2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Trond Giske, Kari Henriksen og Tone Merete Sønsterud, fra Høyre, Marianne
Haukland, lederen Kristin Ørmen Johnsen og Tage Pettersen, fra Fremskrittspartiet,
Tone Heimdal Brataas og Silje Hjemdal, fra Senterpartiet, Åslaug
Sem-Jacobsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Freddy André Øvstegård,
fra Venstre, Grunde Almeland, og fra Kristelig Folkeparti, Geir
Jørgen Bekkevold, viser til representantforslag fra stortingsrepresentantene Anette
Trettebergstuen og Geir Jørgen Bekkevold om en mer ansvarlig spillpolitikk.
Komiteen har invitert til en
skriftlig høring i denne saken og har mottatt en rekke innspill
fra ulike organisasjoner.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, er enig med
forslagsstillerne i at det i Norge er lang tradisjon for en ansvarlig
pengespillpolitikk. Flertallet viser
også til Jeløya-plattformen, der regjeringen slår fast at enerettsmodellen
skal videreføres, og viser til at regjeringen varsler en bred og
ekstern evaluering av norsk spillpolitikk. Flertallet mener det er viktig
å føre en politikk som legger til grunn det sosiale ansvaret og
hensynet til spillavhengige, samtidig som det vektlegges behovet
for endringer som følge av teknologisk utvikling.
Flertallet viser til Innst.
250 S (2016–2017), jf. Meld. St. 12 (2016–2017) Alt å vinne, hvor
et bredt flertall stilte seg bak hovedlinjene i norsk spillpolitikk.
Målene for spillpolitikken listes opp: Sikre at lotteri og pengespill
foregår i trygge og ansvarlige rammer, avgrensing av uheldig spilladferd
og det å legge til rette for en god inntektskilde for samfunnsnyttig
og humanitært arbeid. I innstillingen viste et flertall til at det
er mer hensiktsmessig å bidra til en felleseuropeisk løsning for pengespillreklame,
og ønsket å avvente EUs godkjenning av AMT-direktivet, som da var
under revisjon. Flertallet viser
til at Europarådet ikke er ferdig med sluttbehandlingen av dette
direktivet.
I kulturminister
Trine Skei Grandes svarbrev til komiteen av 28. februar 2018 merker komiteen seg
følgende: Departementet har bedt Lotteritilsynet om å utrede DNS-varsling,
og vil motta en slik vurdering høsten 2018. Et lovforslag som kan
gjøre betalingsformidlingsforbudet mer effektivt, vil sendes på
høring om kort tid. Departementet har utlyst et utredningsoppdrag
i tråd med Stortingets anmodning, som skal foreta en bred evaluering
av Norsk Tippings og Norsk Rikstotos organisering og praksis for
å se på hvordan målet om å redusere negative sosiale konsekvenser
best mulig kan oppnås. Utredningen skal foreligge før sommeren 2018.
Departementet arbeider for tiden med et forslag om en felles lov
for hele pengespillområdet, som en oppfølging av spillmeldingen.
Her skal man se på sanksjonsreglene for å kunne reagere
mot personer og selskaper som direkte eller indirekte er ansvarlige
for å markedsføre lotteri og pengespill uten tillatelse.
Komiteen merker seg også svaret
fra finansminister Siv Jensen, som i brev til komiteen av 26. februar 2018
skriver at det å trekke pengespillselskaper ut av Statens pensjonsfond
(SPU) bryter med målsettingen for fondet og utgangspunktet om at
eventuelle utelukkelser av selskaper skal være basert på de fastsatte
etiske kriteriene.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre, viser til
at regjeringen i Jeløya-erklæringen slår fast at enerettsmodellen
skal videreføres, og at de skal vurdere muligheten for å åpne opp
for flere humanitære og frivillige aktører innenfor rammen av det
ESA-godkjente unntaket. Videre fremgår det at regjeringen vil gjennomføre
en bred og ekstern evaluering av norsk spillpolitikk. Flertallet viser
også til at regjeringen har uttalt at den vil føre en politikk som
legger til grunn det sosiale ansvaret og hensynet til spillavhengighet,
samtidig som den vektlegger behovet for endringer som følge av teknologisk
utvikling.
Flertallet viser til kulturminister
Trine Skei Grandes svarbrev til komiteen av 28. februar 2018. Her påpekes
det at departementet har bedt om flere utredninger, at de arbeider
med en felles lov for hele pengespillområdet som oppfølging av spillmeldingen,
og at de jobber med et lovforslag knyttet til betalingsformidlingsforbudet. Flertallet vil avvente dette pågående arbeidet.
Flertallet viser til at flere
av de mottatte høringsuttalelsene påpeker utfordringer som krever
en bredere gjennomgang og vurdering. Flere påpeker at IP-blokkering
er et svært ressurskrevende tiltak som er enkelt å omgå. Videre
påpekes det at det vil være vanskelig for norske myndigheter å håndheve
en IP-blokkering som ikke er hjemlet i opprinnelseslandet eller
innenfor EUs eget lovverk. IKT Norge skrev i sitt høringssvar til
Kulturdepartementet i 2016 at datablokkering vil medføre utstrakt
sensur, sikkerhetsrisiko og kostnader, og at en svekker både personvern
og muligens flere andre borgerrettigheter.
Flertallet mener av denne grunn
at det vil være lite formålstjenlig å realitetsbehandle innholdet
i representantforslaget før disse gjennomgangene og vurderingene
er behandlet av departementet.
Flertallet mener også at konklusjonen
i svaret av 26. februar 2018 fra finansminister Siv Jensen bør vektlegges.
