I
1. Innledning
1.1 Formål
Formålet med reglementet
er å sikre god saksforberedelse og styring med Stortingets bygge-
og leiesaker og å beskrive fordelingen av roller og ansvar i slike saker.
1.2 Virkeområde
Reglementet gjelder
for Stortinget.
Reglementet gjelder
ved inngåelse av avtaler om leie av lokaler. Reglementet
gjelder også ved byggeprosjekter som inkluderer ombygging og rehabilitering.
2. Utredning av
lokalbehov
2.1 Ansvar
Stortingets direktør
er ansvarlig for å utrede lokalbehov for Stortingets virksomhet.
Stortingets direktør er også ansvarlig for en rasjonell utnyttelse
av alle lokaler. I forkant av bygging eller leie av lokaler skal
Stortingets direktør påse at alle relevante forhold blir tilstrekkelig
utredet iht. kravene i utredningsinstruksen av 19. februar 2016
nr. 184 kapittel 2 om krav til innhold i beslutningsgrunnlaget.
2.2 Utredning og
kvalitetssikring av konsept
Ved behov for nye
lokaler, eller behov for forandringer i eksisterende lokaler, skal
det foretas en utredning som skal legges til grunn i det videre
arbeidet. Hovedformålet med utredningen er å utarbeide en beskrivelse
av de krav som må stilles til lokalene for at virksomheten skal
kunne ivareta sine oppgaver. Kravene til utredning i dette reglementet
er en presisering av kravene i utredningsinstruksen, og angir hvilken
dokumentasjon som skal ligge til grunn for valg av løsning på lokalbehovet.
Utredningen skal
gi grunnlag for beslutning om hvilket konsept som skal velges for
lokalbehovet.
Utredningsfasen
dekker forstudiefasen i byggesaker. For prosjekter over terskelverdien
i KS-ordningen skal det gjennomføres en konseptvalgutredning (KVU),
som må følge kravene i KS-ordningen. For prosjekter mellom 300 mill.
kroner og terskelverdi er det gitt retningslinjer i veilederen Styring
av store statlige byggeprosjekter i tidligfase, som anvendes så
langt den passer for Stortinget.
For prosjekter under 300 mill. kroner gjelder kravene i utredningsinstruksen
av 19. februar 2016 nr. 184 kapittel 2 om krav til innhold i beslutningsgrunnlaget.
Utredningens omfang
må stå i forhold til lokalenes størrelse og risikoen forbundet med
prosjektet.
Utredningen skal redegjøre for effektiv areal- og ressursbruk,
og skal omfatte analyse av arealbehov, kostnads- og usikkerhetsanalyse
og vurdering av leie i markedet.
Det skal redegjøres
for nødvendighet for spesialtilpasning av lokalene.
Dersom det planlegges
for vekst i antall kontorplasser, skal dette redegjøres for. Som
et ledd i arbeidet med nye lokaler eller endringer i eksisterende
lokaler bør det også vurderes behov for endringer i arbeidsplassutforming
som følge av nye arbeidsformer.
Det stilles krav
om ekstern kvalitetssikring for prosjekter antatt over de terskelverdier
som Finansdepartementet til enhver tid fastsetter. I tidligfase gjelder
dette ekstern kvalitetssikring av konseptvalg (KS1), uavhengig av
finansieringsmåten for disse prosjektene. Når antatt fremtidig leieforpliktelse overstiger terskelverdien fastsatt av Finansdepartementet,
skal kvalitetssikring også gjennomføres ved planer om leie i markedet.
Kommunal- og moderniseringsdepartementets normer
for lokalenes areal, energi og standard anvendes så langt de passer
for utredning av lokalbehov knyttet til kontorarealer for ansatte
i partigruppenes og administrasjonen.
2.3 Leie i markedet
eller byggeprosjekt
På bakgrunn av utredningen
skal alternative løsninger vurderes.
Det må avklares
om Stortinget skal dekke lokalbehovet ved leie i markedet eller
ved et byggeprosjekt. I denne vurderingen skal det legges vekt på
hva som er økonomisk mest gunstig, sikkerhetshensyn og nærhet til
Stortingets øvrige bygninger.
