3.1 Avvikling av prinsippet om ett statsborgerskap
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre,
Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti,
viser til at departementet i proposisjonen foreslår å avvikle prinsippet
om ett statsborgerskap. Løsning fra annet statsborgerskap vil ikke
lenger være et vilkår for å ha krav på norsk statsborgerskap, og
norske borgere vil ikke lenger automatisk miste sitt norske statsborgerskap
ved erverv av annet statsborgerskap ved søknad eller uttrykkelig
samtykke.
Flertallet merker seg at et
klart flertall av høringsuttalelsene fra offentlige institusjoner
og organisasjoner og samtlige privatpersoner er positive til å avvikle
dagens hovedregel om ett statsborgerskap.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til Representantforslag
10 S (2016–2017) om å tillate dobbelt statsborgerskap og begrunnelsen
i dette. Et moderne demokrati bør ikke tvinge frie mennesker til
å si fra seg et statsborgerskap de har fått og ønsker å beholde.
Økende migrasjon gjør at mange i dag har tilknytning til flere land.
Dette skjer av mange grunner, – som studier, arbeid og ekteskap
på tvers av landegrensene for å nevne noe. For mange med sterk tilknytning
til flere land er det tungvint og vanskelig å skulle si fra seg
statsborgerskap, og muligheten til å ha to statsborgerskap vil gjøre
livet enklere, integreringa bedre og vil være mer rettferdig og
inkluderende for mange innbyggere.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Kristelig Folkeparti, viser til at det bemerkes fra en
rekke høringsinstanser at både det å beholde og avvikle prinsippet
om ett statsborgerskap vil ha fordeler og ulemper – men med flere
positive enn negative sider å avvikle prinsippet om ett statsborgerskap.
Flertallet merker seg at departementet
har redegjort for mulige negative konsekvenser for kriminalitetsbildet.
Det er kun Politiets utlendingsenhet som uttaler at de på denne
bakgrunn ikke støtter forslaget. Flertallet er enig med Kripos
og Politidirektoratet i at det er viktig å være bevisst på utfordringene
en avvikling av prinsippet om ett statsborgerskap kan medføre for kriminalitetsbekjempelsen.
Flertallet merker seg at forslaget
ikke innebærer endringer i de øvrige kravene for erverv av norsk
statsborgerskap, herunder kravet til klarlagt identitet og vandel.
Som påpekt av Oslo politidistrikt vil forslaget også kunne bidra
til større oversikt og kontroll, da mange i dag gjenerverver opprinnelig
statsborgerskap etter å ha fått innvilget det norske uten å opplyse
om dette til norske myndigheter. I likhet med UDI viser departementet
til at ID-kriminalitet er et økende problem allerede i dag. Mye
taler for at tiltak for å bekjempe denne typen kriminalitet bør
utredes uavhengig av det foreliggende lovforslaget.
Flertallet har merket seg
innspillene om betydningen av statsborgerskap i barnebortføringssaker.
Departementet gir i proposisjonens pkt. 4.3 en nærmere omtale av
temaet. Flertallet er
på denne bakgrunn av den oppfatning at det ikke finnes klare tendenser
som tilsier at en eventuell endring av prinsippet om ett statsborgerskap
vil ha entydig negative konsekvenser i slike saker. I enkelte saker
kan det være en fordel at lovverket åpner for flere statsborgerskap,
blant annet ved at muligheten for at barnet taper det norske statsborgerskapet
grunnet erverv av et annet bortfaller. Det at barn eller andre også
har et norsk statsborgerskap, vil i en del tilfeller gjøre det lettere
for norske myndigheter å bistå dem. I andre saker kan flere statsborgerskap
vanskeliggjøre retur av barnet til Norge og samarbeid med det andre
landets myndigheter.
