vedtak til lov
til lov om offisiell
statistikk og Statistisk sentralbyrå (statistikkloven)
Kapittel 1 Innledende bestemmelser
§ 1 Formål
Formålet med loven
er å fremme utvikling, utarbeiding og formidling av offisiell statistikk
som kan bidra til allmenn folkeopplysning og understøtte analyse, forskning,
beslutningstaking og generell samfunnsdebatt.
§ 2 Stedlig virkeområde
Loven gjelder for
Svalbard. Kongen kan gi forskrift om lovens anvendelse på Svalbard
under hensyn til de stedlige forholdene. Kongen kan gi forskrift
om at loven skal gjelde for Jan Mayen og bilandene og for norsk
økonomisk sone.
§ 3 Definisjoner
I denne loven menes
med
a) statistikk: tallfestede
opplysninger om en gruppe eller et fenomen, og som fremkommer ved
en sammenstilling og bearbeidelse av opplysninger om de enkelte enhetene
i gruppen eller et utvalg av disse enhetene, eller ved systematisk
observasjon av fenomenet
b) offisiell statistikk:
statistikk som omfattes av nasjonalt statistikkprogram som nevnt
i § 4.
Kapittel 2 Offisiell statistikk
§ 4 Nasjonalt statistikkprogram
Kongen i statsråd
skal vedta et flerårig, nasjonalt program for offisiell statistikk
som er egnet til å oppfylle formålene beskrevet i § 1. Programmet
skal angi hvilke statistikkområder som skal dekkes og hvilke offentlige myndigheter
som er ansvarlige for statistikkene. Departementet kan gi forskrift
om utarbeidingen av et slikt program.
§ 5 Krav til offisiell statistikk
(1) Offisiell statistikk
skal utvikles, utarbeides og formidles på en faglig uavhengig, upartisk,
objektiv, pålitelig og kostnadseffektiv måte.
(2) Utviklingen,
utarbeidingen og formidlingen av offisiell statistikk skal skje
på grunnlag av enhetlige standarder og harmoniserte metoder. Statistikken
skal være relevant, nøyaktig, aktuell, punktlig, tilgjengelig og klar,
sammenlignbar og sammenhengende.
§ 6 Samordning av offisiell statistikk
(1) Statistisk sentralbyrå
skal samordne all utvikling, utarbeiding og formidling av offisiell
statistikk i Norge. Statistisk sentralbyrå skal utarbeide en årlig
offentlig rapport til departementet om kvaliteten på offisiell statistikk.
(2) Departementet
skal opprette et utvalg for offisiell statistikk med medlemmer som
hovedsakelig representerer myndigheter som er ansvarlige for offisiell
statistikk. Utvalget skal ledes av Statistisk sentralbyrå. Departementet
kan gi forskrift om utvalgets opprettelse og virksomhet.
(3) Forslag til
statistikkprogram utarbeides av Statistisk sentralbyrå etter samråd
med Utvalget for offisiell statistikk. Brukere av statistikk skal
høres før programmet vedtas.
(4) Gjennomføringen
av statistikkprogrammet skal skje gjennom årlige arbeidsprogrammer
hos de ansvarlige myndighetene.
(5) Statistisk sentralbyrå
har hovedansvaret for internasjonalt statistisk samarbeid.
§ 7 Statistisk konfidensialitet ved
formidling av offisiell statistikk
(1) Offisiell statistikk
skal formidles slik at det ikke er mulig, verken direkte eller indirekte,
å identifisere en statistisk enhet og dermed avsløre enkeltopplysninger.
(2) Første ledd
gjelder ikke når unntak følger av statistikkforpliktelser etter
EØS-avtalen.
(3) Det kan gjøres
unntak fra første ledd dersom den statistiske enheten er en offentlig
myndighet, og hensynet til beskyttelse av det offentliges interesser
er ivaretatt. Det kan også gjøres unntak fra første ledd dersom den
statistiske enheten har samtykket, eller dersom opplysningene er
åpent tilgjengelige.
