Representantforslag Dok 8:243
S (2017-2018) om bedre kommunetilbud til volds- og overgrepsutsatte
unge
Jeg viser til forslaget
fra representantene Per Espen Stoknes, Elise Bjørnebekk-Waagen og
Ingvild Kjerkol om bedre kommunale tilbud til volds- og overgrepsutsatte
unge. Forslaget ble oversendt Helse- og omsorgsdepartementet 21. juni
2018 til vurdering. Siden Barne- og likestillingsdepartementet koordinerer
arbeidet mot vold mot barn, svarer jeg på vegne av flere statsråder.
Forslag 1: Stortinget ber regjeringen
utarbeide en offentlig og lett tilgjengelig oversikt over hvilke
hjelpetilbud som finnes i landets kommuner for barn utsatt for vold
og seksuelle overgrep og deres familier. For å sikre flere barn god
hjelp må oversikten lages raskt, og det må sikres at både skoler,
elevene og ulike helsetjenester i kommunene blir gjort kjent med
denne oversikten.
Det finnes tilgjengelig
informasjon om hvilke hjelpetilbud som finnes for barn utsatt for
vold og seksuelle overgrep og deres familier.
Ung.no er det offentliges
informasjonskanal for ungdom. Portalen gir kvalitetssikret og oppdatert
offentlig informasjon, blant annet om vold og overgrep. På ung.no
finnes det en oversikt over hjelpetjenester for ungdommer utsatt
for vold eller seksuelle overgrep.
Videre gir dinutvei.no
oversikt over hjelpetilbud, informasjon og kunnskap om vold i nære
relasjoner, voldtekt og andre seksuelle overgrep. Dinutvei.no skal bidra
til at det blir enklere å:
-
få oversikt over
hjelpetilbud som finnes, lokalt og nasjonalt
-
få tilgang til kunnskap
om egen eller andres situasjon
-
bli trygg på å henvende
seg til hjelpeapparatet, uansett grunn
I Prop
12S (2016-2017) Opptrappingsplanen mot vold og overgrep, har regjeringen
forpliktet seg til å gi bedre informasjon om vold og overgrep til
befolkningen generelt og til særskilte grupper. Dette er en løpende
oppgave, og departementet vil vurdere hvordan informasjonen om hjelpetilbudene
rettet mot barn kan styrkes.
Forslag 2: Stortinget ber regjeringen
utrede og fremme forslag om hvordan en kommunal tjeneste kan utøve
det overordnede ansvaret i kommunen for å kartlegge behov og følge
opp barn og familier som har opplevd vold i nære relasjoner. I en
slik utredning bør den kommunale helsetjenestens rolle vurderes
særskilt.
Forslag 3: Stortinget ber regjeringen
utrede en generell lovfesting av barn og unges rett til samordnede
tjenester og komme tilbake til Stortinget på egnet måte.
Forslag 2 og 3 kommenteres
samlet. Departementet viser også til Helse- og omsorgsministerens
svar på spørsmål til skriftlig besvarelse fremsatt av stortingsrepresentant
Elise Bjørnebekk-Waagen (Dokument nr. 15:1741 (2017-2018)).
Både Opptrappingsplanen
mot vold og overgrep (2017-2021) og utredningen "NOU 2017:12 Svikt
og svik" beskriver mangler og behov for forbedringer i tjenestetilbudet
for voldsutsatte.
Regjeringen har
gjennom Tiltaksplan
for å bekjempe
vold og seksuelle overgrep mot barn og ungdom (2014-2017)
En god barndom varer livet ut og Prop. 12 S (2016-2017) Opptrappingsplan
mot vold og overgrep (2017-2021) igangsatt en rekke tiltak
for å forbedre tilbudet til barn og familier som har opplevd vold
i nære relasjoner. Ett av tiltakene var å spørre barn og unge om
hvordan de opplever kontakten med helsepersonell når de har opplevd
vold eller seksuelle overgrep. Helsedirektoratet ba Barneombudet
gjennomføre undersøkelsen, som i tillegg til annen kunnskap, skulle
være grunnlaget for å utarbeide konkrete råd til helsepersonell.
I Barneombudets
rapport "Hadde
vi fått hjelp tidligere hadde alt vært annerledes" fremkommer
barn og unges erfaringer bl.a. om manglende samarbeid og brutte
relasjoner. Departementet har bedt Helsedirektoratet om å vurdere
om Barneombudets rapport tilsier at det er behov for nye tiltak
i tillegg til de som allerede er vedtatt og delvis påbegynt.
I NOU 2016:16 foreslår
Barnevernlovutvalget å lovfeste at kommunen skal ha ansvaret for
å samordne tjenestetilbudet rettet mot et barn når dette er nødvendig. Samordningsoppgaven
skal omfatte tilfeller der det er uenighet mellom kommunale tjenester
om tjenestetilbudet rettet mot et barn. Forslaget sees i sammenheng med
oppfølging av Mestre
hele livet, regjeringens strategi for god psykisk helse (2017-2022) som
ble lagt frem i august 2017. I strategien omtales arbeidet mot manglende koordinert
hjelp:
"Selv om mange barn får god og koordinert
hjelp, er det fortsatt for mange som opplever tjenestetilbudet som fragmentert.
Funn fra tilsyn viser for ofte svikt i tjenestene som er undersøkt,
og det er mye som tilsier at man i dag ikke sikrer helhetlige tjenester
for barn, unge og deres familier når det er behov for hjelp fra
flere sektorer og nivåer. Mange barn som har behov for et helhetlig
tilbud med langvarige og koordinerte tjenester, får ikke individuell plan.
Dette til tross for at tjenestemottakere med slike planer opplever
at tjenestene er bedre koordinerte enn de som ikke får en individuell
plan. Det er behov for en bedre og sterkere samordning av tjenester
til barn og unge.
Stortinget har bedt regjeringen
vurdere et krav om at kommunene skal definere hvem som har det overordnete ansvaret
for hjelpetjenestene til barn og unge (vedtak nr. 838 (2015- 2016)).
Regjeringen vil utrede hvordan ulike tjenester til barn og unge
kan koordineres bedre, blant annet når det kommer til samordning
av individuelle planer innenfor de ulike sektorer.
Regjeringen vil også vurdere å lovfeste
en plikt for kommunen til å utpeke en instans eller opprette en
egen funksjon som skal ha ansvaret for å koordinere hjelpetjenester
til barn og unge. I tillegg vil regjeringen utrede å ta inn en bestemmelse
i de lovpålagte samarbeidsavtalene mellom de kommunale helse- og
omsorgstjenestene og spesialisthelsetjenesten om samarbeid om barn
og unge med behov for tjenester fra begge nivåer. Bestemmelsen kan
omfatter flere sektorer enn helse- og omsorgtjenestene"
Det pågår allerede
et utredningsarbeid knyttet til å styrke samordning og koordinering
av tjenester for utsatte barn og unge. Det er viktig å avvente resultatene
av dette før en beslutter om nye utredninger bør igangsettes.
Samordning av tjenester
er en utfordring som krever innsats på flere områder. Plikten til
samarbeid og samordning fremgår allerede av en rekke lovverk, og nye
lovendringer vil ikke nødvendigvis løse utfordringene. Regjeringen
vil fortsatt være pådriver for å utvikle gode modeller for samarbeid
og samordning av tjenester.