Representantforslag 37 S (2018–2019)
fra representanten Bjørnar Moxnes om å hindre fagforeningsknusing (Dokument
8:37 S (2018–2019)
Jeg viser til brev
fra Stortingets arbeids- og sosialkomité 8. november 2018, der det
er bedt om min vurdering av Dokument 8:37 S (2018–2019). Svaret
er utformet i samarbeid med Justis- og beredskapsdepartementet.
Regjeringen ønsker
ryddige lønns- og arbeidsvilkår og å legge til rette for et organisert
arbeidsliv. Arbeidsmarkedet er i stadig endring. Endringer i teknologi,
demografi og globalisering skaper muligheter, men kan også utfordre
gjeldende rammeverk. Utviklingen i arbeidslivet kan få betydning
for hvordan vi organiserer oss og hvordan arbeidslivet bør reguleres.
Det er legitimt at næringslivet benytter handlingsrommet i lovverket
til å skape størst mulig vekst. Samtidig er det vesentlig at reglene
følges, og at arbeidstakerrettigheter ikke undergraves.
Representanten viser
blant annet til at arbeidsgiveransvaret bør utredes. Arbeidsgiverbegrepet
er definert i arbeidsmiljøloven som "enhver som har ansatt arbeidstaker
for å utføre arbeid i sin tjeneste". Vanligvis vil rettssubjektet
arbeidsgiver være sammenfallende med arbeidsgivers virksomhet. En
utvidelse av arbeidsgiverbegrepet, blant annet til konsernselskaper
og andre selskaper med bestemmende innflytelse, ble blant annet grundig
vurdert i forarbeidene til gjeldende arbeidsmiljølov, se Ot.prp.
nr. 49 (2004–2005). Departementet kom til at en utvidelse ikke var
ønskelig, blant annet fordi loven og rettspraksis i de aller fleste
tilfellene er treffende med hensyn til hvor den reelle beslutningsmyndigheten
ligger. Etter gjeldende rett er det også åpning for at arbeidsgiveransvaret
etter en konkret vurdering kan plasseres hos flere dersom det er
et særskilt grunnlag for det, blant annet at flere faktisk har opptrådt
som arbeidsgiver og utøvd arbeidsgiverfunksjoner. Slik jeg ser det,
gir dagens system fortsatt fleksibilitet til å møte ulike former
for organisering i arbeidslivet.
Enkeltstående saker
mellom parter i arbeidslivet må primært løses av disse, eventuelt
via domstolene. Rettssaken som gjelder Norwegian, og som representanten
viser til, er et eksempel på det. Det er imidlertid god grunn til
å være oppmerksom på trender i arbeidsmarkedet. Dette gjelder både
med hensyn til hvordan arbeid og virksomheter organiseres, hvilken
tilknytning det er mellom den som tilbyr arbeid og den som utfører arbeid,
og hvilke konsekvenser ulik organisering kan få.
Regjeringen er opptatt
av kunnskapsinnhenting, og har satt i gang flere forskningsprosjekter
som omhandler valg og utbredelse av tilknytningsformer i arbeidslivet.
Etter min mening bør disse spørsmålene ses i sammenheng, over et
lengre tidsperspektiv, i samråd med partene, og i lys av forskning
på området. Vi følger nøye med og vurderer kontinuerlig om det er
behov for tiltak. Når det gjelder luftfarten særskilt, nevner jeg
for ordens skyld at Regjeringen har nedsatt et utvalg om norsk luftfart,
som blant annet skal vurdere konsekvenser for arbeidstakere i luftfarten
som følge av nye forretningsmodeller og endring i tilknytningsform
for de ansatte.
Representanten peker
i sitt forslag også på problemstillinger knyttet til konkurs og
virksomhetsoverdragelser. Reglene om virksomhetsoverdragelse i arbeidsmiljøloven
gjelder også ved overdragelse fra konkursbo, med unntak av § 16-2
om videreføring av lønns- og arbeidsvilkår og § 16-4 om vern mot
oppsigelse. Reglene om virksomhetsoverdragelse bygger på et EU-direktiv.
Unntaket for konkurssituasjoner har sammenheng med det å sikre videre
drift av insolvente foretak. EU-kommisjonen har blant annet vist
til at man må avveie hensynet til virksomhetens overlevelse, hensynet til
arbeidstakerne – og da særlig deres rett til fortsatt arbeid – og
hensynet til de øvrige kreditorers ervervede rettigheter. I forarbeidene
til bestemmelsen fremheves det at nettopp hensynet til arbeidstakerne
har vært en viktig begrunnelse for at disse reglene ikke får anvendelse
i konkurs, fordi videre drift av virksomheten vil øke sjansene for
å bevare arbeidsplassene. Jeg oppfatter ikke at det er hensiktsmessig
å gjøre endringer i reglene om virksomhetsoverdragelser på dette
punktet.
Det er imidlertid
viktig å følge med på utviklingstrekk rundt hvordan virksomheter
organiserer seg og tilpasser seg ulikt regelverk.
Når det gjelder
konkurslovgivningen, kan jeg i relasjon til de problemstillingene
som er beskrevet i representantforslaget, ikke se at en gjennomgang
av konkurslovgivningen vil være et relevant tiltak. Justis- og beredskapsdepartementet
peker på at konkurslovgivningen først og fremst handler om forholdet
mellom skyldneren og skyldnerens kreditorer. Reglene om konkurskarantene har
først og fremst som formål å hindre såkalte konkursgjengangere i
å starte ny næringsvirksomhet i foretak med begrenset ansvar for
å verne kreditorene mot tap. Når det gjelder straffansvar i forbindelse
med konkurs, er det særlig straffeloven kapittel 31 som er relevant,
og også her er det vernet av kreditorene som er temaet, ikke de
ansatte. Hvilke strafferammer som bør gjelde for ulike typer lovbrudd
etter straffeloven, er for øvrig et spørsmål av mer prinsipiell
art. Straffelovens strafferammer ble justert og avstemt i forbindelse
med vedtakelsen av den nye loven. En eventuell utvidelse av de nåværende
strafferammene har nok dessuten lite å si for å effektivisere konkurslovgivningen.