Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Lise Christoffersen, Arild Grande, Leif Audun Sande og Hadia Tajik,
fra Høyre, Margret Hagerup, Heidi Nordby Lunde og Kristian Tonning
Riise, fra Fremskrittspartiet, Grethe Andersen og lederen Erlend
Wiborg, fra Senterpartiet, Per Olaf Lundteigen, fra Sosialistisk
Venstreparti, Solfrid Lerbrekk, og fra Venstre, Terje Breivik,
viser til at det i representantforslaget fremsettes tre ulike forslag.
Komiteen viser til at bare
forslag nr. 2 i representantforslaget ble oversendt komiteen til
behandling, jf. vedtak i Stortinget av 29. mai 2018 med henvisning
til Stortingets forretningsorden § 39 annet ledd bokstav e.
Komiteen viser til at dagens
system var en del av pensjonsforliket i 2011, fremmet av regjeringen
Stoltenberg II, som var en oppfølging av Stortingets vedtak nr. 254
(av 26. mai 2015) til St.meld. nr. 12 (2004–2005), Pensjonsreform
– trygghet for pensjonistene, fra regjeringen Bondevik II, jf. Innst.
S. nr. 195 (2004–2005).
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, viser
til at forslag 2 i representantforslaget er å sikre organisasjonene
som deltar i trygdeoppgjøret, forhandlingsrett. Flertallet viser til at de
årlige trygdeoppgjørene bestemmer trygdeytelsene til svært mange
mennesker som ikke deltar i arbeidslivet. Etter innføringen av folketrygden
i 1967 har Norge hatt økonomisk evne og politisk vilje til så gode
offentlig finansierte trygdeytelser at disse har medvirket til økonomisk
jevnbyrdighet mellom yrkesaktive og ikke-yrkesaktive voksne borgere. Flertallet viser
til at det tilligger Stortinget å bevilge de pengesummer som er nødvendige
for å finansiere statens utgifter til trygdeytelser. De som organiserer
pensjonister og uføretrygdede m.fl., er derfor interessert i å fremme
sine medlemmers økonomiske interesser på samme måte som de yrkesaktive
fremmer sine interesser gjennom fagforeninger og næringsorganisasjoner.
Flertallet viser til at dagens
system innebærer drøfting med organisasjonene (drøftingsordningen)
og har som et sentralt formål å etablere en felles forståelse av
den økonomiske situasjonen og utviklingen for trygdemottakerne.
Videre drøftes fremtidige satser.
Flertallet viser til at tallgrunnlaget
for beregning av lønnsveksten som benyttes ved regulering av grunnbeløpet
og pensjoner, skal gjennomgås og drøftes med pensjonistenes, de
funksjonshemmedes og arbeidstakernes organisasjoner før samlet lønnsvekst
fastsettes. Dette følger av forskrift 6. mai 2011 nr. 465 om beregning
av lønnsveksten som skal benyttes ved regulering av grunnbeløpet
og alderspensjon i folketrygden § 4.
Flertallet viser til at drøftingsordningen
er ytterligere formalisert i avtale av 28. november 2014 mellom regjeringen
og pensjonistenes, de funksjonshemmedes og arbeidstakernes organisasjoner
om regulering av folketrygdens grunnbeløp og pensjoner.
Formålet med drøftingene,
så langt det er mulig, er å sikre en felles forståelse mellom partene
om forutsetningene som skal legges til grunn for reguleringen. Partene
skal også vurdere om det foreligger særlige forhold som har påvirket
lønnsutviklingen for enkeltgrupper, og om effekten av dette skal
holdes utenfor ved fastsettingen av lønnsveksten.
Etter at tallgrunnlaget
er drøftet med organisasjonene, fastsetter Kongen, med hjemmel i
folketrygdloven §§ 1-4, 19-14 og 20-18, nytt grunnbeløp, reguleringsfaktorer
og satser for minste pensjonsnivå.