Flertallet understreker viktigheten
av å styrke forebyggende arbeid mot negativ sosial kontroll og øvrige
integreringstiltak rettet inn mot grupper hvor tvangsekteskap forekommer.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti mener
også forslaget om avvikling av prinsippet om ett statsborgerskap
må ses i sammenheng med endringer i statsborgerloven om tap av statsborgerskap
ved straffbare forhold, vedtatt i mars 2018. Det er en forutsetning for
å frata personer statsborgerskapet at disse har flere statsborgerskap
enn det norske, og tapsregelen vil ikke få full effekt dersom ikke
hovedregelen om ett statsborgerskap endres. Enkelte høringsinstanser
har innvendinger mot å begrunne et forslag om avvikling av prinsippet
om ett statsborgerskap i adgangen til å frata personer statsborgerskapet.
Noen har også bemerket at de nye hjemlene for tap av statsborgerskap
vil gjelde et lite antall saker. Disse medlemmer mener at den nye
hjemmelen for tap av statsborgerskap, og den foreslåtte avviklingen
av dagens hovedprinsipp om ett statsborgerskap, kan bidra til å
hindre terrorvirksomhet i Norge.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti er uenig i premisset om at dobbelt
statsborgerskap skal tillates fordi en ønsker å gjøre det lettere
å frata flere statsborgerskapet. Dette medlem mener myndighetenes
arbeid med innvilgelse av statsborgerskap skal ha høy kvalitet slik
at statsborgerskap på feil grunnlag unngås. Dette medlem viser også til
Representantforslag 43 S (2018–2019) om å innføre foreldelsesfrist
for tilbakekall av statsborgerskap slik flere land har. Dette medlem har
støttet innføringen av muligheten til å frata statsborgerskap som
straff i svært alvorlige saker som handler om terror og folkemord. Dette medlem viser
til merknader i Innst. 173 L (2017–2018) og begrunnelsene der. Dette medlem vil
advare mot symbolpolitiske markeringer i kampen mot terror som ikke
gir økt trygghet, men som er en straffereaksjon på faktisk begåtte
handlinger. Å forhindre og bekjempe terror er viktig og vanskelig
og krever helt andre virkemidler. Hovedsporet må være politiarbeid,
etterretning som konfliktdempende internasjonale tiltak og internasjonalt
samarbeid mv.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til følgende anmodningsvedtak
(nr. 525 av 15. mars 2016):
«Stortinget ber
regjeringen utrede hvordan hovedregelen om ett statsborgerskap slår
ut i praksis i en mer globalisert hverdag, blant annet for arbeidsmuligheter og
sikkerhets- og kriminalitetsbildet, og eventuelle behov for endringer
i statsborgerloven som følge av dette. Regjeringen bes også vurdere
om endringer i andre lover kan avhjelpe situasjonen for dem som
i dag opplever ulemper ved prinsippet om ett statsborgerskap, fremfor
å endre statsborgerloven. En utredning må også inneholde en vurdering
av hvilke konsekvenser en eventuell åpning for dobbelt statsborgerskap
vil ha for plikter og rettigheter i Norge.»
Disse medlemmer mener det
både i høringsnotatet og i lovproposisjonen mangler en grundig drøfting
vedrørende hvilke konsekvenser dobbelt statsborgerskap vil ha for
integreringen i Norge, og særlig hvilke negative effekter det kan
ha. Proposisjonen drøfter konkrete situasjoner, som for eksempel
vanskeligheten med å gi konsulær bistand til en norsk statsborger som
oppholder seg i et annet land han har statsborgerskap i, men mangler
en mer overordnet drøfting av hva forslaget vil innebære for barn
og unge som utsettes for ulike former av sosial kontroll. Dette
påpekes av flere instanser i høringen uten at det følges opp i proposisjonen som
er sendt Stortinget.
Disse medlemmer viser til
at regjeringen også ble bedt om å vurdere om endringer i andre lover
kan avhjelpe situasjonen for dem som i dag opplever ulemper ved
prinsippet om ett statsborgerskap, fremfor å endre statsborgerloven. Disse medlemmer merker seg
at departementet peker på at det er lite hensiktsmessig å avbøte
ulempene ved prinsippet om ett statsborgerskap med endringer i andre
lover.
