Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jorodd Asphjell, Martin Henriksen, Mani Hussaini og Torstein Tvedt
Solberg, fra Høyre, Kent Gudmundsen, Turid Kristensen, Marianne
Synnes og Mathilde Tybring-Gjedde, fra Fremskrittspartiet, Åshild
Bruun-Gundersen og lederen Roy Steffensen, fra Senterpartiet, Marit
Arnstad og Marit Knutsdatter Strand, fra Sosialistisk Venstreparti,
Mona Fagerås, fra Venstre, Tina Shagufta Munir Kornmo, og fra Kristelig
Folkeparti, Hans Fredrik Grøvan, viser til representantforslaget.
Kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner har uttalt seg
om forslaget i brev av 22. februar 2018. Brevet følger som vedlegg
til denne innstillingen.
Komiteen viser til at læreren
er skolens viktigste ressurs, og at tilgang på kvalifiserte lærere
er en nøkkelfaktor for å sikre kvalitet i opplæringen. Komiteen viser
videre til at forslagsstillerne peker på at det er ulike estimat
for hvor mange lærere Norge vil trenge i fremtiden. Komiteen merker
seg statsrådens brev, hvor han viser til at årsaken til de ulike
estimatene er at det er brukt ulike metoder for å beregne, og at
disse supplerer hverandre. Komiteen viser til at statsråden
legger modellen LÆRERMOD til grunn, og at beregninger basert på
denne viser at det kun er blant grunnskolelærere det vil være en
mangel framover, mens beregningene for andre lærergrupper – praktisk-pedagogisk
utdanning (PPU og PPU-Y), og faglærere og andre lærere – viser et overskudd.
Komiteen viser til at det finnes
mange gode tiltak som kan settes inn for å styrke rekrutteringen,
som blant annet veiledningsordningen som Stortinget har vedtatt,
og som regjeringen nå skal implementere. Komiteen viser videre til at
det er viktig med kvalitet i utdanningen, og at det jobbes med læringsmiljø
på studiesteder slik at vi øker trivselen for studentene og gjennomføringsgraden.
Komiteen understreker at trygge
og kompetente lærere er den viktigste nøkkelen til en god skole.
Et viktig tiltak for å forhindre frafall og lærermangel er god veiledning
for nyutdannede lærere. Praktisk læring og veiledning fra en erfaren
kollega gjennom det første året etter endt utdanning vil sikre en
god overgang mellom utdanning og jobb og hjelpe lærerne til å lykkes.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til at
lærerne selv peker på innføring av lærernorm som et viktig tiltak
for å sikre at flere blir lengre i jobb, og for å gjøre yrket mer
attraktivt for flere. Normen vil gi lærerne mer tid til hver enkelt elev
og mer tid til å utføre oppgaven sin på en bedre måte enn i dag
i møte med ulike elever som har ulike utfordringer.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Kristelig Folkeparti, merker seg videre at forslagsstillerne
peker på at søkningen til lærerutdanningen har gått noe ned, og
at mange lærerstudenter faller fra underveis i utdanningen. I tillegg
er det en utfordring at nyutdannede ikke søker seg til lærerjobber
eller slutter etter kort tid i yrket. Dette flertallet mener det
er viktig at rekrutteringen til lærerutdanningene og yrket styrkes,
og utfordringene som forslagsstillerne peker på knyttet til å rekruttere nok
kvalifiserte lærere, må tas på alvor.
Dette flertallet deler forslagsstillernes
bekymring for at rekrutteringen til lærerutdanningen og -yrket er
for svak. Dette
flertallet viser til at vi i fremtiden vil ha behov for betydelig
flere kvalifiserte lærere, blant annet som følge av innføring av
en lærernorm fra høsten 2018. Dette flertallet mener derfor
at det er viktig at det raskt settes inn tiltak for å styrke rekrutteringen,
og at dette krever et målrettet arbeid over tid.
I tillegg vil dette flertallet peke
på at det må arbeides for å styrke statusen til læreryrket.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre har som mål at alle
elever skal møte kvalifiserte og faglig dyktige lærere. Læreren
er den viktigste enkeltfaktoren for elevenes læring.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen har innført en ny femårig masterutdanning for grunnskolelærere,
en masterutdanning profesjonen selv har ønsket seg. Disse medlemmer vil
understreke at med en masterutdanning vil nyutdannede lærere få
rundt 60 000 kroner høyere startlønn enn tidligere.
Disse medlemmer viser til at
vi også har innført skjerpede opptakskrav til lærerutdanningene.
Det er innført krav om karakteren 4 i den enkleste formen for matematikk
fra videregående opplæring, men med mulighet for å bestå et forkurs
for å kvalifisere seg til opptak dersom eleven gikk ut med karakteren
3 i praktisk matematikk. Disse medlemmer viser til at
tilsvarende økte opptakskrav for sivilingeniørstudiet ved NTNU (krav
om minst 4 i matematikk R2) har gitt markert bedre gjennomføringsgrad.
