Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Zaineb Al-Samarai, Jette F. Christensen, lederen Anniken Huitfeldt,
Martin Kolberg og Jonas Gahr Støre, fra Høyre, Hårek Elvenes, Trond
Helleland, Ingjerd Schou og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet,
Per-Willy Amundsen, Hans Andreas Limi og Christian Tybring-Gjedde, fra
Senterpartiet, Liv Signe Navarsete, fra Sosialistisk Venstreparti,
Audun Lysbakken, fra Venstre, Abid Q. Raja, og fra Kristelig Folkeparti,
Knut Arild Hareide, viser til at Meld. St. 17 (2017–2018),
Partnerland i utviklingspolitikken, formår å besvare flere spørsmål vedrørende
norsk bistandspolitikk, herunder følgende:
I Innst. 7 S (2017–2018),
anmodningsvedtak 69, ber Stortinget
«regjeringen komme
tilbake til Stortinget med en egen sak med klargjøring av det bilaterale
samarbeidet med partnerland, herunder kriteriene for valg av partnerland,
valg av sektorer og bistandskanaler»,
og i anmodningsvedtak
72 ber Stortinget
«regjeringen fremme
en egen sak som redegjør for hvordan den statlige kapasiteten kan
styrkes og gjøres mer bærekraftig i partnerlandene, slik at landene
på sikt kan klare seg uten bistand. Denne skal omfatte stat til stat-bistand,
bruk av Kunnskapsbanken, samfinansiering med andre givere, multilaterale
bistandskanaler, samt inntektsgenererende virksomhet gjennom skatt for
utvikling».
Komiteen viser
videre til at «partnerlandskonseptet», som danner grunnlaget for
den foreliggende stortingsmeldingen, ble redegjort for i Meld. St.
24 (2016–2017) Felles ansvar for felles fremtid (Utviklingsmeldingen),
men er videreutviklet i foreliggende melding. Partnerlandskonseptet
er utarbeidet innenfor rammene av 2030-agendaen og de 17 bærekraftsmålene
verden samlet seg om under FN-toppmøtet i 2015. Bærekraftsmålenes
overordnede ambisjon er at alle verdens land innen 2030 skal ha
utryddet ekstrem fattigdom, sikret en inkluderende utvikling og
fremmet velstand, fred og rettferdighet. Komiteen vil fremheve at bærekraftsmålene
omfatter alle land og alle deler av samfunnet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Kristelig Folkeparti, vil framheve at bærekraftsmålene
løfter fram 17 hovedmål og 169 delmål som både industriland og utviklingsland skal
følge opp. Dette er nyttig for å skape erkjennelse av hvor mangesidig
utfordringene er på global basis, men når målene gjelder alle land
og alle deler av samfunnet gir de få anvisninger om hva som bør
være bistandens høyest prioriterte oppgaver. Flertallet mener partmerskapsmeldingen
kunne vært klarere på prioriteringene innenfor partnerlandene og
at den også burde avklart om partnerlandskonseptet gir en sterkere
geografisk konsentrasjon sammenlignet med den andel av norsk bistand
som tradisjonelt har gått til Norges 15–20 største mottakerland.
Komiteen er
kjent med at norsk innsats for internasjonal bistand har økt kraftig
de senere tiår. Bistandsbudsjettet er blitt stadig større, i takt
med økende bevilgninger og et politisk ønske om å lede an i internasjonalt
utviklingssamarbeid. Komiteen viser til
at regjeringen har konsentrert det norske bistandsengasjementet
om færre land, sektorer og samarbeidspartnere for å sikre at den
norske innsatsen gir faktiske, varige og målbare resultater.
Komiteen registrerer at antall
mottakerland for norsk bistand siden 1994 har vært i overkant av
100 enkeltland, men at dette siden 2014 er blitt redusert og i 2017
var tallet 84 land.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Kristelig Folkeparti viser til at meldingen
likevel ikke gir noe klart bilde av om og i hvilket omfang det faktisk
er skjedd en geografisk konsentrasjon av norsk bistand til færre
land. Meldingens figur 1.1 på side 6 viser derimot at det totale
antallet mottakerland i 2017 ikke er lavere enn antallet for tjue
år siden, i 1997, men faktisk litt høyere. Nivået de siste 20 årene har
variert rundt 120 land og ligger ifølge tabellen for 2017 på ca.
