligheter. Disse
medlemmer minner om at Norge og Europa for øvrig importerer
svært mye av de mineralene som brukes som råstoffer til eksempelvis
solceller, elbiler, vindmøller og nanoteknologi.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at rammebetingelsene i overgangen fra
lineær til sirkulærøkonomi må innrettes slik at de fremmer lønnsomhet
og et godt samarbeid på tvers av bransjer. Derfor må sirkulærøkonomien
innrettes for å fremme sirkulær aktivitet og innovasjon i bredden
av økonomien, og det må speiles i skatte- og avgiftssystemet og
gjennom pris på uttak av jomfruelige naturressurser. Et system som
legger til rette for at ressursene kan gjenbrukes uten av de belaster
naturen og legger beslag på nye ressurser, vil gjøre sirkulære løsninger mer
lønnsomme i alle ledd av verdikjeden og bidra til teknologiutvikling
og arbeidsplasser samtidig som det gir miljøgevinst.
Disse medlemmer mener intensjonene
bak mange av forslagene som legges fram i representantforslaget
er gode, men samtidig av en slik karakter at det vil være krevende
å finne operative kriterier for å gjennomføre. Disse medlemmer finner derfor
ikke grunnlag for å støtte forslagene i denne sammenhengen.
Disse medlemmer viser til forslagsstillers
forslag 3 om å be regjeringen innføre ny miljøavgift på klær, sko,
verktøy, sports- og turutstyr og andre forbruksgoder som har høyt
miljøavtrykk, og som er egnet for deling og utleie, i revidert nasjonalbudsjett
2019. Disse medlemmer viser
til at et slikt forslag krever mer utredning, samt at revidert nasjonalbudsjett
allerede har blitt lagt fram. Det er likevel viktig å få utredet
ulike måter å redusere det samlede forbruket til et bærekraftig
nivå.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne
og Rødt fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å erstatte dagens emballasjeavgift
med en differensiert materialavgift som premierer bruk av fornybare
og resirkulerte materialer.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om en hjemmel for en kommunal ressursavgift
på uttak av mineraler.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å forby produkter med innebygd
planlagt foreldelse, slik at det blir umulig å bevisst bygge inn
mekanismer og egenskaper i produkter og varer som gjør at de får
forkortet livsløp.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Miljøpartiet De Grønne og Rødt fremmer
følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utarbeide en plan for hvordan Norge kan bli best
på ressurseffektivitet i OECD innen 2030, med overordnet mål om
å redusere det materielle fotavtrykket til åtte tonn per person
i 2050, samtidig som vi opprettholder og øker livskvaliteten. Planen
skal inneholde et tiltaksprogram som revideres hvert tredje år.»
«Stortinget
ber regjeringen utrede hvordan en avgift differensiert etter ulike
varer og tjenesters materielle fotavtrykk kan innrettes og implementeres.»
«Stortinget
ber regjeringen foreslå innføring av en rett til å reparere, og
jobbe for at denne retten gjelder alle varer som importeres til
Norge, og stille krav til at produkter kan gjenvinnes.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å gjeninnføre et forbud mot tilgift
i markedsføring, slik at det for eksempel ikke blir mulig å tilby
kunder en gratis sykkel dersom de kjøper vaskemaskin eller ny flatskjerm.»
«Stortinget
ber regjeringen legge fram en stortingsmelding om Urban Mining,
som kartlegger hvor stort potensialet er for økt gjenvinning av
metaller i Norge, og foreslå tiltak for å gjenvinne mineraler og
metaller som ikke er i bruk.»
«Stortinget
ber regjeringen utrede og legge frem forslag til endringer i naturressurslovgivningen
for å sikre at denne ivaretar miljøhensyn og krav til en bærekraftig ressursforvaltning.»
«Stortinget
ber regjeringen om å utrede og foreslå en ordning hvor varer og
tjenester skal ha en varedeklarasjon som tallfester klimagassutslipp
og ressursforbruk slik at forbrukerne blir i stand til å ta miljøvennlige valg.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet vil bemerke at flere av forslagene er vage
og upresist formulert, og at dette gjør det krevende å støtte dem
all den tid konsekvensene kan være vanskelige eller umulige å overskue.
