I dokumentet fremmes
følgende forslag:
-
Stortinget ber regjeringen
definere IKT-infrastrukturen i helseforetakene inn under krav i
sikkerhetsloven om skjermingsverdig informasjon.
-
Stortinget ber regjeringen
sikre at informasjon knyttet til nasjonale sikkerhetsinteresser
blir driftet og lagret i Norge.
-
Stortinget ber regjeringen
sikre at outsourcing av utvikling og drift av kritiske nasjonale
IKT-tjenester og system i helsesektoren avsluttes og at nye avtaler ikke
kan inngås.»
Forslagsstillerne
viser til at IKT-skandalen i Helse Sør-Øst har ført til at uvedkommende
har kunnet få tilgang til sensitive pasientdata om 2,8 millioner
nordmenn som hører til Helse Sør-Østs område. Dermed har sensitiv
pasientinformasjon kunnet komme på avveie, og uvedkommende har kunnet
kartlegge en infrastruktur som kunne brukes til sabotasje for å
lamme Norge. Forslagsstillerne mener Norge må ta lærdom av dette
og sikre at grunnleggende IKT-infrastruktur i helsesektoren blir
definert som kritisk nasjonal infrastruktur som kommer inn under
sikkerhetsloven. Fremtidig outsourcing av utvikling og drift av
kritiske nasjonale IKT-tjenester og system innenfor helsesektoren
må avverges.
8. januar 2018 ble
Sykehuspartner, som er et foretak under Helse Sør-Øst RHF, varslet
om at det pågikk unormal aktivitet i datasystemene i regionen. Helseforetaket mistenkte
at profesjonelle sto bak, og PST og Kripos ble koblet inn i saken
(NRK 16. januar 2018).
Forslagsstillerne
mener at IKT-skandalen i Helse Sør-Øst har vist at lovverk og departementets
praksis ikke sikrer helseopplysningene til Norges befolkning godt
nok, og at dette utgjør en fare for rikets sikkerhet. At helseopplysningene
til halve Norges befolkning ikke har vært trygge, rokker ved tilliten
til helsevesenet. Forslagsstillerne mener at forsvarlig behandling
av helseopplysninger er en av kjerneoppgavene til helsevesenet.
Forslagsstillerne
viser til at helse- og omsorgsministeren i redegjørelsen i Stortinget
30. januar 2018 om IKT-skandalen og senere i media uttalte at helseforetakene
var underlagt sikkerhetsloven.
Svaret i Dokument
nr. 15:902 (2017–2018) klargjør at statsrådens forsikringer om at
helseforetakene er lagt inn under sikkerhetsloven, ikke betyr at
IKT-infrastrukturen blir underlagt sikkerhetsloven. Forslagsstillerne mener
at IKT-infrastrukturen i helseforetakene klart må defineres som
samfunnskritisk infrastruktur.