Komiteens
merknader
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Tore Hagebakken, Siv Henriette Jacobsen, Ingvild Kjerkol, Tuva Moflag
og Tellef Inge Mørland, fra Høyre, Torill Eidsheim, Astrid Nøklebye
Heiberg, Erlend Larsen og Sveinung Stensland, fra Fremskrittspartiet,
Bård Hoksrud og Sylvi Listhaug, fra Senterpartiet, Kjersti Toppe, fra
Sosialistisk Venstreparti, Nicholas Wilkinson, fra Venstre, Carl-Erik Grimstad,
og fra Kristelig Folkeparti, lederen Olaug V. Bollestad, ser
at behovet for geriatrisk kompetanse vil vokse i årene som kommer, både
i og utenfor institusjonene.
Komiteen viser til at mange
eldre har et sammensatt sykdomsbilde, og at helhetlig geriatrisk
behandling er avgjørende. En stadig spesialisering må ikke gå på
bekostning av generalister med evne til å se hele sykdomsbildet
og de spesifikke utfordringene som gjelder for eldre. Spesialisthelsetjenesten
må inneha den nødvendige kompetansen for å behandle eldre med et
sammensatt sykdomsbilde. Komiteen viser til at det i Innst.
206 S (2015–2016) til Nasjonal helse- og sykehusplan var enighet
i daværende helse- og omsorgskomité om at alle store akuttsykehus
skal ha geriatrisk kompetanse. Komiteen peker videre på at
dette målet ikke er nådd.
Komiteen viser til at en stadig
økende spesialisering og kortere liggetid i sykehus, og forskyving
av oppgaver mellom spesialist- og kommunehelsetjenesten gjør at
behovet for sikre helhetlige og koordinerte tjenester til eldre
i kommunene øker. Det er i dag langt flere med sammensatte og alvorlige
helsetilstander som får sin oppfølging i kommunen.
Komiteen vil peke på at geriatrisk
kompetanse med leger med spesialisering i geriatri er viktig, men
at det også er behov for sykepleiere, helsefagarbeidere, ergoterapeuter,
fysioterapeuter og portører, som trenger spesialisering og etterutdanning
som gir bedre geriatrisk kompetanse. Komiteen viser til at det finnes
omfattende og gode fagskoleutdanninger i geriatri for yrkesgrupper
som klinisk spesialiserte sykepleiere (AKS), og for portører og
helsefagarbeidere. Slike tilbud er viktige.
Komiteen viser til at det er
et politisk mål at oppfølgingen i større grad skal skje nærest mulig
der folk bor. Dette setter høyere krav til kompetansen i sykehjemmene,
men setter også større krav til kompetansen i hjemmetjenestene. Komiteen mener
alle omsorgstjenestene med ansvar for eldre må involveres i kompetanseheving
for mer og bedre geriatrisk kompetanse.
Komiteen mener det er viktig
å sikre god behandling av eldre multisyke pasienter, enten de er
hjemme, på sykehjem, i omsorgsboliger eller på sykehus. Komiteen viser
til at styrking av bemanningen i omsorgsinstitusjonene gir bedre
tid til den enkelte. Komiteen viser
til at de skrøpeligste eldre har rett på tilstrekkelig tilsyn og
oppfølging fra lege. Legedekningen på sykehjem er fortsatt lav i
pleieinstitusjonene, til tross for at det er flere pasienter enn
før, og at disse er sykere enn før. Pleietrengende blir sendt hjem
tidligere fra sykehus, og behovet for medisinsk kompetanse og oppfølging
er stort i kommunene.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Venstre og Kristelig Folkeparti, er kjent med at dagens og
fremtidens eldre vil ha flere og mer sammensatte diagnoser, og viser
til at regjeringen om kort tid skal legge frem en egen kvalitetsreform
for eldre, «Leve hele livet». Reformens hovedmål er å sørge for
at alle over 65 år, uansett livssituasjon og bosted, får hjelpen
de trenger til å mestre siste del av livet, og at hjelpen som gis,
er av god kvalitet. Videre handler reformen om å styrke områdene
ernæring, aktivitet og fellesskap, helsehjelp, sammenheng og gjennomføring. Flertallet vil
også påpeke at i denne meldingen vil også spesialisthelsetjenester
til eldre inngå.
