A.
vedtak til lov
om endringer i universitets-
og høyskoleloven (NOKUTs oppgaver, eksamen og personvern mv.)
I
I lov 1 . april
2005 nr. 15 om universiteter og høyskoler gjøres følgende endringer:
§ 2-1 første ledd skal lyde:
(1) NOKUT er et statlig forvaltningsorgan som er faglig uavhengig i oppgavene
nevnt i tredje og fjerde ledd.
§ 3-9 annet og femte ledd skal
lyde:
(2) Styret oppnevner
sensor ved eksamen, prøve, bedømmelse av oppgave eller annen vurdering
når resultatet inngår på vitnemålet eller innregnes i karakter for
vedkommende studium. Det skal være minst to sensorer, hvorav minst
én ekstern, ved bedømmelse av kandidatenes selvstendige arbeid i
høyere grad. Det skal utarbeides
skriftlig sensorveiledning til alle eksamener.
(5) Ved ny sensurering
etter §§ 5-2 og 5-3 benyttes minst to nye sensorer, hvorav minst
én ekstern. Endring kan gjøres både til gunst og ugunst for klager.
Hvis den endelige karakter er fastsatt på grunnlag av både skriftlig
og muntlig prøve og karakteren endres
etter ny sensur av den skriftlige del av eksamenen, holdes
ny muntlig prøve til fastsetting av endelig karakter.
§ 4-8 annet og femte ledd skal
lyde:
(2) En student som
grovt klanderverdig har opptrådt på en slik måte at det er skapt
fare for liv eller helse for pasienter, brukere, barnehagebarn,
elever eller andre som studenten har å gjøre med som del i klinisk
undervisning eller praksisstudier, eller som gjør seg skyldig i
grove brudd på taushetsplikt eller i grovt usømmelig opptreden overfor
disse, kan etter vedtak av styret selv eller institusjonens klagenemnd,
jf. § 5-1, utestenges fra studier med klinisk undervisning og praksisstudier
og fratas retten til å gå opp til eksamen i disse studiene ved institusjoner
under denne lov i inntil tre år. Institusjonen skal informere Helsedirektoratet om utestenging
etter dette alternativ når det gjelder studenter som følger utdanninger
som kan utløse rett til autorisasjon etter helsepersonelloven § 48
første ledd.
(5) Kandidaten har
rett til å la seg bistå av advokat eller annen talsperson fra sak
om bortvisning eller utestenging er reist, eventuelt fra skriftlig
advarsel etter første ledd er gitt. Utgiftene til dette dekkes av
institusjonen, etter sats fastsatt etter forskrift om salær fra
det offentlige til advokater mv. 3. desember 1997 nr. 1441. Finner styret selv eller
institusjonens klagenemnd, jf. § 5-1, at det er brukt lengre tid
enn hva som er rimelig og nødvendig, kan salæret settes ned. Vedtak
om salærnedsettelse kan påklages til departementet eller særskilt
klageorgan oppnevnt av dette, jf. § 5-1 syvende ledd.
§ 4-9 tredje ledd skal lyde:
(3) Den som er dømt eller har vedtatt forelegg for
forhold som innebærer at hun eller han må anses som uskikket til
å delta i arbeid med pasienter, brukere, barnehagebarn, elever eller
andre, kan utestenges fra praksisstudier eller klinisk undervisning
hvor slik deltakelse må anses som uforsvarlig på grunn av den kontakt
studenten får med disse i denne forbindelse.
§ 4-14 skal lyde:
§ 4-14 Nasjonal vitnemåls- og
karakterportal
(1) Nasjonal vitnemåls-
og karakterportal skal sikre sannferdig informasjon om vitnemål
og karakterer og forhindre bruk av forfalskede vitnemål og karakterutskrifter. Staten ved departementet eier portalen.
(2) En persons fødselsnummer,
D-nummer og informasjon som
kan identifisere utdanningsinstitusjonene som i databasene sine
har opplysninger om personens utdanningsresultater, innhentes
automatisk til portalen, uavhengig av om portalen er tatt i bruk
av den informasjonen gjelder. Vitnemål og karakterer skal kun innhentes fra
utdanningsinstitusjonene når portalen er tatt i bruk av den informasjonen
gjelder. Den personen informasjonen
gjelder for, bestemmer
hvem som skal få tilgang til informasjonen i portalen, hvilken informasjon
de skal få tilgang til, og for hvilket tidsrom.