Stortinget og Stortingets
lokaler faller inn under definisjonen formålsbygg og skal som hovedregel gjennomføres
som et byggeprosjekt. Forhold som i den forbindelse tillegges vekt,
er om lokalenes beliggenhet eller graden av spesialtilpasning gjør
at markedsverdien av bygget er vesentlig lavere enn byggekostnaden,
eller om utleier antas å komme i en monopolsituasjon overfor Stortinget
ved kontraktens utløp.
2.4 Statsbyggs
rådgiverfunksjon
Rådgivningstjenester
fra Statsbygg kan benyttes i utredningsfasen når Stortinget vurderer
å anskaffe nye lokaler eller gjøre endringer i eksisterende lokaler.
Rådgivningstjenester fra Statsbygg kan også benyttes når Stortinget
selv er byggherre, og Statsbygg kan gi råd og bistå i kontraktsforhandlinger
ved leie i markedet.
3. Leie av lokaler
i markedet
3.1 Generelt om
ansvar, fullmakter og krav
til saksbehandling
Stortingets direktør
er ansvarlig for leieforhold som Stortinget selv inngår i markedet.
Stortingets direktør
har fullmakt til å inngå leieavtaler på følgende vilkår:
-
Leieavtalene skal
gjelde den ordinære driften av virksomheten.
-
Utgiftene i forbindelse
med avtalene skal kunne dekkes innenfor et uendret bevilgningsnivå
på vedkommende budsjettpost i hele avtaleperioden.
-
Behovet for oppsigelsesklausuler
skal nøye vurderes for alle avtaler ut over budsjettåret.
Dersom leieutgiftene
ikke kan dekkes innenfor uendret bevilgningsnivå på vedkommende
budsjettkapittel i hele leieperioden, kreves det bevilgning fra
Stortinget i plenum før inngåelse av leiekontrakt.
Når det skal inngås
nye eller endrede avtaler om leie av lokaler i markedet, skal det
utarbeides en helhetlig kravspesifikasjon som er basert på utredningen i
pkt. 2 i dette reglementet. Den helhetlige kravspesifikasjonen skal
definere og konkretisere de krav som må stilles til lokalenes funksjon,
størrelse, beliggenhet og kvalitet for at virksomheten skal kunne
ivareta sine oppgaver, og legges til grunn for et eventuelt søk etter
nye lokaler.
Før avtalen inngås,
skal alle relevante forutsetninger for leieavtalen være avklart
og vurdert. Dette gjelder bl.a. regulering av husleie, oppsigelsesadgang/betingelser
for forlengelse av avtale, ev. kjøpsopsjon, regulering og belastning
av øvrige driftsutgifter (for eksempel strøm, vaktmestertjenester
og resepsjon mv.), brukerutstyr og planlagte større vedlikeholds- og
ombyggingsarbeider som vil få konsekvenser for leieutgiftene, samt
ev. tomgangsleie for eksisterende lokaler.
3.2 Innhenting
av tilbud for leie av lokaler
For å sikre det
mest gunstige leiealternativet for Stortinget (iht. utredning og
analyse, jf. pkt. 2.2.) skal det normalt innhentes flere tilbud.
Dette gjelder også ved fornyelse av eksisterende leiekontrakt. Vurderingen
skal ta hensyn til de totale leieforpliktelsene, og saksbehandlingen skal sikre likebehandling
og sporbarhet.
I de tilfeller en
leiekontrakt i markedet innebærer et privat bygge- eller rehabiliteringsprosjekt,
skal det også stilles krav om at utleier er et lovlig etablert foretak
og kan fremlegge attester for innbetalt skatt, merverdiavgift (mva.)
og arbeidsgiveravgift, iht. de etiske standardene staten har satt
for leie i det private markedet.
3.3 Krav til byggeprosjekter
med Stortinget
som leietaker
Ved byggeprosjekter
for nybygg, ombygging eller rehabilitering av eksisterende eiendom
for utleie skal det stilles krav i leieavtalen om at prosjektet
gjennomføres i tråd med dette reglement.
Det skal fremgå
av kontraktsvilkårene for entrepriser og levering av varer til prosjektet
at utleiers kontraktspart ikke kan ha flere enn to ledd underentreprenører
under hverandre. Det skal føres tilsyn med at dette vilkåret oppfylles.
