Dokument 8:158 S (2017-2018)
Representantforslag om utsatt ikrafttredelse av vedtatte endringer
i eigedomsskattelova og presisering av overgangsregel
Regjeringen fremmet i Prop.
1 LS (2017-2018) forslag om endringer i eigedomsskattelova med virkning fra
og med skatteåret 2019. Stortinget sluttet seg til forslaget ved
lov 19. desember 2017 nr. 118. I forbindelse med endringene ble
det også vedtatt en overgangsregel som forutsetter at det foretas
en ny taksering for beregning av et særskilt skattegrunnlag til
bruk for overgangsregelen.
I representantforslaget
foreslås det at ikrafttredelsen av de nye reglene utsettes til 2020,
og at det foretas visse presiseringer i overgangsregelen. Det anføres
blant annet at kommunene ikke vil rekke å gjennomføre de nødvendige
takseringene til 2019, og at overgangsregelen er uklar på enkelte
punkter.
Jeg vil
nedenfor gi min vurdering av forslagene.
Skattegrunnlaget
for overgangsregelen fremkommer som differansen mellom taksten kommunen
bruker i 2018 og den nye taksten på de samme eiendommene for 2019,
hvor man ikke skal inkludere «produksjonsutstyr og produksjonsinstallasjoner».
Det er derfor bare nødvendig å foreta én ny taksering. Denne taksten
vil bare omfatte tomt og bygning, herunder maskiner og utstyr som
«tjener bygget». Dette siste vil normalt bestå av for eksempel heis
og VVS-anlegg i bygget. Jeg legger til grunn at det normalt er produksjonsutstyret
mv. som er mest krevende å taksere, og at taksering basert på den
nye avgrensningen vil være vesentlig enklere og mindre tidkrevende
enn en full taksering av anlegget inkludert maskiner og utstyr som
etter de tidligere reglene. De nye takstene skal baseres på markedsverdi,
mens man for «verk og bruk» bygde på «gjenanskaffelsesverdien»,
noe som normalt krever en bredere vurdering. Taksering etter de
nye reglene vil kreve mindre spesialkompetanse, og antallet potensielle
takstmenn vil øke. Videre viser jeg til at eksisterende takster
i mange tilfeller skiller mellom bygninger, tomt og maskiner. Det
vil derfor kunne være arbeidsbesparende å basere de nye takstene
på disse. Normalt vil det ikke være problematisk å avgjøre hvilke
typer utstyr som «tjener bygget», og dette vil også inngå i tidligere takster
på bygget. Vanligvis vil det heller ikke være vanskelig å avgjøre
hva som utgjør produksjonsutstyr, da dette i mange tilfeller vil
være sammenfallende med hva som utgjorde arbeidsmaskiner mv. etter
de tidligere reglene.
Så er
det også argumentert med at kommunesammenslåingen i de kommunene
hvor dette er aktuelt tilsier en utsettelse. Jeg er innforstått
med at det i noen tilfeller kan by på utfordringer å skulle samkjøre
regelverket for eiendomsskatt i forbindelse med kommunesammenslåinger.
Slike problemer løses imidlertid normalt gjennom overgangsordninger
med hjemmel i inndelingslova. Kommuner som allerede har vedtatt sammenslåing
kan også søke å harmonisere sine regelverk så tidlig som mulig.
Endelig
er det anført at overgangsregelen er uklar og derfor bør presiseres.
Dette gjelder blant annet med hensyn til om kommuner som i 2018
bare skriver ut eiendomsskatt på «verk og bruk» må utvide utskrivingen til
all «næringseiendom» for å kunne benytte overgangsregelen. Etter
mitt syn framgår det klart av finanskomiteens innstilling (Innst.
4 L (2017-2018)) og den endringen som ble foretatt i overgangsregelen
at det ikke kreves noen slik utvidelse. Jeg vil imidlertid vurdere
om det kan være hensiktsmessig med en ytterligere presisering på
dette punktet.
Jeg mener
også at det fremgår av innstillingen fra finanskomiteen en klar
intensjon om at det skal kunne skrives ut eiendomsskatt på bygning
og tomt i tidligere «verk og bruk» i overgangsperioden uten overgang
til et mer omfattende utskrivingsalternativ. I separate brev fra
Finansdepartementet til KS og NHO av januar i år uttaler departementet
likevel at en vil vurdere om det er behov for å fremme forslag om
lovendring for å tydeliggjøre dette.
I representantforslaget
anføres det også at kommuner som har eiendomsskatt på all næringseiendom
må kunne gå over til andre utskrivingsalternativer uten å miste
retten til å skrive ut skatt på det særskilte skattegrunnlaget i
overgangsregelen. Etter mitt syn vil dette bare gjelde hvor kommunen
går over til et mer omfattende utskrivingsalternativ. Jeg viser
her til proposisjonen pkt. 7.1.6, side 118: «Det er bortfallet av
inntekter fra kommunens tidligere skattegrunnlag som skal fases
ut. Utskriving av eiendomsskatt etter overgangsregelen forutsetter
at kommunen skriver ut eiendomsskatt på verk og bruk i 2018 og opprettholder
utskrivingen på disse eiendommene i overgangsperioden. (…)»