(3) Forvaltningsorganet som er ansvarlig
for Vitnemålsportalen, er også behandlingsansvarlig for personopplysningene
i portalen. Departementet kan gi forskrift om portalen, blant annet
om hvilke opplysninger som skal registreres og hvordan opplysningene
skal behandles.
Ny § 4-15 skal lyde:
§ 4-15 Innhenting og behandling av personopplysninger
i studieadministrative systemer
(1) Utdanningsinstitusjonen kan
behandle personopplysninger om en søker, student eller doktorgradskandidat
når formålet med behandlingen er å ivareta den registrertes rettigheter,
eller å oppfylle institusjonens oppgaver og plikter etter universitets-
og høyskoleloven.
(2) Utdanningsinstitusjonen kan
behandle opplysninger om navn, fødselsnummer, midlertidig fødselsnummer,
D-nummer og karakterer fra videregående opplæring og universiteter
og høyskoler hentet fra offentlige myndigheter, offentlige systemer
for vitnemål, statlige, fylkeskommunale og private utdanningsinstitusjoner
når dette er nødvendig for å oppfylle formålet som er nevnt i første
ledd. Innhenting av opplysningene kan skje elektronisk.
(3) Utdanningsinstitusjonen kan
også behandle opplysninger om helse, sosiale forhold og andre sensitive
opplysninger som studenten selv har gitt institusjonen, eller har
samtykket til at institusjonene skal få, når disse opplysningene
er nødvendige for formål som nevnt i første ledd. Disse begrensningene
i institusjonens adgang til å behandle opplysninger om helse, sosiale
forhold og andre sensitive opplysninger gjelder ikke for nødvendig
behandling etter §§ 4-10 og 4-12.
(4) Utdanningsinstitusjonen kan
fatte vedtak ved helt eller delvis automatisert saksbehandling i
sine studieadministrative systemer. Den personen som vedtaket retter seg
mot, kan kreve at vedtaket overprøves manuelt av utdanningsinstitusjonen.
(5) Utdanningsinstitusjonen kan
motta og behandle studentens politiattest elektronisk i sine studieadministrative
systemer på studier der det kreves at studenten skal legge frem
politiattest, jf. § 4-9. Politiattest som er utstedt og signert
digitalt, kan kun leveres til utdanningsinstitusjonen
i digital form. Det forutsettes at studenten selv innhenter og formidler
politiattesten til utdanningsinstitusjonen.
(6) Departementet kan gi forskrift
om behandling og registrering av personopplysninger i studieadministrative systemer.
Ny § 4-16 skal lyde:
§ 4-16 Innhenting og behandling av personopplysninger
i Samordna opptak
(1) Samordna opptak er en nasjonal
samordningstjeneste for behandling av søknader om opptak til høyere
utdanning. Samordna opptak, utdanningsinstitusjonene og andre organer
som deltar i det samordnede opptaket kan behandle personopplysninger
om en søker, når formålet er å behandle en søknad om opptak til
høyere utdanning.
(2) Bestemmelsene i § 4-15 annet,
tredje og fjerde ledd gjelder tilsvarende for Samordna opptak.
(3) Forvaltningsorganet som er ansvarlig
for Samordna opptak er behandlingsansvarlig for personopplysningene
i det samordnede opptaket. Departementet kan gi forskrift om behandling
og registrering for det samordnede opptaket.
§ 5-3 skal lyde:
§ 5-3 Klage over karakterfastsetting –
rett til begrunnelse
(1) Kandidaten har
rett til å få en begrunnelse for karakterfastsettingen av sine prestasjoner.
Ved muntlig eksamen eller bedømmelse av praktiske ferdigheter må krav
om slik begrunnelse fremsettes umiddelbart etter at karakteren er
meddelt. Ved annen bedømmelse må krav om begrunnelse, dersom kandidaten
får meddelt karakteren elektronisk og kan fremsette krav om begrunnelse
på tilsvarende måte, fremsettes innen én uke fra karakteren ble
kunngjort. Ved annen type kunngjøring må krav om begrunnelse fremsettes
innen én uke fra kandidaten fikk kjennskap til karakteren, likevel
ikke mer enn tre uker fra karakteren ble kunngjort.
(2) Begrunnelse
skal normalt være gitt innen to uker etter at kandidaten har bedt
om dette. I begrunnelsen skal det gjøres rede for de generelle prinsipper
som er lagt til grunn for bedømmelsen og for bedømmelsen av kandidatens
prestasjon. Institusjonen bestemmer
om sensor skal gi begrunnelsen muntlig eller skriftlig.
