Dok. 8:181 S (2017-2018) om
konseptvalgutredninger (KVU) for jernbane
Jeg viser til representantforslag
181 S (2017-2018) fra stortingsrepresentantene Arne Nævra, Kari
Elisabeth Kaski, Freddy André Øvstegård, Karin Andersen, Sverre
Myrli, Siv Henriette Jacobsen og Nils Kristen Sandtrøen om igangsetting
av konseptvalgutredninger for jernbanestrekningene Oslo-Stockholm
og Oslo-Gøteborg.
Representantene
viser til at om lag 1,4 millioner mennesker reiser mellom Oslo og
Stockholm hvert år. Kun 300 000 av disse tar toget. En viktig årsak
til dette lave tallet er at toget tar over 5 timer. Videre viser
representantene til at det svenske Trafikverket ferdigstilte en åtgärdsvalsstudie
(tilsvarende KVU) av mulighetene for en ny togstrekning Oslo–Stockholm
i november 2017, hvor målet var å redusere reisetiden drastisk.
Utredningen konkluderte med at det var et stort potensial og kundegrunnlag
for en slik strekning. En annen utredning, utført av et svensk selskap
eid av svenske kommuner, beregnet at det er mulig å redusere reisetiden
til 2 timer og 55 minutter ved å bruke en kombinasjon av eksisterende
og nye togstrekninger. Ifølge deres beregninger, basert på erfaringer
fra andre land, vil en slik reisetid gjøre at om lag 60 prosent
av dagens flypassasjerer går over til tog. Det vil i så fall bety
at togstrekningen Oslo–Stockholm vil være økonomisk lønnsom, i tillegg til
å ha en positiv klimaeffekt.
Forslagsstillerne
mener resultatene fra den svenske utredningen er såpass positive
at Jernbanedirektoratet må få i oppdrag å gjøre en konseptvalgutredning
(KVU) på hele strekningen Oslo–Stockholm i samarbeid med svenske
myndigheter. Representantene ber om at utredningen ser på ulike
traséer og inkluderer en vurdering av ulike finansieringsmetoder
for strekningen, inkludert opprettelsen av et eget statlig selskap
som får ansvaret for planlegging og bygging av strekningen.
Videre understreker
representantene at Gøteborg havn gjerne blir kalt Norges største
havn. I korridoren Gøteborg–Malmø–København oppstår halvparten av godset
som skal til Norge. Men bare noen få prosent av godsmengden sendes
med tog til og fra Oslo-området. Resten går på veg. Representantene
mener årsaken til den lave andelen gods på tog først og fremst er
at jernbanens fysiske beskaffenhet ikke gjør godstransport på jernbanen
til et konkurransedyktig alternativ. Samtidig peker representantene
på at jernbanen har en lav andel av personreiser til Gøteborg og
videre sørover.
Regjeringen la frem
Meld. St. 33 (2016-2017) Nasjonal transportplan 2018-2029 den
5. april 2017. Planen beskriver rammene for hvordan vi skal løse
transportutfordringene fremover, herunder nødvendige infrastrukturtiltak.
For strekningen
Oslo-Stockholm har regjeringen i NTP 2018-2029 varslet oppstart
av en konseptvalgutredning (KVU) for Kongsvingerbanen.
Grensekryssende trafikk vil være et viktig element i denne utredningen.
Videre har Jernbanedirektoratet deltatt i den svenske åtgärdsvalsstudien
som har sett på utviklingsbehov og –muligheter for strekningen Oslo-Stockholm. Den
svenske studien peker på at det på lang sikt kan være nødvendig
med betydelige infrastrukturinvesteringer for å redusere reisetiden
med tog mellom våre to hovedsteder betraktelig. Det er et stort
transportpotensial mellom hovedstedene og byene underveis.
Det er verken i
den svenske eller norske transportplanen prioritert midler til å
oppgradere strekningen. Det svenske foretaket Oslo-Sthlm 2:55 ser
på dette grunnlag på mulighetene for en privat finansiert utbygging.
Samferdselsdepartementet er godt kjent med disse planene. I tillegg
pågår også andre liknende initiativ. Jeg har tidligere uttrykt stor
begeistring for løsninger for store samferdselsprosjekter som kan
realiseres uten å belaste skattebetalerne. Jeg er for øvrig positivt
overrasket over at representanter som tidligere har gitt tydelig uttrykk
for skepsis til å etablere flere selskaper i jernbanesektoren nå
ser ut til å omfavne denne modellen.
Ettersom det nylig
er gjennomført en utredning i regi av svenske myndigheter og det
er planer om å se på den grensekryssende trafikken som en del av
KVU for Kongsvingerbanen, er det etter min vurdering ikke hensiktsmessig
å sette i gang en egen KVU for Oslo-Stockholm nå.
Strekningen Oslo-Gøteborg
er, som Arbeiderpartiet pekte på i Innst. 460 S (2016-2017), utredet
en rekke ganger, senest i en felles norsk-svensk studie som ble
ferdigstilt i mai 2016. I denne studien vurderte Trafikverket og
det tidligere Jernbaneverket nødvendige infrastrukturtiltak for
å styrke både person- og godstrafikken på strekningen på kort, mellomlang
og lang sikt. De viktigste tiltakene på norsk side inngår i IC-utbyggingen
gjennom Østfold. Både det pågående Follobaneprosjektet, samt Sandbukta-Moss-Såstad
som starter opp i år, er viktige tiltak. Sammen med resten av den
planlagte utbyggingen på Østfoldbanen gir dette redusert reisetid og
økt kapasitet for både person- og godstrafikken. I utkastet til
handlingsprogrammet for perioden 2018-2029 har Jernbanedirektoratet
i tillegg foreslått tiltak som gir økt kapasitet for godstog på
Østfoldbanen, herunder nye og forlengede kryssingsspor på Østfoldbanen Østre
linje. På lengre sikt kan det være aktuelt med tiltak mellom Halden
og Kornsjø.
Konseptvalgutredningen
for IC-strekningene på Østlandet ble ferdigstilt i 2012. KVUen anbefalte
bygging av dobbeltspor på Østfoldbanen til Halden. Dette er fulgt
opp i etterfølgende transportplaner, og utgjør brorparten av infrastrukturinvesteringene
på den norske delen av strekningen.
Regjeringen ønsker
at vi sammen med våre svenske og danske kollegaer gjennomfører en
skandinavisk jernbanestudie som ser på strekningen Oslo-Gøteborg-København
under ett. Dette er beskrevet i regjeringens politiske plattform.
Denne studien vil imidlertid ikke være en KVU, men en mer overordnet
strategisk utredning som kan danne grunnlag for ev. videre utredningsbehov.
Selv om det etter
min vurdering, ikke er behov for å sette i gang egne konseptvalgutredninger
for strekningene Oslo-Stockholm eller Oslo-Gøteborg, vil jeg imidlertid
fortsette det gode samarbeidet med mine nordiske kolleger om den
videre utviklingen av grensekryssende samferdselsinfrastruktur.