Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Elise Bjørnebekk-Waagen, Tore Hagebakken, Ingvild Kjerkol, Tuva
Moflag og Tellef Inge Mørland, fra Høyre, Torill Eidsheim, Astrid
Nøklebye Heiberg, Erlend Larsen og Sveinung Stensland, fra Fremskrittspartiet,
Bård Hoksrud og Sylvi Listhaug, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, fra
Sosialistisk Venstreparti, Sheida Sangtarash, fra Venstre, Carl-Erik
Grimstad, og fra Kristelig Folkeparti, lederen Olaug V. Bollestad,
mener det er hensiktsmessig å behandle endringer i de angjeldende
lovene i en samleproposisjon. Endringene omfatter stort sett innføring
av overtredelsesgebyr for overtredelser der dagens reaksjonsmidler
ikke anses tilstrekkelige til å reagere hensiktsmessig for å sikre
etterlevelse av regelverket.
Komiteen mener innføring av
overtredelsesgebyr reiser en del generelle problemstillinger, uavhengig av
hvilken lov det er aktuelt å innføre dem i, og mener dette er behørig
drøftet i samleproposisjonen. Således velger komiteen å ikke kommentere
endringene i de enkelte lovene særskilt, med unntak av forslagene
som gjelder atomenergiloven og strålevernloven.
Komiteen merker seg at de
foreslåtte endringene er tilpasset de nye reglene om administrative
sanksjoner i forvaltningsloven kapittel IX.
Komiteen mener at de foreslåtte
endringene bidrar til at regelverket blir mer effektivt, at formålet
bak reguleringen oppnås lettere, og at det er viktig å ha tilstrekkelige
og hensiktsmessige reaksjonsformer ved brudd på regelverket.
Komiteen stiller seg bak forslagene
og de vurderinger som er gjort for hver enkelt lov med tanke på
hvilke handlingsnormer det bør være overtredelsesgebyr for, hvem
som bør kunne ilegges slikt gebyr, og hvilke skyldkrav som bør gjelde.
Komiteen støtter også forslaget
om at det gis forskriftshjemler for utmåling og betaling av overtredelsesgebyr.
Komiteen er enig i at det
tas inn en hjemmel i atomenergiloven for å kunne ilegge
tvangsmulkt, og stiller seg også bak den foreslåtte endringen i
strålevernlovens bestemmelse om tvangsmulkt.
Komiteen viser til at det
i departementets høringsrunde generelt var stor støtte blant høringsinstansene
til å bruke overtredelsesgebyr som sanksjonsmiddel der det er behov
for det og det er rettssikkerhetsmessig forsvarlig.
Komiteen viser til at det
i proposisjonen foreslås endringer i tobakksskadeloven §§ 36 a og
37. Komiteen viser
videre til Prop. 75 L (2017–2018) Endringer i tobakkskadeloven (ulovlig
handel med tobakksvarer mv.), der det foreslås en rekke endringer
i tobakksskadelovens systematikk. For å sikre en mest mulig helhetlig
og samkjørt lovsystematikk har departementet fremmet forslagene
til endring av tobakksskadeloven §§ 36 a og 37 på nytt i Prop. 75
L (2017–2018). Komiteen tar
dette til etterretning og fremmer således ikke forslag til endringer
i de nevnte bestemmelsene i denne innstillingen, og viser til komitéinnstillingen
til Prop. 75 L (2017–2018).
Komiteen har merket seg at
det finnes en selvjustisordning for markedsføring av legemidler
i regi av bransjeforeningen Legemiddelindustrien (LMI) og Legeforeningen.
Markedsføring av legemidler er underlagt omfattende internkontroll
og selvjustisregler. Bransjens selvjustis er basert på internasjonalt
regelverk og er mer omfattende enn det offentlige regelverket. Eksempler
på det er regler som skal forhindre utilbørlig påvirkning av helsepersonell,
samt offentliggjøring av økonomiske overføringer til helsepersonell. Komiteen mener
at man i utformingen av detaljene for den offentlige gebyrordningen
også må ta bransjens selvjustis med i vurderingen.