Dokument 8:248 S (2017-2018)
Representantforslag om å evaluere omorganisering av Arkivverket
og sikre regionale arkivtjenester
Familie- og kulturkomiteen
ber i brev fra 3. oktober i år om Kulturdepartementets vurdering
av Dokument 8:248 S (2017-2018) Representantforslag fra stortingsrepresentantene
Åslaug Sem-Jacobsen, Per Olaf Lundteigen og Kjersti Toppe om å evaluere
omorganiseringen av Arkivverket og sikre regionale arkivtjenester.
Representantforslaget omfatter en beskrivelse av bakgrunnen for
forslagene og følgende forslag:
-
1. Stortinget ber
regjeringen gjennomføre en evaluering av omorganiseringen av Arkivverket
innen 1. januar 2019.
-
2. Stortinget ber
regjeringen sikre statsarkivarenes rolle og funksjon som ledere
av statsarkivene med ansvar for budsjett, personell og faglig kvalitet.
-
3. Stortinget ber
regjeringen sikre det statlige ansvaret for arkivfeltet med statsarkivene
som viktigste regionale aktører i samarbeid med andre offentlige
og private arkiv.
Vurdering
av bakgrunnen for forslagene
Representantene
Åslaug Sem-Jacobsen, Per Olaf Lundteigen og Kjersti Toppe viser
til at Regjeringen Stoltenberg II i Meld. St. 7 (2012-2013) Arkiv så det som
et viktig mål for en nasjonal arkivpolitikk å etablere gode og tjenlige
formidlings- og brukertjenester, slik at samfunnet får informasjon
om og tilgang til et bredt spektrum av arkivmateriale uavhengig
av hvor det er skapt. I samme melding slås det fast at brukertjenestene
skal utføres rasjonelt og justeres i tråd med den teknologiske utviklingen.
Det er i meldingen konkludert at nettbaserte tjenester skal være hovedkanalen
mellom arkivene og brukerne. Dette er jeg helt enig i. Digitaliseringen
i arkivsektoren var også en viktig bakgrunn for omstillingen i Arkivverket.
Arkivverket iverksatte
fra 1. november 2016 en ny organisering i tre fagenheter, to staber
og en enhet for indre tjenester, mens Norsk helsearkiv og Samisk
arkiv fortsatt som egne enheter. Min vurdering tar utgangspunkt i
organiseringen som ble fastsatt i 2016.
Representantene
Åslaug Sem-Jacobsen, Per Olaf Lundteigen og Kjersti Toppe viser
til en artikkel i Forskerforum 18. januar 2018, som hevder at det
i protokollen datert 1. juli 2016 mellom riksarkivaren og tjenestemannsorganisasjonene
var et punkt om at det skulle skje en evaluering av tilstanden i
statsarkivene etter et halvt år, og at hele omstillingen skulle
bli vurdert etter ett år. Dette er ikke riktig. Det framgår ikke av
protokollen at tilstanden i statsarkivene skulle evalueres etter
et år. Følgende framgår av protokollen: "Det gjennomføres en vurdering
av organisasjonsstrukturen og forbedringspunkter ett år etter iverksettelse."
Arkivverket har opplyst at dette ble fulgt opp i utvidet samarbeidsmøte
mellom toppledergruppen og de tillitsvalgte i Arkivverket 14. februar
i år. I ordinært samarbeidsmøte mellom partene 20. mars i år ble
partene orientert om toppledergruppens videre diskusjon og konklusjon.
Toppledergruppen konkluderte at det ikke ville være behov for større
organisasjonsendringer i 2018, men at noen områder utpekte seg for
videre vurdering og forbedring. Ingen av organisasjonene hadde merknader
til behandlingen av saken.
Representantene
Åslaug Sem-Jacobsen, Per Olaf Lundteigen og Kjersti Toppe kan ikke
se at omtalen av statsarkivarenes funksjon og ansvar i protokollen
av 1. juli 2016 er fulgt opp. Arkivverket har imidlertid opplyst
at punktene i denne protokollen er oppfylt.
Representantene
Åslaug Sem-Jacobsen, Per Olaf Lundteigen og Kjersti Toppe viser
til at Stortinget har bedt regjeringen om å iverksette en bred utredning
av samfunnets arkivfunksjoner, med særlig vekt på regionale arkivtjenester,
nasjonalt samspill og digitale utfordringer, jf. Innst. 484 S (2016-2017).
