1.2 Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Fredric Holen Bjørdal, Svein Roald Hansen, Ingrid Heggø, Åsunn Lyngedal
og Rigmor Aasrud, fra Høyre, Elin Rodum Agdestein, lederen Henrik
Asheim, Mudassar Kapur, Vetle Wang Soleim og Aleksander Stokkebø,
fra Fremskrittspartiet, Sivert Bjørnstad, Jan Steinar Engeli Johansen
og Helge André Njåstad, fra Senterpartiet, Sigbjørn Gjelsvik og
Trygve Slagsvold Vedum, fra Sosialistisk Venstreparti, Kari Elisabeth
Kaski, fra Venstre Abid Q. Raja, fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf
Ropstad, fra Miljøpartiet De Grønne, Per Espen Stoknes, og fra Rødt, Bjørnar
Moxnes, tar meldingen til orientering og viser til de respektive
merknader nedenfor.
Komiteen viser til at det
ble avholdt åpen høring 4. mai 2018 i forbindelse med behandlingen
av meldingen.
Finansminister Siv
Jensen, sentralbanksjef Øystein Olsen, representantskapets leder
Julie Brodtkorb, direktør for NBIM Yngve Slyngstad, styreleder i
folketrygdfondet Siri Teigum og konst. adm. direktør i Folketrygdfondet
Lars Trondsgaard var spesielt invitert til høringen.
Komiteen viser til at forvaltningen
av SPU og SPN bygger på bred politisk enighet om at formålet med
Statens pensjonsfond er å støtte opp under langsiktige hensyn ved
bruk av statens petroleumsinntekter og sparing for å finansiere
pensjonsutgifter i folketrygden.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Miljøpartiet De Grønne, viser til at
handlingsregelen som ligger til grunn for forvaltningen av oljeformuen, har
bred politisk oppslutning og har tjent landet godt. Forvaltnings-
og investeringsstrategiene for fondene er utviklet over tid. Formålet
med investeringene er å oppnå høyest mulig avkastning innenfor rammen
av akseptabel risiko. Samtidig kan fondene gjennom en ansvarlig
investeringspraksis og krav til selskapene gjennom sine forventingsdokumenter
bidra til en internasjonal utvikling av en mer ansvarsfull investeringspraksis.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Kristelig Folkeparti,
Miljøpartiet De Grønne og Rødt understreker at fondet tilhører
det norske folk og skal forvaltes på en måte som det brede lag av
befolkningen kan slutte opp om. Målet om å oppnå høyest mulig avkastning
til moderat risiko ligger fast, samtidig som det er bred enighet
om at det også skal ligge et etisk rammeverk til grunn.
Disse medlemmer viser til
at NBIM i strategien for 2017–2018 skriver at målet er å bli en
global leder innenfor ansvarlige investeringer, og at miljøspørsmål, sosiale
spørsmål og styringsspørsmål kan ha betydelig påvirkning på fondets
avkastning. SPU skal forvaltes på en måte som tar langsiktige hensyn,
og disse medlemmer ønsker
å fremheve viktigheten av at Stortinget gjennom sine vedtak gir
NBIM rom til å følge opp denne strategien i praksis, en strategi
som i stor grad sammenfaller med det norske samfunns interesser.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne peker
på at om vi investerer i klimaødeleggelse i dag, vil dette påvirke
avkastningen til alle investeringer på sikt, og dermed også oljefondet. Disse medlemmer vil videre
understreke at dette ikke betyr at vi kan bruke oljefondet til å
løse verdens klimaproblemer. Til det trengs en hel rekke andre virkemidler
i alle deler av politikken. Men med sin størrelse og tidshorisont
er oljefondet nødt til å ta hensyn til hvordan investeringene påvirker
økonomien og omverdenen på sikt. Disse medlemmer mener på denne
bakgrunnen at vi må ha et evighetsperspektiv når vi skal vurdere
hvordan fondet forvaltes på best mulig måte.
