Sammendrag
I proposisjonen legger
Barne- og likestillingsdepartementet (BLD) frem forslag om:
Likestillings-
og diskrimineringsloven skal bidra til reell likestilling. Selv
om lovverket gir god beskyttelse mot diskriminering og trakassering,
viser undersøkelser og metoo-kampanjen at omfanget av seksuell trakassering
er omfattende, og at dette skjer på de fleste samfunnsområdene.
For å løse disse utfordringene trenger vi et lavterskeltilbud og
et styrket veilednings- og hjelpetilbud for personer som utsettes
for seksuell trakassering.
Aktivitets- og redegjørelsesplikten
etter likestillings- og diskrimineringsloven er et viktig verktøy
for å nå målet om reell likestilling. Det er godt dokumentert at
det er en manglende oppfølging av pliktene hos mange virksomheter,
og at bestemmelsene derfor ikke virker etter sin hensikt.
Stortinget har i
tre anmodningsvedtak bedt regjeringen om å innføre et lavterskeltilbud
for behandling av saker om seksuell trakassering, herunder å styrke
veilednings- og hjelpetilbudet til personer som utsettes for seksuell
trakassering. Stortinget har også bedt om at nemnda gis myndighet
til å gi oppreisning i saker innenfor arbeidslivet og erstatning
i enkle saksforhold.
For å oppnå reell
likestilling er det ikke tilstrekkelig med et diskrimineringsvern
for enkeltindivider. Reell likestilling forutsetter en aktiv innsats
for likestillingsarbeid.
Det er imidlertid
behov for å styrke aktivitets- og redegjørelsesplikten, gjennom
en konkretisering av pliktene.
Stortinget har i
et anmodningsvedtak bedt regjeringen om å bevare aktivitets- og
redegjørelsesplikten og å styrke den ved å følge opp Skjeie-utvalgets
anbefalinger til endringer, jf. NOU 2011:18.
Formålet med lovforslaget
er å fremme likestillingsarbeidet med underliggende strukturer og
systemer på alle samfunnsområder.
Et utgangspunkt i
lovarbeidet er at det skal sikres en god balanse mellom behovet
for å styrke aktivitets- og redegjørelsesplikten og målsettingen
om forenkling og avbyråkratisering. Med andre ord skal pliktene
for likestillingsarbeidet styrkes samtidig som behovet for å forenkle
hverdagen for næringsdrivende, særlig for små bedrifter, skal ivaretas.
Lovforslagene som fremmes i lovproposisjonen, ivaretar begge hensynene.