Videre vil flertallet vise
til at i henhold til Meld. St. 26 (2014–2015) Fremtidens primærhelsetjeneste
– nærhet og helhet, jf. Innst. 40 S (2015–2016), skal fremtidens
helse- og omsorgstjeneste være pasientens og brukerens tjeneste,
der hovedregelen er at ingen beslutninger om pasienter skal tas
uten pasientens samtykke. Fremtidens tjenester skal utvikles sammen
med pasienter, brukere og deres pårørende. Brukerne skal få større innflytelse
over egen hverdag gjennom mer valgfrihet og et større mangfold av
tilbud. Målet er å skape tjenester som bidrar til at hver enkelt
tjenestemottaker får ivaretatt sitt grunnleggende behov og får mulighet
til å leve et aktivt og godt liv i fellesskap med andre. Dette innebærer
å ta i bruk brukernes ressurser på nye måter, med økt fokus på mestring
og den enkeltes erfaringskompetanse som grunnlag for utvikling av
tjenestene.
Flertallet er kjent med at
mange eldre og pårørende opplever utrygghet og bekymring fordi tjenestene
ikke henger sammen. Samtidig vet en at når tjenestene henger sammen
og er forutsigbare, gir det høyere kvalitet og skaper større trygghet.
Flertallet mener at kommunene
må få bedre verktøy til å gjennomføre endringene som kreves. De må
også bli langt flinkere til å lære av hverandre. Flertallet ønsker at de skal
få dette gjennom «Leve hele livet».
Flertallet viser videre til
Kompetanseløft 2020, som har som mål å bidra til en faglig sterk
kommunal helse- og omsorgstjeneste og sikre at sektoren har tilstrekkelig
og kompetent bemanning, herunder også geriatrisk utdanning.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til de mange lovnadene
fra regjeringspartiene til innholdet i reformen «Leve hele livet». Dette medlem ser
fram til at Stortinget skal behandle reformen. Dette medlem forventer at regjeringen vurderer
behovet for lovendringer, og at meldingen vil inneholde mange konkrete
og forpliktende forslag som sikrer nye rettigheter for eldre og
tilstrekkelig finansiering til å oppfylle løftene som er gitt. Dette medlem vil
følge arbeidet med reformen for å sikre at løftene fra regjeringspartiene
holdes, og sikre at det ikke blir en reform med gode intensjoner
og eksempler uten forpliktende vedtak.
Komiteen viser
til at bakgrunnen for representantforslaget er at en helsetjeneste
som er kompetent til å møte en stadig aldrende befolkning, er bra
for både enkeltmennesket og samfunnet. Komiteen tar utgangspunkt i
norsk og internasjonal forskning som viser at geriatrisk vurdering
og behandling fører til lavere sykelighet, lavere dødelighet og
at folk klarer seg lenger i eget hjem, og legger derfor til grunn
at en slik satsing vil være samfunnsøkonomisk lønnsom.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet fremmer derfor følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen utarbeide en strategi for helhetlige helsetjenester
til eldre som også inkluderer tjenester i spesialisthelsetjenesten.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Kristelig Folkeparti, fremmer i tillegg følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at det er tilstrekkelig kapasitet for spesialisering
innen geriatri for leger og sykepleiere.»
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at alle akuttsykehus i Norge har breddekompetanse
innen behandling av eldre, og at alle store akuttsykehus skal ha spesialist
i geriatri.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sikre at det er tilstrekkelig kapasitet i relevant
fagskoleutdanning, og tilbud om etter- og videreutdanning i geriatri
for helsefagarbeidere, ergoterapeuter, fysioterapeuter og portører.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Kristelig Folkeparti, mener Nasjonal helse- og sykehusplan
må følges opp, slik at det sikres stillinger innen geriatri ved
alle store akuttsykehus og geriatriske sengeposter på sykehus i
alle helseregioner. Flertallet vil
understreke at helhetlige tjenester for den eldre multisyke pasient
er et svært viktig tema. Flertallet viser til Riksrevisjonens
undersøkelse av ressursutnyttelse og kvalitet i helsetjenesten etter
innføringen av samhandlingsreformen (Dokument 3:5 (2015–2016)).
