Korrigering av feil i Prop.
104 LS (2017–2018) Endringer i skatteloven mv. (utleie av fartøyer
mv. i rederiskatteordningen)
Prop. 104 LS (2017–2018)
inneholder dessverre noen feil som det bes tatt hensyn til i arbeidet
med finanskomiteens innstilling.
Feil i forslag
til lov om endringer i skatteloven del III (side 24):
Det er blitt en feil i forslaget
til endringer i skatteloven. Endringsforslaget innebærer blant annet
to nye alternative regler for begrensninger i adgangen til utleie av
fartøyer i rederiskatteordningen, «operasjonell leasing-regelen»
og «offshore-regelen». Det er foreslått overgangsregler til de nye
begrensningsreglene.
Feilen gjelder overgangsreglenes
annet ledd. Bestemmelsen i annet ledd innebærer at de nye begrensningene
for utleie av fartøyer i rederiskatteordningen i utgangspunktet
bare skal gjelde for kontrakter inngått etter 31. desember 2017.
Langtidskontrakter som er inngått før 1. januar 2018 skal likevel
omfattes av begrensningene. Innholdet av begrepet «langtidskontrakt»
skal etter forslaget bero på om det er «operasjonell leasing-regelen»
eller «offshore-regelen» som kommer til anvendelse.
Det følger av omtalen i
Prop. 104 LS (2017-2018) punkt 4.2.5 at når det gjelder «operasjonell
leasing-regelen» skal kontrakter der gjenværende leieperiode per 1. januar
2018 overstiger 8 år anses som langtidskontrakter. For «offshore-regelen»
skal kontrakter der gjenværende leieperiode per 1. januar 2018 overstiger
fem år anses som langtidskontrakter, men likevel slik at mulighet
til forlengelse for inntil tre år ikke skal tas med ved beregning
av gjenværende leieperiode.
Forslaget til lovvedtak
slik det står i Prop. 104 LS (2017-2018) kan forstås slik at det
for hjelpefartøyer i petroleumsvirksomhet mv. alltid skal gjelde
en tidsgrense på fem år. Det er imidlertid ikke tilsiktet at 8-årsgrensen
ved anvendelse av «operasjonell leasing-regelen» skal være begrenset
til fartøyer som ikke er hjelpefartøyer i petroleumsvirksomhet mv.
Det foreslås at dette presiseres i overgangsreglenes annet ledd.
I samsvar med det
ovenstående, skal forslaget til endringer i skatteloven del III
annet ledd lyde:
(2) Tonnasje som
er leid ut på bareboat-vilkår etter eksisterende kontrakter per
31. desember 2017 er ikke omfattet av begrensningene i § 8-13 åttende
og niende ledd og skal ikke inngå ved beregningen av tonnasjeandel som
er utleid på bareboat-vilkår. Foregående punktum gjelder ikke dersom
gjenværende leieperiode per 1. januar 2018 overstiger åtte år. Ved
anvendelse av § 8-13 niende ledd er tidsgrensen etter foregående
punktum fem år, men slik at det ikke tas hensyn til adgang til å
forlenge leieperioden med inntil tre år. Ved anvendelse av bestemmelsene
i dette ledd tas det ikke hensyn til avtaler om reduksjon av leieperioden
i eksisterende avtaler om bareboat-utleie som er gjort i perioden
15. november 2017 til 31. desember 2017.
Feil i forslag
til lov om endringer i skatteloven del I (side 23 og 24) og punkt
4.2.4 (side 16) og punkt 5 (side 18):
I forslag til endringer
til skatteloven § 8-13 nytt syvende ledd og nytt tiende ledd er
det henvist til forskrift 26. juli 1994 nr. 749 om måling av fartøyer.
Denne forskriften ble opphevet og erstattet av forskrift 18. desember
2009 nr. 1694 om måling av skip. Denne ble igjen opphevet og erstattet
av forskrift 30. juni 2015 nr. 830 om måling av skip og flyttbare
innretninger. Ved en inkurie er det henvist til feil forskrift i
lovutkastet del I og i proposisjonsteksten punkt 4.2.4 og punkt
5.
Side 16, punkt 4.2.4, annet avsnitt,
tredje setning:
I annet avsnitt,
tredje setning står det «Det innebærer at tonnasjen skal beregnes
ut fra nettotonnasje slik denne til enhver tid er fastsatt i målebrev
som er gyldig her i riket i henhold til forskrift 26. juli 1994
nr. 749 om måling av fartøyer.». Tekstlinjen skal lyde «Det innebærer
at tonnasjen skal beregnes ut fra nettotonnasje slik
denne til enhver
tid er fastsatt i målebrev som er gyldig her i riket i henhold til forskrift 30. juni
2015 nr. 830 om måling av skip og flyttbare innretninger.».