§ 8 Taushetsplikt
(1) Enhver som utfører
eller har utført arbeid eller tjeneste for Statistisk sentralbyrå,
skal hindre at uvedkommende får kjennskap til opplysninger om statistiske
enheter samlet inn for offisiell statistikk.
(2) Tilsvarende
taushetsplikt gjelder for enhver som utfører eller har utført arbeid
eller tjeneste for en annen offentlig myndighet som er ansvarlig
for utvikling, utarbeiding eller formidling av offisiell statistikk,
når det gjelder opplysninger som utelukkende er samlet inn for dette
formålet.
(3) Taushetsplikten
er ikke til hinder for at opplysninger gis til andre myndigheter
når slik tilgang følger av statistikkforpliktelser etter EØS-avtalen.
(4) Taushetsplikten
for opplysninger om personlige forhold opphører etter 100 år. Taushetsplikten
for andre opplysninger opphører etter 60 år. Statistisk sentralbyrå
kan i enkelttilfeller gjøre unntak fra første og annet punktum dersom
det foreligger særlige grunner.
(5) Forvaltningsloven
§§ 13 til 13 e gjelder ikke for opplysninger samlet inn til offisiell
statistikk.
§ 9 Informasjonssikkerhet
(1) Offentlige myndigheter
som behandler opplysninger som er omfattet av taushetsplikt etter
§ 8, skal gjennomføre tekniske og organisatoriske tiltak for å oppnå
et tilfredsstillende sikkerhetsnivå. Dette innebærer blant annet
å sørge for tilstrekkelig tilgangsstyring, logging og etterfølgende
kontroll.
(2) Direkte identifiserende
opplysninger skal behandles og lagres adskilt fra øvrige opplysninger,
med mindre det vil være uforenlig med formålet med behandlingen
eller åpenbart unødvendig.
Kapittel 3 Innsamling og annen behandling
av opplysninger til offisiell statistikk i Statistisk sentralbyrå
§ 10 Opplysningsplikt
(1) Enhver skal
uten hinder av taushetsplikt og etter pålegg fra Statistisk sentralbyrå
gi opplysninger som er nødvendige for utvikling, utarbeiding eller
formidling av offisiell statistikk. Plikten gjelder opplysninger
om den opplysningspliktige og andre opplysninger som den opplysningspliktige
har råderett over. Det kan settes en tidsfrist for å gi opplysninger.
Taushetsplikt som nevnt i straffeprosessloven § 119 første og annet
ledd og tvisteloven § 22-5 første ledd går foran opplysningsplikten
etter første punktum.
(2) Statistisk sentralbyrå
kan gi forskrift om opplysningsplikt og pålegge opplysningsplikt
i enkelttilfeller.
(3) Opplysninger
kan nektes utlevert etter første ledd når unntak er påkrevet av
hensyn til nasjonale forsvars- og sikkerhetsinteresser eller politiets
kriminalitetsbekjempende virksomhet.
(4) Statistisk sentralbyrå
kan fastsette på hvilken måte opplysningene skal gis og hvilken
dokumentasjon som skal følge med. Det kan ikke kreves vederlag for kostnader
ved å oppfylle opplysningsplikten.
(5) Før Statistisk
sentralbyrå beslutter å pålegge opplysningsplikt, skal det foreligge
en vurdering av nytten ved å få inn opplysningene, veid opp mot
omkostningene for den opplysningspliktige og hvor inngripende behandlingen
anses å være for den opplysningene gjelder. Vurderingen skal offentliggjøres.
(6) Departementet
kan gi forskrift om opplysningsplikt etter denne bestemmelsen, blant
annet om begrensninger i opplysningsplikten.
§ 11 Meldeplikt til Statistisk sentralbyrå
(1) For å understøtte
kvaliteten på offisiell statistikk, skal Statistisk sentralbyrå
høres før offentlige myndigheter oppretter, endrer eller nedlegger
informasjonssystemer på en måte som kan ha betydning for opplysningsplikten
etter § 10.