(3) Sensorveiledningen skal
være tilgjengelig for kandidatene etter at karakterer er fastsatt.
(4) En kandidat
kan klage skriftlig over karakteren for sine egne prestasjoner innen
tre uker etter at eksamensresultat er kunngjort. Ny sensurering
skal da foretas. Det er individuell
klagerett ved gruppeeksamen. En eventuell endring av karakter etter
klage vil kun gjelde for den som har klaget. Ved ny sensurering
skal sensorene ikke få opprinnelig karakter, sensors begrunnelse
for denne eller studentens begrunnelse for klagen. Er krav om begrunnelse
for karakterfastsetting eller klage over formelle feil ved oppgavegivning,
eksamensavvikling eller gjennomføring av vurderingen fremsatt, løper
klagefristen etter denne paragraf fra kandidaten har fått begrunnelsen
eller endelig avgjørelse av klagen foreligger. Ved bruk av løpende
vurdering kan institusjonen bestemme om kandidaten skal fremsette
klage etter vurdering av separat prøve, oppgave eller annen vurdering, eller
om klage skal fremsettes når resultatet fra fag, emne eller emnegruppe
er kunngjort.
(5) Bedømmelse av
muntlig prestasjon og vurdering av praksisstudier eller lignende
som etter sin art ikke lar seg etterprøve, kan ikke påklages. Forprøver
kan bare påklages når prøven ikke er bestått. Institusjonen kan, dersom
sensurtidspunktet kunngjøres senest når forprøven avholdes, fastsette
kortere klagefrist enn tre uker ved ikke bestått forprøve. Klagefristen
kan ikke settes kortere enn én uke.
(6) Hvis karakteren ved ny sensur
avviker med to eller flere karakterer fra opprinnelig sensur, skal
utdanningsinstitusjonen foreta ytterligere en vurdering før endelig
karakter fastsettes.
(7) Karakterfastsetting ved ny sensurering
etter denne paragrafen kan ikke påklages.
§ 5-4 skal lyde:
§ 5-4 Organ for internasjonalt utdanningssamarbeid
(1) Departementet har opprettet
et forvaltningsorgan som skal arbeide for å samordne og
fremme internasjonalt utdanningssamarbeid gjennom hele utdanningsløpet. Forvaltningsorganet er
administrativt underlagt departementet.
(2) Enkeltvedtak
om tildeling av midler som forvaltningsorganet fatter,
kan påklages til det organet som har delegert vedtaksmyndigheten.
Klageorganet kan ikke overprøve forvaltningsorganets skjønnsmessige
vurderinger.
(3) Departementet
kan gi forskrift om forvaltningsorganets saksbehandling,
mandat, organisering og øvrige administrative forhold.
§ 6-5 skal lyde:
§ 6-5 Midlertidig ansettelse i undervisnings-
og forskerstillinger
(1) Dersom det til
fast undervisnings- og forskerstilling ved en høyere utdanningsinstitusjon
ikke har meldt seg søker som etter fastsatte vilkår eller ansettelsesmyndighetens
vurdering er klart kvalifisert for fast ansettelse, og det ikke
er sannsynlig at kvalifisert søker vil melde seg ved ny kunngjøring,
kan likevel en søker ansettes for begrenset tid når:
-
a) muligheten for
tidsbegrenset ansettelse er nevnt i kunngjøringen, og
-
b) vedkommende,
etter ansettelsesmyndighetens vurdering, har forutsetninger for
å skaffe seg de nødvendige kvalifikasjoner i løpet av ansettelsesperioden.
Ansettelsesmyndigheten
fastsetter ansettelsesperioden, som ikke må vare over tre år. Ansettelsesperioden kan
likevel forlenges med den tid det tar å få gjennomført en forsvarlig
vurdering av vedkommendes kvalifikasjoner, men ikke ut over seks
måneder. Tidsrommet kan deretter ikke forlenges, og ny tidsbegrenset
ansettelse av vedkommende kan heller ikke skje. Ved utløpet av ansettelsesperioden
har vedkommende krav på å bli vurdert for fast ansettelse før stillingen
kunngjøres på ny. Blir arbeidstakeren
ikke funnet kvalifisert til fast ansettelse, må vedkommende fratre
uten oppsigelse, selv om ansettelsestiden har vart i mer enn tre
år.
