Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ruth Grung, Cecilie Myrseth, Nils Kristen Sandtrøen og Terje Aasland,
fra Høyre, Margunn Ebbesen, Linda C. Hofstad Helleland, Kårstein
Eidem Løvaas og Tom-Christer Nilsen, fra Fremskrittspartiet, Morten
Ørsal Johansen og Bengt Rune Strifeldt, fra Senterpartiet, Geir
Adelsten Iversen og lederen Geir Pollestad, fra Sosialistisk Venstreparti,
Torgeir Knag Fylkesnes, fra Venstre, André N. Skjelstad, og fra Kristelig
Folkeparti, Steinar Reiten, viser til Representantforslag
9 S (2018–2019) frå representantene Torgeir Knag Fylkesnes, Mona
Fagerås og Audun Lysbakken om å sikre verdiskaping og sysselsetting
i kystsamfunna gjennom heimfall av fiskerettar til kysten. Det fremmes
her forslag om å avvikle pliktsystemet for torsketrålere i nord
og å omfordele tilhørende kvoter til kystflåten, på nærmere definerte
vilkår. Omfordelingen skal skje over en periode på 15–30 år.
Komiteen mener det må gjøres
endringer i pliktsystemet for å sikre at ordningen oppfyller intensjonen bedre
enn det vi ser i dag.
Komiteen viser til at det under
den åpne høringen i næringskomiteen ble vist til at det er behov
for å finne løsninger som sikrer en jevnere tilgang på egnet råstoff
til fiskeindustrien.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser videre til at flere høringsinstanser, bl.a. Sjømat Norge og
LO, advarte mot at sesongtoppene i fiskeindustrien vil bli forsterket
dersom kvotene skal overføres til kystflåten, slik det her foreslås.
Det ble også uttrykt bekymring for at forslaget kan føre til at
muligheten for å høste av andre arter kan svekkes, og at fiskeindustrien
også i andre deler av landet, som f.eks. klippfiskindustrien på
Vestlandet, dermed vil kunne påvirkes negativt av forslaget. Flertallet forstår
denne bekymringen.
Komiteen har
merket seg at det i regjeringserklæringen framgår at det skal ryddes
opp i uheldige sider ved pliktsystemet.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, viser videre
til at regjeringen har varslet at det i løpet av våren skal legges
fram en stortingsmelding om fiskeripolitikk, og at det i den forbindelse
også vil bli presentert en løsning for pliktsystemet. Flertallet ser
det som viktig at den varslede meldingen raskt kan komme til behandling
i Stortinget, slik at Stortinget nå får anledning til å avklare
hvordan pliktsystemet bør innrettes for å sikre at intensjonen med
ordningen oppfylles, og for å bidra til økt forutsigbarhet for næringen.
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
tilrår at forslaget ikke vedtas.
Dette flertallet anerkjenner
at det har vært utfordringer med å få pliktsystemet til å fungere
etter intensjonen. Disse utfordringene har vært bakgrunn for flere
justeringer i pliktsystemet. I dag består systemet av en tilbudsplikt,
hovedsakelig der 80 pst. av torskefangsten og 60 pst. av hysefangsten
til fartøyene omfattet av pliktene skal tilbys et nærmere bestemt
anlegg eller geografisk område. For største del av dette ligger
det også en bearbeidingsplikt, der 70 pst. av fangsten som er mottatt,
etter pliktene skal bearbeides i tråd med nærmere regler om hva
som regnes som godkjent bearbeiding. For noen anlegg foreligger
det i tillegg en aktivitetsplikt.
Dette flertallet registrerer
at det er enighet om at det de senere år ikke er avdekket noen formelle
brudd på pliktene.
Dette flertallet registrerer
også at det uansett system vil være noe fisk som ikke er egnet for
bearbeiding ved de aktuelle mottaksanleggene. Det er viktig for en
rasjonell og lønnsom drift hos mottaksanleggene at de har reell
mulighet til å avgjøre om fangsten passer deres drift.
Dette flertallet observerer
at andelen fisk som faktisk mottas gjennom pliktsystemet for Havfisk/Lerøy/Norway
Seafoods, nå overstiger 50 pst. av faktisk fangst, og at der fisken
ikke leveres gjennom pliktsystemet, ser det i hovedsak ut til å
være fordi den ikke er egnet for bruk i pliktmottakernes anlegg.
Det er under etablering tiningsanlegg ved enkeltanlegg som gjør
det naturlig å forvente en enda høyere utnyttelse av fangsten fremover.
