Samferdselsdepartementet
legger i proposisjonen fram forslag om plassering av nye bomstasjoner
med tilhørende bompengetakster og rabattordninger for Oslopakke
3 trinn 2.
Samferdselsdepartementet,
Oslo kommune og Akershus fylkeskommune undertegnet i juni 2017 en bymiljøavtale
for perioden 2017–2023. Avtalen legger til rette for at veksten
i persontransporten i Oslo og Akershus skal tas med kollektivtransport,
sykkel og gange. Avtalen er basert på Nasjonal transportplan 2014–2023
og beskriver ansvars- og oppgavefordeling mellom partene for finansiering
av tiltak. Oslopakke 3 er en del av bymiljøavtalen. Den lokalt reviderte
avtalen for Oslopakke 3 av 5. juni 2016 og tilleggsavtale til denne
avtalen av 13. juni 2017 ble vedtatt av Oslo kommune og Akershus
fylkeskommune i hhv. juni 2016 og juni 2017. I tråd med Stortingets
behandling av Prop. 86 S / Innst. 464 S (2016–2017) ble det fra
1. oktober 2017 innført et nytt takstsystem med tids- og miljødifferensierte
bompengetakster i Oslopakke 3.
Bymiljøavtalen og
de lokale avtalene om Oslopakke 3 omfatter prosjekter og tiltak
som skal sikre en miljøvennlig transportutvikling i hovedstadsområdet.
God samordning mellom transporttiltak og arealbruk er viktig for
å sikre at målet for bymiljøavtalen nås.
Bymiljøavtalen og
byutviklingsavtalen skal reforhandles til en felles byvekstavtale
som forventes forhandlet fram i løpet av 2018. Oslopakke 3 er i
dag en del av bymiljøavtalen, og vil også bli en del av kommende byvekstavtale.
I de reviderte avtalene
om Oslopakke 3 er det lagt til grunn at bomstasjonene i dagens ring
beholdes som ett bomsnitt og bygges om til tovegs innkreving. Videre
legges det til grunn at det blir etablert et nytt bomsnitt med bomstasjoner
for tovegs innkreving i en ny indre ring i Oslo. I tillegg til eksisterende
bomstasjoner ved bygrensen i vest (mot Bærum) legges det opp til
etablering av nye bomstasjoner for envegs innkreving i retning mot Oslo
på bygrensen i nord (mot Romerike) og sør (mot Follo). Bomstasjonene
ved bygrensen omtales som ett bomsnitt. Fra lokale myndigheters
side tas det sikte på at det nye takstsystemet og de nye bomstasjonene,
inkl. ombygging av bomstasjonene i Osloringen, blir satt i drift
fra 1. mars 2019. Innkrevingsperioden for Oslopakke 3, inkludert
trinn 2, gjelder for perioden 2017–2036, jf. Prop. S 86.
I proposisjonens
kapittel 2 omtales Oslopakkenes bakgrunn. I kapittel 3 omtales de
lokalpolitiske vedtakene.
I kapittel 4 omtales
aktuelle prosjekt og tiltak i Oslopakke 3 trinn 2.
Oslopakke 3 skal
finansiere et bredt spekter av prosjekter og tiltak for å bedre
transporttilbudet innenfor statens og lokale myndigheters ansvarsområder.
Jernbanesatsingen finansieres av staten i sin helhet.
Innenfor lokale myndigheters
ansvarsområder innebærer den lokalt reviderte avtalen en kraftig
satsing på kollektivtrafikktiltak, med statlige bidrag og bompenger
som de tyngste finansieringskildene. Av de samlede bompengene er
det beregnet at om lag 72 pst. vil gå til investeringer i og drift
av kollektivtransport, 13 pst. til sykkeltiltak og 15 pst. til rene
vegtiltak. Fra lokale myndigheters side er Fornebubanen, ny sentrumstunnel
for T-banen, baneløsning for Nedre Romerike og nytt signal- og sikringsanlegg
for T-banen (CBTC) vurdert som aktuelle store kollektivtrafikktiltak.
Drift, vedlikehold og oppgradering av eksisterende T-baner og samlet
plan for oppgradering av eksisterende trikkenett tilpasset nye trikker
inngår også i den lokalt reviderte avtalen.
Den lokalt reviderte
avtalen om Oslopakke 3 legger til grunn at E18 Vestkorridoren finansieres
med statlige midler, en egen etterskuddsvis bompengeinnkreving for
hver parsell og totalt om lag 2 mrd. 2016-kroner fra Oslopakke 3.
I proposisjonens
kapittel 5 omtales trafikkgrunnlaget for Oslopakke 3 trinn 2.
I kapittel 6 omtales
bompenger og bompengeopplegg.
Den lokalt reviderte
Oslopakke 3-avtalen med tilleggsavtale innebærer at bomstasjonene
i Osloringen får tovegs innkreving. Eksisterende bomstasjoner i
Bærumsringen beholder envegs innkreving. Det legges opp til å etablere
14 nye bomstasjoner for envegs innkreving i retning Oslo på Oslos
bygrense i nord mot Romerike og i sør mot Follo, samt 39 nye bomstasjoner
for tovegs innkreving i Oslo, på Ring 2 med armer mot Sinsen/Grefsen
og Trosterud.