Dette til tross for at intensjonene bak forslagene er de beste. Disse medlemmer mener likevel
at forslagene 4, 5 og 10 i representantforslaget kan støttes, og
gir derfor sin tilslutning til disse forslagene. I tillegg ønsker disse medlemmer å
uttrykke særlig sympati for intensjonene i forslag 8 i representantforslaget. Disse medlemmer mener
imidlertid at forslaget bør utredes først.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utrede nærmere om det kan stilles krav om at produkter
som importeres til Norge, må kunne repareres eller gjenvinnes samt
foreslå hvordan et slikt krav kan håndheves.»
Disse medlemmer ønsker
for øvrig å knytte noen kommentarer til egen tilslutning til forslag
5 i representantforslaget. Disse medlemmer ønsker å tilrettelegge
for mineralnæringen i Norge og mener at et viktig element i en god
mineralpolitikk er å gi lokalsamfunnene noe tilbake for å stille
naturressurser til disposisjon for fellesskapet. Disse medlemmer mener at det
å gi kommunene hjemmel til å velge å kreve inn en mineralavgift
kan være et viktig bidrag til å styrke både mineralnæringen og norske
kommuner.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at verden
står overfor en klima- og miljøkrise hvor store områder etter hvert
kan bli helt ubeboelige, og med en enorm utryddelse av planter og
dyr som følger av den. Det skjer rett foran øynene våre, og er faglig
dokumentert gjennom blant annet FNs klimapanel og FNs naturpanel,
som la frem sin rapport om natur og artsmangfoldet den 6. mai 2019. Disse medlemmer viser
til at miljøkrisen blir stadig mer synlig. Med mer kunnskap om naturen,
har det blitt stadig mer tydelig at vi ikke kan fortsette å ødelegge
vårt eget ressursgrunnlag. Disse medlemmer viser til
at verdens bestand av insekter har gått kraftig ned. Professor Anne
Sverdrup-Thygeson ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
har i avisa The Guardian omtalt insekter som «limet i naturen»,
og advarer om at på et tidspunkt kan naturens naturlige funksjoner
rakne med enorme konsekvenser for både natur og mennesker. Å bevare
naturmangfoldet handler også om å sikre at jorden er beboelig for
mennesker.
Komiteens medlemmer
fra Miljøpartiet De Grønne og Rødt fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å fjerne merverdiavgiften helt
på gjenbruk og reparasjon av forbrukerelektronikk, hvite- og brunevarer,
møbler, klær og sko og på deler som trengs til reparasjonen.»
«Stortinget
ber regjeringen i statsbudsjettet for 2020 foreslå at det settes
av midler til kommuner for etablering av delingsordninger for verktøy,
sports- og turutstyr og andre produkter som er egnet for deling.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme en stortingsmelding som følger opp tilrådningen
fra FNs internasjonale naturpanel om hvordan vi skal fjerne koblingen mellom
et godt, meningsfylt liv og stadig økende materielt forbruk som
ødelegger natur og miljø og truer menneskehetens velferd.»
Disse medlemmer viser
til at alvoret i klimakrisen har begynt å sige inn hos mange. De
unge tar til gatene for å gjøre det klart for beslutningstakerne
at de ønsker en langt mer radikal klimapolitikk. Samtidig har FNs
internasjonale naturpanel lagt frem en ny rapport, som gir grunn
til å slå alarm på vegne av naturen. Rapporten viser blant annet
at opp mot en million arter er truet av utryddelse, at 75 pst. av
landarealet på jorda er «vesentlig endret» av menneskelig aktivitet,
at 66 pst. av havområdene påvirkes i stadig sterkere grad, at 85
pst. av verdens våtmarker er tapt, og at det globale materielle
forbruket har vokst med 15 pst. per capita siden 1980.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til Representantforslag
145 S (2018–2019) fra Audun Lysbakken, Kari Elisabeth Kaski, Karin Andersen,
Katrine Boel Gregussen, Eirik Faret Sakariassen og Lars Haltbrekken
om å erklære klimakrisen som en nasjonal nødssituasjon.