Da karakter- og poengkrav ble innført for allmenlærerutdanning/grunnskolelærerutdanning
i 2005, gikk prosentvis gjennomføringsandel noe opp. Søkningen gikk
noe ned, men tok seg raskt opp igjen. Disse medlemmer mener det er
verdt å merke seg at da søkningen gikk opp, holdt gjennomføringsandelen
seg på et høyere nivå enn før innføringen av opptakskravet. Det
er derfor meget gode grunner til å forvente at skjerping av opptakskravene
til lærerutdanningen vil ha positiv effekt på gjennomføringen. For
å sikre et tilstrekkelig antall lærere i fremtiden vil det være sentralt
at en høyere andel av dem som starter studiene, også gjennomfører.
Disse medlemmer viser til at
søkertall til lærerutdanningen i 2018 utgjør ca. 9,5 pst. av det
totale antallet søkere, mot ca. 8,6 pst. på samme tid i fjor. Søkning
til alle typer lærerutdanninger øker mye mer enn det veksten i det
totale antallet søkere skulle tilsi. Disse medlemmer viser til at
dette samlet sett er de høyeste søkertallene til lærerutdanning
vi har sett. Disse
medlemmer viser videre til at det er en fremgang i antall førstevalgssøkere
til grunnskolelærerutdanning 1–7 (GLU) på ca. 15 pst., grunnskolelærerutdanning
5–10 har en økning på ca. 12,5 pst., og lektorutdanning en økning
på ca. 13,5 pst. Disse
medlemmer viser videre til at i 2015, året før innføringen
av karakterkrav 4 i matematikk, hadde man de høyeste søkertallene
på 2000-tallet for GLU. Årets søkertall til GLU 5–10 passerer 2015-tallene,
mens søkertallene til GLU 1–7 ligger rett i underkant. Søkning til
lektorutdanning har økt hvert år og øker fortsatt. Disse medlemmer viser videre
til at søkning til treårige yrkesfaglærerutdanninger og faglærerutdanninger
i praktiske og estetiske fag har gått opp med ca. 9 pst. Disse medlemmer vil
understreke at de høye søkertallene er viktige og gode nyheter for alle
elever.
Disse medlemmer viser videre
til at studenter som startet på grunnskolelærerutdanningen høsten 2017,
kan få ettergitt inntil 161 000 kroner av studielånet etter å ha
jobbet tre år som lærer. Disse medlemmer viser til at
de som utdanner seg på GLU 1–7, som gjennomfører denne utdanningen
på normert tid, og som velger å jobbe som lærer i de nordligste
fylkene, får den høyeste summen.
Disse medlemmer vil videre
vise til at UiT – Norges arktiske universitet og Nord universitet
har fått én mill. kroner hver til to pilotprosjekter for å utvikle modeller
som kan bidra til kvalifisering av flere lærere i Nord-Norge. Prosjektene
skal legge til rette for at de som i dag jobber i skolen uten godkjent
lærerutdanning, kan få mulighet til dette gjennom et mer fleksibelt utdanningstilbud. Disse medlemmer mener
dette er viktige bidrag for å øke rekrutteringen av kvalifiserte lærere
i nord. Disse medlemmer viser
også til at UiT – Norges arktiske universitet som pilot innførte
masterutdanning for lærere i 2010 og har i perioden etter dette opplevd
en sterk økning i søkning til studiene, også etter innføringen av
karakterkravet 4 i matematikk. Videre har Utdanningsdirektoratet
i inneværende år fått bevilget 10 mill. kroner til å utrede og foreslå
ordninger som bidrar til at flere ansatte i skolen fullfører lærerutdanninger.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen i 2017 bevilget 7,5 mill. kroner til å få flere til
å søke seg til lærerutdanningen rundt om i landet. Disse midlene
er fordelt på de enkelte lærerutdanningsinstitusjoner, og institusjonene
vil selv bestemme hvilke tiltak som settes inn.
Disse medlemmer vil vise til
den store satsingen på lærere som er blitt gjennomført de siste
årene. Siden 2013 har det vært en tredobling i antall lærere som får
mulighet til faglig påfyll gjennom videreutdanning gjennom Kompetanse
for kvalitet. Det er også lærere som tar videreutdanning utenom
denne statlige ordningen. For å sikre en skole der elevene lærer
mer, fortsetter regjeringen satsingen på videreutdanningen av lærere,
og i 2018 får hele 7 200 lærere tilbud om faglig påfyll.
Disse medlemmer viser til at
regjeringen har lagt til rette for nye karriereveier i skolen. I
2015 innførte regjeringen ordningen med lærerspesialister. Siden oppstarten
har 300 lærere blitt ansatt som lærerspesialister, og i 2018 utvides
ordningen med 300 til. Disse medlemmer viser
til at lærerspesialister skal være faglig oppdatert på skoleutvikling
og fagdidaktikk og bidra til å utvikle skolen som en lærende organisasjon. Disse medlemmer viser
til at en undersøkelse fra NIFU og NTNU Samfunnsforskning har evaluert
ordningen, som viser at en stor del av lærerne opplever ordningen
som en alternativ og attraktiv karrierevei.
Disse medlemmer mener summen
av disse tiltakene er viktig for både å sikre økt rekruttering til lærerutdanningene
og at flere lærere blir i klasserommet.
