Vurdering av de ulike forslagene
1. Stortinget ber regjeringen sikre
at Enova-satsningen på energitiltak i folks hjem trappes opp til
minst det nivået som husholdningene bidrar med til Enova i innbetalinger over
nettariffen. Den økte satsningen bør særlig inkludere tiltak på
bygningskroppen som etterisolering og skifte til passivhusvinduer.
Bygningskomponentene som fornyes, bør holde en energistandard opp
mot hva som kreves i nybygg. Disse tiltakene må også omfatte borettslag
og sameier.
Det er i utgangspunktet
god mulighet til å oppgradere et byggs energiløsning når bygget
skal rehabiliteres. Gjennom styringen av Enova legger regjeringen
derfor til rette for at Enova kan utvikle gode strategier og virkemidler
som kan påvirke dette markedet.
Markedet for rehabilitering,
ombygging og tilbygg (ROT-markedet) betjenes i stor grad av små
aktører. Få leverandører tilbyr et komplette oppgraderingsprosjekter
som inkluderer alle fagområder med forutsigbart sluttresultat og
pris. Boligeiere blir ofte selv prosjektledere for komplekse prosjekter.
Mange boligeiere gjennomfører derfor rehabilitering trinnvis.
Store leverandører
er i større grad i nybyggmarkedet der det er lavere risiko og mindre
krevende kundedialog enn i ROT-markedet. Disse oppgir at de sjelden
er pådrivere for høy energiambisjon når de er inne i ROT-markedet.
Høy energiambisjon kan bidra til at prosjektet blir dyrt, og de
kan tape priskonkurransen mot mindre seriøse tilbydere. Enova opplyser
at løsninger for industrialisert oppgradering av boliger er under
utvikling. Det kan bidra til at helhetlige oppgraderingsprosjekter
i noen tilfeller kan bli rimeligere.
I representantforslaget
oppgis det at 425 500 eneboliger nå er modne for oppgradering. Dette
er oppgraderinger som vil bli tatt over mange år. Enova regner at cirka
20 000 boliger er aktuelle for rehabilitering hvert år, og mye tas
trinnvis. Enovas hovedstrategi er å støtte de helhetlige oppgraderingsprosjektene
som har en høy energiambisjon. Etter Enovas syn ligger det en læringsverdi
for byggebransjen å gjennomføre slike forbildeprosjekter. Målet
er at de energieffektive løsningene blir det naturlige valget i
alle prosjekter på sikt. Dette vil i så fall være en viktig markedsendring
bidrar til store resultater på energieffektiviseringsområdet. Enovas
virkemidler i denne strategien er en særskilt støtteordning til helhetlig
oppgradering under Enovatilskuddet og støtte til energirådgiving.
Fra 2016 til 2018 har Enova støttet 896 helhetlige oppgraderinger
av boliger.
Også boligeiere
som bor i borettslag og sameier har mulighet til å få støtte gjennom
Enovatilskuddet. Ved større rehabiliteringer vil styret for selskapet
være den sentrale beslutningstakeren og Enova må ta hensyn til dette
i utforming av programmer. I dag kan selskapene få støtte til forbildeprosjekter.
Under programmet “Beste tilgjengelige teknologi for eksisterende
bygg” ble det tildelt 145 mill. kroner i investeringsstøtte i 2018,
og 15 prosent gikk til borettslag og boligsameier. Dette programmet
er relativt nytt og har som formål å skape varig markedsendring.
Forslagsstillerne
ber om en økt satsing der det gis støtte ved etterisolering og skifte
til passivhusvinduer. Departementene mener det sentrale er at Enovatilskuddet
skal fungere godt og gi gode resultater. Satsing på markedsendring,
slik at kjente teknologier på sikt blir det naturlige valget for
markedsaktørene, er en strategi som sikter mot en kostnadseffektiv
omstilling. Enova vurderer imidlertid løpende innretningen på programmene
og har iverksatt en evaluering av satsingen innen Energirådgiving
og helhetlig oppgradering.
