Dokument 8:205 S Representantforslag
om nærings- og folkehelsevennlig omlegging av avgifter
Jeg viser til følgende
forslag fra representantene Sigbjørn Gjelsvik, Trygve Slagsvold
Vedum, Geir Pollestad, Liv Signe Navarsete og Ole André Myhrvold
om nærings- og folkehelsevennlig omlegging av avgifter:
-
1. Stortinget ber
regjeringen snarest og seinest i forbindelse med statsbudsjettet
for 2019 fremme forslag om å reversere økningen i avgiftene på sukker- og
sjokoladevarer og alkoholfrie drikkevarer, som ble vedtatt gjennom
behandlingen av statsbudsjettet for 2018.
-
2. Stortinget ber
regjeringen seinest i forbindelse med statsbudsjettet for 2019 komme
tilbake til Stortinget med forslag om avgiftsendringer som kan bidra til
å styrke folkehelsen, der det legges vekt på at endringene skal
skape langsiktighet for norsk næringsliv.
-
3. Stortinget ber
regjeringen seinest i forbindelse med statsbudsjettet for 2019 komme
tilbake til Stortinget med forslag til endringer i avgiftssystemet
som premierer produsenter som reduserer sukkerinnholdet i sine produkter.
-
4. Stortinget ber
regjeringen seinest i forbindelse med statsbudsjettet for 2019 komme
tilbake til Stortinget med forslag om å oppheve ordningen med avgiftsfri
privatimport for sendinger under 350 kroner, for å styrke norsk
næringsliv og gi flere arbeidsplasser i Norge.
-
5. Stortinget ber
regjeringen seinest i forbindelse med statsbudsjettet for 2019 komme
tilbake til Stortinget med forslag om å skaffe til veie mer kunnskap
og statistikk om grensehandelen og dens omfang, slik at man i fremtiden
kan treffe bedre beslutninger for norske forbrukere, norsk næringsliv
og folkehelsen
1. Reversere økningen i avgiftene
på sjokolade- og sukkervarer og alkoholfrie drikkevarer
Reversering av økningen
i særavgiftene på sjokolade- og sukkervarer og alkoholfrie drikkevarer
vil ha betydelige provenykonsekvenser. Av hensyn til en helhetlig
budsjettbehandling, bør endringer i skatter og avgifter vurderes
samlet og eventuelt besluttes i forbindelse med de årlige budsjettrundene.
Dersom avgiftsendringer besluttes fortløpende gjennom
året, undergraves budsjettprosessen som et svært viktig middel for en
samlet vurdering av mulige endringer. Regjeringen vurderer gjeldende
særavgifter løpende. Eventuelle endringsforslag vil bli fremmet
i de årlige budsjettrundene.
2. Avgiftsendringer som kan
bidra til å styrke folkehelsen
Det er allment akseptert
at pris påvirker atferd. Særavgiftene på alkohol og tobakk bidrar
til å øke prisen og redusere forbruket av disse varene. Avgifter
på usunne matvarer vil trolig ha liknende virkning. Det er imidlertid
mer krevende å utforme treffsikre avgifter på usunn mat. Det skyldes
blant annet at det er vanskeligere å trekke grensene mellom sunn
og usunn mat ut fra objektive og tekniske kriterier slik som for
alkohol og tobakk. Dels skyldes dette at det ikke synes å være noen klar
oppfatning av hvilke varer som faktisk er sunne/usunne, og dels
at blandingsprodukter kan ha både sunne og usunne ingredienser.
Videre er det normalt overforbruk av usunne næringsmidler som er
problematisk, ikke moderat inntak gjennom et normalt kosthold. Det er
også fare for at avgifter på utvalgte usunne varer kan skyve forbruket
over på andre varer som ikke nødvendigvis er spesielt sunne. Samlet
sett bør en derfor ikke ha overdreven tro på hva avgifter kan utrette
på kostholdsområdet. Andre tiltak kan ha vel så god effekt. Dessuten er
det hver enkelt av oss som har ansvar for at vi spiser sunt.
I dag er det særavgifter
på sukker, sjokolade- og sukkervarer og alkoholfrie drikkevarer
som er tilsatt sukker eller kunstig søtning. Disse avgiftene er
i første rekke fiskale, men de kan også ha positive helsemessige
effekter.
I tillegg ilegges
alle næringsmidler merverdiavgift med redusert sats på 15 pst. Det
er tungtveiende argumenter mot å endre merverdiavgiften på enkelte
matvarer for å påvirke prisen på disse i forhold til andre matvarer.