Disse medlemmer vil også peke
på at det er opprettet flere nye studieplasser i praktisk-pedagogisk utdanning
(PPU), slik at det blir enklere for dem med sterk realfagskompetanse
å kunne få en jobb i skoleverket.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
mangelen på tilstrekkelig kvalifiserte lærere er en av de største
utfordringene skolen står ovenfor de kommende årene, og registrerer
at sentrale høringsinstanser deler denne oppfatningen. Underdekning
av kvalifiserte lærere er ikke en ny problemstilling, men som det
påpekes i representantforslaget, er det i de senere årene gjennomført
flere politiske beslutninger som i sum forsterker en allerede utfordrende
rekrutteringssituasjon. Disse
medlemmer viser i denne sammenheng til tidligere forslag og
kritiske merknader fra de respektive opposisjonspartiene når det
gjelder innføringen av krav om karakteren 4 i matematikk for opptak
til lærerutdanningen og tilbakevirkende kraft for kompetansekrav
for undervisning. Dessuten har innføringen av femårig grunnskolelærerutdanning
på masternivå ført til en forskyvning av ferdigutdannede lærere.
I tillegg vil en nasjonal norm for økt lærertetthet øke behovet
for flere lærere ytterligere. I sum forsterker disse vedtatte endringene
en krevende rekrutteringssituasjon i skolen.
Svært mange kommuner
rapporterer om vansker med å tiltrekke seg ansatte med godkjent
kompetanse for undervisning. I en undersøkelse blant skoleledere
i Utdanningsforbundet i 2017 kommer det fram at én av tre skoler
sliter med å rekruttere lærere. Halvparten av skolene svarer at
de har én eller flere midlertidig ansatte i lærerstillinger uten
godkjent utdanning, der 44 pst. svarer «ja, noen få» og 5 pst. «ja,
flere».
Situasjonen er vanskelig
i hele landet, men den er spesielt utfordrende i Nord-Norge, der
lærermangelen er størst. I Nord-Norge er i tillegg antallet ledige
studieplasser på flere lærerutdanninger dramatisk høyt. Ved oppstart
av nytt skoleår var det totalt kun 65 studenter som fikk opptak
til lærerutdanningene ved Nord universitet, forutsatt at de besto
forkurseksamen. Imidlertid var det bare 12 av de 31 som tok eksamen
ved Nord universitet, som besto eksamen. Ved lærerutdanningene for
de yngste barna (GLU 1.–7.trinn), var bare 45 pst. av studieplassene
fylt opp ved hovedopptaket.
Innføring av kravet
om 4 i matematikk for opptak til lærerutdanningene er en vesentlig
årsak til at færre utdannes. Siden kravet ble innført, har norsk
skole gått glipp av nesten 1 000 lærere. Etablering av forkurs for
å kvalifisere søkerne har i liten grad hatt effekt. Av 1 042 studenter
som deltok på forkurs, var det bare 605 som meldte seg opp til eksamen,
og kun 149 studenter kvalifiserte seg til opptak. Når utgiftene
til disse kursene var ca. 10 mill. kroner, gir det en høy stykkpris
for de få som til slutt fikk opptak til lærerutdanningen.
Disse medlemmer viser til representantforslaget,
der det er påpekt at tilgjengelige data spriker når det gjelder
framskrivning av behovet for rekruttering de kommende årene. Bruk
av ulike modeller og ulike datagrunnlag fører derfor til uklare
framskrivninger. Disse medlemmer merker
seg at dette bekreftes av Kunnskapsdepartementet i brevet fra statsråden
til komiteen. Som tidligere nevnt forsterkes underdekningen som følge
av politiske vedtak de senere år som påvirker behovssituasjonen.
Disse medlemmer mener dette
tilsier et behov for utvikling av nye og sikrere modeller, og en
snarlig gjennomgang for å få oversikt over det totale behovet, i tråd
med representantforslaget.
På denne bakgrunn
foreslår disse
medlemmer følgende:
«Stortinget
ber regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet om å legge fram
en oversikt over det totale behovet for nye lærere og behovet for
videreutdanning av lærere i skolen som i dag ikke innfrir nye kompetansekrav.»
Disse medlemmer viser
til representantforslaget, der forslagsstillerne påpeker at flere
politiske vedtak med betydning for rekrutteringssituasjonen de senere
årene er vedtatt uten at konsekvensene er utredet på forhånd. Disse medlemmer viser
til forslagene i Dokument 8:194 S (2017–2018) om en tillitsreform i
skolen og innføringen av en nasjonal norm for økt lærertetthet som
svært viktige tiltak for å få tilbake reservestyrken av lærere.