I Prp. 1 S (2017-2018), sidene 147-148 orienterte Kulturdepartementet
om oppfølgingen av dette anmodningsvedtaket. Departementet opplyste
at anmodningsvedtaket blir fulgt opp gjennom mandatet til Arkivlovutvalget,
som skal avgi sin utredning innen 1. mars 2019.
Vurdering
av forslagene
Forslag 1: Stortinget
ber regjeringen gjennomføre en evaluering av omorganiseringen av
Arkivverket innen 1. januar 2019.
Evalueringer
er viktige for å vurdere om virkemidler har hatt den ønskede effekten.
Statlige virksomheter skal sørge for at det gjennomføres evalueringer
for å få informasjon om effektivitet, måloppnåelse og resultater innenfor
hele eller deler av virksomhetenes ansvarsområde og aktiviteter.
Frekvens og omfang av evalueringene skal bestemmes ut fra virksomhetens
egenart, risiko og vesentlighet. Dette er fastsatt i Reglement for økonomistyring
i staten, som departementet følger i styringsdialogen med
Arkivverket.
Omorganiseringen
er en del av omstillingen i Arkivverket. Omstillingen gjennomføres
i perioden fra 2015 til 2020. Det vil derfor være for tidlig med
en evaluering av omstillingen innen 1. januar 2019. Forslaget om
å be regjeringen om å gjennomføre en evaluering av omorganiseringen
av Arkivverket innen 1. januar 2019 bør derfor ikke vedtas. Når
omstillingen er ferdigstilt og virket en tid, bør en evaluering
gjennomføres. Jeg tar sikte på å be Arkivverket om å gjennomføre
en evaluering av omstillingen i perioden 2021-2022.
Forslag 2:
Stortinget ber
regjeringen sikre statsarkivarenes rolle og funksjon som ledere
av statsarkivene med ansvar for budsjett, personell og faglig kvalitet.
Omstillingen
i Arkivverket gjennomføres i samsvar med bestemmelser i Hovedavtalen i staten.
Representantene Åslaug Sem-Jacobsen, Per Olaf Lundteigen og Kjersti Toppe
viser til protokoll datert 1. juli 2016 fra forhandlinger mellom
riksarkivaren og tjenestemannsorganisasjonene. I denne protokollen
er det fastsatt at Arkivverket inndeles i følgende organisatoriske
enheter med fordeling av hovedfunksjoner og styringslinjer: tre fagavdelinger,
to staber og en avdeling for interne tjenester. Norsk helsearkiv
skal være en egen enhet. Det ble senere avklart med Sametinget at
Samisk arkiv også skal være en egen organisatorisk enhet. Statsarkivene
er ikke lenger organisatoriske enheter i Arkivverket, men arbeidssteder
for stedsavhengige funksjoner. Riksarkivaren og tjenestemannsorganisasjonene
avtalte at statsarkivaren skal ha en formell funksjon som stedsansvarlig
ved sitt statsarkiv. Dette innebærer en endring i den tidligere
geografiske organisasjonsstrukturen med statsarkivarene som ledere
for hvert sitt statsarkiv.
Stortingsrepresentant
Kjersti Toppe spurte i skriftlig spørsmål nr. 747 fra 19. januar
i år både om jeg vil evaluere omorganiseringen i Arkivverket og
om jeg vil sikre at statsarkivarene blir reelle ledere for statsarkivene.
I mitt svar fra 26. januar i år opplyste jeg at jeg praktiserer tillitsbasert
styring av etatene. Dette gjelder også for Arkivverket. Arkivverkets
rammer og fullmakter fastsettes i departementets instruks om økonomi-
og virksomhetsstyring til Arkivverket og i de årlige tildelingsbrev fra
departementet til Arkivverket. I instruksen blir Arkivverkets leder,
riksarkivaren, pålagt ansvar og gitt fullmakter. Riksarkivaren har
budsjettdisponeringsmyndighet, og kan delegere denne helt eller
delvis. Arkivverkets samfunnsoppdrag er å bidra til effektiv dokumentasjonsforvaltning
og sikre, bevare og tilgjengeliggjøre et bredt og allsidig utvalg
av samfunnets arkiver. Innenfor samfunnsoppdraget og målene for
virksomheten blir de årlige bevilgningene tildelt til Arkivverket. Sammen
med tildelingen får Arkivverket fullmakter til disponering av statlige
budsjettmidler og fullmakter til å opprette, omgjøre og inndra stillinger.
Kulturdepartementets
vurdering er at Arkivverket ivaretar fullmaktene innenfor de rammer
som er fastsatt i departementets instruks og årlige tildelingsbrev.