Merverdiavgiften er en generell avgift på forbruk, dvs. at den bør
ilegges alle varer og tjenester med generell sats. Dersom man skal
ha en redusert sats på næringsmidler, bør den omfatte alle næringsmidler. Merverdiavgiften
er ikke egnet til å tilgodese spesielle formål, enten det er kosthold
eller andre hensyn. Slike endringer i merverdiavgiften kan gi store
avgrensings- og kontrollproblemer og høye administrative kostnader.
Spesielle satser for enkelte produkter kan dessuten skape betydelige
smitteeffekter fordi andre sektorer eller gode formål også vil ønske
å benytte merverdiavgiftssystem for å fremme sine interesser. Dette
vil svekke merverdiavgiften som en av statens viktigste inntektskilder.
Merverdiavgiften oppkreves i alle ledd i kjeden, dvs. at ved for
eksempel en høy sats for enkelte matvarer må både produsenter og
importører, grossister og detaljister vurdere hvilken sats varen
skal ha. En slik ordning vil dermed berøre et stort antall næringsdrivende
og medføre store økte administrative kostnader for næringslivet.
3. Endringer i avgiftssystemet
slik at produsenter som reduserer sukkerinnholdet i sine produkter
premieres
Skattedirektoratet,
ved det tidligere Toll- og avgiftsdirektoratet (TAD), har tidligere
vurdert om særavgiftene på sjokolade- og sukkervarer, alkoholfrie
drikkevarer og rent sukker, burde erstattes med en generell avgift
på sukkerinnholdet i mat- og drikkevarer, jf. Prop. 1 LS (2012-2013)
Skatter og avgifter og toll 2013 punkt 11.16. Konklusjonen var at
en slik avgift vil være vanskelig å praktisere, vil medføre økt
byråkrati og gi store kontrollproblemer for avgiftsmyndighetene.
Det vil også være krevende å avgiftslegge kun tilsatt sukker.
I arbeidet vurderte
TAD, i samråd med Mattilsynet, om EUs regelverk for merking av totalt
sukkerinnhold i mat- og drikkevarer (matinformasjonsforordningen) kunne
danne grunnlag for en ny generell sukkeravgift. TADs konklusjon
var at forordningen var uegnet til dette. Begrunnelsen var blant
annet at forordningen inneholder en rekke unntak som i praksis innebærer
at flere sukkervarer faller utenfor merkebestemmelsene. I tillegg
krever merkereglene kun merking av totalt sukkerinnhold,
ikke mengden tilsatt sukker. Helsedirektoratet uttalte at det ikke
var noen gode helseargumenter for en avgift basert på totalt sukkerinnhold.
Dette fordi mange matvarer som inngår i et sunt og variert kosthold
i tråd med myndighetenes anbefalinger, inneholder naturlige sukkerarter.
TAD vurderte det
derfor slik at dersom man til tross for manglende merking likevel
skulle avgiftslegge etter mengde tilsatt sukker, måtte avgiften
baseres på deklarering fra importører eller produsenter. En slik
løsning ville ifølge TAD ha klare svakheter, fordi det ikke finnes analysemetode
for å fastslå mengde tilsatt sukker med nødvendig grad av sikkerhet.
Det er med andre ord ikke mulig å kontrollere aktørenes deklarering.
En avgiftsomlegging ville dessuten innebære at et betydelig
antall nye virksomheter ble avgiftspliktige etter særavgiftsregelverket,
noe som ville gi økte administrative kostnader. På bakgrunn av dette
frarådet TAD en ny særavgift på tilsatt sukker i mat- og drikkevarer.
Regjeringen Stoltenberg II fulgte TADs anbefaling, og foreslo ingen
avgiftsomlegging i budsjettet for 2013.
4. Avvikle ordningen med avgiftsfri
privatimport av sendinger med verdi under 350 kroner
Jeg er godt kjent
med utfordringene knyttet til dagens avgiftsfritak. Skatte- og avgiftssystemet
bør utformes så nøytralt som mulig. Samtidig må hensynet til nøytralitet
balanseres mot andre viktige hensyn. Avgiftsfritaket for småforsendelser
medfører at slike varer kan fritas fra deklareringsplikten ved innførsel.
