Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jan Bøhler, lederen Lene Vågslid og Maria Aasen-Svensrud, fra Høyre,
Peter Frølich, Guro Angell Gimse og Frida Melvær, fra Fremskrittspartiet,
Himanshu Gulati og Solveig Horne, fra Senterpartiet, Jenny Klinge
og Emilie Enger Mehl, og fra Sosialistisk Venstreparti, Petter Eide,
viser til at det i proposisjonen foreslås endringer i reglene om opptak
og gjenbruk av forklaringer i retten. Målet med proposisjonen er
i første rekke å legge til rette for utprøving av en ordning der
forklaringer fra tingretten gjenbrukes ved avspilling av opptak
i ankedomstolen, både i straffesaker og sivile saker.
Komiteen viser til at det etter
tvisteloven § 13-7 allerede foreligger en plikt til å ta opptak
av forklaringer fra parter, vitner og sakkyndige under hovedforhandling
i sivile saker, og at det i proposisjonen foreslås at plikten utvides
til å også omfatte forklaringer avgitt under ankeforhandling. Komiteen merker
seg at proposisjonen inneholder forslag om at retten også skal foreta opptak
av forklaringer under hoved- og ankeforhandling i straffesaker.
Komiteen viser til at kun en
liten andel av domstolene har utstyr til å foreta lyd- og bildeopptak
i dag. Opptak i sivile saker kan unnlates dersom retten ikke har
tilgjengelig nødvendig utstyr for opptak, og komiteen viser til at det i
proposisjonen foreslås at det skal innføres en tilsvarende unntakshjemmel
for opptak i straffesakene.
Komiteen er kjent med det for
tiden gjennomføres en prøveordning med lyd- og bildeopptak i tinghuset
i Tromsø, og at Domstoladministrasjonen ønsker å utvide denne prøveordningen.
Prøveordningen har så langt vært begrenset til opptak av forklaringer
under hoved- og ankeforhandling, og gjenbruk av opptakene har ikke
vært prøvd ut. Komiteen merker
seg at departementet ønsker å legge til rette for å prøve ut en
ordning med gjenbruk av forklaringer i retten, slik at dette kan
gi et bedre grunnlag for å ta stilling til om og eventuelt hvordan
en slik ordning bør innføres i norsk rett. Dette er bakgrunnen for
forslaget i proposisjonen om at en forklaring avgitt under hovedforhandling,
i utvalgte domstoler og etter nærmere regler, kan spilles av for
å tre i stedet for umiddelbar bevisførsel i en eventuell ankesak.
Komiteen er positiv til prøveprosjektet
med lyd og bilde og fremholder at målet på sikt er at det skal legges
til rette for lyd- og bildeopptak i alle landets domstoler. Komiteen stiller
seg positiv til en utvidelse av prøveordningen som et ledd i denne
prosessen. Komiteen registrerer
også at proposisjonens forslag om endringer i reglene om gjenbruk
av forklaringer i retten vil være i tråd med Straffeprosessutvalgets
vurderinger.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Senterpartiet,
viser til at det i 2016 ble bevilget 2 mill. kroner til en prøveordning
med lyd- og bildeopptak i retten i den hensikt at de tekniske, økonomiske
og rettslige sidene ved opptak i retten ble belyst. Prosjektet har
så langt kun omfattet opptak. Flertallet viser også til at
Domstoladministrasjonen nå ønsker å kunne prøve ut avspilling av
opptak av forklaringer avgitt ved lavere instans under ankeforhandlinger.
I statsbudsjettet for 2018 ble det bevilget midler til videreføring
og utvidelse av prosjektet. Flertallet viser til at resultatene av
prøveprosjektet/ene skal dokumenteres, og at det skal utarbeides
en rapport som skal beskrive de foretrukne løsninger, kostnader
og implementering av utstyr i alle landets rettssaler. Flertallet viser
til høringssvaret fra Domstoladministrasjonen, hvor de fremhever
at det er behov for nærmere regler om arkivering og innsyn i opptakene.
Flertallet viser for øvrig
til departementets presisering rundt tvisteloven § 13-7 og straffeprosessloven § 23,
hvor retten kan beslutte at det skal tas opptak også av andre deler
av forhandlingene enn forklaringene. Flertallet ser dette som positivt
da det kan være av interesse for ettertiden å dokumentere disse
delene av forhandlingene. Muligheten til å dokumentere større deler av
rettsaken kan også være aktuell for saker som er av stor betydning.
For øvrig viser flertallet til
at en forklaring i retten ofte må sees i sammenheng med andre hendelser
og uttalelser i rettslokalet, da konteksten vil kunne påvirke forklaringen.