Disse medlemmer viser til
følgende NOU 2000:32 Lov om erverv og tap av norsk statsborgerskap. I
denne NOUen skriver Alf-Inge Jansen i en dissens:
«Det at norske statsborgere
skal ha bare det norske statsborgerskapet er noe alle borgere som
medlemmer av det norske politiske fellesskapet har interesse i.
Det å gripe inn overfor det eksklusive likhetsprinsipp som norsk
statsborgerskap bygger på angår derfor alle som inngår i dette fellesskapet,
og gjør det på den måten at dette eksklusive likhetsprinsippet brytes
og erstattes med et forskjellsprinsipp – det at noen av medlemmene også
kan tilhøre et annet eller flere andre slike politiske fellesskap
og ha interesser i det (dem) og handle ut fra disse interessene.
Det i et fellesskap å erstatte et likhetsprinsipp med et prinsipp
som medfører forskjeller som kan oppfattes som tildeling av særfordeler
og privilegier, det angår alle medlemmene av dette fellesskapet
– ikke bare dem som blir tildelt fordelene.»
Disse medlemmer vil påpeke
at borgernes rettigheter knyttet til et likhetsprinsipp for alle
ikke er tilstrekkelig belyst i lovforslaget.
Disse medlemmer støtter, på
denne bakgrunn, ikke de foreslåtte endringene i statsborgerloven.
Disse medlemmer vil kommentere
at en rekke høringsinstanser påpeker i sine høringssvar at når norske
borgere befinner seg i sitt andre hjemland, vil det være meget vanskelig
for Norge å yte konsulær bistand. Dobbelt statsborgerskap kan gjøre
det vanskeligere å få utlevert borgere som har begått eller planlegger
å begå alvorlig kriminalitet. Videre kan dobbelt statsborgerskap
gjøre det lettere å bedrive ID-kriminalitet. Det åpner for at enkelte
kan operere med én identitet i Norge og en annen i en annen stat. Disse medlemmer er bekymret
for følgene dobbelt statsborgerskap kan få for barn og unge som
utsettes for tvangsekteskap og konedumping. Disse medlemmer vil særlig
vise til høringssvar fra Kripos, Oslo politidistrikt og Politidirektoratet
som skriver i sine høringsbrev at en avvikling av prinsippet om
ett statsborgerskap kan medføre utfordringer for kriminalitetsbekjempelsen,
samt at forslaget kan påvirke norske myndigheters mulighet til å
forebygge straffbare forhold i utlandet, særlig ved at dagens regler
om passhindringer i passloven kan miste noe av sin effekt. Politiets
utlendingsenhet (PU) støtter ikke forslaget om å avvikle prinsippet
om ett statsborgerskap, og viser til at dette vil kunne føre til
et større omfang av ID-kriminalitet. PU uttaler at forslaget kan
legge til rette for at kriminelle med flere statsborgerskap smidig
kan forflytte seg mellom land, herunder inn- og utreise til og fra
Schengen-området. Videre uttaler Advokatforeningen, Barneombudet,
IMDi, JURK, Kripos og POD i sine høringssvar til lovforslaget at
en avvikling av prinsippet om ett statsborgerskap kan ha en negativ
effekt i saker om tvangsekteskap, barnebortføring og tilbakeholdelse
i utlandet samt vanskeliggjøre konsulær bistand i disse sakene.
Kripos mener det er viktig å utrede de særskilte utfordringene som
barnebortføringssaker vil kunne utløse, og viser til at utfordringer
knyttet til konsulær bistand i vertslandet til en person med dobbelt
statsborgerskap vil settes på spissen for bortførte barn.