Det er ikke lærermangel i Norge, men det er mangel på lærere som
jobber i skolen. Lærere som har sluttet i skolen, sier at økt byråkratisering
og mangel på tid til å følge opp hvert enkelt barn på en god måte,
er medvirkende årsaker til at de forlot læreryrket. Disse medlemmer erkjenner
like fullt at innføringen av en lærernorm utløser behov for ytterligere
lærerårsverk, og viser til brevet fra statsråden om at det ennå ikke
foreligger sikre beregninger for behovet, til tross for at det er
kort tid før normen skal tre i kraft. Kunnskapsdepartementet har
tidligere presentert en foreløpig beregning som viste at normen
vil kreve 2 802 nye lærerårsverk fra 2019. Det er for disse medlemmer dessuten
viktig å forhindre at en lærernorm skaper en uheldig forskyvning
av lærere mellom kommunene, der distriktskommuner taper i konkurransen
med store bykommuner i sentrale områder. Disse medlemmer mener det er
nødvendig å forhindre at normen forsterker lærermangelen og fører
til geografiske skjevheter. Disse medlemmer har merket
seg at det skal foretas en kvalitetssikring av kostnader knyttet
til oppdaterte GSI-tall på skolenivå, slik at ingen kommuner skal
tape på innføringen av normen. Videre skal det utredes hvordan innfasing
av en norm kan gjennomføres uten fare for forsterket lærermangel
i deler av landet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti,
viser til at læreren er skolens viktigste ressurs, og at det derfor
er viktig å sikre at alle elever har tilgang til gode og kvalifiserte
lærere som kan se den enkelte elev og gi tilpasset opplæring. Flertallet viser
til budsjettenigheten for statsbudsjettet 2018, hvor de fire partiene
er enige om at det skal innføres en lærernorm som vil bidra til
å sikre dette. Flertallet understreker
at målet med lærernormen er å sikre at alle elever i Norge har lik
tilgang til lærerressursene, uavhengig av om de bor i en storby
eller en bygd. Flertallet viser
videre til at blant annet Utdanningsforbundet mener at innføringen
av en norm i seg selv vil være med på å bidra til økt rekruttering,
da en av hovedårsakene til at lærere forlater skolen, er mangel
på tid til å gjøre oppgavene sine på en god måte og at de får lite
tid med elevene. Det vil også være viktig at arbeidet med å sikre
kvalifiserte lærere over hele landet fortsetter og forsterkes, og
at også kommunene i større grad tar i bruk virkemidlene de har tilgjengelig
for å rekruttere kvalifiserte lærere. Flertallet vil også peke på
budsjettenigheten, hvor det fremgår at ingen kommuner skal tape
på innføring av normen.
Flertallet viser videre til
budsjettenigheten, hvor det slås fast at innføring av lærernormen
skal sees i sammenheng med tiltak for å rekruttere et tilstrekkelig
antall kvalifiserte lærere. Flertallet legger til grunn
at regjeringen følger opp dette og setter inn nye tiltak for å imøtekomme
mangelen på kvalifiserte lærere. Flertallet mener at en stortingsmelding
vil føre til at tiltak ikke settes inn på lang tid, og ønsker derfor
ikke å støtte representantforslaget.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre
og Kristelig Folkeparti, fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre nok kvalifiserte lærere gjennom en forsterket
rekrutteringspolitikk og nye tiltak som bidrar til økt rekruttering
til lærerutdanningen og yrket.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener det er grunn til bekymring
over prognosene som viser at 170 av landets kommuner trolig ikke
kvalifiserer til å få midler til nye lærere ved innføring av lærernormen
slik den nå er definert. I all hovedsak er det snakk om små kommuner
i distriktene. En vil risikere at brorparten av lærerårsverkene
kun vil tilfalle de største kommunene Oslo, Bergen, Bærum, Trondheim
og Stavanger.
I en situasjon der
det allerede er krevende å rekruttere et tilstrekkelig antall kvalifiserte
lærere, synes disse
medlemmer det er påfallende og bekymringsfullt at politiske
vedtak gjennomføres uten en grundigere konsekvensvurdering i forkant. Disse medlemmer frykter
at et svakt beslutningsgrunnlag, og mangelfulle tiltak for å styrke
rekrutteringen, vil føre til en ytterligere forverret situasjon
som vil gå ut over elever, lærere og øvrige ansatte i skolen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til at på denne regjeringens vakt har bruken av ukvalifiserte lærere
i skolen økt og var i skoleåret 2016/2017 den høyeste på 15 år.
Dette viser at regjeringen Solbergs tiltak ikke har virket: Det
er nå fallende søkning til grunnskolelærerutdanningen, særlig på
barnetrinnet, og antallet ukvalifiserte som underviser i norske
klasserom, har økt. Til sammenligning gikk andelen som underviste
i norsk skole uten godkjent lærerutdannelse, ned fra 4,13 pst. i
2009/2010 til 3,24 pst. i 2013/2014, og dette viser at den rød-grønne regjeringen
lyktes med å snu en negativ trend i løpet av få år. Etter at Høyre
og Fremskrittspartiet inntok regjeringskontorene, har antallet ukvalifiserte
som underviser, økt til 5,6 pst. i 2017/2018. Fra 2013/2014 og fram
til i dag tilsvarer dette en økning på 40 pst. I praksis medfører
dette at elevene blir undervist av personer som ikke er utdannet
som lærere i 1,5 millioner skoletimer. Disse medlemmer mener dette
er uheldig for kvaliteten i undervisningen, og et stort paradoks
når regjeringen samtidig foretar forskriftsendringer som «avskilter»
erfarne lærere med formell lærerutdanning.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser til at bruken
av undervisningspersonale uten godkjent lærerutdanning i grunnskolen
økte med nesten 80 pst. under den rød-grønne regjeringen, dersom
en ser på årstimer fra skoleåret 2005–2006 til skoleåret 2012–2013.