4. Byggeprosjekter
i Stortinget
Kapittel 4 beskriver
krav til prosjektavklaringsfase, forprosjektfase og kostnadsstyrt
prosjektutvikling med tilhørende beslutningspunkter i et byggeprosjekt,
pkt. 4.1 og 4.2. Videre beskrives krav til beslutninger i forkant
av selve prosjektfasen i pkt. 4.3 og 4.4. Oppstart av byggeprosjekter
omtales i pkt. 4.5.
For prosjekter over
300 mill. kroner er Statsbygg som hovedregel byggherre. Unntak forutsetter
at Stortinget bestemmer dette ved beslutning om oppstart av forprosjekt.
Etter en konkret
vurdering kan Stortinget også anmode Statsbygg om å påta seg byggherreansvaret for
prosjekter under 300 mill., hvor blant annet følgende forhold tillegges
vekt:
-
Prosjektets størrelse
-
Prosjektets kompleksitet
-
Krav til kompetanse
og kapasitet i byggherreorganisasjonen, herunder fordelen ved å
kunne trekke på Statsbyggs faglige ressurser.
4.1 Ansvarsdelingen
mellom Stortinget og
Statsbygg når Statsbygg er byggherre
Stortinget er selv
ansvarlig for de byggeprosjekter som settes i gang, og for å påse
at ressursbruken i byggeprosjektet er effektiv mht. de forutsatte
resultater, jf. bevilgningsreglementets § 10.
For prosjekter med
en antatt investeringskostnad over 300 mill. kroner gjelder krav
om avklaringsfase og beslutningspunkt oppstart forprosjekt og beslutningspunkt
startbevilgning. Nærmere beskrivelse framgår av egen veileder for
styring i tidligfase av store statlige byggeprosjekter, som anvendes
så langt den passer for Stortinget. For prosjekter med antatt investeringskostnad
under 300 mill. kroner gjelder krav til utredning i pkt. 2.2.
I prosjekter hvor
Statsbygg er byggherre, gjelder følgende prinsipper for ansvarsdeling
ved behandling og gjennomføring av prosjekter:
-
Stortingets direktør
har ansvaret for egen behandling av byggesaken, herunder bl.a. prioritering
av prosjektet, dimensjonering, arealramme og kvalitativ utforming.
Videre er Stortingets presidentskap ansvarlig for å fremme ev. forslag
om midler til avklaringsfase, prosjektering og ev. forslag om startbevilgning
for Stortinget. Stortingets presidentskap skal også fremme forslag
om bevilgning til nødvendig brukerutstyr til prosjektet, jf. pkt.
4.3.
-
Statsbygg ivaretar
byggherreansvaret på vegne av Stortinget og har ansvar for anbudsprosedyrer,
kontraktsinngåelse og gjennomføring av fastsatte planer innenfor
det bevilgede beløp. Statsbygg er videre ansvarlig for å varsle
Stortingets direktør og Kommunal- og moderniseringsdepartementet
om avvik i prosjektgjennomføringen som kan medføre at prosjektet
ikke kan gjennomføres iht. fastsatte planer.
-
Stortingets presidentskap
behandler forslag til kostnadsrammer for prosjekter under terskelverdi
for ekstern kvalitetssikring og har det overordnede ansvaret for
disponeringen av usikkerhetsavsetninger i byggeprosjekter, jf. pkt.
4.5 nedenfor, samt for å fremme forslag om midler til videreføring
av byggeprosjekter for Stortinget.
-
Stortingets presidentskap
er ansvarlig for ekstern kvalitetssikring av enkeltprosjekter, jf.
bl.a. pkt. 4.3 nedenfor.
4.2 Avklaringsfase
og oppstart forprosjekt
Etter at konseptvalget
er tatt, skal det for prosjekter med antatt investeringskostnad
over 300 mill. kroner gjennomføres en avklaringsfase. I de tilfeller Statsbygg
er byggherre, skal Stortingets direktør, i avklaringsfasen i samråd
med Statsbygg, definere prosjektet nærmere, herunder ambisjons-
og kostnadsnivå samt øvrige kritiske faktorer. Avklaringsfasen oppsummeres
i en rapport som skal gi grunnlag for eventuell beslutning om oppstart
forprosjekt (OFP).
Stortingets direktør
skal med bakgrunn i gjennomført kostnads- og usikkerhetsanalyse
beregne et kostnadsestimat (P50) med angitt usikkerhet som grunnlag
for kostnadsstyrt prosjektutvikling.