(2) Dersom det ikke
har vært mulig å få søkere som tilfredsstiller kompetansekravene
for ansettelse etter første ledd, og det på grunn av undervisningssituasjonen
er helt nødvendig å foreta ansettelse, kan det foretas midlertidig
ansettelse for inntil tre år i lavere stilling som vedkommende tilfredsstiller
kompetansekravene til.
(3) Permisjoner
som vedkommende har krav på etter lov eller tariffavtale, skal ikke
medregnes ved beregning av ansettelsesperioden etter første og annet ledd.
(4) Ved statlige universiteter og
høyskoler skal vikar for arbeidstaker som har permisjon for å være
valgt eller åremålsansatt leder fratre stillingen uten oppsigelse
når stillingens faste innehaver gjeninntrer, selv om vikariatet har
vart i mer enn tre år. Har vikariatet vart i mer enn tre år, skal
vedkommende om mulig tilbys annen passende stilling i virksomheten.
Vikaren har også fortrinnsrett til ansettelse i staten på samme
vilkår som etter statsansatteloven §§ 19 og 24. Fortrinnsrett til
ansettelse i staten inntrer ved fratreden og varer inntil to år
etter fratreden.
§ 7-6 annet og tredje skal lyde:
(2) Avgjørelse om
generell godkjenning etter § 3-4, godskriving og faglig godkjenning
etter § 3-5, opptak av studenter etter §§ 3-6 og 3-7, rett til å
gå opp til eksamen etter § 3-10, rett til utsatt eksamen etter § 4-5,
annullering av eksamen eller prøve etter § 4-7, bortvisning og utestenging
etter §§ 4-8 til 4-10, tvungen avslutning av doktorgradsutdanning
etter § 4-13 og klage over formelle feil ved eksamen etter § 5-2,
regnes som enkeltvedtak etter forvaltningsloven. Det samme gjelder vedtak om tilrettelegging etter
§ 4-3, vedtak om sensur etter § 3-9 og klage på karakterfastsetting
etter § 5-3.
(3) Universiteter
og høyskoler skal regnes som offentlige organer etter likestillings- og diskrimineringsloven
§ 28.
Ny § 7-8 skal lyde:
§ 7-8 Rapportering til database for statistikk
om høyere utdanning
(1) Personopplysninger som nevnt
i annet og tredje ledd kan behandles i en database for statistikk
om høyere utdanning for å legge til rette for å utarbeide statistikk,
og å gjennomføre utredninger og forskning, og for departementets
forvaltning og styring av høyere utdanning.
(2) For studenter ved universiteter
og høyskoler kan følgende personopplysninger behandles:
(3) For doktorgradskandidater og
ansatte ved universiteter og høyskoler kan følgende personopplysninger
behandles:
(4) Departementet kan pålegge universiteter
og høyskoler å rapportere personopplysninger som nevnt i annet og
tredje ledd til databasen for statistikk om høyere utdanning. Innhenting
av opplysningene kan skje elektronisk.
(5) Personopplysningene i databasen
kan utleveres og sammenstilles til forskning og utredning i samsvar
med formålet i første ledd. Opplysningene kan også utleveres til
andre departementer og statlige organer som etter personopplysningsloven
har adgang til å behandle slike opplysninger.
(6) Departementet er behandlingsansvarlig
for databasen. Departementet kan gi forskrift om behandlingen av
opplysninger i databasen.
§ 8-1 annet ledd skal lyde:
(2) Styret skal
ha representanter fra studenter og ansatte. Styret skal ha en sammensetning
på minst fem medlemmer. Hvis styret har mer enn ti medlemmer, skal
hver av gruppene studenter og ansatte ha minst to medlemmer hver.
Kravene i likestillings- og
diskrimineringsloven § 28, jf. § 7-6 tredje ledd, om representasjon av
begge kjønn, skal være oppfylt innen den enkelte valgkrets.
§ 8-4 tredje ledd skal lyde:
(3) Hvis departementet ber om det, skal nærstående til
private universiteter og høyskoler gi departementet innsyn i
dokumentasjon om avtaler
som nevnt i første ledd.
§ 8-5 skal lyde:
§ 8-5 Tilsyn
(1) Departementet
fører tilsyn med private universiteter og høyskoler.