Dette utgjør omtrent 800 årsverk. Disse medlemmer viser videre
til at det mellom 2005 og 2010 var nesten en dobling av bruken av
ukvalifiserte lærere. Fra skoleåret 2014–2015 til 2016–2017 har
det vært en økning i antall årstimer gitt av undervisningspersonale
som ikke oppfyller kompetansekravene for tilsetting. Økningen har vært
på 38 pst. Disse
medlemmer viser til at det i samme periode har vært en tredobling
av antall lærere som mottar videreutdanningstilbud, noe som medfører en
langt større vikarbruk som følge av at lærerne som tar videreutdanning,
har redusert stilling. Disse
medlemmer vil understreke viktigheten av videreutdanning som
en investering for samfunnet og fremheve at dette vil gjelde en
begrenset tidsperiode som en forventet konsekvens av regjeringens
storstilte satsing på videreutdanning av lærere. Disse medlemmer vil også fremheve
at det på samme tid har vært noe økning i elevtallet, særlig på
de laveste trinnene, og lite arbeidsledighet blant lærere, noe som
betyr behov for å ansette dem uten godkjent utdanning. Disse medlemmer er
også kjent med at en del av de ufaglærte vil være fremtidige lektorer,
hvor skoleeier inngår arbeidsavtaler om fast ansettelse under forutsetning
av bestått PPU innen to år. Dette bidrar positivt til å trekke inn
faglig dyktige arbeidstakere med mye faglig fordypning, men uten nødvendig
pedagogisk utdanning.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til rapporten om «Reservestyrken», som ble lagt fram av TNS Gallup
og Kunnskapsdepartementet i 2011. I rapporten oppgir lærere som
har sluttet i skolen, at mer tid til den enkelte elev, mindre byråkrati og
rapportering og økt profesjonelt handlingsrom er tiltak som kan
motivere dem til å gå tilbake til læreryrket. Videre mener disse medlemmer at
tillitsbasert ledelse i skolen, konkurransedyktige lønns- og arbeidsvilkår,
en attraktiv lærerutdanning og god oppfølging og veiledning av nyutdannede
lærere er viktige virkemidler for å rekruttere og beholde lærere,
og en forutsetning for å ivareta en sterk offentlig fellesskole. Disse medlemmer viser
til at de første årene i yrket er spesielt viktige, ettersom dette
er en kritisk fase der mange lærere faller fra. På oppdrag fra Stortinget
skal regjeringen nå utarbeide rammer for veiledning av nyutdannede
i samarbeid med partene i arbeidslivet, universitetene og høyskolene.
Skal en lykkes med en veiledning som omfatter alle, mener disse medlemmer at
kravet om veiledning må forskriftsfestes, og det må følge midler med.
Om lag 25 pst. av alle nyutdannede lærere går inn i andre yrker
enn læreryrket, noe som årlig tilsvarer om lag 1 000 lærere. Disse medlemmer savner
målrettede rekrutteringstiltak for å få ferdigutdannede til å søke
lærerjobb i skolen.
Disse medlemmer viser også
til at Lærerløftet i seg selv inneholder få konkrete rekrutteringstiltak,
og mener derfor det haster å komme i gang med flere spesifikke tiltak
for å rekruttere dyktige kandidater til både å velge, starte på
og fullføre en lærerutdanning. Disse medlemmer vil her særlig
understreke betydningen av gode og solide lærerutdanninger og at
læreryrket oppleves som attraktivt og faglig utviklende, for å sikre god
og stabil rekruttering av lærere over tid. Disse medlemmer mener at en
femårig lærerutdanning på masternivå kan bidra til tryggere, mer
reflekterte og faglig sterkere lærere, men mener regjeringen ikke
utnytter de mulighetene som ligger i å utvide lærerutdanningen med
ett helt år.
Disse medlemmer viser til
at det faglige utgangspunktet legges i lærerutdanningene. Regjeringen Stoltenberg
II endret allmennlærerutdanningene til å bli grunnskolelærerutdanninger.
Med den endringen skulle ikke kommende lærere lenger undervise i
alle fag og på alle trinn, og de skulle få mer fordypning i fagene. Disse medlemmer mener
dette var en riktig forbedring, siden faglig sterke lærere
er fundamentet for god læring i skolen. Men i tillegg må læreren
være i stand til å formidle faget, skape motivasjon, beherske et
bredt spekter av gode pedagogiske metoder og være en trygg leder
i klasserommet med autoritet og god sosial innsikt. Derfor vil disse medlemmer ha
en lærerutdanning med bedre og mer praksis i tillegg til den faglige fordypningen. Disse medlemmer viser
til at regjeringen Stoltenberg II innførte krav om minimum 100 dager
veiledet praksis i skolen for lærerstudenter. Når lærerutdanningen
nå utvides med et helt år, har Høyre- og Fremskrittsparti-regjeringen
bare funnet plass til ti dager mer praksis. Disse medlemmer mener dette er
alt for lite og innebærer at andelen praksis i den nyefemårige lærerutdanningen
svekkes sammenlignet med den forrige lærerutdanningen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre er enige i at det er
viktig med gode og solide lærerutdanninger og at læreryrket
oppleves som attraktivt og faglig utviklende for å sikre god og
stabil rekruttering av lærere over tid. Nettopp derfor har regjeringen
igangsatt flere tiltak som skal sikre nettopp dette. Disse medlemmer viser
til at det var denne regjeringen som innførte en femårig masterutdanning
for lærere, noe lærerne selv ønsket seg. Disse medlemmer viser til
at studentene på grunnskolelærerutdanningen for 1.–7. trinn nå kan
ta masterfordypning i begynneropplæring. Dette er helt nytt og vil
gi studentene helt andre forutsetninger den dagen de kommer inn
i klasserommet og skal ønske et helt kull med seksåringer velkommen. Disse medlemmer viser
videre til at digitale ferdigheter og bruk av IKT i undervisningen
blir vektlagt mer i alle fag, og at lærerstudentene får mer praksis
nå enn før. Disse medlemmer vil
også understreke betydningen av at studentene som skal undervise
de aller yngste elevene, skal ha fem dagers praksis i barnehage,
på samme måte som at barnehagelærerstudentene har fem dagers praksis
på småskoletrinnet. Disse
medlemmer mener dette vil kunne forberede de kommende lærerne
enda bedre på å gi førsteklassingene en trygg og god start på skoleløpet
sitt.