119 land. Meldingen gir ikke noen sammenlignende tabell for samme
periode som år for år viser antall mottakerland dersom innsatsformer
som i dag er unntatt fra det geografiske konsentrasjonsprinsippet, konsekvent
holdes utenfor tallgrunnlaget.
Norsk
bistandsengasjement har tradisjonelt rettet seg mot de fattigste
landene, men også fulgt opp Norges rolle som tilrettelegger i fredsprosesser
i ulike konflikter, slik som de palestinske områdene Sri Lanka og
Colombia. Komiteen viser
til at Norges ledende rolle innenfor andre tiltak, slik som klima-
og skoginitiativet, også har påvirket retning og innretning på norsk
bistand. Komiteen viser
til at Afrika sør for Sahara har vært en viktig region for norsk
bistand og vil forbli det i årene fremover.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti har
merket seg at andelen av bilateral bistand som går til Afrika, er
blitt markant redusert de siste tretti år, fra 68 pst. i 1988 til
41 pst. i 2017. I lys av alarmerende prognoser som tyder på at en
økende andel av verdens ekstremt fattige vil befinne seg nettopp
i Afrika sør for Sahara, må denne regionen prioriteres sterkere. Disse medlemmer viser
til at det ved Stortingets behandling av Innst. 243 S (2016–2017),
jf. Dokument 8:25 (2016–2017), ble gjort følgende vedtak:
«Stortinget ber regjeringen
i kommende bistandsbudsjett sikre at andelen som går til de minst
utviklede landene, ikke synker og at innsatsen for å bistå landene med
de største utviklingsutfordringene, som flere land i Afrika sør
for Sahara, økes.»
Komiteen viser
til at ulike kriterier og klassifikasjoner har vært innført for
å oppnå konsentrasjon av norsk bistand, tidligere, men at antallet
land som mottar norsk bistand har vært relativt konstant siden midten
av 1980-tallet. Komiteen oppfatter
innføringen av partnerlandskonseptet som en anledning til å foreta
en gjennomgang av hvilke land Norge bør konsentrere ressursene om
for å få mest mulig ut av bistanden. Innføringen av konseptet vil
ikke nødvendigvis føre til at bistand til andre land fases ut, men
har som hensikt at regjeringen over tid vil utvikle et bredere og
dypere samarbeid med partnerlandene.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Kristelig Folkeparti vil
understreke at partnerlandskonseptet er en anledning til å avklare
hvilke land Norge bør konsentrere ressursene om for å få mest mulig
ut av bistanden, og mener regjeringen derfor må komme tilbake med
en tydeligere avklaring om konseptet faktisk skal medføre en konsentrasjon
av ressursene om de utvalgte partnerlandene.
Komiteen viser
til at valg av partnerland vil følge visse kriterier, herunder følgende:
gjensidighet, at partnerskapene skal bygges på et gjensidig ønske
om samarbeid for utvikling innenfor en felles forståelse av mål
og prioriteringer for utvikling; felles ansvar for 2030-agendaen
med de 17 bærekraftsmålene og The Addis Ababa Action Agenda (AAAA),
som er den globale enigheten om hvordan man skal finansiere arbeidet
med å nå bærekraftsmålene, og hvor det slås fast at hvert land har
det primære ansvaret for egen utvikling og for å mobilisere nasjonale
ressurser for å nå målene; dialog i spørsmålet om sammenhengen mellom
ulike politikkområder, spesielt med tanke på hensynene til menneskerettigheter, likestilling,
klima og miljø og anti-korrupsjon; utviklingspolitiske virkemidler
i partnerland, forvaltet innenfor et helhetlig perspektiv; tydeligere
innretning av bistand mot partnerland, med mål om at partnerland over
tid skal få tilgang til bredden av Norges utenrikspolitiske verktøy,
innenfor grundige behovsanalyser.