Dette flertallet merker seg
også at forslaget innebærer at fordelingen av kvoter mellom kyst
og hav vil endres, noe som ikke er ønskelig.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti deler
forslagsstillernes syn om at dagens pliktsystem ikke fungerer etter
intensjonen. Blant annet ser vi at tilbudsplikten ikke fungerer
godt nok, noe som fører til at det meste av fisken som er omfattet
av ordningen i dag, selges utenfor pliktsystemet. Grunnen kan bl.a.
være at noe av fisken som tilbys, er fryst, mens det tilgodesette
anlegget har behov for fersk fisk. Det er også utfordringer med
bearbeidingsplikten. Dette knytter seg bl.a. til kvaliteten på råstoffet
anleggene kan kjøpe gjennom ordningen, siden det er liten grad av fleksibilitet
når det gjelder hvordan fangsten som kjøpes, skal bearbeides.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet støtter fullt ut intensjonen
i forslaget om at fisken som fanges av norske fiskefartøy i norske
farvann, skal sikre arbeidsplasser på land i Norge. Det innebærer
at dagens pliktsystem må legges om, slik at det blir i tråd med
intensjonene som lå til grunn da kvotene ble tildelt trålflåten.
Disse medlemmer anser det ikke
som en god løsning å avvikle pliktsystemet og dermed kutte linjen mellom
hav og land. Fisken som omfattes av pliktsystemet, skal leveres
på land og inn til anleggene, slik at den kan bidra til å skape
aktivitet og arbeidsplasser langs kysten. Disse medlemmer ser det som
hensiktsmessig at de tilgodesette anleggene i større grad må kunne
påvirke fangstmønstret til fiskerne, slik at anleggene får tilgang
på det råstoffet og av den kvalitet de kan nyttiggjøre.
Disse medlemmer mener det er
viktig at det blir vurdert ulike modeller for å sikre at mer fisk
kan bearbeides på land, og at forslaget i denne saken også vurderes
i den varslede stortingsmeldingen.
Disse medlemmer har partivedtak
på at kvotefordelingen mellom fartøygruppene ligger fast. Det forutsetter
at intensjonen med å gi den industrieide delen av trålflåten kvoter
følges opp. I en situasjon der trålflåten ikke kan eller vil følge
opp intensjonen med pliktsystemet, må det kunne få konsekvenser
for trålkvotene. Disse
medlemmer registrerer også at tidligere fiskeriminister Per
Sandberg åpnet for dette da han la frem en stortingsmelding om pliktsystemet.
Denne stortingsmeldingen ble senere trukket av regjeringen.
Disse medlemmer er opptatt
av å styrke kystflåten sin posisjon og kraft langs kysten, men mener
det vil være uheldig å støtte et enkelt forslag fra representanter
fra Sosialistisk Venstreparti kort tid før Stortinget skal ha en
samlet behandling av kvoter og pliktsystem gjennom en egen stortingsmelding. Disse medlemmer vil
derfor be regjeringen vurdere forslaget fra representanter fra Sosialistisk
Venstreparti sammen med andre forslag i den varslede stortingsmeldingen.
Målet skal være at fisken bidrar til verdiskaping i lokalsamfunn
langs kysten.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i forbindelse med den varslede stortingsmeldingen
om kvotesystemet foreta en utredning og vurdering av en ordning
med hjemfall av fiskerettigheter fra trålflåten som et av alternativene for
pliktsystemet.»
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
vil understreke målsettingen om større bearbeiding av norske sjømatråvarer
før eksport, for å sikre at en større del av verdiskapingen skjer
i Norge, og forutsetter at regjeringen følger opp dette.
Flertallet viser til at flere
av deltakerne på høring påpeker at denne delen av flåten fyller
en viktig funksjon i dette, gjennom bl.a. å levere råstoff til industrien
i perioder hvor flåten ellers leverer lite, slik at sesongsvingningene
utjevnes.
Flertallet viser til at det
er varslet en gjennomgang av pliktene i forbindelse med behandlingen
av Eidesen-utvalgets utredning om fremtidig kvotesystem. Flertallet vil
understreke at det er viktig å se pliktene og kvotesystemet som
en helhet, og at disse behandles i sammenheng.