Disse medlemmer viser videre
til at regjeringen har innført nye karriereveier i skolen. I 2015
innførte regjeringen ordningen med lærerspesialister i skolen. Siden
ordningen ble innført, har 300 lærere blitt ansatt som lærerspesialister,
og i 2018 utvides ordningen med 300 til. Disse medlemmer viser til
at lærerspesialistene skal være faglig oppdatert på skoleutvikling
og fagdidaktikk og bidra til å utvikle skolen som en lærende organisasjon.
Videre skal de bidra til faglig utvikling på egen skole. Disse medlemmer viser
videre til at NIFU og NTNU Samfunnsforskning på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet
har evaluert ordningen. Sluttrapporten viser at en stor del av lærerne
opplever ordningen som en alternativ og attraktiv karrierevei. Disse medlemmer er
glade for at ordningen fremstår som en attraktiv karrierevei for
lærerne, og mener det viser at det var helt riktig av regjeringen
å jobbe frem dette for å sikre at de beste lærerne blir i klasserommet. Disse medlemmer vil
understreke at lærerspesialistene er et godt bidrag til skolens
faglige og pedagogiske arbeid.
Disse medlemmer mener utdanning
er viktig. Flere av regjeringens tiltak bidrar til å bygge opp flere gode
profesjonsfellesskap på skolene rundt om i landet, deriblant også
kompetansekrav for lærere som skal undervise i norsk, samisk, norsk
tegnspråk, engelsk og matematikk. Disse medlemmer mener et godt
profesjonsfellesskap, høy kompetanse og god skoleledelse er viktig
for å rekruttere og beholde nyutdannede i skolen. Å stille kompetansekrav
er å anerkjenne den betydningen lærernes kompetanse og faglige trygghet
har for tusenvis av elever. Disse medlemmer viser til
at størstedelen av lærere som har tatt videreutdanning de siste årene,
forteller at de har endret måten å undervise på, og at de selv opplever
at de har blitt bedre lærere. Det betyr ikke at de var dårlige lærere
før, men at de gode lærerne har blitt enda bedre.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener det er positivt
at lærer- og lektorstudenter kan ta vikartimer i skolen under utdanningen.
Det siste studiebarometeret viser at studenter i lærerutdanninger
jobber i snitt ni timer i uken utenom studiene. Disse medlemmer mener det
bør legges til rette for at mer av denne jobben både kan skje i
skolen for å være mer relevant for studentene under utdanningen,
og for å avhjelpe den store økningen i antall ukvalifiserte i skolen,
og viser til at dette støttes av blant andre Lektorlaget.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
«Stortinget
ber regjeringen legge til rette for at flere lærer- og lektorstudenter
skal kunne ta vikartimer i skolen under utdanningen.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
det er helt sentralt med innspill fra og tett dialog med skolens
parter og relevante organisasjoner for å løse utfordringen med hvordan
vi skal få mange nok til å søke og fullføre en lærerutdanning, hente
inn lærere utenfor yrket og motivere flere til å bli i lærerjobben.
Da regjeringspartiene ikke ville arrangere muntlig høring om problemstillingene
i dette representantforslaget, arrangerte derfor disse medlemmer en egen muntlig
høring, der det kom flere interessante forslag fra sentrale høringsinstanser.
Uten å forskuttere
arbeidet med en stortingsmelding om rekruttering av lærere, mener disse medlemmer at
flere av forslagene som har kommet inn i forbindelse med denne muntlige
høringen og de skriftlige innspillene til komiteen, bør inkluderes
i det kommende meldingsarbeidet. Blant annet gjelder dette forslag
om å tilby lærerutdannere å hospitere i skolen, noe som bør utredes
nærmere. Dette vil kunne avhjelpe behovet for lærere, samtidig som
lærerutdannerne vil få oppdatert kunnskap om arbeid i skolen og
et relevant grunnlag for eget FoU-arbeid. Dette tiltaket bør imidlertid
forbeholdes de lærerutdannerne som er kvalifiserte for tilsetting
som lærer i skolen.
