Samferdselsdepartementet
legger i proposisjonen fram forslag om finansiering og utbygging
av E6 på strekningen Ulsberg–Melhus sentrum. Prosjektet omfatter
utbygging av ca. 64 km hovedsakelig firefelts vei med fartsgrense
110 km/t på mesteparten av strekningen.
Prosjektet er en
del av KVU/KS1 for E6 Oppland grense–Jaktøya og rv. 3 Hedmark grense–Ulsberg.
E6 Ulsberg–Melhus består av to parseller: E6 Ulsberg–Vindåsliene
og E6 Korporalsbrua–Melhus sentrum.
Utbyggingen vil skje
i regi av Nye Veier AS. Rammeavtalen som er inngått mellom Samferdselsdepartementet
og Nye Veier AS, angir at det skal inngås en veiutbyggingsavtale
mellom de to partene. Statens vegvesen har ansvaret for utbygging
av prosjektet E6 Vindåsliene–Korporalsbrua. Utbyggingen er planlagt
ferdig i løpet av 2020.
Det foreligger lokalpolitisk
tilslutning, og Trøndelag fylkeskommune har vedtatt å stille garanti
for bompengeselskapets låneopptak. Utbyggingen planlegges bygget
ut med første delåpning mot slutten av år 2020.
I proposisjonens
kapittel 3 omtales dagens situasjon på strekningen, og hva utbyggingen
går ut på. Strekningen er ca. 68 km, og er en sammenhengende strekning
bortsett fra strekningen Vindåsliene–Korporals- brua, som bygges
ut av Statens vegvesen. Årsdøgntrafikken er ca. 11 000 ved Melhus
og ca. 5 000 ved Ulsberg.
Strekningen er behandlet
i KVU/KS1 E6 Oppland grense–Jaktøya og rv. 3 Hedmark grense–Ulsberg.
Da Nye Veier overtok
prosjektet, forelå det 5 reguleringsplaner på strekningen. Selskapet
jobber med optimalisering av hele prosjektet og planlegger med å
omregulere store deler av prosjektet for å legge til rette for økt samfunnsøkonomisk
lønnsomhet.
Reiselengden for
det samlede prosjektet vil bli redusert med om lag 4 km. Reisetiden
fra Ulsberg til Melhus sentrum vil bli redusert med om lag 20 minutter
i forhold til dagens vei, en reduksjon på om lag 35 pst.
Samfunnsøkonomisk
netto nytte er beregnet til om lag -8,6 mrd. 2019-kroner. Netto
nytte pr. investert krone (anleggskostnad), basert på kostnadsnivå
fastsatt i veiutbyggingsavtalen, er beregnet til -0,63.
Det er gjennomført
kvalitetssikring av kostnadsoverslag. Nye Veier har kalkulert prosjektet
til å ha en forventet kostnad (P50) på 15 414 mill. kroner i 2019-prisnivå.
Kvalitetssikrer angir en forventet kostnad (P50) på 15 029 mill.
kroner i 2019-prisnivå, og konkluderer med at finansieringen av
prosjektet er robust.
I veiutbyggingsavtalen
for prosjektet som er inngått mellom Samferdselsdepartementet og
Nye Veier AS, har partene avtalt at utbyggingen skal gjennomføres innenfor
en økonomisk ramme (P85) på 17 147 mill. 2019-kroner. Det er i denne
prisen tatt utgangspunkt i en forventet kostnad (P50) på 15 029
mill. 2019-kroner. Gjennom veiutbyggingsavtalen mellom Samferdselsdepartementet
og Nye Veier AS har den forventede kostnaden for prosjektet E6 Ulsberg–Melhus
sentrum blitt redusert med 1,9 mrd. kroner i forhold til det opprinnelige
kostnadsanslaget fra Statens vegvesen.
Bompengeopplegg og
trafikkgrunnlag er omtalt i proposisjonens kapittel 5, mens det
gjøres rede for utbyggings- og finansieringsopplegget i kapittel
6.