Dette medlem peker på at uttaket
av naturressurser, i form av biomasse, fossilt drivstoff, metaller
og mineraler, må være innenfor naturens tålegrenser. Hvis vi fortsetter
som i dag, vil vi uunngåelig nå et punkt der ressursene er uttømt
og naturen har mistet sin evne til å fungere som system og produsere
goder for oss mennesker. Et eksempel på dette er den helt avgjørende
funksjonen insekter har for matproduksjon gjennom blant annet jordforbedring
og pollinering. Dette
medlem mener derfor det er helt nødvendig med kraftfulle grep for
å bevare vår sivilisasjon som vi kjenner den.
Dette medlem viser til at
selv om Norge er et lite land i verden, har det stor betydning hva
vi gjør her. Ved å gå foran kan vi både inspirere andre land til
handling, og være i forkant med de nødvendige teknologiske og samfunnsmessige
endringene. Det er behov for et økonomisk system som fungerer innenfor
naturens tålegrenser. Behovet for bærekraftige løsninger og teknologi
vil øke i årene som kommer, og norsk næringsliv har mulighet til
å være en del av løsningen globalt.
Dette medlem mener på denne
bakgrunn det er viktig å utrede hvordan samfunnet kan redusere det samlede
forbruket til et bærekraftig nivå.
Dette medlem viser til forslag
6 i representantforslaget, og peker på at merverdiavgiftens funksjon
er å finansiere statens utgifter, inkludert investeringer og utgifter
til å bevare naturmangfold og kutte klimagassutslipp. Dette medlem viser
videre til at merverdiavgiften bør utformes på en så enkel måte
som mulig, for å sikre hensynene til økonomisk effektivitet. Innføring
av unntak og differensierte satser vil på sikt kunne undergrave
merverdiavgiften på andre områder. Dette medlem mener på denne
bakgrunn at merverdiavgiften er et dårlig egnet virkemiddel for
å oppnå andre formål enn å sikre inntekter til fellesskapet. Dette medlem vil
samtidig peke på at det finnes en rekke miljøavgifter på utslipp
av klimagasser og miljøgifter, som ideelt sett skal gjenspeile samfunnets
kostnader ved forurensing. Dette medlem mener det er
nødvendig å både øke flere av dagens miljøavgifter, særlig for klimagasser,
og å gjøre et arbeid for å forbedre avgiftssystemet, for eksempel
med mer treffsikre avgifter på plastemballasje. Dette medlem går på denne
bakgrunn mot forslagene som omhandler differensiering av merverdiavgiften.
Dette medlem viser for øvrig
til behandlingen av Meld. St. 45 (2016–2017) «Avfall som ressurs
– avfallspolitikk og sirkulær økonomi» og merknadene i
Innst. 127 S (2017–2018).
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne viser til at naturpanelets rapport
slår ettertrykkelig fast at veksten i materielt forbruk er en av
de viktigste driverne bak disse naturødeleggelsene. Miljødirektoratet
viser i sin omtale av rapporten til at det er behov for at beslutningstakerne
raskt forbedrer eksisterende politiske virkemidler for og tar modige
avgjørelser om omfattende endringer. Miljødirektoratet viser til
at det er sentralt å endre og redusere forbruket for å sikre bærekraft
og sosial rettferdighet. FNs internasjonale naturpanel tar til orde
for det som har vært en av grunnpilarene i Miljøpartiet De Grønnes
politikk, nemlig at det er nødvendig med en holdningsendring i synet på
hva som er et godt, meningsfullt liv. Koblingen mellom et godt,
meningsfylt liv og stadig økende materielt forbruk må fjernes, går
det frem av Miljødirektoratets omtale av rapporten.
Dette medlem viser til at
virkemidlene som skisseres i naturpanelets rapport for å stanse
artsutryddelsen er i tråd med de forslag som fremmes i dette representantforslaget,
blant annet at kostnadene ved å forurense må inn i lovverk og forskrifter,
at vi må minimere materialutvinning og avfall, og at vi må fordele
godene rettferdig.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i statsbudsjettet for 2020 foreslå å innføre en
ny miljøavgift på klær, sko, verktøy, sports- og turutstyr og andre
forbruksgoder som har høyt miljøavtrykk, og som er egnet for deling og
utleie.»