Flertallet viser videre til
NOU 2006:10 Fornærmede i straffeprosessen – nytt perspektiv og nye
rettigheter punkt 9.8.8.3 side 159–160, hvor det ble problematisert
at fornærmede og vitner måtte forklare seg for retten gjentatte
ganger. Utvalget foreslo at lyd- og bildeopptak av forklaringer
avgitt i første instans burde kunne spilles av ved en eventuell
ankebehandling. Flertallet viser
til juryutvalgets utredning av problemstillingen avgitt 17. juni
2011 (NOU 2011:13), hvor det ble foreslått at avspilling av forklaringen
skulle kunne skje når ny forklaring ville innebære en uforholdsmessig tung
byrde, og når retten finner det forsvarlig av hensyn til sakens
opplysning. Flertallet viser
også til Straffeprosessutvalgets forslag om at en forklaring avgitt
for retten eller i et tilrettelagt avhør, som regel skal spilles
av for helt eller delvis å tre i stedet for muntlig og direkte avhør
i ankesaken, når hensynet til forsvarlig saksopplysning ikke taler
imot det. Flertallet ser
det som positivt at vi er et godt skritt i riktig retning for å
få til en rettsprosess som er mindre belastende for fornærmede og
vitner. Flertallet støtter
departementets forslag om en hjemmel til å fastsette i forskrift
at forklaringer som er tatt opp i første instans, etter nærmere
regler og i utpekte domstoler skal spilles av for å tre i stedet
for gjentatte forklaringer i annen instans.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet støtter departementets standpunkt
om ikke å følge opp Straffeprosessutvalgets forslag om at forklaringer
skal nedtegnes dersom det ikke tas opptak, og viser til at det har
vært avgjørende for departementets syn at dette vil kreve for mye
ressurser av domstolene.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet og Senterpartiet,
støtter departementets forslag om at Høyesterett og lagmannsrettene
gis en mulighet, men ikke plikt til å spille av opptakene som er
relevant for silingsavgjørelsene. For å sikre en effektiv saksbehandling
bør avspilling, slik departementet foreslår, bare foretas dersom
retten mener det er nødvendig.
Flertallet viser til at adgangen
til avspilling av opptakene i det store og hele vil effektivisere
og forenkle saksprosessene i domstolene.
Flertallet mener videre det
er positivt at prosjektet videreføres slik at opptakene kan benyttes
i ankebehandlingen. Dette er et viktig bidrag til å sikre så vel rettssikkerheten
til den enkelte som selv er part i en sak, som transparens og offentlighet
omkring rettspleien.
Flertallet påpeker at dersom
opptak i retten skal få tiltenkt virkning, må den dømmende rett
som benytter opptak helt eller delvis i stedet for fysisk oppmøte
av vitne, sørge for supplerende vitneførsel når det oppstår et informasjonsunderskudd.
Bruk av opptak i retten må ikke overstyre krav til sakens opplysning
og et riktig materielt grunnlag for dom. Flertallet påpeker at supplerende
spørsmål til vitner som ellers er hørt ved avspilling av opptak
fra første instans, kan gjøres ved fjernavhør (telefonavhør
eller ved bruk av videokonferanse) dersom retten finner dette forsvarlig
og hensiktsmessig.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener man
ikke kan sette ressursargumenter mot folks behov for en styrket
rettsikkerhet. Disse
medlemmer er enige med Straffeprosessutvalget, som foreslår
at forklaringer skal nedtegnes dersom det ikke kan gjøres opptak. Disse medlemmer støtter
ikke departementets standpunkt i dette spørsmålet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
støtter at også straffeprosessloven endres slik at opptak under
rettsmøter også blir hovedregelen i straffesaker. Flertallet vil likevel understreke at
en slik endring bør følges opp med midler til faktisk å installere
opptaksutstyr i domstolene, og til opplæring i bruk. Opptak vil
gi en styrket rettssikkerhet og kan føre til mindre tidsbruk og
større tillit til rettsavgjørelser. Dette bør derfor følges opp
med tilstrekkelig finansiering og tildeling, slik at det ikke igjen
blir en endring som ikke fører til en endring i domstolenes virksomhet. Flertallet er
videre enig i at gjenbruk av forklaringer kan være en styrke, de
er mer begivenhetsnære, det stenger for tilpasninger og kan føre
til bedre opplyste ankebehandlinger. Motforestillingene, som at
det er brudd med tradisjonen med bevisumiddelbarhet og at saker
kan endre seg til ankebehandlingen, tilsier at ordningen bør prøves
ut. Flertallet vil
derfor støtte forslagene.