Disse medlemmer mener flere
lærerutdannere, som både har solid forskningskompetanse og relevant profesjonskompetanse,
er en forutsetning for å sikre at alle lærerutdanningene har høy
kvalitet. Dette er også sentralt for å bedre gjennomføringen og
minsker risikoen for frafall under utdanningen. Derfor er det viktig
at lærerutdanningene har mulighet til å bygge opp forskningskompetanse
og har gode rammevilkår for praksisdelen av studiet.
På denne bakgrunn
fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for en helhetlig og god rekrutteringspolitikk
som sikrer nok lærerutdannere med høy forskningskompetanse og oppdatert
profesjonskompetanse.»
Selv
om disse medlemmer ønsker
en egen stortingsmelding om lærerrekruttering og en nasjonal rekrutteringsstrategi,
mener disse medlemmer at
det er viktig at myndighetene finner en god balanse mellom nødvendige
politiske føringer, rammebetingelser og krav, samtidig som sektoren
bidrar med innovasjon og egne tiltak i dette arbeidet. Disse medlemmer forventer
at lærerutdanningsinstitusjonene også arbeider med å finne egne,
forskningsbaserte løsninger på utfordringene med rekruttering og
frafall i de ulike lærerutdanningene, og at de bruker sin autonomi
til å arbeide med dette ut ifra egne strategiske prioriteringer og
lokale og geografiske forhold.
Disse medlemmer viser til
at også Universitets- og høgskolerådets (UHR) lærerutdanningsinstitusjoner anbefaler
alternative opptakskriterier til lærerutdanningene. Disse medlemmer har
merket seg at det er delte meninger i sektoren om karakterkravet,
men at UHR-Lærerutdanning er enig i at det bør prøves ut en ordning
der et snitt på minst 40 skolepoeng skal kunne gi opptak for dem
som har minst 3 i matematikk. Kunnskapsdepartementet ble oppfordret
til å utrede denne saken videre, og utdanningsinstitusjonene avventer fortsatt
status i denne saken. Disse
medlemmer støtter dette synet og viser til at Arbeiderpartiet,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti også tidligere har foreslått
alternative opptaksformer, for eksempel økt snittkarakter eller
karakterkrav i fagene studentene skal undervise i. Disse medlemmer mener dette
haster for å sikre nok lærere i skolen.
De mange tusen som
i dag arbeider i skolen, er åpenbart motiverte for å undervise og
ønsker seg en framtid i skolen. Kvalifisering av ukvalifiserte bør
etter disse medlemmers oppfatning
derfor være et prioritert område framover. Dette fordrer at ansatte
som ikke oppfyller kvalifikasjonskravene, bør få mulighet til å
kvalifisere seg ut over det som i dag ligger i videreutdanningsstrategien,
eventuelt knyttet til krav om bindingstid. Det samme gjelder forslag
om å utvide stipendordningene, slik at ordningen med stipender for
personer uten formell lærerkompetanse kan styrkes og den enkelte
kan få muligheten til å ta den utdanningen han eller hun trenger. Disse medlemmer har
merket seg innspill om behovet for å forbedre informasjonen om stipendordningen,
slik at rektorer og kommuner kjenner til ordningen og benytter seg
av den. På samme måte bør ordningene med nedskriving av studielån, som
i dag gjelder avgrensede geografiske områder, kunne utvides til
å gjelde for et større geografisk område med tilsvarende utfordringer,
samtidig som størrelsen på avskrivinger kan økes.
Gitt den prekære
rekrutteringssituasjonen som følge av innføringen av lærernorm og
«avskilting» av lærere, fremmer disse medlemmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen så snart som mulig komme tilbake til Stortinget
med flere tiltak for kvalifisering av ukvalifiserte som er ansatt
i undervisningsstillinger.»
«Stortinget
ber regjeringen forskriftsfeste den nasjonale veiledningsordningen
for nyutdannede lærere og i forbindelse med revidert nasjonalt budsjett
legge fram for Stortinget et forslag til hvordan denne skal finansieres.»
«Stortinget
ber regjeringen gjennomføre en nasjonal rekutteringskampanje og
stimulere til lokalt rekrutteringsarbeid rettet mot lærerstudenter
i siste del av utdanningen.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i forbindelse med statsbudsjettet for 2019 komme
tilbake til Stortinget med forslag om å utvide stipendordningene
og utvide området for nedskriving av studielån etter fullført lærerutdanning.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener
mangelen på lærere frarøver barna deres rett til et likeverdig opplæringstilbud
uavhengig av hvor i landet de bor, eller hvilke behov de måtte ha. Tilpasset
og likeverdig opplæring er viktige prinsipp i norsk skole. Det betyr
at opplæringen skal ta utgangspunkt i den enkelte elevs forutsetninger
for læring. Skal vi lykkes med å skape en skole som inkluderer alle
og gir alle like muligheter for å lykkes, trengs det flere lærere. Rekrutteringen
av nye lærere, og innsatsen for å beholde lærere, må styrkes for
at samfunnet skal kunne oppfylle elevenes rett til å motta undervisning
fra kvalifiserte lærere. Staten og kommunene rår i denne sammenheng
over de sentrale virkemidlene og er hovedansvarlige for å sikre
god rekruttering.