Disse medlemmer merker seg
at det i mandatet for forvaltningen av SPU er lagt til grunn at
god avkastning på lang sikt avhenger av en bærekraftig utvikling
og velfungerende markeder. Disse medlemmer merker seg
at NBIM har utviklet en rekke forventingsdokumenter til selskapene
de investerer i, innenfor områdene klimaendringer, vannforvaltning,
menneskerettigheter, barns rettigheter, skatt og åpenhet og anti-korrupsjonsarbeid.
Dette er en viktig del av arbeidet med ansvarlig forvaltning av
fellesskapets midler. Disse medlemmer viser
til at Norges bank i brev til Finansdepartementet fra februar d.å.
skriver:
«Norges Bank må
håndtere klimarisiko innenfor de rammene departementet har satt.
Dette begrenser handlingsrommet vi som forvalter har til å tilpasse
oss finansielle konsekvenser av klimaendringer. Rammene tillater
for eksempel ikke større endringer i sammensetningen av fondets
investeringer, eller investeringer i enkelte aktivaklasser som er
mer direkte involvert i energiovergangen, slik som infrastruktur.»
Disse medlemmer mener det
er viktig å ha et klart definert rammeverk for forvaltningen av
oljefondet. Samtidig er det nødvendig at rammeverket ikke setter
unødvendige begrensninger og dermed gjør det vanskelig for Norges
Bank å sikre en ansvarlig forvaltning av fondet.
Disse medlemmer viser til
at Norges Bank har bedt om å få lov til å ta olje- og gassaksjer
ut av fondets referanseindeks, og at beslutningen nå ligger hos
regjeringen. Begrunnelsen fra Norges Bank er at verdien av statens
formue er sårbar for endringer i oljeprisen. Dette gjelder i første
rekke statens fremtidige olje- og gassinntekter, enkelte av investeringene
i fondet samt statens direkte eierskap i Statoil. Ved å trekke fondet
ut av fossilaksjer, reduseres denne risikoen.
Disse medlemmer vil fremheve
at SPU lenge har vært i front i verden med en ansvarlig og langsiktig investeringsstrategi.
Nå ser vi en utvikling der stadig flere internasjonale pensjons-
og investeringsfond går lengre enn SPU i å ta hensyn til hvordan
dagens investeringer påvirker den økonomiske veksten på sikt. Disse medlemmer uttrykker
derfor bekymring over at NBIM ikke skal klare å følge opp sin vedtatte
strategi om å være en global leder innen ansvarlige investeringer, gitt
det mandatet fondet har i dag. Hvis dette arbeidet stopper opp,
blir vi hengende etter, og som en konsekvens vil fondet være eksponert
for unødig risiko.
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne støtter formålet om at avkastningen
fra SPU skal bidra til å finansiere fremtidige pensjonsutgifter
i folketrygden.
Dette medlem viser imidlertid
til at fondets midler er opptjent gjennom inntekter fra våre olje-
og gassforekomster. Dette er naturressurser som vi har nytt godt
av, som har bidratt til en bygging av en næring og industriell kompetanse
på høyt nivå. Samtidig har ressursene bidratt til høye inntekter
for landet, men også store globale utslipp. Som et land som har
tjent store penger på fossil energi, har Norge et spesielt ansvar
for å finansiere en ekstraordinær innsats i en avgjørende tid for
verdens klima. Dette
medlem er derfor av den oppfatning at deler av disse midlene
burde benyttes aktivt for å støtte utslippskutt og klimatilpasning
i utviklingsland. Dette vil også være en investering i en tryggere
og fredeligere verden som kommer Norge til gode. Dette medlem viser til at
i statsbudsjettet for 2018 fremmet Miljøpartiet De Grønne et forslag
om å sette av én pst. av BNI for å gjøre utviklingsland bedre rustet
til å møte klimautfordringen.