Oppheving
av påbud om godkjenning av sykehus
Komiteen viser til at flertallet
av høringsinstansene deler departementets vurdering av at dagens
ordning med godkjenning av sykehus ikke lenger fungerer etter sin
hensikt, videre at det finnes andre og mer egnede virkemidler for
å sikre et forsvarlig tjenestetilbud hos aktørene i sektoren, og
at ordningen heller ikke er et egnet virkemiddel for styring av
kapasitet eller kompetanse i spesialisthelsetjenesten. Komiteen merker
seg at departementet vektlegger at innføringen av helseforetaksloven
gjør at staten nå kan styre de offentlige sykehusene gjennom eierstyring. Komiteen ser
også at en gradvis dreining over til mer poliklinisk behandling
eller dagbehandling gjør at det ikke lenger er like formålstjenlig
med en godkjenningsordning som er avhengig av om pasientene er innlagt
eller ikke. Komiteen er enig
med departementet i at dagens godkjenningsordning ikke gir noen
garanti for at myndighetenes krav til faglig forsvarlighet og kvalitetsarbeid
i helsetjenesten er oppfylt. Komiteen er også enig med departementet
i at status som «offentlig godkjent sykehus» fra pasientens ståsted
kan oppfattes som et kvalitetsstempel, og at det er uheldig om godkjenningsstatusen
slik tillegges større vekt enn det er grunnlag for.
Komiteen viser til at et flertall
i høringsrunden støttet forslaget om å avvikle påbudet om godkjenning av
sykehus. Komiteen merker
seg at både Helse Sør-Øst RHF, Helse Vest RHF, Helsedirektoratet,
Folkehelseinstituttet og Legeforeningen støtter lovendringen, mens
fire høringsinstanser er skeptiske til lovendringen. Helse Vest
RHF v/Helse Bergen etterlyser en ny ordning som kan erstatte den
eksisterende, og er bekymret for at bortfall av godkjenningsordningen
kan føre til en økning i antall private aktører som konkurrerer
om økonomiske midler. Fagforbundet, Norsk Sykepleierforbund og Fellesnemnda
for Trøndelag fylke mener at ordningen for godkjenning av sykehus
ikke bør avvikles, men at bestemmelsen må endres. Norsk Sykepleierforbund
tar opp at vilkårene for å kunne kreve godkjenning i nytt første
ledd er mer avgrenset enn det som var den opprinnelige formuleringen:
«samfunnsmessige eller faglige hensyn», og at en for snever avgrensing
vil kunne innebære svekket overordnet politisk styring.
Komiteen viser til at departementet
opprettholder forslaget fra høringsrunden, og at departementet mener
at faglig forsvarlighet, god kvalitet og pasientsikkerhet oppnås
gjennom kontinuerlig og målbevisst innsats, og at denne innsatsen
ikke kan sikres ved engangstildelinger av offentlig sykehusgodkjenning. Komiteen merker
seg at departementet vurderer at en rettferdig fordeling av helsetjenester
blir bedre og mer treffsikkert ivaretatt av andre ordninger enn sykehusgodkjenningsordningen.
Komiteen viser til at departementet
i proposisjonen skriver at sykehusgodkjenningen i praksis ikke har fungert
som noe styringsmiddel for å sikre rettferdig geografisk fordeling
av spesialisthelsetjenesten. Komiteen viser til at departementet
gir uttrykk for at sykehusgodkjenningsordningen i dag i liten grad
er et egnet styringsmiddel for å sikre den offentlige helsetjenesten tilgang
på personell, særlig fordi andre virksomheter som yter spesialisthelsetjenester
ikke er underlagt samme krav til godkjenning og derfor står fritt
til å knytte til seg personell det er knapphet på. Komiteen merker seg at departementet
i proposisjonen også skriver at så lenge det utdannes et tilstrekkelig
antall leger og annet helsepersonell, vil tilrettelegging av stillinger
og andre personellmessige tiltak være det som har betydning for om
det offentlige får det helsepersonellet det har behov for.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre mener at dagens sykehusgodkjenning
verken er et effektivt eller forholdsmessig virkemiddel for å sikre
kvalitet i tjenestetilbudet og faglig forsvarlighet i helsetjenesten.
Disse medlemmer viser til at
det for pasientene vil være bedre om tjenesteyterne vurderes på
bakgrunn av oppdaterte opplysninger om kvalitet, i stedet for på bakgrunn
av en engangstildeling av offentlig sykehusgodkjenning.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti støtter ikke
forslaget om å avvikle dagens godkjenningsordning for sykehus. Disse medlemmer støtter
høringsinstansene som tar til orde for at dagens bestemmelse i stedet bør
endres. Disse medlemmer frykter
at bortfall av krav om godkjenning kan føre til en økning i antall
private aktører som konkurrerer om økonomiske midler, slik Helse
Vest RHF v/Helse Bergen skriver i sin høringsuttalelse. Disse medlemmer mener
at innføringen av Fritt behandlingsvalg, der virksomheter ikke lenger trenger
å ha avtale med helseforetaket for å få pasienttilbud finansiert
av staten, også tilsier at godkjenningsordningen er viktig å videreføre. Disse medlemmer er
enige i at det i dag finnes andre måter enn godkjenningsordningen
å sikre forsvarlige helsetjenester på. Men disse medlemmer mener at godkjenningsordningen
er et viktig bidrag også i dette arbeidet. Disse medlemmer mener imidlertid
at godkjenningsordningen særlig fremstår som et virkemiddel for
å sikre en rettferdig fordeling av helsetjenester, sikre geografisk fordeling
av spesialisthelsetjenester og bidra til å sørge for at den offentlige
helsetjenesten har tilgang på personell. Disse medlemmer viser til at
departementet skriver at så lenge det utdannes et tilstrekkelig
antall leger og annet helsepersonell, vil tilrettelegging av stillinger
og andre personellmessige tiltak være det som har betydning for
om det offentlige skal få det helsepersonellet det har behov for. Disse medlemmer vil
understreke at det allerede i dag er et problem at det ikke utdannes
nok helsepersonell til eget behov, og at det allerede er en kamp
mellom private helsetilbydere og det offentlige helsevesenet om
helsepersonell med kompetanse.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag til forbedringer i dagens
godkjenningsordning for helseinstitusjoner og helsetjenester. Blant
annet bør godkjenningsordningen utvides til også å gjelde tjenester
som ikke krever overnatting, det bør fortsatt kunne legges vekt
på samfunnsmessige eller faglige hensyn ved godkjenning og om helseinstitusjonen
eller helsetjenesten er omfattet av planer utarbeidet av regionale
helseforetak.»