Representantforslag 193 L (2017-2018)
fra stortingsrepresentantene Torgeir Knag Fylkesnes, Mona Fagerås, Lars
Haltbrekken og Arne Nævra om endring av reindriftsloven § 60 - Ny
vurdering
Jeg viser til brev
av 19. april 2018 fra Næringskomitéen, med forslag fra stortingsrepresentantane
Torgeir Knag Fylkesnes, Mona Fagerås. Lars Haltbrekken og Arne Nævra
som ble oversendt Landbruks- og matdepartementet til vurdering.
Behandlingen av representantforslaget ble utsatt til høsten 2018.
I brev av 29. oktober 2018 ble forslaget oversendt Landbruks- og matdepartementet
for en ny vurdering, blant annet med grunnlag i vedlagt brev av
24. mai 2018 fra Sametinget til Næringskomiteen. Forslaget er som
følger:
Forslag:
Vedtak til lov
Om endringer i
reindriftsloven
I
I lov 15. juni
2007 nr. 40 om reindrift gjøres følgende endringer:
§ 60 tredje ledd
annet og nytt tredje punktum skal lyde:
Dersom siidaen
ikke gjør dette, eller ikke klarer å gjennomføre planen, skal hver
siidaandel som har
mer enn 200 rein, redusere det overskytende antall forholdsmessig. Har ingen siidaandeler
et reintall over 200, skal det skje en forholdsmessig reduksjon
i alle siidaandeler.
Någjeldende tredje
og fjerde punktum blir fjerde og femte punktum.
lI
Loven gjelder fra
den tid Kongen bestemmer.
Vurdering av forslaget
Som representantene
påpeker, hadde Reindriftslovutvalget et forslag om et bunnfradrag
på 200 rein ved forholdsmessig reduksjon av reintallet. Dette for
å skjerme de minste enhetene.
Reindriftslovutvalget
sine forslag var i stor grad basert på at siidaen i lovsammenheng
skulle være en viktig byggestein for organisering og forvaltning.
I loven skulle siida bli forstått som: "....en geografisk og sosial
gruppe reineiere som utøver reindrift i fellesskap på et bestemt areal".
Siidaen er en viktig
tradisjonell enhet i reindriften, men hadde, med et lite unntak,
ikke noen plass i reindriftsloven av 1978, som en ny lov skulle
avløse. I etterkant av utvalgets innstilling, ønsket Landbruks-
og matdepartementet å få utredet siidaens rolle i reindriftslovgivningen.
En arbeidsgruppe ble etablert, og en rapport ble lagt fram i januar
2006.
Blant forslagene
i denne rapporten var ordningen om at siidaen selv, ved et for høyt
reintall, skulle ha mulighet til å gjennomføre en reduksjon av reintallet,
som del av det interne selvstyret i næringen.
Dette forslaget
ble fulgt opp da 2007-loven ble lagt frem for Stortinget, jfr. reindriftsloven
§ 60 tredje ledd første punktum. Med denne bestemmelsen var ikke
siidaen kun bundet til en forholdsmessig reduksjon dersom reintallet
skulle reduseres. Før regelen om forholdsmessig reduksjon skal anvendes,
har de selv mulighet til å bestemme hvordan reduksjonen skal gjennomføres.
I en slik reduksjonsplan kan siidaen i prinsippet ta de hensyn de
vil, blant annet ved å skjerme de minste enhetene og ta hensyn til
ungdom i etableringsfasen. Det er en forutsetning at alle siidaandelene
er enige i planen, dvs. konsensus.
I og med at siidaen
selv fikk denne muligheten, mente departementet at det for øvrig
ikke var hensiktsmessig med et bunnfradrag. I proposisjonen ble
det fremhevet at et slikt bunnfradrag på sikt ville føre til en uheldig
næringsstruktur ved at de som hadde flere rein enn bunnfradraget,
i utgangspunktet måtte ta hele reduksjonen. Dette ville føre til
svekket økonomisk bærekraft for disse enhetene, og i verste fall
at tallet på rein kom ned på eit kritisk lavt nivå slik at få eller
ingen av siidaandelene i siidaen kunne ha reindrift som hovednæring.