(2) Statistisk sentralbyrå
kan innhente tilleggsopplysninger og fremme forslag om hvordan informasjonssystemene
bør utformes for å ivareta statistikkhensyn.
§ 12 Bruk av opplysninger
Opplysninger innhentet
på frivillig grunnlag og etter § 10, kan Statistisk sentralbyrå
benytte til utvikling, utarbeiding og formidling av offisiell statistikk
og til statistiske resultater og analyser som byrået er pålagt å
utarbeide etter annen lov.
§ 13 Tilgang til opplysninger for bruk
til offisiell statistikk
(1) Statistisk sentralbyrå
skal gi andre offentlige myndigheter tilgang til opplysninger i
den utstrekning det er nødvendig for utvikling, utarbeiding eller
formidling av offisiell statistikk. Opplysningene kan ikke brukes
til andre formål, og de kan bare gjøres tilgjengelige for personer
med tjenstlig behov i forbindelse med arbeid med offisiell statistikk.
(2) Departementet
kan gi forskrift om offentlige myndigheters tilgang til opplysninger
for bruk til offisiell statistikk.
§ 14 Tilgang til opplysninger for statistiske
resultater og analyser
(1) Statistisk sentralbyrå
kan gi tilgang til opplysninger for utarbeiding av statistiske resultater
og analyser, herunder forskning, når det ikke medfører uforholdsmessig
ulempe for andre interesser.
(2) Opplysningene
skal ikke inneholde identifikasjon i større grad enn det som er
nødvendig for det aktuelle formålet. Graden av identifikasjon må
også ses i sammenheng med risikoen for bruk i strid med formålet
og den alminnelige tilliten til Statistisk sentralbyrå.
(3) Opplysningene
skal som hovedregel ikke inneholde direkte person- eller foretaksidentifiserende kjennetegn.
Statistisk sentralbyrå kan i særskilte tilfeller gjøre tilgjengelig
direkte identifiserbare opplysninger for sammenstilling og annen
behandling dersom det ikke er betenkelig av hensyn til den opplysningen
gjelder. Direkte person- eller foretaksidentifiserende kjennetegn
skal slettes så snart behandlingen er gjennomført.
(4) Statistisk sentralbyrå
kan stille vilkår for tilgang til og bruk av opplysninger. Slike
vilkår skal være forholdsmessige og saklige.
(5) Taushetsplikten
etter § 8 gjelder tilsvarende for den som får tilgang til opplysninger.
(6) Departementet
kan gi forskrift om tilgang til opplysninger. Dette kan blant annet
omfatte hvilke opplysninger det kan gis tilgang til, hvem som kan
få tilgang og adgangen til å ta betaling for slik tilgang.
§ 15 Anonyme opplysninger for fri bruk
Statistisk sentralbyrå
kan gjøre tilgjengelig for andre opplysninger om statistiske enheter
formidlet på en slik måte at den statistiske enheten ikke kan identifiseres,
verken direkte eller indirekte, når det tas hensyn til alle relevante
midler som med rimelighet kan tenkes brukt. Offentleglova gjelder
ikke for opplysninger etter bestemmelsen her.
§ 16 Databehandling på vegne av andre
Statistisk sentralbyrå
kan behandle opplysninger på vegne av andre offentlige myndigheter.
Kapittel 4 Statistisk sentralbyrås
oppgaver og ledelse
§ 17 Statistisk sentralbyrås oppgaver
(1) Statistisk sentralbyrå
er den sentrale myndigheten for utvikling, utarbeiding og formidling
av offisiell statistikk i Norge.
(2) Statistisk sentralbyrå
skal også drive med forskning og analyse.
(3) Statistisk sentralbyrå
kan påta seg andre oppgaver i den grad disse understøtter virksomheten
som nevnt i første og annet ledd.
§ 18 Statistisk sentralbyrås faglige
uavhengighet og ledelse
(1) Statistisk sentralbyrå
skal være faglig uavhengig under utførelsen av oppgavene sine etter
denne loven.