Komiteen merker seg at det
overordnede målet er å bidra til at partnerlandene på sikt blir
uavhengige av bistand, og at dette oppnås gjennom styrking av myndighetenes
kapasitet, enten gjennom norsk stat-til-stat-bistand eller andre
kanaler for kapasitetsbygging.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Kristelig Folkeparti har merket seg at
meldingen opplyser at stat-til-stat-bistandens andel nå er historisk
lav i norsk bistand. Disse
medlemmer ser det som nødvendig å øke andelen fra dagens nivå,
som ifølge meldingen bare var 4 pst. i 2017.
Komiteen understreker
at 2030-agendaen gir rammen for en fundamental samfunnsendring,
men at alle land har et selvstendig ansvar for egen utvikling og for
oppfølingen av agendaens målsettinger. Komiteen mener det likevel
ikke er mulig for utviklingsland å oppnå slik utvikling uten faglig
samarbeid og kompetanseutvikling. Dette gjelder, etter komiteens syn, ikke
minst i spørsmål om rettsstatsutvikling, offentlig forvaltningskompetanse,
reform av justissektoren og antikorrupsjonsarbeid. Komiteen viser til at regjeringen
gjennomfører en rekke tiltak for å styrke kapasitet og kompetanse
i utviklingsland. Både bilateralt og multilateralt støtter regjeringen
initiativ som gjør stater bedre rustet til å levere tjenester for
innbyggerne og bærekraftige velferdssamfunn. Et eksempel er opptrappingen
av skatterelatert bistand, som regjeringen vil doble i tråd med
løftet gitt i Addis Tax Initiative.
Komiteen ser det som en sentral
utfordring at mange fattige stater har et svært mangelfullt skattesystem
som fører til at ressurssterke selskaper og personer ikke bidrar
i rimelig grad til fellesskapet. For at disse statene skal bli selvhjulpne,
trengs politisk vilje og faglig bistand til utvikling av godt fungerende
skattesystemer som sikrer en bred skattebase.
Komiteen legger vekt på at
opprettelsen av Kunnskapsbanken Norad i mars 2018 styrker regjeringens mulighet
til å samordne og styrke sektorbaserte kunnskapsprogrammer. Kunnskapsbanken
gir en felles ramme for faglig samarbeid på en rekke områder der
Norge kan tilby relevant og etterspurt kompetanse. Komiteen viser til at etableringen
av Kunnskapsbanken omfatter følgende programmer: skatt for utvikling,
som skal bidra til økt nasjonal ressursmobilisering; olje for utvikling,
som bidrar til effektiv ressursforvaltning av petroleum; fisk for
utvikling, som skal bidra til ansvarlig fiskeriforvaltning; statistikksamarbeid
for å gi utviklingsland bedre beslutningsgrunnlag; kapasitetsutvikling
innen høyere utdanning og forskning; likestilling for utvikling, som
har som mål å realisere kvinners rettigheter og likestilling; og
ren energi for utvikling, som har som mål å styrke tilgangen til
ren energi. En rekke viktige områder for faglig samarbeid er ikke
organisert i Kunnskapsbanken, men bør kunne omfattes av Kunnskapsbankens
arbeid for systematisering og læringsoverføring.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Kristelig Folkeparti, viser til at i tillegg til programmene
nevnt ovenfor har Stortinget bedt regjeringen legge til rette for
at matsikkerhet og klimatilpasset landbruk blir et nytt satsingsområde innen
Kunnskapsbanken. Flertallet ser
fram til at dette skjer, og har merket seg at det i revidert budsjett 2017
ble behandlet en opptrappingsplan, og at regjeringen i løpet av
2018 legger fram en mer konkret handlingsplan for innsatsen på saksområdet.
Komiteen viser
til at foreliggende melding skisserer to kategorier land: (1) partnere
for langsiktig utvikling og (2) partnere for stabilisering og konfliktforebygging.
Kategoriene deler fellestrekk når det gjelder de konkrete utfordringene
landene står overfor, og komiteen er kjent med at regjeringen
vil konsentrere partnerlandskonseptet om disse. Spesielt partnerlandene
for langsiktig strategisk samarbeid er land hvor norsk bistand er
godt etablert.
