Sammendrag
Den 29. august 2018
i Helsingfors ble det undertegnet en protokoll til endring av skatteavtalen
mellom de nordiske land. Samtykke til undertegning ble gitt ved kongelig
resolusjon av 4. mai 2018.
Protokollen trer
i kraft tretti dager etter den dag da samtlige stater har gitt det
finske utenriksministeriet beskjed om at protokollen er godkjent.
Protokollen får virkning
for skatter som fastsettes for det første inntektsåret som følger
etter det året den trer i kraft.
Gjeldende skatteavtale
mellom de nordiske land ble undertegnet i 1996 og fikk virkning
fra og med inntektsåret 1998. Avtalen er senere endret ved to endringsprotokoller
undertegnet henholdsvis 6. oktober 1997 og 4. april 2008.
Den nordiske avtalen
omfatter foruten Danmark, Finland, Island, Norge og Sverige også
Færøyene. Bakgrunnen er at Færøyene har egen skattejurisdiksjon
og for øvrig kulturelle og økonomiske bånd til samtlige nordiske
land. Grønland omfattes ikke av overenskomsten.
OECD/G20 har kommet
med en rekke anbefalinger for å motvirke overskuddsflytting og uthuling
av skattegrunnlaget i prosjektet om Base Erosion and Profit Shifting
(BEPS). Anbefalingene omfatter styrking av nasjonalt regelverk og
endringer i skatteavtalene. Noen av anbefalingene er minimumsstandarder
som alle forpliktede land må gjennomføre, mens andre er valgfrie.
De nordiske landene
ble enige om å gjennomføre BEPS-anbefalingene om endringer av skatteavtalene med
en tilleggsprotokoll til den nordiske skatteavtalen. Tilleggsprotokollen
oppdaterer den nordiske skatteavtalen med de tre anbefalte endringene
som utgjør minimumsstandarden. Dette innebærer en endring av fortalen
(preambelet) og bestemmelsen om gjensidige overenskomster (MAP).
I tillegg får avtalen en ny bestemmelse som har til hensikt å motvirke
misbruk av skatteavtalen.
Det er også tatt
inn en mindre endring i metodebestemmelsen hva gjelder Færøyene.
Protokollen er inngått
på norsk, dansk, finsk, færøysk, islandsk og svensk. Den svenske
teksten er utformet i en svensk og en finsk versjon. Alle syv tekster
skal ha lik gyldighet. Som vedlegg til proposisjonen følger den
norske teksten til protokollen.
Bemerkninger til
de enkelte artikler i protokollen er inntatt i proposisjonens kapittel
3.