Disse medlemmer mener det
er ingen tvil om at noen i Norge vil nyte godt av en endring som
tillater dobbelt statsborgerskap. Samtidig vil endringen åpenbart
kunne ha negative konsekvenser for sårbare og ressurssvake grupper. Disse medlemmer mener
de negative konsekvensene for sårbare grupper i vårt samfunn er
langt mer alvorlige og veier tyngst.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet forstår at regelverket kan oppfattes som
litt uklart for mange i dag. Dagens hovedregel rammer særlig nordmenn
som i kortere eller lengre tidsrom flytter utenlands og tar annet
statsborgerskap. De vil automatisk miste sitt norske statsborgerskap
uten unntak og uten rett til å klage. Disse medlemmer peker på at vi
må ha et regelverk som gjenspeiler virkeligheten mange lever i.
I et globalisert samfunn har mange tilhørighet til flere land. Disse medlemmer ser
at regelverket slik det praktiseres i dag kan oppfattes vilkårlig.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener at regjeringen må
utrede og gjennomgå dagens regelverk grundigere enn hva proposisjonen
gjør.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet mener vilkårlighet må forhindres og det
må åpnes for smidige løsninger der kriteriene i dagens regelverk
åpner for det.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet fremmer derfor følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen gjennomgå praktiseringen av regelverket knyttet
til prinsippet om enkelt statsborgerskap og eventuelt foreslå endringer
for å forhindre vilkårlighet i praktiseringen av dette.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet mener det kan oppstå en lojalitetskonflikt
når man får dobbelt statsborgerskap. Ved erverv av dobbelt statsborgerskap
får man retter og plikter i to land, med det medfølger en forventning
om lojalitet til disse landene. Disse medlemmer mener det
er problematisk at man ikke har fått belyst eventuelle konsekvenser av
denne lojalitetskonflikten på en tilstrekkelig måte.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Kristelig Folkeparti, vil peke på at likhetsprinsippet
langt ifra er gjennomført i dagens lovverk og praksis. Det er en
rekke unntak fra dette prinsippet som fører til at UDI må bruke
ressurser på å ta stilling til alle unntakene fra hovedregelen om
ett statsborgerskap, noe som gjør at dagens holdning er tungvint
å håndheve. UDI opplyser i sitt høringssvar at unntakene omfatter
rundt 50 pst. av alle de som søker om norsk statsborgerskap. Prinsippet
om ett statsborgerskap er derfor allerede så uthulet at det er vanskelig
å snakke om et rent prinsipp.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Norge er en del
av en mer global verden hvor flere har tilknytning til flere land.
For mange har det både en praktisk side å kunne beholde sitt opprinnelige
statsborgerskap i forbindelse med reiser og besøk, men også et ønske
om å beholde en tilhørighet til sitt opprinnelige land. Det er mange
som ikke lever hele sitt liv i samme land. Både nordmenn i utlandet og
utlendinger i Norge vegrer seg for å gi opp sitt statsborgerskap
for å kunne delta i det landet de bor i, eller i Norge, med fulle
rettigheter. Dette
medlem vil i den sammenheng vise til UDIs høringssvar hvor
de peker på utfordringer og situasjoner hvor noen uforvarende har mistet
sitt norske statsborgerskap selv med en sterk tilknytning og er
henvist til å søke om oppholdstillatelse. Dette medlem mener at det
å ikke få norsk statsborgerskap uten samtidig å måtte si fra seg
det opprinnelige kan bidra til å forsterke følelse av å ikke være
en del av samfunnet, og hindre integreringen. I den sammenheng vil dette medlem vise
til IMDis høringsuttalelse hvor de peker på at muligheten til å
få dobbelt statsborgerskap, og dermed også det norske, kan styrke integreringen
og at de anbefaler denne løsningen ut fra et integreringsperspektiv.