Komiteen viser til at partnere
for langsiktig utvikling omfatter landene Etiopia, Malawi, Mosambik, Nepal,
Tanzania, Uganda, Ghana, Myanmar, Indonesia og Colombia. Et fellestrekk
for disse landene er at Norge er til stede med ambassade, noe som
er en sentral forutsetning for å utvikle og følge opp partnerskapet. Komiteen viser
videre til at partnere for stabilisering og konfliktforebygging
omfatter landene Afghanistan, Mali, Niger, palestinske selvstyreområder,
Somalia og Sør-Sudan. Disse statene er sårbare og en viktig del
av oppfølgingen av regjeringens strategi for sårbare stater.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Kristelig Folkeparti har merket seg meldingens
gjennomgang av hovedmålene for norsk utviklingssamarbeid med begge
grupper partnerland og anser at en rekke viktige formål er nevnt. Disse medlemmer vil
likevel bemerke at gjennomgangen burde gitt en tydeligere analyse
av hva det er mest behov for bistand til i de enkelte landene, og
har merket seg at eksplisitt fokus på bærekraftsmål 1 om å bekjempe
ekstrem fattigdom er lite framtredende i gjennomgangen av de enkelte
partnerland.
Disse medlemmer vil understreke
at norsk bistand – og utviklingspolitikken mer generelt – må bidra til
å styrke mottakerlandenes evne til å tilrettelegge for varig, inkluderende
økonomisk vekst og rettferdig fordeling. Økt jobbskaping og anstendige
arbeidsvilkår er nødvendig for å sikre også de fattigere delene
av befolkningen tilgang til økonomisk trygghet og velferd. Dessverre
blir mange arbeidstakere utsatt for grov utnytting i mange fattige
og sårbare stater. Disse
medlemmer mener norsk utviklingspolitikk derfor aktivt må
fremme et anstendig arbeidsliv hvor arbeidsmiljø og arbeidstakernes
rettigheter ivaretas. Tilsvarende samfunnsansvar må forutsettes
ved norske bedrifters investeringer i og samhandel med utviklingsland.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet vil understreke at beslutninger
om opprettelse og nedleggelse av Norges utenriksstasjoner tilligger
regjeringen, men vil likevel påpeke at det er et paradoks at flere
av de foreslåtte partnerlandene i kategorien «stabilisering og konfliktforebygging»
ikke har egne norske ambassader. Innsats i sårbare stater medfører
større risiko enn andre typer utviklingsinnsats; det stilles høyere
krav til landkompetanse, tett oppfølging og tilstedeværelse. Det
er dermed ikke gitt at konklusjonen må være å opprette flere norske
utenriksstasjoner: Én løsning på paradokset ville være å konsentrere
Norges innsats ytterligere med utgangspunkt i land hvor vi fra norsk
side allerede innehar både tilstrekkelig landkompetanse og tilstedeværelse
på landnivå.
Som ledd
i konsentrasjonsarbeidet er komiteen kjent med at regjeringen
vil videreføre 85-landslisten over hvilke land som kan motta norsk
bistand. Ut over de 16 landene i de to første partnerlandkategoriene
er mottak av bistand oppad begrenset til 69 land. Komiteen understreker at dette
ikke omfatter humanitær bistand, bistand til fred og forsoning eller
støtte over sivilsamfunnsbevilgningen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
betrakter for øvrig foreliggende stortingsmelding som en oversiktlig
besvarelse av stortingsvedtakene som foranlediger den, og en veldisponert
gjennomgang av regjeringens bistandspolitiske strategi fremover.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti legger
til grunn at norsk utviklingspolitikk skal ha som mål å utjevne
ulikhet gjennom å bygge ned urettferdige strukturer. Hovedveien
ut av fattigdom går gjennom økonomisk vekst, jobbskaping og rettferdig fordeling
innenfor rammene av stabile stater. Bistandens relative betydning
for utviklingslandene blir stadig mindre. Overføringer, investeringer
og handel utgjør i dag langt større pengestrømmer. Endrede rammebetingelser
stiller økte krav til vår evne til å prioritere. Norsk utviklingspolitikk
bør satse på områder hvor norsk kompetanse, erfaring og teknologi
kan komme til nytte for utviklingslandene, som oljeforvaltning,
fornybar energi og fiskeri. Vi må vise at vi forstår utviklingslandenes
egne prioriteringer, samtidig som vi erkjenner at bistanden har
størst effekt når den rettes inn mot land som viser reell vilje
til å hjelpe seg selv. Bistandsavhengighet må ikke bli et substitutt
for god lokal styring.