(2) Private universiteter
og høyskoler plikter å bistå under tilsynet. De skal gi opplysninger
som kan ha betydning for oppfyllelse av krav gitt i eller i medhold
av denne loven. Departementet kan kreve at institusjonen dokumenterer og redegjør
for slike opplysninger, for eksempel ved å utlevere eller sammenstille regnskapsmateriale
med bilag, korrespondanse og styreprotokoller. Tilsynsmyndigheten skal få adgang
til de lokalene institusjonen disponerer.
(3) Tilsynsmyndigheten kan kreve at
revisor og regnskapsfører utleverer opplysninger etter andre ledd
uten hinder av lovbestemt eller avtalt taushetsplikt.
(4) Departementet
kan gi forskrift om institusjonens plikt
til å bistå under tilsynet, blant annet om hvordan opplysninger
skal gis, og om adgang til institusjonens lokaler.
§ 8-6 skal lyde:
§ 8-6 Rapportering
(1) Private universiteter
og høyskoler skal rapportere regnskapsinformasjon og sammenstilte
data om studietilbud, studenter og personale til departementet.
(2) Private universiteter
og høyskoler må gi særskilt melding til departementet ved fusjon,
fisjon, salg, omdanning og avvikling av virksomheten. De skal melde fra før slike endringer
gjennomføres.
(3) Departementet
kan gi forskrift om private
institusjoners rapporteringsplikt og meldeplikt, hva rapporteringer
skal inneholde og formkrav.
§ 8-7 annet ledd skal lyde:
(2) Private universiteter
og høyskoler skal ha et økonomisk skille mellom de akkrediterte delene av virksomheten og de ikke-akkrediterte delene
av virksomheten. Regnskapene skal kunne dokumentere
at institusjonen opprettholder
et slikt skille mellom delene av virksomheten.
§ 8-8 skal lyde:
§ 8-8 Pålegg om retting
Hvis departementet
avdekker brudd på bestemmelser gitt i eller i medhold av denne loven eller i grunnlaget for tilskuddet,
kan departementet pålegge institusjonen å rette dette innen en gitt frist.
§ 8-9 skal lyde:
§ 8-9 Krav om tilbakebetaling av statstilskudd
Hvis statstilskudd
disponeres i strid med bestemmelser gitt i eller i medhold av denne
lov eller grunnlaget for tilskuddet, kan departementet kreve tilskuddet tilbakebetalt. Vedtak om tilbakebetaling
av statstilskudd er tvangsgrunnlag for utlegg.
§ 8-10 første ledd skal lyde:
(1) For å sikre
at pålegg som er gitt
etter § 8-8 blir fulgt,
kan departementet bestemme at den pålegget retter seg mot, skal
betale en tvangsmulkt
til staten. Tvangsmulkten fastsettes som løpende dagsmulkt fra utløpet
av fristen som er satt i pålegget, og inntil forholdet er rettet.
§ 8-11 første og annet ledd
skal lyde:
(1) Hvis en institusjon overtrer bestemmelser
gitt i eller i medhold av denne loven, kan departementet ilegge institusjonen et overtredelsesgebyr.
Overtredelsesgebyr kan ilegges foretak selv om ingen enkeltperson
har utvist skyld.
(2) Størrelsen på
overtredelsesgebyret fastsettes i hvert
enkelt tilfelle. Et
endelig vedtak om overtredelsesgebyr er tvangsgrunnlag
for utlegg.
§ 8-12 første ledd skal lyde:
(1) Hvis en institusjon ikke retter
alvorlige forhold som er i
strid med bestemmelser gitt i eller i medhold av denne loven, innen
fristen etter § 8-8, kan departementet trekke akkrediteringen av
institusjonen eller studietilbudet tilbake.
§ 9-4 niende ledd skal lyde:
(9) Kravene i likestillings- og diskrimineringsloven § 28 om
representasjon av begge kjønn skal være oppfylt innen den enkelte
valgkrets.
§ 10-3 femte ledd skal lyde:
(5) Direktøren er
ansvarlig for at den samlede økonomi- og formuesforvaltning skjer
i samsvar med departementets generelle bestemmelser om økonomiforvaltningen
og forutsetninger for tildeling av bevilgninger. Direktøren utarbeider
og legger fram for styret budsjettforslag og
årsregnskap, og holder rektor løpende orientert om regnskapets stilling
i forhold til budsjettet og om andre forhold av betydning for institusjonenes virksomhet.
II
Loven gjelder fra
den tid Kongen bestemmer.