I drøftingsmøtene,
som ledes av arbeids- og sosialministeren, deltar:
-
Pensjonistforbundet
(SAKO-samarbeidet)
-
Senior Norge
-
Forsvarets seniorforbund
-
Landsforbundet for
offentlige pensjonister
-
Funksjonshemmedes
Fellesorganisasjon (FFO)
-
Samarbeidsforumet
av funksjonshemmedes organisasjoner
-
Landsorganisasjonen i Norge (LO)
-
Unio
-
Yrkesorganisasjonens
Sentralforbund (YS)
-
Akademikerne
I tillegg
er Finansdepartementet representert.
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser
til at drøftingsretten er en del av pensjonsforliket. Det er et betydelig
flertall på Stortinget som står bak pensjonsforliket. Så lenge dette
flertallet ligger fast, vil det ikke bli gjort endringer i pensjonsreformen. Dette flertallet viser
til at pensjonsreformen sørget for at trygde-/pensjonsoppgjørets
årlige justeringer er fastlagt i lov og forskrift, og at den til
enhver tid sittende regjering er pliktig til å følge dette med mindre
Stortinget fraviker dette ved å komme med ekstrabevilgninger.
Dette flertallet viser til
at det var tidligere statsråd Robert Eriksson som åpnet for at flere
av pensjonistenes organisasjoner skulle få være med på drøftingene om
trygdeoppgjøret i stedet for at enkelte av organisasjonene hadde
tilnærmet monopol. Det er viktig for dette flertallet å sørge for
at flest mulig av pensjonistenes synspunkter kommer frem i drøftingene,
og at disse synspunktene også blir kjent for Stortinget, sånn at man
har et best mulig grunnlag for å vurdere pensjonistenes økonomiske
utvikling. Dette
flertallet vil også fremheve at man må se økonomien til pensjonister som
en helhet, da skatt, arbeidsinntekt, kostnadsnivå og andre faktorer
er viktig for å vurdere den økonomiske situasjonen til landets pensjonister.
Dette flertallet foreslår derfor
at forslaget ikke vedtas.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at organisasjonene ved drøftingsmøtene i 2018 krevde at regjeringen
la frem trygdeoppgjøret til reell behandling i Stortinget før sommeren.
LO, Unio og FFO hadde en felles protokolltilførsel og Forsvarets
seniorforbund og Senior Norge hadde felles protokolltilførsel. YS
og Akademikerne hadde protokolltilførsler. Organisasjonene utrykte
misnøye med at regjeringen ikke hensyntok strukturelle endringer
som «særlige forhold». Videre var organisasjonene skuffet over at
regjeringen ikke imøtekom kravet om å legge om reguleringen.
Disse medlemmer merker seg
at Pensjonistforbundet, Landsforbundet for offentlige pensjonister
og Samarbeidsforumet av funksjonshemmedes organisasjoner avsto fra
å undertegne protokollen.
Disse medlemmer viser til at
med dagens drøftingssystem er det denne protokollen som regjeringen inviterer
Stortinget til å støtte.
Forslag 2 i dette
representantforslaget lyder:
«Stortinget ber regjeringen
fremme de nødvendige forslag for å sikre at organisasjonene som
deltar i trygdeoppgjøret får forhandlingsrett.»
Disse medlemmer vil påpeke
at forslaget innebærer en systemendring fra drøftingsmøter til reell
forhandlingsrett, som ellers i arbeidslivet. Siden det er staten
som er organisasjonenes motpart, vil et system med forhandlingsrett
for organisasjonene følgelig kreve at Stortinget ved hvert års behandling
av trygdeoppgjøret klargjør de politiske prinsippene som skal gjelde
for kommende trygdeoppgjør. Innenfor disse klarlagte prinsippene
skal det så føres forhandlinger som ender opp i en protokoll med
enighet eller uenighet. Dette må ses på som en forberedelse til
Stortingets behandling av dette årets trygdeoppgjør. Systemet blir
dermed slik at det er Stortinget som bestemmer kursen, mens organisasjonene
deltar i forhandlingene med sin kunnskap og sine økonomiske prioriteringer.