Den viser at samlet har antallet liggedager i sykehus blitt redusert
med 308 000 fra 2010 til 2014, noe som utgjør en reduksjon på 7
prosent. Nær halvparten av denne reduksjonen har kommet for personer
over 80 år.
Flertallet viser til at kort
liggetid på sykehus for eldre multisyke pasienter har gitt utfordringer
for kommunehelsetjenesten. Mange eldre har ikke fått den sammenhengende
oppfølging som de har behov for.
Flertallet vil påpeke at Riksrevisjonsrapporten viste
at samarbeidet om pasienter med behov for tjenester fra både primær-
og spesialisthelsetjenesten ikke er godt nok. Kommunene har tatt
over pasienter som tidligere lå ferdigbehandlet i sykehus, men det
finnes lite kunnskap om kvaliteten på tjenestene til pasienter som
skrives ut til kommunene. Kommunene har ifølge Riksrevisjonens rapport
i liten grad økt kapasiteten og styrket kompetansen etter innføringen
av samhandlingsreformen.
Flertallet vil understreke
at det er behov for bedre informasjonsutveksling mellom sykehus
og kommunene om den multisyke eldre pasient. Riksrevisjonens undersøkelse
viste at mange helseforetak får mangelfull informasjon om pasientens
funksjonsnivå fra kommunene i forbindelse med at pasienter legges
inn på sykehus. Flere enn halvparten av kommunene opplever at de
ikke får tilstrekkelig informasjon om pasientenes forventede framtidige
utvikling når de skrives ut fra sykehus til videre behandling og
oppfølging i den kommunale helse- og omsorgstjenesten. Når slik
viktig informasjon om pasienten mangler eller kommer sent, er det utfordrende
å legge til rette for riktig behandling, og i verste fall får pasienten
utilstrekkelig eller feil behandling. Det er ressurskrevende for
ansatte både i spesialisthelsetjenesten og kommunehelsetjenesten
å etterspørre informasjon om pasientene.
Flertallet merker seg at Riksrevisjonens
rapport viser at halvparten av kommunene og helseforetakene mener
at koordinator og individuell plan bare i begrenset grad bidrar
til å sikre helhetlige pasientforløp for brukere med behov for langvarige
og koordinerte tjenester, selv om individuell plan er et etablert,
lovfestet virkemiddel. Flertallet vil
presisere at når samarbeidsavtalene ikke etterleves, kvaliteten
på informasjonen som utveksles om den enkelte pasient er for dårlig, og
koordinator og individuell plan bare i begrenset grad bidrar til
å sikre koordinering mellom kommunene og spesialisthelsetjenesten,
er det risiko for at mange eldre ikke får helhetlig oppfølging i
tråd med Stortingets intensjoner for samhandlingsreformen. Flertallet mener
at dette i aller høyeste grad går ut over den eldre, multisyke pasienten.
Særlig vil eldre pasienter i livets sluttfase få økt risiko for
uheldige forflytninger og reinnleggelser, som burde vært unngått.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser til at regjeringen
tar fremtidens kompetanseutfordringer innen eldreomsorg på alvor.
Gjennom Kompetanseløft 2020 gis kommuner tilskudd og mulighet til
å videreutdanne ansatte innen flere faglige emner og retninger.
Kompetanse innen geriatri er et prioritert område og viktig for å
gi et økende antall eldre pasienter oppfølging og behandling, både
i kommunehelsetjenesten og i spesialisthelsetjenesten. Disse medlemmer viser
blant annet til at rundt 30 000 helsefagarbeidere i 96 prosent av
landets kommuner har gjennomført Eldreomsorgens ABC og/eller Demensomsorgens
ABC. ABC-seriene gir mulighet til fordyping i geriatri.
