Høringsinstansenes
syn og departementets vurderinger
Departementet har
mottatt 14 høringsuttalelser. Det har kommet høringsuttalelser fra
Regelrådet, Industri Energi og Justis- og beredskapsdepartementet
uten merknader. Høringsuttalelsen fra Utenriksdepartementet gjaldt
å få mer informasjon om Nærings- og fiskeridepartementets vurderinger
av Norges WTO-forpliktelser, som nå er innarbeidet i lovproposisjonen. Flere
høringsuttalelser, herunder fra GIEK og Eksportkreditt Norge, gjelder
forskrift om eksportkredittordningen. Departementet vil vurdere
disse høringsuttalelsene i det videre arbeidet med forskriften.
Det tas sikte på å legge fram en revidert forskrift når lovendringen
trer i kraft.
Flere av høringsinstansene
har pekt på at Eksportkreditt Norges og GIEKs tilbud av lån og garantier
for å finansiere kjøp av skip fra verft i Norge når disse skipene skal
brukes i Norge, bør gjøres permanent. Departementet viser til at
det er lagt opp til en treårig, midlertidig ordning som skal evalueres.
Departementet vil komme tilbake til Stortinget med en vurdering
av om ordningen skal videreføres.
Fiskerinæringen etterspør,
ifølge Norske Skipsverft, samme fleksibilitet fra GIEK og Eksportkreditt
Norge som den det ordinære bankvesenet viser i krevende perioder.
Den største garantisten for Eksportkreditt Norges låneportefølje
er GIEK. GIEKs garantiordninger skal gå i balanse på lang sikt.
Etter at kontrakten er gjennomført, er GIEKs rolle å opptre som
garantist og sikre statens verdier. GIEK har i hovedsak samme handlingsrom som
private banker når det gjelder å håndtere engasjementer i krevende
perioder.
Sjømat Norge har
anmodet om at GIEK, sammen med bankene, påser at ikke kravet til
egenkapital blir for høyt. Når GIEK skal gå i balanse på lang sikt,
tilsier dette at prosjektene ikke kan ha for høy risiko, og at det
må forventes at låntaker kan betjene gjelden. For den nye ordningen
er det regulert i GIEKs regelverk at GIEK skal følge kravene til
kontantandel på minimum 20 pst. i den OECD-tilknyttede eksportfinansieringsavtalens
sektoravtale for skip, og dermed at lånet skal utgjøre maksimalt
80 pst. av prosjektkostnaden. GIEK kan maksimalt ta 75 pst. av risikoen
i det underliggende låneengasjementet.
Norsk Industri har
tatt opp at finansiering av ombygginger bør omfattes. Ombygginger
dekkes av dagens eksportkredittordning, og tilsvarende vil gjelde
for utvidelsen til skip fra verft i Norge når disse skipene skal brukes
i Norge.
Samtlige høringsinstanser
med merknader er positive til departementets forslag til endringer
i lov om Eksportkreditt Norge AS. Det har ikke kommet noen innsigelser
eller alternative forslag i høringsrunden. På denne bakgrunn foreslår
departementet å endre loven i tråd med forslaget.