Disse medlemmer viser til at
Stortinget ved gjennomføring av pensjonsreformen vedtok at pensjoner
under opptjening skulle reguleres i tråd med lønnsutviklingen, mens
pensjoner under utbetaling skulle reguleres som et gjennomsnitt
av lønns- og prisutviklingen, teknisk fastsatt til en regulering
lik lønnsutviklingen fratrukket 0,75 pst. Disse medlemmer viser til at
den svake lønnsutviklingen siden 2015 har medført en negativ realutvikling
av pensjonene, selv om lønnsmottakerne har gått i pluss. Disse medlemmer viser i
den forbindelse til sitt forslag i Innst. 95 S (2018–2019), jf.
Meld. St. 5 (2018–2019), om å endre beregningsmåten for regulering
av pensjoner under utbetaling til faktisk gjennomsnitt av lønn og
pris, i tråd med organisasjonenes ønske.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil prinsipielt understreke
at personer som mottar alderspensjon og uføretrygd, har samme behov
for realinntektsutvikling som yrkesaktive. For å sikre målsettingen
om økonomisk jevnbyrdighet mellom grupper bør Stortinget ved de
årlige behandlingene av trygdeoppgjøret si sin mening om kommende
års økonomiske utvikling for garantipensjonen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at når trygdeoppgjøret med tilhørende protokoller tidligere
ble fremlagt for Stortinget som egen sak, slik det ble gjort frem
til og med 2015, ble forutsetningene bak og konsekvensene av trygdeoppgjøret
synliggjort i forbindelse med at Stortinget bevilget de nødvendige
pengesummer for å dekke statens økte utgifter. Stortinget ble samtidig
informert om utviklingen i alderspensjonistenes kjøpekraft over
tid. Slik fikk Stortinget mulighet til å foreta en selvstendig og
fullverdig vurdering av det som hadde skjedd i forhandlingene mellom
staten og organisasjonene, som forberedelse til Stortingets vedtak
om tilleggsbevilgninger.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til Stortingets forutsetning om
at organisasjonenes drøftingsrett skal være reell. Disse medlemmer viser i den
forbindelse til sitt forslag i Innst. 95 S (2018–2019), jf. Meld.
St. 5 (2018–2019), om at trygdeoppgjørene igjen må legges frem for
Stortinget til behandling på vanlig måte.
Disse medlemmer viser til
Ot. prp. nr. 37 (2008–2009), side 133, der det heter:
«Departementet foreslår
at Kongen i statsråd gir forskrift om gjennomføringen av den årlige
reguleringen av opparbeidede pensjonsrettigheter og pensjoner under
utbetaling. I forskriften vil det blant annet bli lagt til grunn
at drøftingsretten til pensjonistenes og arbeidstakernes organisasjoner
videreføres. Drøftingene skal gjennomgå lønnsveksten som danner
grunnlaget for reguleringen og foreta en vurdering av om det foreligger
særlige forhold som det eventuelt bør tas hensyn til.»
Disse medlemmer viser i den
forbindelse til forskrift om beregning av lønnsveksten som skal
benyttes ved regulering av grunnbeløpet og alderspensjon i folketrygden
§ 4.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen vurdere hvilke muligheter for omprioriteringer som
finnes innenfor de rammene drøftingsretten i trygdeoppgjøret setter.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener forhandlingsrett
for organisasjonene som deltar i trygdeoppgjøret, vil øke kunnskapen
om sammenhenger og prioriteringer før Stortingets vedtak ved de
årlige trygdeoppgjørene.
Disse medlemmer viser videre
til at det uavhengig av ramme for trygdeoppgjøret vil være viktig
å sikre en fordelingsprofil som sikrer dem med dårligst økonomi.
Organisasjonene sitter med viktig kunnskap og kompetanse om hvordan
endringer slår ut for ulike grupper, og innføringen av en reell
forhandlingsrett vil derfor kunne være et viktig bidrag til å styrke
den sosiale profilen i trygdeoppgjørene dersom organisasjonene prioriterer
det slik.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme de nødvendige forslag for å sikre at organisasjonene
som deltar i trygdeoppgjøret, får forhandlingsrett.»