Det foreslås at Norge
ratifiserer FNs internasjonale konvensjon om beskyttelse mot tvungen
forsvinning. Konvensjonen ble vedtatt av FNs generalforsamling 20. desember
2006 og trådte i kraft 23. desember 2010, etter at 20 stater hadde
sluttet seg til den. Norge undertegnet konvensjonen 21. desember
2007. Konvensjonen er den sist vedtatte av FNs ni internasjonale
kjernekonvensjoner på menneskerettsområdet. Den har som formål å
forhindre tvungen forsvinning samt å bekjempe straffrihet for denne
forbrytelsen.
Med «tvungen forsvinning»
menes i konvensjonens forstand all form for frihetsberøvelse begått
på vegne av eller med tillatelse, støtte eller stilltiende samtykke
fra staten, og der frihetsberøvelsen nektes vedgått, eller der det
forties hva som er skjedd med den forsvunne personen, eller hvor
vedkommende befinner seg, slik at vedkommende unndras fra lovens
beskyttelse. Norges eksisterende menneskerettsforpliktelser beskytter
allerede mot tvungen forsvinning, men konvensjonen bidrar til å
styrke det menneskerettslige vernet mot slik hemmelig og ulovlig
frihetsberøvelse.
Det fremmes samtidig
forslag om et eget straffebud om tvungen forsvinning i straffeloven.
Det foreslås også en endring i straffeprosessloven som vil legge
avgjørelsen av tiltale for forbrytelsen til Riksadvokaten. Det vises
til egen innstilling om lovsaken.
Ratifikasjon av konvensjonen
anses for øvrig ikke å kreve lovendringer. Det foreslås imidlertid
at Norge, i likhet med Tyskland, ved ratifikasjon avgir en tolkningserklæring
om forståelsen av konvensjonens artikkel 20 nr. 1, jf. artikkel
18, om adgangen til å gjøre unntak fra slektningers rett til innsyn
i frihetsberøvelser. Når det gjelder frihetsberøvelser i væpnet
konflikt, foreslås det at Norge ved ratifikasjon tar et forbehold
mot kravet i konvensjonens artikkel 17 nr. 2 om at vilkårene og
prosessgarantiene for frihetsberøvelser må fastsettes i den enkelte
statsparts lovgivning.
Det fremmes ikke
nå forslag om at Norge avgir en erklæring etter konvensjonens artikkel
31 og 32 om anerkjennelse av komiteen for tvungne forsvinningers kompetanse
til å behandle klager fra henholdsvis individider eller stater.
Det legges opp til at dette spørsmålet vurderes uavhengig av og
etter ratifikasjon av konvensjonen.
Konvensjonen anses
å være en sak av særlig stor viktighet, og det anses hensiktsmessig
med lovendring i forbindelse med ratifikasjon. Stortingets samtykke
til ratifikasjon av konvensjonen er derfor nødvendig i medhold av
Grunnloven § 26 annet ledd.
Tvungen forsvinning
er et omfattende problem på verdensbasis. Det er derimot ikke et
utbredt problem i velfungerende rettsstater med utpreget demokratisk kontroll.
Det har imidlertid også vært eksempler på at hemmelige og ulovlige
frihetsberøvelser har vært brukt av demokratiske stater i kampen
mot terrorisme.
Tvungen forsvinning
er allerede i strid med Norges eksisterende menneskerettsforpliktelser.
Konvensjonen om beskyttelse mot tvungen forsvinning bidrar imidlertid
til å styrke det internasjonale menneskerettsvernet mot ulovlige
og hemmelige frihetsberøvelser og til å bekjempe straffrihet for
tvungne forsvinninger. Gjennom tilslutning til konvensjonen vil
Norge slutte opp om konvensjonens målsetting om bekjempelse av tvungen
forsvinning globalt, samtidig som vi bl.a. kan bidra til å gjennomføre
konvensjonens bestemmelser dersom det skulle fremkomme opplysninger
om at personer med opphold i Norge kan ha bidratt til tvungne forsvinninger
i utlandet.
Justis- og beredskapsdepartementet
tilrår ratifikasjon av FNs internasjonale konvensjon av 20. desember 2006
om beskyttelse mot tvungen forsvinning, med forbehold og erklæringer,
og tilrår at det vedtas straffebud om tvungen forsvinning i straffeloven
samt at det gjøres endringer i straffeprosessloven som legger tiltalespørsmålet
for forbrytelsen tvungen forsvinning til Riksadvokaten. Utenriksdepartementet
slutter seg til dette.