Anstendig arbeid
gir utviklingsland evnen til å skape velferd gjennom skatteinntekter
og rettferdig inntektsfordeling. Et lønnsomt næringsliv skaper jobber, men
forutsetter investeringer og rettferdige handelsvilkår. For at næringslivet
i utviklingsland skal bli konkurransedyktig, må befolkningen ha
kompetanse. Sårbare grupper må sikres tilgang til skole og utdanning.
I en tid med internasjonal arbeidsdeling og stadig omstrukturert
arbeidsliv er arbeidstakere i sårbare stater og fattige land spesielt
utsatt for utnytting. Utviklingspolitikken skal derfor bygge opp
under et anstendig arbeidsliv. Rettferdig fordeling er ikke bare
et viktig politisk og sosialt mål, men har også vist seg som det
beste grunnlag for varig, inkluderende og bærekraftig vekst.
Gjennom statsbygging
må offentlig sektor i utviklingslandene settes i stand til selv
å levere blant annet helse- og utdanningstjenester. Bredt anlagt
og rettferdig skattlegging er viktig for å styrke myndigheters ansvarlighet
overfor befolkningen og for egen evne til å fremme sosial og økonomisk
utvikling. Disse
medlemmer vil særlig understreke betydningen av «skatt for
utvikling»-programmet. Norge må bidra til å styrke mottakerlandenes
kapasitet til å innhente skatteinntekter til fellesskapet. Skal
et land ha mål om å klare seg selv, er et fungerende skattesystem
med en bred skattebase uunnværlig.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at det er landene selv som
har det primære ansvaret for egen utvikling, et prinsipp som er nedfelt
i The Addis Ababa Action Agenda (AAAA) og som er en bærebjelke i
partnerlandskonseptet. Derfor forutsetter disse medlemmer at dersom
myndighetene i partnerlandene gjør prioriteringer som åpenbart ikke
har utviklingseffekt, men som snarere er ødeleggende for landets
utvikling, vil konsekvenser for samarbeidet vurderes.
Disse medlemmer mener at introduksjonen
av partnerlandskonseptet er viktig fordi det innebærer økt gjensidighet
og felles ansvar for utviklingspolitiske og globale utfordringer. Disse medlemmer peker
på at migrasjon og flukt er relevante tema i dialogen med mange
av partnerlandene, og at det vil være aktuelt i noen av disse landene
å fokusere på nasjonale forhold som styrket migrasjonsforvaltning
eller reintegrering av returnerte asylsøkere. Disse medlemmer støtter dette. Disse medlemmer viser
videre til asylforlikets punkt 8 om at «land som mottar norsk bistand
forventes å respektere forpliktelsen til å ta imot egne lands borgere»
(jf. Meld. St. 24 (2016–2017) Felles ansvar for felles fremtid).
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti legger til
grunn at det vil bli utarbeidet landsspesifikke strategier for alle partnerlandene. Disse medlemmer mener
at strategiene bør slå fast målsettinger om verdier som menneskerettigheter,
åpenhet og demokrati, og videre at hensynet til målgruppen, ikke
Norges egeninteresser, må være styrende. Disse medlemmer mener at bistand
ikke skal brukes som pressmiddel for å få på plass returavtaler,
og forutsetter at dette ikke blir del av samarbeidet med noen av
partnerlandene.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
videre at strategiene for samtlige partnerland bør ha en tidsramme
som sammenfaller med bærekraftmålene og Leave No One Behind-prinsippet.
Strategiene bør gi innhold, form og retning til partnerskapene og
inkludere sektor-, kanal- og partnervalg med konkrete mål for innsatsen.