I den anledning vil flertallet vise
til følgende merknad i Innst. 250 S (2016–2017), jf. Meld. St. 12 (2016–2017)
Alt å vinne:
«Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at Statens pensjonsfond utland har
investeringer i utenlandske spillselskaper som med sin virksomhet
i Norge undergraver norsk lov. Stortingets beslutninger og vurderinger
rundt forvaltningen av Statens pensjonsfond utland hører til i den
årlige forvaltningsmeldingen om fondet, og disse medlemmer henviser
til at dette temaet hører naturlig hjemme der.»
Flertallet ser
ingen grunn til å endre de fastsatte etiske kriteriene av SPU basert
på dette representantforslaget, og viser til at temaet hører hjemme
i den årlige forvaltningsmeldingen om fondet.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Kristelig Folkeparti viser til at regjeringen i 2013 foretok
en gjennomgang av norsk spillpolitikk, og at regjeringen den gang
konkluderte med at enerettsmodellen fortsatt var den beste løsningen
for en regulert og ansvarlig spillpolitikk. Disse medlemmer merker seg
at regjeringen igjen vil gjennomgå spillpolitikken, og påpeker at
det skaper usikkerhet om modellens fremtid. Disse medlemmer vil forsvare
og styrke enerettsmodellen og understreker at det må iverksettes
tiltak for å sørge for at den reelt sett sikres.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen få fortgang i arbeidet med å gi Lotteritilsynet
mulighet til å kreve årlig rapportering fra bankene om transaksjoner
til uregulerte spillselskaper og betalingsleverandører.»
«Stortinget
ber regjeringen få fortgang i arbeidet med å gi Lotteritilsynet
mulighet til å pålegge bankene å avvise transaksjoner til uregulerte
spillselskap.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om innføring av krav om registrert
spill knyttet til alle digitale pengespill.»
«Stortinget
ber regjeringen vurdere sterkere begrensninger på reklame for lovlige
pengespillaktører, samt vurdere om andre målemetoder enn pengebruk må
brukes i reguleringen av omfanget.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om å gi Lotteritilsynet mulighet
til å ilegge overtredelsesgebyr ved brudd på forbudet mot markedsføring
av uregulerte pengespill.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om at Lotteritilsynet skal få utvidet
mulighet til å granske saker, blant annet med tilgang til offentlige
registre, og til å kreve framlegging av opplysninger fra aktører
som helt eller delvis medvirker til markedsføring eller gjennomføring
av uregulerte pengespill.»
«Stortinget
ber regjeringen utrede grunnlaget for å trekke Statens pensjonsfond
utland (SPU) ut av pengespillselskaper med sikte på en vurdering
i forbindelse med den årlige forvaltningsmeldingen om fondet.»
«Stortinget
ber regjeringen stanse pengespill hos uregulerte pengespillselskaper
ved å blokkere nettsidene deres samt hindre nedlasting av og spilling
via apper.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
det i 2016 ble gjennomført DNS-blokkeringer i 16 land, og at flere
av disse rapporterte om god effekt av en slik blokkering. Dette
er en form for blokkering som er mulig for både brukere og tilbydere
å omgå, og det er en mindre omfattende blokkering enn IP-blokkering. Disse medlemmer mener
en slik blokkering er å anbefale, da det ikke er et like alvorlig
inngrep i privatlivet som IP-blokkering, men samtidig en svært tydelig
markering av at siden er ulovlig. Disse medlemmer viser til at
regjeringen har bedt Lotteritilsynet utrede en DNS-varsling.
Komiteens medlem
fra Senterpartiet er enig med forslagsstillerne i at den norske
enerettsmodellen må opprettholdes, samt at det må innføres ytterligere
reguleringer for å sikre en mer ansvarlig pengespillpolitikk. Dette medlem viser
til behandlingen av Meld. St. 12 (2016–2017) Alt å vinne – en ansvarleg
og aktiv pengespelpolitikk, jf. Innst. 250 S (2016–2017). Senterpartiet
støttet da forslagene Arbeiderpartiet og Kristelig Folkeparti fremmet,
og som nå gjentas i Dokument 8:110 S (2017–2018).
Dette medlem mener videre at
man må bestrebe seg på tiltak som i størst mulig grad realiserer
ønskede effekter.
Dette medlem viser i den forbindelse
til innkomne høringssvar der bl.a. Discovery Networks Norge hevder
at begrensninger på reklame for lovlige pengespillaktører vil få
konsekvenser for deres satsing på norsk TV-produksjon. De viser
til at deres tilbud er bundet opp i langsiktige kontrakter, mens
de norske produksjonene derimot kjøpes enkeltvis. Discovery Network
mener at eventuelle inntektsbortfall som følge av strengere begrensninger
vil medføre kutt i norske produksjoner, da disse ikke er bundet
til langsiktige kontrakter.
Rikstoto skriver
i sitt høringssvar til komiteen at det vil være uforsvarlig å stramme
inn ytterligere for de lovlige aktørene, all den tid de ulovlige
aktørene fritt kan sende reklame til norske forbrukere og TV-seere
fra andre land. De fraråder å innføre ytterligere begrensninger for
de lovlige aktørene før man har fått gjennomført merkbare innskrenkninger
i muligheten for å markedsføre ulovlige pengespill i Norge.
Dette medlem merker seg disse
innspillene og forutsetter at forslaget om vurdering av sterkere
begrensninger også vurderer konsekvensene ulike tiltak vil kunne
få for de kommersielle TV-kanalene og de lovlige pengespillaktørene
i Norge.