Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Øystein Langholm Hansen, Kirsti Leirtrø, Sverre Myrli og Ingalill
Olsen, fra Høyre, Solveig Sundbø Abrahamsen, Jonny Finstad, Nils
Aage Jegstad og lederen Helge Orten, fra Fremskrittspartiet, Tor André
Johnsen, Dagfinn Henrik Olsen og Morten Stordalen, fra Senterpartiet,
Bengt Fasteraune og Siv Mossleth, fra Sosialistisk Venstreparti,
Arne Nævra, og fra Venstre, Jon Gunnes, viser til Prop. 102
S (2017–2018) Revidert finansieringsopplegg for E6 Helgeland nord,
inkl. utbedring av strekningen Krokstrand sentrum–Bolna, i Nordland.
Prosjektet omfatter
utbedring av en strekning på til sammen 13 km, i tillegg skal det
bygges en ekstra bomstasjon. Et revidert finansieringsopplegg vil
sikre en sammenhengende gjennomføring av alle delstrekninger i prosjektet
E6 Helgeland nord. Ny bomstasjon med tovegs innkreving skal etableres
på Bolna, hvor det legges til grunn innkreving i 15 år. I de to
eksisterende bomstasjonene Skamdal og Reinforshei forlenges innkrevingsperioden
fra 15 til 18 år.
Komiteen merker seg at prosjektet
skal gjennomføres som en del av eksisterende vegutviklingskontrakt, som
vil være kostnadsbesparende i forhold til å gjennomføre utbedringene
på et senere tidspunkt. Det legges opp til oppstart i 2018 og fullføring
i 2020. Kostnadsrammen for arbeidene er 301 mill. kroner (2018-prisnivå).
Utbedringen forutsettes finansiert med bompenger.
Videre merker komiteen seg
at det foreligger lokalpolitisk tilslutning i Rana kommune samt
i Nordland fylkeskommune. Den lokalpolitiske tilslutningen legger
til grunn at Statens vegvesen arbeider for at trafikksikkerhetstiltak
som ikke gjennomføres i denne omgang, kan finansieres og iverksettes
senere i utbyggingsperioden.
Komiteen merker seg at takstene
i eksisterende bomstasjoner i utgangspunktet opprettholdes.