Side 18, punkt 5, tiende avsnitt,
tredje setning:
I tiende avsnitt
står det «Det innebærer at tonnasjen skal beregnes ut fra nettotonnasje
slik denne til enhver tid er fastsatt i målebrev som er gyldig her
i riket i henhold til forskrift 26. juli 1994 nr. 749 om måling
av fartøyer.».
Tekstlinjen skal
lyde «Det innebærer at tonnasjen skal beregnes ut fra nettotonnasjen
slik denne til enhver tid er fastsatt i målebrev som er gyldig her
i riket i henhold til forskrift 30. juni 2015 nr. 830 om måling
av skip og flyttbare innretninger.».
I samsvar
med det ovenstående, skal forslag til endringer i skatteloven § 8-13
nytt syvende ledd og nytt tiende ledd, del I lyde:
(7) Ved beregning
av tonnasjeandel som er leid ut på bareboat-vilkår etter denne paragraf
medtas den samlede innleide og eide tonnasjen i en selskapsgruppe
som er omfattet av skatteordningen etter §§ 8-10 til 8-20. Med tonnasje
forstås nettotonnasje slik denne til enhver tid er fastsatt i målebrev
som er gyldige her i riket i henhold til forskrift 30. juni 2015
nr. 830 om måling av skip og flyttbare innretninger. I selskapsgruppe
etter dette ledd inngår norske og utenlandske selskaper som per 31. desember
i inntektsåret utgjør et konsern i henhold til regnskapsloven § 1-3.
Tonnasje som leies inn til et selskap på bareboat-vilkår og som
leies ut igjen på bareboat-vilkår medtas ikke. Det samme gjelder
tonnasje som leies inn til et selskap på time charter- eller voyage
charter-vilkår og som leies ut igjen på time charter- eller voyage charter-vilkår,
jf. tiende ledd annet punktum, unntatt når tonnasjen inngår i selskapets
virksomhet knyttet til salg av transporttjenester. Tonnasje i underliggende
selskap som beskattes etter §§ 8-10 til 8-20, jf. § 8-11 første
ledd g, medregnes bare dersom det underliggende selskapet tilhører
selskapsgruppen. Tonnasjeandelen for inntektsåret beregnes som et
vektet snitt av andelene for alle årets dager. Det enkelte selskap
kan likevel velge at tonnasjeandelen for inntektsåret skal beregnes
som et vektet snitt av alle dager i inntektsåret og de tre siste
årene forut for inntektsåret. Tonnasje i underliggende selskap med deltakerfastsetting
og NOKUS-selskap, jf. § 8-11 første ledd e og f, medregnes med en
forholdsmessig andel. Ved endring i eierandel i løpet av et år medregnes
tonnasje i underliggende selskap med deltakerfastsetting og NOKUS-selskap
slik at selskapets samlede tonnasje for hele året fordeles i forhold
til eierandel og dager andelen har vært eiet.
(10) Andelen av
selskapsgruppens tonnasje som som er leid inn på time charter- eller
voyage charter-vilkår og som ikke er EØS-registrert kan ikke overstige
90 prosent av den totale tonnasjen i selskapsgruppen som er omfattet
av skatteordningen etter §§ 8-10 til 8-20. Fartøyer anses som leid
inn på time charter- eller voyage charter-vilkår dersom verken innleier
eller et selskap i samme selskapsgruppe har overtatt ansvaret for
bemanning av fartøyet. Med tonnasje forstås nettotonnasje slik denne
til enhver tid er fastsatt i målebrev som er gyldige her i riket
i henhold til forskrift 30. juni 2015 nr. 830 om måling av skip
og flyttbare innretninger. I selskapsgruppe etter dette ledd inngår
norske og utenlandske selskaper som utgjør et konsern i henhold
til regnskapsloven § 1-3 per 31. desember i inntektsåret. Tonnasje
som leies inn til et selskap på bareboat-vilkår og som leies ut
igjen på bareboat-vilkår medtas ikke. Tonnasje i underliggende selskap
som beskattes etter §§ 8-10 til 8-20, jf. § 8-11 første ledd g,
medregnes bare dersom det underliggende selskapet tilhører selskapsgruppen.
Andelen beregnes som et vektet snitt av andelen for alle inntektsårets
dager. Tonnasje i underliggende selskap med deltakerfastsetting
og NOKUS-selskap, jf. § 8-11 første ledd e og f, medregnes med en
forholdsmessig andel. Ved endring i eierandel i løpet av året medregnes
tonnasje i underliggende selskap med deltakerfastsetting og NOKUS-selskap
slik at selskapets samlede tonnasje for hele året fordeles i forhold
til eierandel og dager andelen har vært eiet.