Disse medlemmer mener derfor
at denne regjeringen styrer med åpne øyne mot økt lærermangel. Disse medlemmer mener
det haster å ta grep for å avhjelpe en alvorlig lærermangel i skolen
og sikre at elevene møter en kvalifisert lærer i klasserommet.
Slik det er redegjort
for i representantforslaget og i merknadene, registrerer disse medlemmer en
rekke utviklingstrekk som peker i feil retning, og som forsterker
lærermangelen. Kompleksiteten i problemstillingen tilsier behov
for en egen stortingsmelding – både for å få en oversikt over den
totale situasjonen og for å vurdere ulike tiltak.
Disse medlemmer mener at det
bør vurderes nye seniortiltak for at lærere skal kunne stå lenger
i yrket. En stor del av lærerne går av med pensjon før oppnådd pensjonsalder.
Arbeidsgiverne og rektorene må stimulere lærere til å stå lenger
i arbeid og ta i bruk gode seniortiltak. Disse medlemmer mener regjeringen bør
ta et medansvar for å øke skoleeiernes handlingsrom i så måte. En
viktig ambisjon i IA-avtalen er å få flere arbeidstakere over 50
år til å fortsette lenger i arbeidslivet. Når avtalen nå skal revideres,
mener disse medlemmer at
avtalen må brukes som et viktig virkemiddel for å legge til rette
for at flere lærere kan stå lenger i yrket.
På denne bakgrunn
foreslår disse
medlemmer følgende:
«Stortinget
ber regjeringen om å legge fram en egen stortingsmelding om rekruttering
av lærere med tiltak for å sikre nok kvalifiserte lærere i hele
grunnopplæringen.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti viser
til at Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti over flere
år har foreslått i sine alternative budsjett å bevilge penger til
å innføre en obligatorisk mentorordning for nyutdannede lærere.
Denne ordningen innebærer at både den nyutdannede og mentoren blir
frikjøpt tilsvarende en 20 pst. stilling til gjennomføring av veiledningen. Disse medlemmer viser
videre til andre viktige tiltak som desentraliserte studietilbud
og at kommunene mer aktivt bruker lønnspolitikken for å rekruttere kvalifiserte
lærere. I tillegg må ukvalifiserte som jobber i skolen, i større
grad enn i dag få mulighet til å kvalifisere seg, og dette er noe
skoleeier må jobbe mer målrettet med enn i dag.
Disse medlemmer forventer
at regjeringen raskt setter i gang tiltak som styrker rekrutteringen
til utdanningen og yrket. Disse medlemmer mener at det
i tillegg må på plass strategier for å sikre at utdannede lærere
blir i yrket, og at de lærerne som i dag jobber utenfor skolen,
kommer tilbake til læreryrket.
Komiteens medlem fra Sosialistisk
Venstreparti vil vise til Utdanningsforbundets skriftlige innspill
til representantforslaget, der de vektlegger økt lønn som et viktig
tiltak for å rekruttere og beholde lærere:
«Lærerne i skoleverket
har hatt en langt lavere lønnsutvikling enn resten av samfunnet,
og med det fått et stadig lavere lønnsnivå sammenlignet med andre
tilsvarende yrkesgrupper. For at flere kvalifiserte lærere og ledere
skal ønske å bli værende i jobben, og mange nye skal ønske seg inn
i læreryrket, må lønnsvilkårene forbedres. Også lærerutdannernes
lønnsnivå må heves. Handlingsrommet som allerede finnes i avtaleverket
og som kan brukes til å heve lærernes lønnsnivå, må utnyttes. Tilbud
om et engangsbeløp til nye lærere som vil ta en lærerstilling i
den aktuelle kommunen/skolen kan også være et effektivt virkemiddel.
Det må også stilles krav til at arbeidsgiver mer aktivt må bruke
lønn for å rekruttere og beholde kvalifiserte lærere framfor å tilsette
ukvalifiserte.»
Dette medlem er enig i at
gode lønns- og arbeidsvilkår er viktige virkemiddel for å få bukt
med lærermangelen i skolen. Læreren er den viktigste enkeltfaktor
for kvaliteten på opplæringen, og nettopp derfor er det viktig å
sørge for at det er nok kvalifiserte lærere som har lyst til å jobbe
i skolen, som søker seg dit, og som blir der fordi de opplever at
de har rammevilkår som sikrer god yrkesutøvelse. Dette medlem mener utdanningssystemets
rolle som nasjons- og samfunnsbygger står i en særstilling, og nettopp
derfor kan det være gode grunner for at de nasjonale utdanningsmyndighetene
bør styrke sitt eget virkemiddelapparat for å ivareta skolens samfunnsoppdrag
og sikre et likeverdig opplæringstilbud for alle barn. Dette medlem mener
på denne bakgrunn at det bør vurderes å flytte forhandlingsansvaret
for lærere tilbake fra kommune til staten, samt at regjeringen innenfor
dagens system, og i nært samarbeid med forhandlingspartene, vurderer hvordan
de kan bidra til gode og konkurransedyktige lønns- og arbeidsvilkår
som en del av det nasjonale og lokale rekrutteringsarbeidet.