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til regjeringsplattformen på området, hvor det skrives at
kvotefordelingen mellom flåtegruppene skal ligge fast, og at en
skal se nærmere på pliktsystemet. En legger til grunn at dette skjer
i sammenheng med behandlingen av fremtidig kvotesystem.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til intensjonen med pliktsystemet
slik den er formulert av pliktkommisjonen. Ifølge pliktkommisjonens
gjennomgang handler pliktene om
«å tilføre landindustrien
råstoff i perioder der kystflåten ikke har tilgang på fisk. Dette
er en intensjon som er spesiell for pliktsystemet, mens hensynene
til økonomisk lønnsomhet, bosetting og sysselsetting er generelle
for hele fiskerinæringen.»
Dette medlem legger til grunn
pliktkommisjonens forståelse av intensjonen, det vil si at pliktene
skal bidra til å tilføre landindustrien i Nord-Norge råstoff hele
året for å skape lønnsomme helårs industriarbeidsplasser og sikre
bosetting i kystsamfunnene. Slik blir både de særskilte intensjonene
i ordningen oppfylt, samt de generelle fiskeripolitiske slik de
er formulert i havressursloven og deltakerloven.
Dette medlem klarer ikke se
at en videreføring av dagens modell oppfyller intensjonene med ordningen.
Pliktkommisjonen formulerer dette presist:
«En fortsatt opprettholdelse
av leveringspliktsystemet slik det praktiseres nå, vil neppe føre
til annet enn ytterligere uthuling og verdiforringelse av torskekvotene,
og at frustrasjonen og skuffelsene i de berørte kommunene bare vil
øke. Følelsen av tap og avmakt forsterkes, og legitimiteten og troverdigheten
til både trålrederier og fiskeripolitiske myndigheter vil svekkes.»
Dette medlem mener tilbudsplikten
og bearbeidingsplikten bør avvikles fordi disse ordningene ikke fungerer
etter intensjonen, dette til tross for gjentatte restaureringsforsøk
fra ulike regjeringer. Samtidig bør aktivitetsplikten beholdes,
fordi denne plikten på tross av svakheter bidrar til opprettholdelse
av mange arbeidsplasser langs kysten i dag. Resten av pliktsystemet er
derimot ikke godt nok, og fører til at kysten taper.
I dag leveres kun
10 pst. av fisken dit den skal, mesteparten av fangsten blir levert
i en form som ikke er brukbar for norsk landindustri, og betydelige
deler av fangsten tas i høysesongen for kystfisket. Dette gjør at mindre
av verdiskapingen blir igjen i Norge og Nord-Norge. Ordningen har
blitt det motsatte av det som var intensjonen, og svekker i seg
selv folks tillit til fiskeriforvaltningen. Målet bør være å etablere
en ny ordning som oppleves som en videreføring av intensjonen om
å bidra til å tilføre landindustrien i Nord-Norge råstoff av høy
kvalitet hele året, skape lønnsomme helårs industriarbeidsplasser
og sikre bosetting i kystsamfunnene.
Dette medlem viser til at grunnlaget
for dispensasjonsadgangen i deltakerloven for landindustri til å eie
havgående båter med fiskerettigheter var at kystflåten ikke leverte
fisk hele året. Torsketrålerne kunne gå lenger ut i havet, var mer
sjøsterke og kunne dermed levere på tider av året da kystflåten
leverte lite. Mye har skjedd siden den gang. De aller fleste kystbåtene
er nå langt større, og langt mer sjøsterke. De fleste enten fisker eller
er i stand til å fiske året rundt. På den annen side har den havgående
flåten fått redusert betydning for norsk landindustri, de leverer
lite og i en form som er lite brukbar. Situasjonen i dag er at det
er den allsidige kystflåten som holder liv i norske industriarbeidsplasser.
Ferskfiskordningen viser også at det er mulig å etablere tiltak
som gjør at kystflåten leverer jevnere hele året.
Dette medlem mener derfor at
grunnlaget for den havgående flåten i torskefiskeriet er vesentlig
endret. Det er en styrking av kystflåten som best ivaretar både
intensjonen med pliktordningen og målene med norsk fiskeripolitikk.
På denne bakgrunn
fremmer dette medlem følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en sak der torsketrålkonsesjonene
med tilbuds- og bearbeidingsplikt blir avviklet, og der de tilhørende
torsk- og hysekvotene blir omfordelt til kystflåten. De nye kvotene
skal være uomsettelige og bundet til fylke eller region. Omfordelingen
av kvoter bør ta maksimalt 15–30 år, i tråd med at pliktkommisjonen har
slått fast at det er varigheten til dagens trålkonsesjoner.»