Svar
på representantforslag Dokument 8:196 S (2017-2018) om å gi bibelskoleelever
to tilleggspoeng
Det vises til representantforslag
fra stortingsrepresentantene Hans Fredrik Grøvan, Olaug V. Bollestad, Knut
Arild Hareide og Steinar Reiten om å gi bibelskoleelever to tilleggspoeng.
Forslaget innebærer at regjeringen skal sikre at "…elever som fullfører
et år på bibelskole godkjent etter voksenopplæringsloven kapittel
4, får to tilleggspoeng, på lik linje med elever på folkehøyskoler".
Enkle og forutsigbare
krav for opptak til høyere utdanning, og for rangering av kvalifiserte
søkere, er et mål for regjeringen. Samtidig er det viktig å rekruttere de
beste søkerne og hindre at flere må bruke tid på å opparbeide seg
tilleggspoeng for å få tilbud om høyere utdanning. Samfunnet er
tjent med at flest mulig kan starte i høyere utdanning uten å gå
veien om karakterforbedringer og annen aktivitet som gir tilleggspoeng.
For å stimulere elevene
i videregående opplæring til aktiv innsats i skoletiden er det i forskrift om opptak
til høgre utdanning (opptaksforskriften) fastsatt at skoleresultater
i seg selv skal være grunnlag for opptak. 50 prosent av studieplassene
gjennom Samordna opptak er derfor avsatt til søkere under 22 år
som har et førstegangsvitnemål. I denne kvoten gis det ikke tilleggspoeng
ut over resultater og valg av programfag i videregående opplæring
(realfag og/eller fremmedspråk).
Tilleggspoeng ut
over videregående opplæring gis bare i den ordinære kvoten, som
også utgjør 50 prosent av studieplassene. Etter dagens regelverk
gis det i hovedsak alderspoeng og tilleggspoeng for bl.a. folkehøyskoler,
slik forslagsstillerne er kjent med. I tillegg er det for enkelte
utdanninger fastsatt tilleggspoeng for underrepresentert kjønn (kjønnspoeng).
Alderspoeng ble innført
i 1992 og var ment som en forenkling og erstatning for alle de ulike
bestemmelsene om tilleggspoeng for ulike aktiviteter som f.eks.
lønnet arbeid, frivillig arbeid, tillitsverv, omsorg og pålagt militærtjeneste.
Senere er det i tur
og orden innført ekstra tilleggspoeng, først for militær eller sivil
førstegangstjeneste, så for annen høyere utdanning, deretter folkehøyskole.
I 2017 ble det bestemt at søkere som har tatt fagskole skal få tilleggspoeng
etter samme regler som gjelder for folkehøyskole. Søkerne kan få
maksimalt to tilleggspoeng for en av disse aktivitetene.
Det er etter mitt
syn behov for å forenkle dette regelverket.
Voksenopplæringsloven kap. 4 gir
hjemmel til godkjenning av såkalte "diverse skoler". Godkjenningsordningen
er skjønnsmessig, jf. voksenopplæringsloven § 17 annet ledd, som
fastsetter at departementet kan godkjenne nye skoler og
driftsendringer ved eksisterende skoler etter en samlet vurdering.
Voksenopplæringsloven
stiller få innholdsmessige krav til kap. 4-skolene. Skolene skal
ha læreplaner på nivå over grunnskolen. Samtidig gjelder det at
skolene selv definerer sitt eget faglige og/eller verdimessige grunnlag.
Det er ikke krav om at opplæringen ved disse skolene skal være jevngod
med offentlig videregående opplæring. Opplæring ved skoler godkjent
etter voksenopplæringsloven kap. 4 gir ingen formell kompetanse.
Jeg er kjent med
at det for tiden er godkjent og i drift 29 skoler etter kap. 4.
De fleste av disse, i alt 19, er bibelskoler. Blant de resterende
er det én muslimsk skole, én yrkesdykkerskole og flere skoler innen
kunst, media og musikk.
Jeg er også kjent
med at enkelte av kap. 4-skolene har varierende eller liten søkning
av elever. Det vises i denne sammenheng blant annet til opplysninger
om at enkelte av skolene har en svært høy andel utenlandske elever.
På bakgrunn av dette er det fra 1. august 2017 innført hjemmel i
forskrift til å fastsette maksimal andel elever uten fast tilhørighet
til Norge ved kapittel 4-skolene, jf. Prop. 78 L (2016-2017).
Forslagsstillerne
forutsetter at det kun er bibelskolene som skal kunne gi to tilleggspoeng.
Jeg mener at dersom forslaget skal gjennomføres, så bør det gjelde for
alle de skolene som har fått godkjenning etter kapittel 4 i Voksenopplæringsloven.
Jeg viser til at
opplæringen ved bibelskolene ikke gir noen formell kompetanse. En
eventuell innføring av tilleggspoeng for bibelskole vil også kunne
medføre krav om at andre typer ikke-kompetansegivende kurs og opplæring
skal gis tilleggspoeng.
Det forhold at elever
som har fullført langkurs på folkehøyskole får to tilleggspoeng,
har historiske årsaker, og bør etter min vurdering ikke begrunne
tilsvarende for elever som har tatt et år ved en bibelskole. Folkehøyskolenes
langkurs kjennetegnes ved kravet om at elevene skal bo på internat,
og at internatet skal være en integrert del av læringsprogrammet.
Voksenopplæringsloven har ikke krav om internat ved bibelskolene,
selv om en del av bibelskolene på frivillig grunnlag har internat.
Jeg ser det ikke
hensiktsmessig å endre gjeldende regelverk for opptak til høyere
utdanning slik representantene Grøvan, Bollestad, Hareide og Reiten
foreslår. Jeg vil derimot ta initiativ til å forenkle dagens regelverk for
rangering av søkere til høyere utdanning, spesielt med sikte på
en gjennomgang av bestemmelsene om tilleggspoeng.