Dette medlem viser til at
sannsynligvis er det mange som bor i Norge og som kunne tenkt seg
å bli norske statsborgere hvis de ikke samtidig hadde blitt tvunget
til å gi opp sitt opprinnelige statsborgerskap. UDI opplyser at
det er ca. 59 000 mennesker som oppfyller kravene for norsk statsborgerskap,
men som ikke kan få et norsk uten å løse seg fra sitt gamle, i tillegg
til nordiske borgere. Det er ikke gitt at alle disse ønsker å få et
norsk statsborgerskap i tillegg til sitt opprinnelige. I tillegg
er det mange som ikke har mulighet til å si fra seg statsborgerskapet
uten en stor kostnad, blant annet at flere land ikke aksepterer
at noen senere i livet kan få tilbake sitt gamle om det første er
frasagt en gang. Dette gjør at vi i dag har mange i Norge som er
ekskludert fra det øverste politiske fellesskapet, og ikke kan delta
fullt ut i det norske samfunnet for eksempel i yrker som krever
norsk statsborgerskap. Dette
medlem mener dette gjør at mange som i hovedsak skal leve
livene sine i Norge, ikke får den tilknytningen til Norge som de
kunne ha hatt om de hadde hatt mulighet til å tilegne seg et norsk
statsborgerskap. Dette
medlem er mindre redd for den hypotetiske lojalitetskonflikten
som komiteens medlemmer fra Senterpartiet er bekymret for, og mer
redd for at personer som er og virker i Norge, ikke får mulighet
til å få den tilknytningen de skulle ønske seg. Det virker også
unødvendig å måtte påpeke at statsborgerskap i seg selv ikke er
en garanti for lojalitet verken den ene eller andre veien, og at
lojalitetskonflikter i stillinger hvor dette er avgjørende må avklares
konkret ut fra egnethet og habilitet.
Dette medlem vil peke på at
ID-kriminalitet ikke vil stanses av å holde på prinsippet om kun
ett statsborgerskap. Dette
medlem har flere ganger etterlyst fortgang i arbeidet med
biometrisk identifikasjon og vil, uavhengig av endringer i statsborgerloven, vise
til at dette er et av de viktigste tiltakene mot ID-kriminalitet.
Dette medlem vil vise til
UNICEFs høringssvar hvor de mener at dette forslaget kan bidra til
at barn får lov å bevare sin identitet, og at dette vil være til
barnets beste jf. barnekonvensjonens artikkel 3. Dette medlem ser likevel problemer
knyttet til konsulærbistand i barnebortføringssaker. Samtidig er
det også problematisk at barn automatisk kan miste sitt norske statsborgerskap,
eller at barn som har tilknytning til Norge, men som på grunn av
kravet om ett statsborgerskap ikke har fått statsborgerskap, mister
sin oppholdstillatelse. Dette medlem har derfor kommet
frem til at dette ikke er avgjørende i spørsmålet om avvikling av
prinsippet, og ber regjeringen følge tettere opp problematikken
med barnebortføring.
Dette medlem mener at arbeidet
med informasjon og arbeid mot tvangsekteskap må styrkes, men at dette
ikke er en motsetning til å gi mulighet for dobbelt statsborgerskap.
Det vil også være en styrke at det er flere som får mulighet til
å bli norske statsborgere, og dermed knyttes tettere til det norske
fellesskapet hvor det arbeides aktivt mot tvangsekteskap. Dette medlem viser
til IMDis høringsuttalelse hvor de uttaler at dobbelt statsborgerskap
vil kunne ha konsekvenser for norske myndigheters mulighet for å
gi konsulær bistand, men at dette er et problem allerede i dag fordi
man i flere av landene hvor tvangsekteskap forekommer uansett ikke
kan løse seg fra sitt opprinnelige statsborgerskap. IMDi påpeker
også at endringen kan medføre at flere utenlandske borgere fra aktuelle
land som tidligere ikke har søkt om norsk statsborgerskap, blir
norske borgere. Overfor denne gruppen vil det bli lettere å yte
konsulær bistand.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Kristelig Folkeparti, mener også at lovforslaget kan lette
arbeid med retur av personer som har fått tilbakekalt sitt statsborgerskap
grunnet eksempelvis uriktige opplysninger. Flertallet finner ikke at
det er grunnlag for å hevde at en generell åpning i lovverket for
å tillate flere enn ett statsborgerskap vil svekke den enkeltes
lojalitet eller følelse av tilhørighet til Norge.