Forslagsstillerne
mener også at nivået på Enovatilskuddet skal trappes opp. Formålet
med Enova bredt: "…å
bidra til reduserte klimagassutslipp, styrket forsyningssikkerhet
for energi og teknologiutvikling som bidrar til reduserte klimagassutslipp
på sikt". I omstillingen til lavutslippssamfunnet må vi redusere
utslipp raskt, særlig innenfor transportsektoren. Det er behov for
hurtigladere og hydrogenstasjoner, batteribusser og biogassproduksjon,
lastebiler uten utslipp og landstrøm til skip. Det er behov for
å finne løsninger slik at kraftsystemet kan omstilles, kostnadseffektivt
og raskt for å dekke den økte etterspørselen etter effekt og fornybar energi.
På lengre sikt er det avgjørende å utvikle ny teknologi som bidrar
til verdiskaping også i et lavutslippssamfunn. Husholdningene er
viktige bidragsytere til Klima- og energifondet gjennom påslaget
på nettariffen. De nevnte tiltakene støttes alle av Enova, og effektene
i energisystemet kommer hele fellesskapet til gode. Det står sentralt
i styringen av Enova at de midlene som går inn i Klima- og energifondet
skal bidra til mest mulig fellesgoder alle innbyggerne i Norge kan
nyte godt av.
KLDs styring av
Enova skjer i all hovedsak gjennom styringsavtalen om midlene i
Klima- og energifondet. I gjeldende avtale er det satt av 250 mill.
kroner til energitiltak i boliger gjennom Enovatilskuddet. Innenfor
avtalens rammer er det opp til Enova å utforme programmer, prioritere
mellom områder og tildele støtte til enkeltprosjekter. I 2018 ble
det delt ut 275 mill. kroner gjennom Enovatilskuddet og 22 mill.
kroner til forbildeprosjekter i borettslag og sameier. I tillegg
har Enova i de senere år tatt imot nesten 60 000 henvendelser på
sin svartelefon som er en gratis rådgivningstjeneste for bedrifter
og privatpersoner.
2. Stortinget ber regjeringen etablere
et prøveprosjekt med støtte til håndverkere som tilbyr energieffektiviseringstiltak,
med mål om å få i gang marked for energieffektivisering blant boligeiere
som skal sette i stand og pusse opp boligen sin.
Det er viktig at
boligeier legger en plan for energieffektivisering tidlig i beslutningsprosessen
når de skal rehabilitere. I tillegg er det viktig at tilbydersiden
har god kompetanse om energieffektivisering. Enovas strategi er å
bidra til at energirådgivning løftes i markedet. Gjennom Enovatilskuddet
gis det støtte til bruk av “energirådgiver” og det føres et register
over godkjente rådgivere. Enova har tidligere bidratt å spre kunnskap
om energieffektivisering blant håndverkere og energirådgivere. Fagmiljøene
står nå fritt til å benytte kursmateriellet videre.
Enova er regjeringens
viktigste virkemiddel for å stimulere til at håndverkere skal ta
mer hensyn til energieffektivisering. Det vises til svar på forslag
1 om styringen av virksomheten.
3. Stortinget ber regjeringen på
egnet måte fremme forslag om et norsk regelverk for jevnlig energikartlegging
i større virksomheter med tanke på at kartleggingen skal utløse kostnadseffektive
energieffektiviseringstiltak
Forslag til endringer
i energiloven og naturgassloven (energibruk i bygninger og store
foretak) har vært på alminnelig høring med first 31. januar 2019.
Forslaget omfatter blant annet en hjemmel i energiloven som sier
at alle store foretak skal gjennomføre en energikartlegging hvert
fjerde år. Lovforslaget legger til rette for å gjennomføre europaparlaments-
og rådsdirektiv 2012/27/EU om energieffektivisering (energieffektiviseringsdirektivet).
Lovforslag og samtykkeproposisjon for å innlemme direktivet i EØS-avtalen
vil bli lagt frem for Stortinget når EØS-prosessen er ferdigstilt.
4. Stortinget ber regjeringen fremme
forslag til en støtteordning for innføring av energiledelse i yrkesbygg,
hvor støtten er avhengig av at redusert energibruk dokumenteres.
God energikartlegging
er viktig for å avsløre mulige energieffektiviseringstiltak i bygg.