For prosjekter over
150 mill. kroner skal Stortingets presidentskap fremme sak for Stortinget
i plenum om oppstart av forprosjekt.
Etter beslutning
om videre forprosjektering skal det etableres rutiner for endringshåndtering
i prosjekteringsarbeidet. Eventuelle senere forslag til større endringer
i prosjekter over 150 mill. kroner skal legges frem for Stortinget
i plenum. For prosjekter over 300 mill. kroner vises det til nærmere
omtale av avklaringsfasen og oppstart forprosjekt i veileder for styring
i tidligfase i store statlige byggeprosjekter, som anvendes så langt
den passer for Stortinget.
4.3 Prosjektering
og kvalitetssikring av forprosjekt
I de tilfeller Statsbygg
er byggherre skal det før arbeidet med prosjektering starter opp,
foreligge en skriftlig bekreftelse (oppdragsbrev) fra Stortingets
direktør til Statsbygg, der Stortingets mål og rammer for prosjektet fremgår.
Der Stortinget selv er byggherre utarbeides tilsvarende intern styringsdokumentasjon.
Dersom prosjekteringsarbeidene
ikke kan fullføres innenfor uendret budsjettramme, eller prosjekteringskostnaden
ikke kan dekkes innen uendret budsjettramme om prosjektet ikke blir
realisert, fremmes forslag om midler til gjennomføring av prosjekteringsarbeidene
i den ordinære budsjettprosessen. Dersom prosjekteringsarbeidene
forventes å strekke seg over flere år, må det samtidig med at det
fremmes forslag om bevilgning til oppstart av forprosjektet, også
bes om samtykke fra Stortinget i plenum til å pådra utgifter for
neste budsjettår, normalt i form av et forslag til romertallsvedtak.
Dersom de samlede kostnadene ved forprosjektet anslås å overstige
de terskelverdier som Finansdepartementet setter for ekstern kvalitetssikring,
skal en kostnadskalkyle for forprosjektet kvalitetssikres eksternt
iht. KS2-ordningen før det ev. fremmes forslag for Stortinget i
plenum om bevilgning til forprosjektet.
Før forslag om startbevilgning
fremmes for Stortinget i plenum, skal det gjennomføres ekstern kvalitetssikring
av forprosjektets styringsunderlag og kostnadsoverslag for valgt
prosjektalternativ (KS2) iht. de terskelverdier som Finansdepartementet
setter for slike analyser. Stortingets direktør har ansvaret for
at byggeprosjekter legges frem for kvalitetssikring som samlede
prosjekter, der både byggeprosjektet og brukerutstyret inngår, men
med separate styrings- og kostnadsrammer.
4.4 Beslutningspunkt
etter forprosjekt
og prosjektfasen
For alle byggeprosjekter
skal det normalt settes en styringsramme som er P50, og en kostnadsramme som
er P85, fratrukket mulige forenklinger og reduksjoner (kuttliste).
Kostnader til kunstnerisk utsmykning skal innarbeides i rammene,
men kan bevilges på eget budsjettkapittel og -post. Valg av prosentsats for
kunstnerisk utsmykning skal forelegges for Stortingets presidentskap
sammen med forslag til styrings- og kostnadsramme.
4.4.1 Ordinære
byggeprosjekter
Stortingets presidentskap
skal legge frem forslag om startbevilgning til byggeprosjekter for
Stortinget i plenum sammen med forslag til kostnadsramme. Forslag
om kostnadsrammer for henholdsvis bygg og brukerutstyr legges frem
for Stortinget i plenum når det fremmes forslag om oppstartbevilgning.
Kostnadsrammer og
styringsunderlag for prosjekter som har vært gjenstand for ekstern
kvalitetssikring (KS2), behandles i Stortingets presidentskap etter
at kvalitetssikringen er avsluttet, og normalt i forbindelse med
at det fremmes forslag om oppstartbevilgning i den ordinære budsjettprosessen.
Kostnads- og styringsrammen
for byggeprosjekter som ikke har vært kvalitetssikret gjennom KS-ordningen,
skal godkjennes av Stortingets presidentskap før forslag om startbevilgning
fremmes for Stortinget i plenum. Kostnadsrammen skal settes til
P85 fratrukket kutt. Midler til kunstnerisk utsmykning skal innarbeides
i kostnadsrammen.
