Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Zaineb Al-Samarai, Jette F. Christensen, lederen Anniken Huitfeldt, Martin
Kolberg og Jonas Gahr Støre, fra Høyre, Hårek Elvenes, Trond Helleland, Ingjerd
Schou og Michael Tetzschner, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen, Hans
Andreas Limi og Christian Tybring-Gjedde, fra Senterpartiet, Liv
Signe Navarsete, fra Sosialistisk Venstreparti, Audun Lysbakken,
fra Venstre, Solveig Schytz, og fra Kristelig Folkeparti, Knut Arild
Hareide, merker seg at det nordiske samarbeidet har bred folkelig
støtte og at oppslutningen øker.
Komiteen understreker at den
internasjonale situasjonen tilsier et behov for tettere nordisk
samarbeid. Det er spesielt viktig at Norden tydelig støtter opp
om overnasjonalt samhold og samarbeid når Europa står i en krevende
brytingstid. Komiteen merker
seg at etterspørselen etter nordiske løsninger, for eksempel innen
likestilling og klima, er større enn noen gang.
Komiteen er godt kjent med
at Norden har et unikt internasjonalt omdømme og er synlig på viktige internasjonale
arenaer.
Komiteen merker seg at samarbeidet
i Norden spenner stadig dypere, både i offentlig og privat sektor. Komiteen ser
i den anledning positivt på at arbeidsmarkedet i Norden er integrert
og fungerer stadig bedre.
Komiteen merker seg at regjeringen
vil satse videre på å utvikle nordisk kjøpekraft og omstillingsevne, jf.
«Norden i omstilling», som et hovedsatsingsområde under 2017-formannskapet
i Nordisk ministerråd. Satsing på et strategisk nordisk partnerskap
i europa- og utenrikspolitikken har blitt viktigere som følge av
en mer uforutsigbar internasjonal utvikling.
Komiteen merker seg at regjeringen
er opptatt av at det nordiske regjeringssamarbeidet skal være praktisk,
nyttig og utgjøre en forskjell for folk.
Komiteen understreker at løsning
av grensehindre og styrking av mobilitet fortsatt vil være en viktig
og praktisk del av samarbeidet. Komiteen anerkjenner også at
felles språk, kultur og verdier har stått sentralt i Norden og slik
sett representerer lim i samarbeidet.
Komiteen merker seg at de viktigste
resultatene i det norske samarbeidet i 2017 har vært innen de allerede
etablerte prosesser innen en rekke samfunnsområder.
Komiteen merker seg en rekke
sentrale områder i det norske formannskapet for 2017. Særlig har komiteen merket
seg at det i Nordisk ministerråd, etter norsk initiativ, er satt
i gang en utredning for å analysere behov og potensial for en norsk
finansieringsordning for risikoinvesteringer i bedrifter i en tidlig
fase. Videre har komiteen merket
seg erfaringer med nordisk samarbeid som ble presentert under det
nordiske statsministermøtet i Bergen i 2017. Særlig ser komiteen frem
til resultatene av et nordisk program for reduksjon av plastavfall,
materialgjenvinning, effektive avfallssystem, reduksjon av marin
forurensning og mikroplast, og dessuten økt kunnskap om biobaserte
og nedbrytbare alternativ til plast.
Det er, slik komiteen ser
det, viktig at Nordisk ministerråd arbeider med samferdsel og kommunikasjon, blant
annet ved å utvikle jernbanestruktur på tvers av landegrenser.
Komiteen merker seg at den
norske vektleggingen av «Norden i Europa» under formannskapet reflekterer
regjeringens prioritering av europapolitikken og følger opp ambisjonen
til Finland om å sette «mer nordisk nytte i EU» på dagsordenen.
Komiteen ser at Nordisk ministerråd
har fått et nytt arktisk samarbeidsprogram kalt «Nordisk partnerskap
for Arktis» for perioden 2018–2021.
Komiteen merker seg også at
de nordiske lands ulike tilknytninger til NATO og EU setter visse
avgrensinger på hvor langt det nordiske samarbeidet kan gå på enkelte
områder. Samtidig bidrar det stadig nærere samarbeidet mellom NATO
og EU, Finland og Sveriges nære samarbeid med NATO og Norges nære
samarbeid med EU til at mulighetene for nordisk samarbeid er større
enn tidligere.