Dette legger et grunnlaget for å gjennomføre energiledelse og vurdere
tiltak som krever investeringer. Energiledelse er kostnadseffektivt
for å begrense energibruken i bygg. Enova vier stor oppmerksomhet
til energiledelse, og arbeider for å stimulere til energiledelse
på ulike måter. Det gis støtte til energikartlegging med krav om
at virksomhetene innfører energiledelse. For kostbare tiltak som
krever investeringer gir Enova støtte til investeringen dersom de
er innovative og benytter beste tilgjengelige teknologi.
Enova har i flere
år arbeidet for å få byggeiere i offentlig sektor til å benytte
EPC (Energy Performance Contracts). I slike kontrakter kan en profesjonell
motpart garantere en energibesparelse, og bidra til å gjennomføre
og eventuelt finansiere og tiltakene. I alt 70 kommuner har oppnådd
i gjennomsnitt 31prosent energibesparelse i bygningsmassen. I borettslag
og bolig har ikke EPC fått tilsvarende gjennomslag ennå. Energiledelse
er et viktig element i EPC.
EPC-markedet er
i stor utvikling. Bruken av EPC-kontrakter er et eksempel på at
det kommer nye aktører, nye samarbeidsformer, nye kontraktsformer
og nye finansieringsformer. Det gir rom for innovasjon blant tilbydere
av tjenester til byggsektoren. Enova innretter virkemidler slik
at dette markedene kan utvikle seg.
Enova er regjeringens
viktigste virkemiddel for å stimulere til energikartlegging i yrkesbygg.
Det vises til svar på forslag 1 om styringen av virksomheten.
5. Stortinget ber regjeringen legge
frem en utredning om hvordan det offentlige som leietaker kan stille
høyere krav til energieffektivisering i egne leiekontrakter, som
igjen kan drive utviklingen av hele næringsbyggmarkedet
Statlig lokalleie
er regulert i Instruks om håndtering av bygge- og leiesaker i staten.
Formålet med instruksen er å sikre god saksforberedelse og styring
med bygge- og leiesaker i statlig sivil sektor. Instruksen ble fastsatt
ved kongelig resolusjon 20. januar 2012 og sist endret ved kongelig
resolusjon 13. januar 2017. Instruksen gjelder ved inngåelse av
avtaler om leie av lokaler, både i markedet og internt i staten.
Instruksen gjelder også ved byggeprosjekter som inkluderer ombygging
og rehabilitering.
Ved behov for nye
lokaler, eller behov for forandringer i eksisterende lokaler, skal
det foretas en utredning som skal legges til grunn i det videre
arbeidet. Hovedformålet med utredningen er beskrive de krav som må
stilles til lokalene for at virksomheten skal kunne ivareta sine
oppgaver. Utredningens omfang må stå i forhold til lokalenes størrelse,
og risikoen forbundet med prosjektet. Utredningen skal ivareta hensynet
til effektiv areal- og ressursbruk, og skal omfatte analyse av arealbehov,
overordnet vurdering av lokalisering, kostnads- og usikkerhetsanalyse.
For å sikre det
mest gunstige leiealternativet for staten (iht. utredning og analyse)
skal det innhentes flere tilbud. Dette gjelder også ved fornyelse
av eksisterende leiekontrakt. Vurderingen skal ta hensyn til de
totale leieforpliktelsene, der bl.a. energibruk inngår. I tillegg gir
økt arealeffektivitet redusert energibehov.
Ved anskaffelse
av lokaler skal en rekke hensyn ivaretas. Et velfungerende marked
gir muligheter for gode anskaffelser for staten der ulike hensyn
veies mot hverandre. Instruksen slik den foreligger i dag gir en
tilfredsstillende balanse mellom ulike hensyn som må vurderes, inkludert
energieffektivitet.
Det foreligger ingen
særskilte statlige krav til kommunene om energieffektivisering ved
inngåelse av avtaler om lokalleie. Det er opp til den enkelte kommune
eller fylkeskommune å stille slike krav.
Med dette utgangspunktet
er det ikke hensiktsmessig å foreta en egen utredning om hvordan
det offentlige som leietaker kan stille høyere energikrav ved anskaffelse
av lokaler nå.