Departementet kan,
om komiteen ønsker det, kunne komme med eksempler på siidaer der
slike utslag av et bunnfradrag tydeleg kommer frem, det vil si siidaer der
et bunnfradrag vil føre til at ingen i siidaen ville kunne være
heltidsutøvere.
Vurderingene som
ble gjort den gangen, står fortsatt ved lag. Det er viktig at en
gjennom reduksjonsprosessene ikke får en struktur i næringa som
gjør at svært få kan ha et forsvarlig økonomisk utkomme som næringsutøver.
Representantene
skriver at det er vanskeleg å se at en skjerming av de minste enhetene
kan bidra til ein uheldig næringsstruktur, og at siidaandeler på
under 200 dyr utgjør en svært liten andel at det totale reintallet.
De er også bekymret for at en konsentrasjon av færre utøvere vil
gjøre reindriften mer sårbar i og med at det er færre som har sitt
liv og virke innen reindrifta.
Ved slutten av driftsåret
2016/2017 var det totalt 122 siidaandeler i reinbeiteområdene som
hadde et reintall under 200 rein. Ikke alle områdene har hatt utfordringer
med reintalet. I Kautokeino og Karasjok, hvor problemene med et
for høyt reintall har vært størst, er tallet 75. Selv om en skjerming
av disse hver for seg ville utgjøre små tall, vil det i sum kunne
bli betydelig. Jeg er derfor ikke enig i at siidaandeler på under
200 dyr utgjør en svært liten del av det totale reintallet, slik representantene
skriver.
Videre har utviklingen
vært slik at tallet på siidaandeler har gått ned samtidig som tallet
på personer knyttet til disse enhetene har gått opp. Her er reindriften
i en særstilling sammenliknet med andre primærnæringer ved at antall
utøvere har økt. I 1992 var antallet henholdsvis 770 enheter og
2700 utøvere, mens det i dag er rundt 550 enheter og 3100 reineiere.
Det er godt kjent at arealet hvor en kan drive reindrift nærmest
er konstant. Det er derfor en utfordring å kunne få til en bærekraftig næring
når antallet utøvere øker samtidig som lønnsomheten faller. Flere
siidaandeler i en siida innebærer at inntektene må deles på flere,
noe som igjen reduserer muligheten til å utvikle siidaandelen. Det
kan fremheves at antallet reineiere også har økt i tiden med reintallsreduksjon.
Representantane
kommer også inn på § 60 fjerde ledd. I Sarasaken viste flertallet
i Høyesterett til denne bestemmelsen, og sa blant annet:
"Jeg fremhever videre
den mulighet for skjerming av de minste siidaandelene som ligger
i reindriftsloven § 60 fjerde ledd. Som jeg har vært inne på, åpner
bestemmelsen for at det kan fastsettes et øvre reintall per siidaandel.
Hvis det er truffet et slikt vedtak, skal reduksjonen etter tredje
ledd i første omgang skje hos de siidaandeler som har et høyere
reintall. Dermed oppnås en skjerming av de minste. Ved at distriktsstyret
er sammensatt av representanter for reindriftsutøverne, ligger det
også her en mulighet for at samene selv kan påvirke hvordan belastningen
skal fordeles siidaandelene imellom."
Etter mitt syn er
et bunnfradrag ikke veien å gå for å legge til rette for en fremtidsrettet
næring. Det er ikke slik at de små sidaandelane, som også må redusere,
mister retten til å drive med rein. Det må også fremheves at regelen
om forholdsmessig reduksjon innebærer at de minste enhetene, tallmessig,
må ta den minste reduksjonen. Dermed får de i mindre grad endret
vilkårene sammenliknet med de største enhetene som må redusere reintallet
sitt betydelig.
Dersom det bare
er de enhetene som har mer enn 200 rein som må stå for reintallsreduksjonen,
vil det over tid kunne bidra til at få kan ha reindrift som hovednæring,
under forutsetning av at en reintallsutvikling krever gjentatte
forholdsmessige reduksjoner. Den økonomiske situasjonen i næringen
er i dag svært krevende, og et bunnfradrag vil etter min vurdering
forsterke en negativ utvikling.