Dermed påløper det ikke kostnader knyttet til tollekspedering ved
innførselen. Det er særlig viktig å holde de administrative kostnadene
nede når varene har lav verdi. Til illustrasjon tar en av de største
speditørene ca. 160 kroner i gebyr for å tollekspedere varer med
verdi over 350 kroner. Dette er ikke et gebyr til tollmyndigheten,
men prisen speditøren tar for en tjeneste. Dersom tilsvarende gebyr
pålegges varer med verdi under 350 kroner, vil det bli en handelsbarriere
for varer i dette segmentet.
En avvikling av
350-kronersfritaket forutsetter grundige utredninger. Det er ikke
realistisk å avvikle grensen fra 2019. Jeg vil imidlertid arbeide
for å finne gode løsninger på dette området som balanserer de ulike
løsningene. EU har nå vedtatt å avvikle sitt avgiftsfritak fra 2021.
Tilbydere som er etablert i tredjeland - eksempelvis Norge - kan
registrere seg via en forenklet registreringsløsning og betale merverdiavgift
før varene sendes til mottakeren i EU. EU arbeider for tiden med
å utarbeide nødvendig regelverk for å gjennomføre løsningen. Jeg
er opptatt av at vi følger med på dette regelverksarbeidet. Også
OECD vurderer løsninger som ivaretar de ulike hensynene. Finansdepartementet
deltar aktivt i dette arbeidet.
5. Skaffe mer kunnskap og statistikk
om grensehandelen og dens omfang
Det foreligger allerede
mye informasjon fra ulike kilder som kan bidra til å belyse omfanget
av grensehandel, netthandel, tax free-handel og uregistrert forbruk.
Den viktigste kilden
for grensehandel er en kvartalsvis undersøkelse som Statistisk sentralbyrå
gjennomfører om nordmenns handel på dagsturer til utlandet. Undersøkelsen
viser ikke grensehandel fordelt på enkelte varegrupper. Sist gang
SSB publiserte tall for grensehandel fordelt på utvalgte varegrupper,
var i 2011.
Modellen KONSUM-G
ble opprinnelig laget for arbeidet i Grensehandelsutvalget (NOU
2003: 17). Modellen har siden blitt videreutviklet, og Statistisk
sentralbyrå oppdaterer modellen årlig. Modellen beskriver effekter
på skatteinntektene av å gjøre endringer i avgiftene på grensehandelsutsatte
varer, som alkohol og tobakksvarer. I modellen er det blant annet
gjort antagelser om nordmenns grensehandel av matvarer, alkohol og
tobakksvarer, målt i kroner. Disse tallene er beheftet med betydelig
usikkerhet.
Folkehelseinstituttet
gir anslag på nordmenns forbruk av sigaretter og snus (i volum)
som kommer fra uregistrerte forsyningskilder, dvs. grensehandel,
tax free og smugling. Også bransjeorganisasjonen Tobakkindustriens
Felleskontor gjennomfører en årlig undersøkelse hvor de anslår omfanget
av sigaretter i Norge som kommer fra uregistrerte kilder. Tobakkindustriens
metode er å plukke tomme sigarettpakker fra gater og avfallsdunker
i forskjellige norske byer, for så å undersøke hvor pakkene kommer
fra.
Videre gir Folkehelseinstituttet
statistikk for omsetningen av tax free-varer på norske lufthavner.
Tallene er brutt ned på øl, vin, hetvin, brennevin, sigaretter,
røyketobakk og snus. Tax free-omsetningen av sjokolade, sukkervarer,
parfyme mv., oppgis ikke.
Det er flere kilder
som kan belyse utviklingen i netthandel fra utlandet. Hovedorganisasjonen
Virke gjennomfører en årlig utvalgsundersøkelse (Virkes e-Handelsrapport).
Undersøkelsen anslår nordmenns kjøp av forskjellige varer og tjenester
fra norske- og utenlandske nettbutikker. Betaling over nettet med
norske bankkort kan være en annen kilde til informasjon om netthandel fra
utlandet. Videre har Tolldirektoratet oversikt over deklarert merverdiavgift,
særavgifter og toll, som følge av postimport av varer fra utlandet
med verdi over 350 kroner (inkludert frakt- og forsikringskostnader).
Varesendinger med
verdi under 350 kroner (inkl. frakt- og forsikringskostnader) til
mottaker i Norge er fritatt for merverdiavgift og eventuelle andre
avgifter eller toll. Disse varene registreres ikke. Det foreligger
av den grunn ikke statistikk som viser omfanget av netthandel av
varer med lav verdi fra utenlandske nettbutikker. Departementet
arbeider nå med å skaffe informasjon som er egnet til å belyse omfanget
av netthandelen av varer med verdi under 350 kroner.