Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fredric Holen Bjørdal, Svein Roald Hansen, Ingrid Heggø, Åsunn Lyngedal
og Rigmor Aasrud, fra Høyre, lederen Henrik Asheim, Pål Sæther Eiden,
Mudassar Kapur, Vetle Wang Soleim og Aleksander Stokkebø, fra Fremskrittspartiet,
Sivert Bjørnstad, Jan Steinar Engeli Johansen og Helge André Njåstad,
fra Senterpartiet, Martha Tærud og Trygve Slagsvold Vedum, fra Sosialistisk
Venstreparti, Kari Elisabeth Kaski, fra Venstre, Abid Q. Raja, fra
Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf Ropstad, fra Miljøpartiet De
Grønne, Une Bastholm, og fra Rødt, Bjørnar Moxnes, viser til
brev av 6. september 2018 fra finansministeren om korrigering av
feil i proposisjonen. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen
og er tatt hensyn til i tilrådingen.
Komiteen viser til at bakgrunnen
for lovendringene som er foreslått, er EFTAs overvåkningsorgan ESA
sitt arbeid med å vedta en fornyet godkjennelse av rederiskatteordningen
som tillatt statsstøtte. Ordningen ble første gang godkjent i 1998.
Etter omfattende endringer som ble godkjent i 2008 for å gjelde
ut 2016, ble det gjenopptatt en notifikasjonsprosess i 2016 som har
ledet frem til proposisjonen som Stortinget nå har til behandling.
ESA har tillatt ordningen i en periode fra 2018 til 2027.
Komiteen viser til at endringene
som foreslås i proposisjonen, i korte trekk omhandler innføring
av begrensninger for utleie av fartøyer på bareboat-vilkår, begrensninger
for innleie av fartøyer på time charter- / voyage charter-vilkår,
innføring av tonnasjeskatt i laveste tonnasjeintervall og nye begrensninger
med hensyn til fartøyer uten eget maskineri. Ut over disse nevnte endringene
videreføres eksisterende regelverk.
Videre merker komiteen seg
at det er foreslått en overgangsordning med utsatt frist for noen
av de nye kravene, og at dette er noe ESA har sluttet seg til.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Rødt, slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til at det i Prop. 1 LS (2018–2019) anslås
at de særskilte skattereglene for norske rederier innebærer
et redusert skatteproveny for staten på 1,1 mrd. kroner for hvert
av årene 2017 og 2018. I avtalen om fornyet godkjennelse av rederiskatteordningen
økes satsen på laveste tonnasjeintervall fra 0 til det laveste nivået
som gjelder i EU-land med rederiskatteordninger. Den anslåtte skatteskjerpelsen
på næringen som proposisjonen legger opp til på 5 mill. kroner,
er dermed fullstendig uvesentlig for omfanget av de samlede særfordelene
som rederinæringen nyter godt av.
Dette medlem viser til Innst.
O. nr. 81 (1995–1996), hvor Rød Valgallianse uttalte seg mot innføringen
av rederiskatteordningen, med begrunnelsen at man ikke trengte særbestemmelser
for rederinæringen, at forslaget innebar økt fortjeneste for rederieierne
og til en reduksjon av det offentliges skatteinntekter.
Dette medlem støtter ikke forlengelsen
av rederiskatteordningen og går imot regjeringens forslag.