I tillegg til kostnadsrammen
for selve byggeprosjektet skal nødvendige tilleggsutgifter (tomgangsleie-
og flyttekostnader, samt kostnadsramme for brukerutstyr og inventar
mv.) og fremtidig behov for husleiekompensasjon etter ferdigstillelse
legges frem for Stortingets presidentskap for godkjenning før saken
legges frem for Stortinget i plenum i en budsjettproposisjon eller
som en egen sak.
Ved fremleggelse
av forslag om startbevilgning skal det i tillegg redegjøres for
årlige utgifter til verdibevarende vedlikehold og tilfredsstillende
drift.
4.5 Oppstart og
gjennomføring av byggeprosjekter
For at Statsbygg
skal starte opp arbeidene med gjennomføring av et byggeprosjekt,
skal det foreligge en skriftlig bekreftelse (oppdragsbrev) fra Stortingets direktør
til Statsbygg. Videre skal det utarbeides et dokument som beskriver
prosjektets mål, rammer og strategier (styringsdokumentet), som
skal legges til grunn for det videre arbeidet med prosjektet. Disse kravene
gjelder også prosjekter der Statsbygg er gitt oppdrag med å bistå
ved anskaffelse av brukerutstyr til prosjektet. Nærmere retningslinjer
for budsjettbehandling av byggeprosjekter som er aktuelle for startbevilgning,
vil bli gitt i de årlige budsjettrundskriv fra Finansdepartementet.
I de tilfeller hvor
Stortinget selv er byggherre, skal det utarbeides tilsvarende styringsdokumenter
i Stortingets administrasjon.
Byggeprosjekter
skal gjennomføres iht. til vedtatte planer for kvalitet, fremdrift
og økonomi. Det skal normalt ikke fremmes forslag om endringer i
kvalitet, areal eller funksjon som medfører økte kostnader etter
at startbevilgning er gitt. Dersom endringer likevel vurderes som
aktuelle, skal saken forelegges Stortingets presidentskap, med mindre
det er snakk om mindre justeringer, bl.a. som følge av avklaringer
i forbindelse med detaljprosjekteringen og avklaringer med leverandører
mv.
4.5.1 Kutt i prosjektet
Dersom det oppstår
uforutsette kostnader som innebærer at prosjektets styringsramme
kan bli overskredet, skal det først vurderes om det er mulig å foreta
forenklinger og reduksjoner i andre deler av prosjektet, iht. en
kuttliste som skal foreligge før prosjektet settes i gang. Så lenge
kostnadsrammen overholdes, kan kutt i vedtatt funksjonalitet bare
skje etter en vurdering av Stortingets direktør. Større endringer
i vedtatt funksjonalitet skal godkjennes av Stortingets presidentskap.
4.5.2 Bruk av usikkerhetsavsetningen
i
ordinære byggeprosjekter
Dersom de uforutsette
kostnadene ikke kan dekkes ved kutt i andre deler av prosjektet,
jf. kuttlisten, skal det tas stilling til bruk av usikkerhetsavsetningen i
prosjektet (differansen mellom kostnadsrammen og styringsrammen).
Usikkerhetsavsetningen kan kun benyttes til å dekke kostnader som
følger av uforutsette hendelser og markedssvingninger. Den kan ikke benyttes
til å dekke utgifter til standardheving eller utvidelse av prosjektet.
Usikkerhetsavsetningen
disponeres iht. pkt. 4.1 av Stortingets presidentskap, som kan delegere
disponeringen av deler av avsetningen i det enkelte prosjekt til
Stortingets direktør. Statsbygg kan anmode Stortingets direktør
om utløsning av midler fra usikkerhetsavsetningen.
4.5.3 Kostnader
ut over usikkerhetsavsetningen
i ordinære byggeprosjekter
Dersom usikkerhetsavsetningen
for ordinære byggeprosjekter heller ikke forventes å strekke til, skal
saken forelegges det organ som godkjente kostnadsrammen, før forpliktelser
ut over kostnadsrammen pådras. Dette innebærer at Stortingets presidentskap
skal legge forslag til justert kostnadsramme frem for Stortinget
i plenum.
5. Endringer i
reglementet
Stortingets presidentskap
delegeres myndighet til å gjøre endringer i reglementet. Endringer
som gjelder forholdet mellom Stortingets plenum og Stortingets presidentskap,
skal godkjennes av Stortinget i plenum.