(2) Statistisk sentralbyrå
skal ledes av en administrerende direktør som ansettes av Kongen
i statsråd på åremål for en periode på seks år, med mulighet for
gjenoppnevning for ytterligere én periode på inntil seks år.
§ 19 Rådet for Statistisk sentralbyrå
(1) Det skal oppnevnes
et bredt sammensatt og uavhengig råd for Statistisk sentralbyrå.
Rådet skal gi råd i enhver sak som det blir forelagt av administrerende
direktør, og det kan også gi råd til administrerende direktør av
eget tiltak.
(2) Administrerende
direktør skal be om råd i forbindelse med utarbeiding av forslag
til nasjonalt statistikkprogram, årlig arbeidsprogram og i andre
viktige saker.
(3) Rådet skal avlegge
en årlig offentlig rapport om Statistisk sentralbyrås virksomhet
og kan bringe enhver sak inn for departementet.
(4) Departementet
skal be om rådets synspunkter på krav til ny administrerende direktør
i Statistisk sentralbyrå før stillingen lyses ut. Departementet
kan også be om råd i andre saker.
(5) Rådet for Statistisk
sentralbyrå skal ha syv medlemmer som oppnevnes av Kongen i statsråd
for en periode på fire år. Medlemmer kan oppnevnes for en samlet
periode på inntil tolv år.
(6) Departementet
kan gi forskrift om Rådet for Statistisk sentralbyrå.
Kapittel 5 Tvangsmulkt
§ 20 Tvangsmulkt
(1) Dersom noen
som har plikt til å gi opplysninger etter denne loven, ikke gir
opplysningene innen en fastsatt frist, kan Statistisk sentralbyrå
ilegge tvangsmulkt inntil opplysningene utleveres.
(2) Tvangsmulkt
etter første ledd er tvangsgrunnlag for utlegg.
(3) Departementet
kan gi forskrift om nivået på og utmålingen av tvangsmulkten.
Kapittel 6 Avsluttende bestemmelser
§ 21 Gjennomføring av EØS-rettsakter
om europeisk statistikk
Departementet kan
gi forskrift som er nødvendig for å oppfylle Norges statistikkforpliktelser
etter EØS-avtalen.
§ 22 Ikrafttredelses- og overgangsbestemmelser
(1) Loven trer i
kraft fra den tiden Kongen bestemmer. Fra samme tid oppheves lov
16. juni 1989 nr. 54 om offisiell statistikk og Statistisk Sentralbyrå.
Kongen kan sette i kraft de ulike bestemmelsene i loven til forskjellig tid.
(2) Departementet
kan gi overgangsbestemmelser.
§ 23 Endringer i andre lover
Fra det tidspunktet
loven trer i kraft, gjøres følgende endringer i andre lover:
1. I lov 13. juni
1969 nr. 25 om trudomssamfunn og ymist anna gjøres følgende endring:
§ 19 b annet ledd skal lyde:
Statistikkloven § 10 gjeld
ikkje for opplysningar som er gjevne etter føresegner med heimel
i første leddet.
2. I lov 12. juni
1981 nr. 64 om tilskott til livssynssamfunn gjøres følgende endring:
§ 5 fjerde ledd skal lyde:
Statistikkloven § 10 gjeld
ikkje for opplysningar som er gjevne etter føresegner med heimel
i tredje leddet.
3. I lov 3. juni
1994 nr. 15 om Enhetsregisteret gjøres følgende endring:
§ 2 bokstav b nr. 5 skal lyde:
4. I lov 6. juni
1997 nr. 35 om Oppgaveregisteret gjøres følgende endring:
§ 6 annet ledd skal lyde:
Unntaket i første
ledd omfatter ikke statistikkloven § 8.
5. I lov 22. juni
2012 nr. 43 om arbeidsgivers innrapportering av ansettelses- og
inntektsforhold m.m. gjøres følgende endring:
§ 3
første ledd bokstav d skal lyde: