Sammendrag
Departementet foreslår
i proposisjonen endringer i den særskilte skatteordningen for skipseiende selskaper
(rederiskatteordningen), herunder forslag om endring i Stortingets
skattevedtak kapittel 5 om tonnasjeskatt, som behandles i denne
innstillingen.
Etter skatteloven
§ 8-16 skal selskap innenfor den særskilte rederiskatteordningen
svare en årlig tonnasjeskatt til staten beregnet på grunnlag av
nettotonnasjen av de fartøyene selskapet eier. Tonnasjeskatt skal
også svares av innleide fartøyer når eieren ikke er skattepliktig
til Norge for inntekten ved utleien. Det skal ikke svares tonnasjeskatt
for innleid fartøy dersom utleier svarer tonnasjeskatt for det samme
fartøyet.
Satsene for tonnasjeskatten
fastsettes for hvert inntektsår i statsskattevedtaket, jf. stortingsvedtak 12. desember
2017 nr. 2183 om skatt av inntekt og formue mv. for inntektsåret
2018 (Stortingets skattevedtak). Satsene for tonnasjeskatten er
for inntektsåret 2018 fastsatt slik:
-
kroner 0 for de første
1 000 nettotonn, deretter
-
kroner 18 per dag
per 1 000 nettotonn opptil 10 000 nettotonn, deretter
-
kroner 12 per dag
per 1 000 nettotonn opptil 25 000 nettotonn, deretter
-
kroner 6 per dag
pr. 1 000 nettotonn
Tonnasjeskatten
sikrer at skatten for rederiselskapene er i samsvar med det minimumsnivå
som er forutsatt i EFTAs overvåkingsorgans (ESA) retningslinjer
for statsstøtte til sjøtransportsektoren. Tabellen i proposisjonen
viser en sammenligning av tonnasjeskattesatsene for 2017 for utvalgte
EØS-land med rederiskatteordninger. Satsene er omregnet til euro,
og slik at de viser tonnasjeskatt per 100 nettotonn.
Oversikten viser
at Kypros og Kroatia har den laveste tonnasjeskatten i laveste tonnasjeintervall,
foruten Norge. For å sikre en godkjenning av rederiskatteordningen
for en ny periode notifiserte departementet til ESA en sats for
laveste tonnasjeintervall i den norske rederiskatteordningen på
nivå med satsene i Kypros og Kroatia. I notifikasjonen til ESA viste
Finansdepartementet til at satsene i Kypros og Kroatia tilsvarte
om lag ni kroner per dag per 1 000 nettotonn for første tonnasjeintervall.
Tallet er omregnet til norske kroner ved bruk av gjennomsnittlige
valutakurser i de tolv månedene forut for utarbeidelsen av notifikasjonen.
Denne satsen ble godkjent i ESAs vedtak av 14. desember 2017.
Nettotonnasjen skal
avrundes til nærmeste hele tusen tonn, jf. Forskrift til utfylling
og gjennomføring mv. av skatteloven av 26. mars 1999 nr. 14, § 8-16-1
fjerde ledd annet punktum. Dette vil si at det etter dagens regler
ikke svares tonnasjeskatt for fartøy på inntil 1 500 nettotonn.
For at satsen for
første tonnasjeintervall skal få effekt, foreslår departementet
at nettotonnasjen i første tonnasjeintervall i stedet skal avrundes
til nærmeste hele 100 tonn, og at det betales en tonnasjeskatt på
90 øre per 100 nettotonn. For fartøyer på under 50 nettotonn skal
tonnasjen settes til 100 nettotonn. Det betyr at alle fartøyer på
mellom 0 og 149 nettotonn vil få tonnasjen fastsatt til 100 nettotonn,
og tonnasjeskatten vil bli på 90 øre per dag for hvert fartøy. For
fartøyer på over 1 000 nettotonn skal tonnasjen fremdeles avrundes
til nærmeste 1 000 nettotonn. Endringen i avrundingsreglene
vil gjennomføres ved endringer i Finansdepartementets skattelovforskrift.
Det vises til forslag
til endring i Stortingets skattevedtak for 2018 kapittel 5.