Disse medlemmer mener også
at det er viktig å trekke frem at helseministeren i sitt brev til
helse- og omsorgskomiteen av 5. mars 2018 viser til at Stortinget ved
behandlingen av Innst. 206 S (2015–2016) om Nasjonal helse- og sykehusplan
fastslo at alle store akuttsykehus skal ha geriatrisk kompetanse,
og at helseforetakene er bedt om å vurdere personell- og kompetansemessige
behov samt å legge planer for å møte disse.
Videre vil disse medlemmer vise
til at ifølge siste statistikkoppdatering hos SSB utdannes det både
sykepleiere og leger med spesialutdanning i geriatri, og antallet
er økende. I perioden 2015–2017 ble det utdannet 136 geriatriske
sykepleiere til totalt 1 981. Ifølge Legeforeningen har antall legespesialister
i geriatri økt med nærmere 50 prosent de 10 siste årene. I dag finnes det
164 spesialister, mot 112 i 2008.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Kristelig Folkeparti, viser også til Riksrevisjonens kontroll
med forvaltningen av statlige selskaper (Dokument 3:3 (2017–2018)),
der det kommer frem at omfanget av reinnleggelser av pasienter som
har vært skrevet ut fra somatiske sykehus, har økt svakt i perioden
2011–2016. Hver femte pasient som ble utskrevet til kommunehelsetjenesten,
ble lagt inn igjen på sykehus for øyeblikkelig hjelp innen 30 dager.
Informasjonen som helseforetakene sender kommunehelsetjenesten om
utskriving av pasienter, har ifølge Riksrevisjonens rapport ikke
en kvalitet som sikrer helhetlige og koordinerte pasientforløp.
Helseforetakene følger ikke godt nok opp at de ansatte kjenner til
virkemidler og etterlever pålagte krav ved utskriving av pasienter
til kommunehelsetjenesten.
Flertallet slutter seg til
at det er behov for å sikre eldre pasienter med sammensatte lidelser
helhetlige og koordinerte pasientforløp, men deler ikke forslagsstillernes
syn på at dette løses ved en ny strategi for helhetlige tjenester. Flertallet viser
til at samarbeidsavtaler er et lovpålagt verktøy for å fremme helhetlige
pasientforløp og samarbeid mellom helseforetak og kommunehelsetjenesten.
Individuell plan og koordinator er andre lovpålagte samarbeidsfremmende
virkemidler for pasienter med behov for langvarige og koordinerte tjenester. Flertallet viser
til at Riksrevisjonens rapport slår fast at disse virkemidlene i
praksis er lite kjent, og at de brukes i liten grad for eldre pasienter
med sammensatte lidelser. Flertallet mener det er et
særlig ansvar for regjeringen å sørge for at alle sykehus etterlever pålagte
krav til samhandling med kommunene og sørger for god kvalitet i
informasjonen som følger de eldre pasientene. Det samme gjelder
spesialisthelsetjenestens lovpålagte veiledningsplikt overfor kommunene.
På denne bakgrunn
fremmes følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen sørge for at alle sykehus etterlever veiledningsplikten
overfor kommunene og inngår forpliktende samarbeidsavtaler med kommunene
om helhetlige og sammenhengende tjenester for gruppen eldre pasienter
med sammensatte lidelser, med økt bruk av koordinator og individuell
plan.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme tiltak som sikrer god overføring av pasientinformasjon
mellom sykehus og kommunehelsetjenesten ved alle inn- og utskrivinger
av eldre pasienter i sykehus.»
«Stortinget
ber regjeringen styrke legebemanning og geriatrisk kompetanse på
sykehjem for å hindre unødvendige innleggelser på sykehus og sikre
mer helhetlige tjenester for eldre pasienter med sammensatte lidelser.»
Flertallet viser
til den økende spesialiseringen i sykehusene. Flertallet mener det er viktig
for tilbudet til våre eldre at det er nok ansatte med geriatrisk kompetanse,
men at det også kan gi positive ringvirkninger for andre pasienter
fordi de med geriatrisk kompetanse har mer breddekompetanse som
kan motvirke noe av silo-inndelingen i helsevesenet, der det er
færre med kompetanse på tvers i spesialisthelsetjenesten.