Strategiene bør utvikles gjennom en åpen og inkluderende prosess, hvor
sivilsamfunnet får bidra med sine råd og innspill, i tråd med bærekraftsmål
17 om partnerskap. Disse medlemmer mener
videre at strategiene bør prioritere arbeid med ulikhet og fordeling
innad i land, og at de bør legge til grunn grundig kontekstforståelse,
kunnskap om historie og folk og gode maktanalyser. Det er også viktig
med en grundig aktøranalyse for samarbeidspartnere, inkludert hvilken
rolle disse aktørene spiller i hvert enkelt land. Disse medlemmer mener at denne
delen av utviklingssamarbeidet bør være å styrke de statlige institusjonene
og deres kapasitet til å mobilisere nasjonale ressurser, levere
tjenester, utvikle sosiale sikkerhetsnett og drive en aktiv fordelingspolitikk. Disse medlemmer mener
også at konfliktsensitivitet bør være en viktig del av disse strategiene.
Disse medlemmer viser til
at Skatt for utvikling-programmet styrkes, og støtter dette. Disse medlemmer vil
påpeke at hvis en skal sikre at skatteinntektene også har en god
fordelingseffekt, er det viktig å støtte lokale sivilsamfunnsaktører
som kan holde myndighetene ansvarlig for bruken av skatteinntektene og
tjenester som leveres til befolkningen.
Disse medlemmer viser til
at det sivile samfunn er under press i en rekke land, og handlingsrommet
og finansieringen for uavhengige organisasjoner, inkludert menneskerettighetsaktører
og menneskerettighetsforkjempere, minsker. Det er en bekymringsfull
utvikling, og disse
medlemmer mener at samarbeid med og støtte til det sivile
samfunn må få en betydningsfull plass i strategiene.
Disse medlemmer viser til
at flere av landene som er utpekt som partnerland, planlegger å
bygge en rekke kullkraftverk som til sammen vil gi nesten tre ganger
Norges årlige utslipp hvis alle blir realisert. Disse medlemmer mener regjeringen
som en del av samarbeidet med disse landene bør utarbeide en pakke
der en kombinasjon av økonomisk og faglig bistand, garantier og
partnerskap med næringsliv og investorer gjøres tilgjengelig til
utbygging av fornybar energi, mot en forpliktelse om at planene
om kullkraftverk skrotes.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti er kritiske
til utviklingen hvor stadig mer av bistanden kanaliseres gjennom
globale fond og eksterne aktører. Disse medlemmer mener at dette
ikke nødvendigvis reduserer kostnader, men heller skjuler dem i
overhead- og administrasjonskostnader, og viktigere – at det reduserer
Norges mulighet til å bygge relasjoner og påvirke nasjonale agendaer
i partnerland. Disse
medlemmer frykter også at dette kan føre til at fagkompetanse
blir bygd ned og fagmiljøer svekkes i Norge, og er kritisk til denne
utviklingen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
at i land som er i konflikt eller post-konflikt, bør det sikres
gode overgangsordninger og finansieringsmekanismer for arbeidet
med helhetlig innsats som bygger bro mellom den umiddelbare humanitære
responsen og det langsiktige arbeidet med fredsbygging og utvikling.
Disse medlemmer viser til
at meldingen har et sterkt fokus på næringsliv og næringslivsutvikling,
men mangler tydelige planer og prinsipper for næringslivets samfunnsansvar. Disse medlemmer forventer
at denne næringsbistanden vil innfri prinsippene i UN Global Compact. Disse medlemmer forventer
også at denne satsingen vil innebære konkrete mål om en satsing
på kvinners økonomiske deltakelse.
Disse medlemmer viser til
at i flere av partnerlandene som foreslås, står kvinners seksuelle
og reproduktive rettigheter svakt, og tilgangen på for eksempel trygge
aborter er begrenset. Disse
medlemmer viser til Trumps såkalte «munnkurvregel», som hindrer organisasjoner
som arbeider med retten til trygge aborter eller seksualopplysning
i å motta amerikansk støtte. Disse medlemmer er bekymret
for utviklingen og mener at partnerstrategiene bør inkludere konkrete målsettinger
som vil kunne bidra til å styrke arbeidet for trygge aborter spesielt,
og seksuelle og reproduktive rettigheter generelt.