Forslaget om å be regjeringen sikre statsarkivarenes rolle og funksjon
som ledere av statsarkivene med ansvar for budsjett, personell og
faglig kvalitet innebærer en overprøving av riksarkivarens praktisering
av fullmaktene. Jeg har derimot tillit til riksarkivarens praktisering
av fullmaktene. Det gjelder også spørsmål om roller, funksjoner
og budsjettansvar for mellomledere i etaten. En overprøving av praktiseringen
av disse fullmaktene ville innebære å samle mer makt i departementet.
Jeg vil i stedet spre makt på kulturområdet.
Departementet anbefaler
derfor at Stortinget ikke vedtar forslaget om å be regjeringen om
å sikre statsarkivarenes rolle og funksjon som ledere av statsarkivene med
ansvar for budsjett, personell og faglig kvalitet.
Forslag 3:
Stortinget ber regjeringen sikre det statlige ansvaret for arkivfeltet
med statsarkivene som viktigste regionale aktører i samarbeid med
andre offentlige og private arkiv.
Det statlige
ansvaret for arkivfeltet omfatter bl.a. å fastsette lover, forskrifter
og regler; å veilede og føre tilsyn med offentlig arkivarbeid; og
å bevare, gjøre tilgjengelig og formidle arkiver fra statlige virksomheter
og private personer, organisasjoner og virksomheter. Den enkelte statlige
virksomhet har ansvar for arkivene som virksomheten har skapt før
arkivene blir avlevert til Arkivverket. I tillegg har staten ved
Arkivverket en rekke andre oppgaver – som å utarbeide årlig arkivstatistikk,
forvalte prosjekt- og utviklingstilskudd og initiere og delta i
samarbeidsprosjekter. Jeg har ingen merknader til at Stortinget
ber regjeringen sikre det statlige ansvaret på arkivfeltet. Kulturdepartementet
følger opp dette ansvaret bl.a. med forslag til årlige bevilgninger
til Arkivverket og i styringsdialogen med Arkivverket.
Jeg har heller
ikke merknader til at Stortinget ber regjeringen om å sikre at Arkivverket
samarbeider med andre offentlige og private arkivinstitusjoner.
Arkivverket samarbeider i dag med andre arkivinstitusjoner på flere felt.
I arbeidet med privatarkiver har etaten i samarbeid med fylkeskommuner
etablert et landsdekkende nettverk av institusjoner som koordinerer
arbeidet med privatarkiver regionalt.
Forslaget over
inneholder imidlertid en forutsetning om at statsarkivene skal være
de viktigste regionale aktørene. Statsarkivene utgjør en geografisk
desentralisering av Arkivverkets ensartede og landsdekkende oppgaver.
I tillegg er det etablert regionale arkivaktører som fylkesarkiv
og interkommunale arkivinstitusjonene. Fylkesarkivene i Hordaland
og Sogn og Fjordane har til sammen dobbel så mange ansatte som Statsarkivet
i Bergen. Interkommunalt arkiv for Buskerud, Vestfold og Telemark IKS
(IKA Kongsberg) har 44 eiere, 42 kommuner og 2 fylkeskommuner. Både
i Trondheim, Stavanger, Kristiansand og Kongsberg er de interkommunale
arkivinstitusjonene samlokalisert med statsarkivene.
Regjeringen har
i mandatet til Arkivlovutvalget vist til teknologiske og organisatoriske
endringer etter at arkivloven ble vedtatt i 1999. I mandatet er
det stilt spørsmål om arkivvirksomhetene som helhet har en hensiktsmessig
organisering og ansvarsdeling for å håndtere dagens og morgendagens
behov for å bevare og tilgjengeliggjøre digitale offentlige og private
arkiver. Arkivlovutvalget skal som grunnlag for lovarbeidet, beskrive
de viktigste utfordringer og utviklingstrekk i for arkivene. Utvalget
skal gjennomgå oppgave- og ansvarsfordelingen mellom Arkivverket,
øvrig statlig forvaltning, kommunesektoren og kulturinstitusjoner
i arbeidet med å sikre samfunnets arkiver. Arkivlovutvalgets utredning
vil bli et viktig utgangspunkt når det framtidige arkivansvaret
for statlige og regionale aktører skal vurderes. Kulturdepartementet
anbefaler derfor at Stortinget avventer Arkivlovutvalgets utredning,
og ikke vedtar å be regjeringen sikre statsarkivene som viktigste
regionale aktører.