Målsettingene for
reindriftspolitikken er at næringen skal være økologisk, økonomisk
og kulturelt bærekraftig. Forslaget bygger ikke opp om helheten
i denne i denne tredelte målsettingen. Jeg kan av den grunn ikke slutte
meg til en endring i reindriftsloven som foreslått.
Også Sametinget
fremhever i sitt brev av 24. mai 2018 at det er nødvendig å innføre
et bunnfradrag. Dette er et synspunkt som jeg er godt kjent med,
og som flere ganger har blitt drøftet mellom LMD og Sametinget/NRL.
Men, jeg har også registrert at enkelte innenfor de samiske og reindriftsfaglige
miljøene nå kan ha blitt mer tvilende til om det er hensiktsmessig
å innføre et bunnfradrag, med tilsvarende begrunnelse som jeg har redegjort
for ovenfor.
Forslaget om å foreta
en helhetlig gjennomgang av reindriftsloven har flere ganger blitt
fremhevet av både Sametinget og NRL, sist gjennom konsultasjoner 11. oktober
2018 mellom LMD og Sametinget. Jeg mener det ikke er forsvarlig
å starte opp en slik helhetlig gjennomgang nå, av flere årsaker:
Mange av bestemmelsene i reindriftsloven har ennå ikke blitt prøvd
fullt ut.
Loven legger opp
til en lovmessig ramme som skal sikre større grad av internt selvstyre
i næringen. Det er viktig at reindriftsnæringen utnytter denne muligheten. Det
har vært en lang og omfattende prosess med å få dette gjennomført,
blant annet gjennom utarbeidelse av bruksregler. Dersom det nå signaliseres
at det skal foretas en helhetlig gjennomgang av reindriftsloven,
vil det trolig skape usikkerhet i næringen. Dette kan i neste omgang
virke negativt på næringens utvikling, ikke minst mht. reintallsutviklingen.
Dette er imidlertid
ikke til hinder for at det foretas enkelte endringer og presiseringer
i noen av bestemmelsene i reindriftsloven, med bakgrunn ide erfaringene
man har høstet frem til nå. Som eksempel på en slik endring kan
nevnes § 60, nytt fjerde og femte ledd, som også omtales i Sametingets
brev.
Denne endringen
ble foretatt etter at den omfattende reintallstilpasningen var gjennomført,
og man fikk signaler om at enkelte reineiere på nytt begynte å øke reintallet.
Den nye bestemmelsen skal sikre at de utøverne som lovlydig har
fulgt påleggene om å redusere reintallet og etter dette har holdt
det stabilt, ikke skal bli nødt til å redusere på nytt igjen, dersom
reintallet igjen øker. Bestemmelsen sikrer da at det er de som står
bak den aktuelle økningen som i neste omgang må redusere dersom
det totalte reintallet igjen kommer over det fastsatte.
Sametinget nevner
også behovet for å endre § 67, etter en dom i Høyesterett. Departementet
vil komme tilbake til Stortinget om denne saken. Jeg ser også at
det kan være nødvendig, ut fra erfaringene så langt, å foreta en
vurdering av behovet for en endring av noen andre bestemmelser i
reindriftsloven . Her vil vi også vurdere innspill fra Sametingets
egen gjennomgang av reindriftsloven, og LMD vil også fremover oppfylle
konsultasjonplikten i arbeidet med lovendringer.
Jeg vil også kommentere
det Sametinget fremhever i sitt brev om reindriftsstyret. Sametinget
har valgt å ikke oppnevne sine medlemmer til styret etter at funksjonsperioden
for forrige styre var over, noe de er forpliktet til etter reindriftsloven
§ 71. Saken er drøftet flere ganger med Sametinget uten at vi har
kommet til en løsning. Dette har satt næringen i en uheldig og vanskelig
situasjon.
Reindriftsstyret
er et forvaltningsorgan som etter loven skal behandle flere saker
fra reindriften. LMD har på denne bakgrunn valgt å oppnevne sine
tidligere medlemmer til reindriftstyret for ett år, dvs. frem til
juli 2019. Det er viktig å minne om at reindriftsstyret er et forvaltningsorgan
og det er da forvaltningslovens bestemmelser som skal anvendes,
blant annet når det gjelder klagemuligheten til overordnet forvaltningsorgan, som
i dette tilfellet er LMD.